2017-10-28, 11:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Fast nu spelar du svensk! Jag sa också drönare men det utelämnade du i din följdfråga.

Förklara hur en drönare kan ligga i en geostationär bana 36000 km över jorden i tio år.
Citera
2017-10-28, 12:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Förklara hur en drönare kan ligga i en geostationär bana 36000 km över jorden i tio år.
Det kan den inte. En drönare kan flyga ett antal kilometer upp. Sedan blir luften för tunn, propellrarna har inte tillräckligt med luft att dra i för att dom skall ge någon lyftkraft. Skall man få upp någonting så högt så måste man ha raketer.
Citera
2017-10-28, 12:55
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du menar ett svar som du gillar.

Nej vi menar ett svar som inte är rent dravel. Vi menar en förklaringen som inte bygger på nya påståenden, vi menar en förklaringen som inte innehåller rena felaktigheter. Vi menar en förklaring som är trovärdig och som håller mer än 1 sekund, vi menar en förklaring som är baserad på fakta och kunskap.

Satelliter i polär bana kan inte förklaras med "ballonger i jetströmmar" av den enkla anledningen att satelliterna har en syd-nordlig bana medan jetströmmarna blåser öst-väst. Satelliternas bana är dessutom förutsägbar vilket jetströmmar inte är. Din förklaring håller inte.

Satellit-TV kan inte förklaras med "drönare" av den enkla anledningen att drönare inte kan vara stationära 36000 km över jorden i 10 år. Drönare fungerar inte på den höjden och drönare har inte bränsle nog för 10 års drift. Din förklaring håller inte. Att drönarna dessutom är utanför din "kupol" gör förklaringen ännu mer vansinnig.
Senast redigerad av madtop 2017-10-28 kl. 13:02.
Citera
2017-10-28, 13:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du menar ett svar som du gillar.

Nej vi vill ha ett svar som är begripligt och baserat på fakta.
Nedan är ett exempel på en "förklaring" från dig på det faktum att polstjärnan befinner sig lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad.

Citat:
Om står 100m ifrån ett hus och tar vinkeln till husnocken så kan du räkna husets höjd. Likaså om du förflyttar dig ytterligare 100m bort, men huset kommer då att förefalla vara mindre och vinklarna från de båda mätningarna inte träffa samma punkt.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Din "förklaring" är helt obegriplig och handlar inte ens om sakfrågan. Och jag kan bara upprepa vad jag sa till dig tidigare:
Nu får du sluta tramsa och bli lite konkret i stället: Visa hur Polstjärnan samtidigt kan vara synlig 60 grader över horisonten vid N60, 45 grader vid N45 och 30 grader vid N30.
Citera
2017-10-28, 13:49
Medlem
Max3xs avatar
Att tro på den platta jorden är som att tro på gud. Trots att alla iakttagelser pekar på det motsatta så vidhåller man sin tro. Om jorden är platt eller sfärisk spelar egentligen ingen roll för den vanliga människan eftersom de lokala höjdskillnaderna oftast är mycket större än krökningen.
Senast redigerad av Max3x 2017-10-28 kl. 13:51.
Citera
2017-10-28, 15:09
Medlem
Itons avatar
Är det inte bara att gå till kanten av jordens yta och ta ett kort, publicera på FB, så kan vi sedan avsluta denna diskussion?
Citera
2017-10-28, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej vi menar ett svar som inte är rent dravel. Vi menar en förklaringen som inte bygger på nya påståenden, vi menar en förklaringen som inte innehåller rena felaktigheter. Vi menar en förklaring som är trovärdig och som håller mer än 1 sekund, vi menar en förklaring som är baserad på fakta och kunskap.

Satelliter i polär bana kan inte förklaras med "ballonger i jetströmmar" av den enkla anledningen att satelliterna har en syd-nordlig bana medan jetströmmarna blåser öst-väst. Satelliternas bana är dessutom förutsägbar vilket jetströmmar inte är. Din förklaring håller inte.

Satellit-TV kan inte förklaras med "drönare" av den enkla anledningen att drönare inte kan vara stationära 36000 km över jorden i 10 år. Drönare fungerar inte på den höjden och drönare har inte bränsle nog för 10 års drift. Din förklaring håller inte. Att drönarna dessutom är utanför din "kupol" gör förklaringen ännu mer vansinnig.
Du tror naturligtvis att satelliter från sin kraftförsörjning via solceller som 'vetenskapshennarna' finurligt placerat på satelliten. Visste du att solceller inte fungerar i de temperaturer som de utsätts för i den påstådda rymden?
Citera
2017-10-28, 15:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du tror naturligtvis att satelliter från sin kraftförsörjning via solceller som 'vetenskapshennarna' finurligt placerat på satelliten. Visste du att solceller inte fungerar i de temperaturer som de utsätts för i den påstådda rymden?
Var har du för bevis för det påståendet? Är ju knappast solceller köpta på Bauhaus på satelliterna utan dom är garanterat konstruerade för att fungera i den temperatur som råder på den höjd där satelliten har sin bana. Dom är garanterat också inkapslade för att vara skyddade.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-10-28 kl. 15:49.
Citera
2017-10-28, 16:58
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Försök istället att ge ett vettigt, logiskt svar på en enkel fråga: Hur lång är ekvatorn? Du ska få några grunddata. Avståndet från Nordpolen till ekvatorn är 1000 mil. Med Nordpolen i mitten på den platta jorden är det avståndet radien i den cirkel som ekvatorn utgör. En cirkels omkrets är 2 gånger pi gånger radien. För enkelhetens skull kan jag tala om att 2 gånger pi är = 6,283. Alltså:
Hur lång är ekvatorn?
Jag medger att jag inte kommer att "gilla" ditt standardsvar Jag vet inte.

Fint litet räkneexempel radie vs cirkelbåge.

Vill först säga att jag personligen är helt övertygad om att jorden är någorlunda sfärisk.

Problemet med ditt exempel är att en privatperson inte kan mäta upp avståndet mellan polen o ekvatorn. De måste kunna kontrollera själva, annars tror de inte på det...
Citera
2017-10-28, 17:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Visste du att solceller inte fungerar i de temperaturer som de utsätts för i den påstådda rymden?

Nej det visste jag inte av den enkla anledningen att det inte är sant.
Solceller fungerar utmärkt i rymden.
Citera
2017-10-28, 17:04
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
De måste kunna kontrollera själva, annars tror de inte på det...
Märkligt nog så tror de på isringen, trots att inga plattjordingar någonsin har sett den själva.
Citera
2017-10-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Fint litet räkneexempel radie vs cirkelbåge.

Vill först säga att jag personligen är helt övertygad om att jorden är någorlunda sfärisk.

Problemet med ditt exempel är att en privatperson inte kan mäta upp avståndet mellan polen o ekvatorn. De måste kunna kontrollera själva, annars tror de inte på det...

Jag tog det här speciella exemplet av ett mycket starkt skäl.
Avståndet Nordpolen - ekvatorn måste helt enkelt vara 1000 mil, dvs 10 miljoner meter. Ursprungligen definierades nämligen en meter som en tiomiljondel av den sträckan.
Så just det här avståndet kan plattjordingarna inte förneka eller betvivla, hur mycket de än vill!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in