Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-28, 13:48
  #1
Medlem
Hej!
Jag har läst lite blandat om alkohol så måste fråga här nu, som den nybörjare jag är.

Första frågan:
Om jag festar och dricker alkohol men denna alkohol ryms i mitt kaloriintag för dagen - jag äter runt 1500kcal/dag och går då ner i vikt, men idag ska jag festa och enligt lifesum ligger min alkohol på 695kcal. Om jag då dricker alkohol + äter mat men lyckas rymma detta i mina 1500kcal, kommer jag då gå ner i vikt? Eller kommer jag gå upp i vikt pga alkoholen på något sätt?

Det är 5st cider jag ska dricka, på 275ml vardera. Kan kalorimängden stämma? Jag scannade streckkoderna och förde in i appen. Tänker att jag räknar ca 800kcal för alla cider så är det förhoppningsvis lite i överkant.

Samt andra frågan:
Kan jag träna imorgon om jag inte känner mig överdrivet bakis?
Citera
2017-10-28, 14:00
  #2
Medlem
ascHacks avatar
Allt handlar om kalorier in och kalorier ut.

Träna kan du göra. Det är aldrig fel att lyfta lite, däremot behöver du ju inte supa ner dig totalt om du vill uppnå resultat.
Citera
2017-10-28, 14:39
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är vad du gör över en längre tidsperiod som spelar roll, även om du skulle ligga på kaloriöverskott någon enstaka dag så är det inget katastrofalt rent praktiskt. Känner du dig fräsch och pigg imorgon så kan du träna utan problem.
Citera
2017-10-28, 15:07
  #4
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
och det bästa av allt är att om du bara äter 1200 kalorier på en dag och sedan dricker blir du lättare full.

WIN WIN.

var inte så hård emot dig, för att få en stabil vikt du trivs med måste man ha fusk dagar när man mölar i sig något gott, kompensera dom extra kalorierna med hårdare träning istället, så brukar jag göra.

lycka till!
Citera
2017-10-28, 15:08
  #5
Medlem
Tack för svar!

Kommer få in alkoholen i min kaloribudget (eller vad sjutton det kan kallas) och hade bara tänkt mig några cider så lär inte känna av det imorgon heller så förhoppningsvis kan jag träna med!
Citera
2017-10-28, 15:27
  #6
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det är inte spriten i sig som är problemet. Det är det som det blandas ut med.

Så ren vodka med clubsoda lär väl funka.
Citera
2017-10-28, 15:32
  #7
Medlem
GuldBuddahs avatar
Jag har gått ned 10 kg sen i Juni. Dricker en hel del bärs. 2-8 per vecka. Så ja, det går.
Citera
2017-10-28, 16:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det är inte spriten i sig som är problemet. Det är det som det blandas ut med.

Så ren vodka med clubsoda lär väl funka.

Falskt. Ren etanol innehåller kolhydrater och således alltså kalorier. Visst är det mindre sådant i sprit jämfört med öl men vill man köra exempelvis LCHF så går alkohol tyvärr bort helt. 100 gram vodka innehåller cirka 231,1 kalorier!
Citera
2017-10-28, 17:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Falskt. Ren etanol innehåller kolhydrater och således alltså kalorier. Visst är det mindre sådant i sprit jämfört med öl men vill man köra exempelvis LCHF så går alkohol tyvärr bort helt. 100 gram vodka innehåller cirka 231,1 kalorier!

Rätta mig om jag har fel men jag har hört någonstans att kalorierna i alkohol inte kan lagras som fett, däremot när du dricker alkohol så prioriterar levern att bryta ner alkoholen först så det du äter medans lagras som fett.
Citera
2017-10-28, 17:07
  #10
Medlem
Barney Calhouns avatar
Öl funkar som bantningsmedel för mig.
Äter aldrig frukost och första måltiden blir ofta på eftermiddagen, mitt födointag sker alltså mestadels kvällstid.
Men när jag har ledigvecka pga mitt skiftarbete så hinner jag ofta ta någon öl innan hungern sätter in och då försvinner mina hungerkänslor helt.
Flera dagar äter jag knappt något fast jag bara dricker 3 till 5 st 33cl öl . Kanske 10 ibland.
I slutet av ledigveckorna brukar jag trots att jag inte rört mig mycket vara 2 till 3 kilo lättare än efter en jobbarvecka.
Citera
2017-10-28, 17:09
  #11
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumanMale
Falskt. Ren etanol innehåller kolhydrater och således alltså kalorier. Visst är det mindre sådant i sprit jämfört med öl men vill man köra exempelvis LCHF så går alkohol tyvärr bort helt. 100 gram vodka innehåller cirka 231,1 kalorier!

Min poäng är att öl, vin och groggar med Coca-cola eller Juice är rena sockerbomberna.

Medans i den välrenade spannmålsvodkan innehåller det man vill ha. Sedan kan man fundera över alkoholmolykylen som sådan. Den är ju en biprodukt av att jästbakterier ätit socker. Att energivärdet på alkoholen är högt betyder inte per automatik att den energin omvandlas till underhudsfett.

Så en helkväll med 5 groggar på vodka och bubbelvatten är enligt dig 460 kalorier. Det bör man kunna kosta på sig ett par gånger i månaden.
Citera
2017-10-28, 17:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gatlampa
Rätta mig om jag har fel men jag har hört någonstans att kalorierna i alkohol inte kan lagras som fett, däremot när du dricker alkohol så prioriterar levern att bryta ner alkoholen först så det du äter medans lagras som fett.
Har läst lite olika om just detta.
Alkohol kostar nästan lika mycket energi att förbränna som det innehåller. Vilket innebär att kroppen inte tar vara av så mycket av just dessa kalorier.

Varför det man äter efter lagras som fett vet jag faktiskt inte men har hört liknande. Har för mig att det mest beror på att just fyllemat är väldigt fett och kalorirrikt och i fyllan är det inte så lätt att säga nej till en saftig kebabtallrik med extra sås.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback