2016-04-21, 12:00
Medlem
EddieCabots avatar

Håller med om detta. Det är bara ad hominem och har inget i tråden att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Helt ok. Våra världsbilder skiljer sig åt. Bilder och filmer som visar en platt horisont som alltid stiger upp i ögonhöjd skulle man trots allt kunna kalla för en slags bevis för en platt jord. Men man får göra sin egen bedömning av vad det är som man ser och hur man väljer att tolka det.

Dessa kameror är för nära ytan. Starkare bevisning är modern fysik, att andra himlakroppar är sfäriska (detta kan vem som helst med ett bra teleskop se), bilder på den runda jorden, ISS, satelliter osv. Vi sedan länge bevisat att jorden är sfärsik och att den heliocentriska världsbilden är korrekt.
Citera
2016-04-21, 12:24
Medlem
udons avatar
Ojoj, här sitter man och slösurfar och hittar en riktigt pärla!

Antar att de som förespråkar en platt jord aldrig åkt båt på havet?
Citera
2016-04-21, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot

Dessa kameror är för nära ytan. Starkare bevisning är modern fysik, att andra himlakroppar är sfäriska (detta kan vem som helst med ett bra teleskop se), bilder på den runda jorden, ISS, satelliter osv. Vi sedan länge bevisat att jorden är sfärsik och att den heliocentriska världsbilden är korrekt.

IS, satelliter och naturligtvis Hubbleteleskopet. Vem kan bestrida dessa överväldigande bevis på att jorden är en snurrande glob?
Man ser inte himlakropparnas sfäriskhet genom teleskop. Det är rent nonsens Det är faktiskt precis det motsatta. Räknar inte med att håller med men föreslår att du testar för att övertyga dig själv. Det bästa sättet att bevisa sin hypotes är genom experiment. Håller du med?

Du var lite otydlig i ditt förra svar angående jordens ålder. Du skrev att det finns metoder att tillämpa som bevisar jordens allmänt accepterade ålder. Vad är det för metoder du har i åtanke?
Citera
2016-04-21, 13:21
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
IS, satelliter och naturligtvis Hubbleteleskopet. Vem kan bestrida dessa överväldigande bevis på att jorden är en snurrande glob?
Man ser inte himlakropparnas sfäriskhet genom teleskop. Det är rent nonsens Det är faktiskt precis det motsatta. Räknar inte med att håller med men föreslår att du testar för att övertyga dig själv. Det bästa sättet att bevisa sin hypotes är genom experiment. Håller du med?

Du var lite otydlig i ditt förra svar angående jordens ålder. Du skrev att det finns metoder att tillämpa som bevisar jordens allmänt accepterade ålder. Vad är det för metoder du har i åtanke?

Jag har själv fotograferat jupiters månar med korta intervall genom teleskop. De snurrar

Metoder för att datera jordens ålder kallas för radiometrisk datering.
Senast redigerad av udon 2016-04-21 kl. 13:24.
Citera
2016-04-21, 13:55
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Tack för omtanken. Nej, blir inte arg. Men vill påminna dig om att trådens ämne är den platta Jorden och inte "rosalotus". Är man som jag jätteintresserad av den platta Jorden så måste det väl vara ok att skriva här, eller? Man kan fokusera på det andliga och känslomässiga parallellt med att man studerar ämnen som man gillar. Det ena behöver inte utesluta det andra. Allt handlar om balans.

Du använder väl också datorn mycket? Vad jag kan se så läser och skriver du här på forumet dagligen.

Varför är ni så många som opponerar er mot att man engagerar sig i teorin om den platta jorden och varför ser jag hela tiden det upprepade mönstret där ni ska börja kommentera vem jag är, vilka egenskaper som jag har? Det verkar vara någon slags taktik som ni har för att styra bort från ämnet. Det jag gör är presenterar fakta och förklaringar på FE-teorin samt svarar på de frågor och kommentarer som jag kan svara på - ägnar mig inte åt personliga analyser av andra skribenter. Dessutom så tar ni er rätten att tolka vem jag är och ge en förvrängd bild av mig som ni baserar på era egna begränsade förmågor att förstå en annan person. Det blir ganska så tröttsamt i längden. Det kanske du kan förstå?

Du kan inte balansera dem. Då vad du vill subjektivt kan inte rättfärdiga något objektivt.

Det är därför man inte kan få vad man vill ibland.
Citera
2016-04-21, 14:00
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:

Så alla planeter är platta men rätvinkligt riktade mot jorden? Ok.

En av metoderna
Men du kanske inte tror på radioaktivitet. Eller det är säkerligen en felande bedömning hur radioaktivitet fungerar. Eller det kanske är medvetet placerats fel för att ge den datan som ska uppfylla konspirationen.. Många stenar de har placerat ut då..
Citera
2016-04-21, 17:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det jag menade var förstås att de har en passare med i deras symbolik som ju används för att rita en cirkel på en plan yta.
Hur får du det till att det gäller "en plan yta" i deras symbolik? Det går ju Lika bra att rita cirklar på ett klot med en passare.
Citera
2016-04-21, 18:04
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Så alla planeter är platta men rätvinkligt riktade mot jorden? Ok.
Om detta även gäller månen, då undrar man:
1. Varför skuggan på månen ser ut som en båge?
2. Hur fungerar månens faser om månen är platt?

Javisstja, månen är ju ett hologram och/eller ett rymdskepp...
Citera
2016-04-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om detta även gäller månen, då undrar man:
1. Varför skuggan på månen ser ut som en båge?
2. Hur fungerar månens faser om månen är platt?

Javisstja, månen är ju ett hologram och/eller ett rymdskepp...

Och, kanske lite mer uppenbart, att vi kan se mer än bara 'en sida' av Månen från Jorden.
Citera
2016-04-21, 21:29
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:

Det finns ju så klart fler. Jag nämnde bara några. Har du några bevis för att jorden är platt?

Citat:

Det gör man visst.

Ja, jag håller med (för det mesta). När jag får möjlighet ska jag göra detta. Tills dess räcker det med att hänvisa till andra som gjort det. Det finns tex många bra amatörbilder i den stora astrofotografiska tråden. Jag kan också se månen med blotta ögat.

Citat:

Jag redogjorde inte för detta eftersom jag tror att det är OT. Med moderators tillåtelse kan jag köra på.

Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Men du kanske inte tror på radioaktivitet.

Sebban tror inte att det finns atomer och följaktligen tror han inte heller på radioaktivitet. Om han nu skulle tro på radioaktivitet (men inte atomer) så kan han inte förstå eller förklara det med bevisningen på sin sida.
Senast redigerad av EddieCabot 2016-04-21 kl. 21:37.
Citera
2016-04-22, 08:33
Medlem
udons avatar
Citat:
Sebban tror inte att det finns atomer och följaktligen tror han inte heller på radioaktivitet. Om han nu skulle tro på radioaktivitet (men inte atomer) så kan han inte förstå eller förklara det med bevisningen på sin sida.

Principen med en atom brukar ju vara bland det lättaste inom ämnet fysik att förklara för små barn!
Citera
2016-04-22, 12:06
Medlem
Citat:

Enligt mig finns det en möjlighet att solen och månen kan vara sfäriska och likaså de som vi kallar för "planeter". Alternativt att de inte är det, så som Sebban föreslår. Men jag tror att vi befinner oss inuti ett system och inte på en planet. Jorden är platt och utgör den stabila grunden i detta system. Stjärnorna befinner sig på himlavalvet och roterar runt oss. Solen och månen skulle kunna befinna sig inom ett elektromagnetiskt fält där de hålls på plats via elektromagnetisk levitation. Detta kan vara ett elektromagnetiskt universum. Blixtar och åska kan vara ett fenomen som skvallrar om just detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in