2017-10-27, 10:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Ska jag utgå ifrån att de 20% som anges som missbrukare inte även har psykiska problem? Trots allt är drog- och alkoholmissbruk fyra gånger vanligare bland svårt psykiskt sjuka jämfört med befolkningen i snitt. Även människor med personlighetsstörningar som antisocial personlighetsstörning missbrukar i högre grad än genomsnittsbefolkningen. För om de som ingår i listningen av personer med diagnoser även ingår i andelen missbrukare, så måste den kvarvarande andelen som inte har bedömts vara större än 20%.

Edit: Obs, att jag inte ifrågasätter den generella bilden ditt inlägg ger. Jag vet inte vad forskningen visar nu, men de siffror jag har sett med åren har nog snarare visat minst lika stor andel psykiskt sjuka bland de som begår mord/dråp, om inte större. Psykiskt sjuka är annars inte extremt överrepresenterade när det gäller att begå brott, inklusive våldsbrott, så länge de inte även är missbrukare, men de verkar vara kraftigt överrepresenterade när det gäller mord/dråp. Sedan gissar jag att mordoffren i de fallen i snitt skiljer sig från mordoffren generellt. När jag läser en nyhet om att någon har t.ex. dödat en förälder, morförälder o.s.v. så misstänker jag i högre grad psykisk sjukdom jämfört med många andra fall av dråp och mord. För att nu inte nämna när det från början framgår att personen inte har försökt dölja sitt brott.

"Psykisk störning" är inte över hela brädet att förstå som ett tillstånd som på ett helt definitivt sätt går att skilja från vad vi kallar normalitet. Det är då mer en oförmåga eller nedsatt förmåga eller kapacitet rörande möjligheten eller viljan att bibehålla normalitet, pga olika livsomständigheter och trauman. Det är slarv med den mentala hygienen, eller nedsatt förmåga att hålla sig mentalt hel och ren, kanske man kan säga. Det kan sammanhänga med nedsatt fysisk kapacitet (mindre funktionella fysiska (invärtes) strukturer) eller nedsatt förmåga att mentalt hantera kraven från omvärlden på ett konstruktivt sätt. Eller både och. Folk hamnar i mentala återvändsgränder och sjunker allt djupare ner. Det kan "gå över på en e.m.", eller successivt bli värre. Omdömet förmörkas, vilket s.a.s. är "vitsen" med störningen.

Det är fullt rimligt att omtala detta som psykisk störning eller dysfunktion, eftersom det är skadligt och ofta kan avhjälpas eller bearbetas. Inte oväntat är det en faktor i mordstatistik.

Men det ska skiljas från andra typer av psykiska varianter och tillstånd som bottnar i annat. Däribland sådana där de flesta mentala kapaciteter slås ut och personen inte anses juridiskt ansvarig för sina handlingar och döms till RPV i stället. Men det är inget som en överläggande mördare kan "räkna med", hur störd denne än är.
Citera
2017-10-27, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Fast vi vet ju inget om skadorna. Polisen kom ju dock i princip direkt fram till att det var mord. GM kan ju också ha tagit med sig något från BO, det vet vi ju inte.

Udda plats vet jag inte riktigt heller, vart skulle vara bättre? Skogen är väl ypperligt. Tidpunkten var väl så väl vald den bara kunde bli. Hade han väntat tills ännu senare så skulle det väl knappt ha varit så mycket tanter/tjejer ute överhuvudtaget. På kvällen är det få människor ute, samtidigt har man skydd av mörkret.

Personligen tror jag inte alls att BO var specifikt utvald sedan innan, det hela var just random. Vad gäller slagsmål så tror jag att det i så fall var ett mycket kort sådant, BO blev antagligen tämligen direkt övermannad. GM kanske inte ens märkte att glasögonen for av. Förhoppningsvis så orsakade BO skador på GM i form av rivmärken eller dylikt. Detta kan vara bra dels eftersom DNA då kan finnas under hennes naglar och dels eftersom en eventuell GM kan ha fått rivmärken i exempelvis ansiktet. Ett sådant plötsligt uppkommet rivmärke kan väcka omgivningens misstänksamhet (om GM nu ens har folk i sin omgivning).

Då Ida mördades i joggingspåret i Upplands Väsby så fick GM rivmärken på sig. Detta var han tvungen att bortförklara för omgivningen.

Jag utgår ifrån det som jag har läst om fallet. Polisen har till exempel sagt att det var sättet hon låg på som gjorde att de fattade misstankar om brott. Hon skall ha legat på ett onaturligt sätt. Det säger mig att det inte var uppenbart att hon hade mördats. Det fanns inget blod och hon var inte naken.
De har även sagt att det troligen inte var sexuellt och att inget hade stulits från BO.

Nu finns det folk som jämför med mordet på Ida Johansson i Upplands Väsby. Men det mordet är typiskt hur ett lustmord eller sexuellt betingat mord ser ut

Citat:
Andersson har efter att ha berövat Ida hennes liv, obehörigen flyttat, skadat och skymfligen behandlat hennes kropp enligt följande: Andersson har dragit, släpat hennes kropp ett femtontal meter från motionsspåret genom vegetationen till ett närliggande stenröse, där han sedan sexuellt förgripit sig på henne, genom att först klä av henne, smeka och kyssa henne över brösten samt även utföra, dels ett vaginalt, dels ett analt, samlag med hennes döda kropp. Andersson har i slutskedet ytterligare skadat och skymfligen behandlat Idas kropp genom att bryta av tre trädpinnar och pressa in dessa i hennes svalg, varefter han kvarlämnat den nakna kroppen efter att delvis ha täckt över denna med trädgrenar/pinnar och mossa.”

http://kriminellt.com/mordet-pa-ida-johansson/
Citera
2017-10-27, 10:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tror nog de kör på även under helgen, allt annat vore beklagligt.

Kvinnan anmäldes som saknad av anhöriga vid 18.40.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/polisens-olika-sp%C3%A5r-i-jakten-p%C3%A5-misst%C3%A4nkte-m%C3%B6rdaren-i-ulricehamn-1.4767039

Låt säga att hon blev attackerad vid 17.30. Det är då solen går ned. Det bör ha varit åtminstone en aning skumt ute i skogen. Polischef Matthijs sade i en intervju att omkring en person per var tionde minut passerar spåret vid den tidpunkten.

Möjligtvis så åkte hon direkt till spåret efter jobbet. Låt antaga att hon slutade jobbet vid 16.00. Hon förväntades sedan komma hem till kvällsmaten, då hon inte gjorde det så förstod man att något särskilt hänt. Antagligen så åkte hennes make till spåret och såg hennes bil stå där innan han ringde polisen.

Det tycks som om GM mördat helt "random".

http://www.gp.se/polischefen-kan-vara-helt-random-1.4765062

Polisen bör ju kunna bedöma om platsen är vald med tanke på sikt och möjlighet att undvika andra löpare. Om tid och väder valts med tanke på mindre antal löpare. Om BO alltid stavgår aktuell tid. Och härur få en bild av om GM prioriterat platsen snarare än offret. Det kan ju vara en svårighet att vara efter LH men förutse var hon kommer befinna sig och sedan "hoppas på" att ingen annnan uppträder i spåret samtidigt. För då får GM vänta till nästa dag eller nästa vecka.

I så fall är det kanske troligare att LH är slumpmässigt utvald.
Citera
2017-10-27, 10:51
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag utgår ifrån det som jag har läst om fallet. Polisen har till exempel sagt att det var sättet hon låg på som gjorde att de fattade misstankar om brott. Hon skall ha legat på ett onaturligt sätt. Det säger mig att det inte var uppenbart att hon hade mördats. Det fanns inget blod och hon var inte naken.
De har även sagt att det troligen inte var sexuellt och att inget hade stulits från BO.

Nu finns det folk som jämför med mordet på Ida Johansson i Upplands Väsby. Men det mordet är typiskt hur ett lustmord eller sexuellt betingat mord ser ut

http://kriminellt.com/mordet-pa-ida-johansson/
Även detta mord kan ju vara sexuellt motiverat. Jag drar inte samma slutsatser som du gör.

Om polisen redan nu sagt att GM inte tagit med sig något från BO så måste de ju veta exakt allt hon bar på. Jag tror de snarare syftar på att det inte var ett rånmord, alltså att hennes mobiltelefon och plånbok var kvar. Om GM sedan tagit hennes scarf eller något liknande kan de nog inte veta direkt. Då måste de ha förhört arbetskamrater och familj först...och varför skulle de gå ut med sådana uppgifter?
Citera
2017-10-27, 10:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Gamla Psyk är boende för flykting pojkar, LSS boendet ovanför lärkgatan är inte kvar, de har flyttat ner till bogesundsgatan/jönköpingsvägen. Deras tidigare boende är flyktingboende. Inga psykotiska pillerknaprare

Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Helt övertygad om att GM passar in på följande beskrivning.

Ålder 20-25 år
Boende inom 5 mils omkrets från brottsplatsen
Ansedd som en udda figur
Ingen eller mycket begränsad umgängeskrets
Inget arbete eller möjligen begränsat ströjobb.
Stora svårigheter i skolan.
Troligen ingen gymnasial utbildning
Möjligen lite kontakt med psykvården

Offret (LH) är enbart slumpen. Det finns alltså inga kopplingar eller motiv.

Tror du är helt rätt ute. Skulle nog vilja utvidga åldersspannet till 15 till 35, och troligt att GM bor mindre än fem mils omkrets från brottsplatsen. Tror snarare han bor i Ulricehamn.

Fortfarande öppen för ett sexuellt motiv, men att han av misstag hade ihjäl henne, innan den planerade sexuella handlingen inleddes. Antingen på grund av att han inte kunde kontrollera sig, eller på grund av att exempelvis en sten mot hennes huvud tog illa.
Citera
2017-10-27, 10:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Expertgrupp kallas in efter mordet i Ulricehamn

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/expertgrupp-kallas-in-efter-mordet-i-ulricehamn-1.4770356

Slugt. Bra.
Citera
2017-10-27, 10:59
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Helt övertygad om att GM passar in på följande beskrivning.

Ålder 20-25 år
Boende inom 5 mils omkrets från brottsplatsen
Ansedd som en udda figur
Ingen eller mycket begränsad umgängeskrets
Inget arbete eller möjligen begränsat ströjobb.
Stora svårigheter i skolan.
Troligen ingen gymnasial utbildning
Möjligen lite kontakt med psykvården

Offret (LH) är enbart slumpen. Det finns alltså inga kopplingar eller motiv.
Ja varför inte, men det finns fall där det varit äldre gärningsmän i liknande situationer. Vi hade väl nyligen ett fall där GM bodde i en bil bredvid spåret eller skogsområdet, jag har för mig att det var en eu-migrant eller liknande i 40-års åldern. Han beväpnade sig med en kniv och försökte, eller lyckades att våldta och mörda kvinnan... Har för mig att kvinnan också var i offrets ålder, men jag hittar inte info om fallet så jag är inte säker på att mina uppgifter stämmer. Han hade typ använt sig av snöret från luvtröjan för att binda henne eller strypa henne.
Citera
2017-10-27, 11:00
Bannlyst
Citat:
Fast vi vet ju inget om skadorna. Polisen kom ju dock i princip direkt fram till att det var mord. GM kan ju också ha tagit med sig något från BO, det vet vi ju inte.

Udda plats vet jag inte riktigt heller, vart skulle vara bättre? Skogen är väl ypperligt. Tidpunkten var väl så väl vald den bara kunde bli. Hade han väntat tills ännu senare så skulle det väl knappt ha varit så mycket tanter/tjejer ute överhuvudtaget. På kvällen är det få människor ute, samtidigt har man skydd av mörkret.

Personligen tror jag inte alls att BO var specifikt utvald sedan innan, det hela var just random. Vad gäller slagsmål så tror jag att det i så fall var ett mycket kort sådant, BO blev antagligen tämligen direkt övermannad. GM kanske inte ens märkte att glasögonen for av. Förhoppningsvis så orsakade BO skador på GM i form av rivmärken eller dylikt. Detta kan vara bra dels eftersom DNA då kan finnas under hennes naglar och dels eftersom en eventuell GM kan ha fått rivmärken i exempelvis ansiktet. Ett sådant plötsligt uppkommet rivmärke kan väcka omgivningens misstänksamhet (om GM nu ens har folk i sin omgivning).

Då Ida mördades i joggingspåret i Upplands Väsby så fick GM rivmärken på sig. Detta var han tvungen att bortförklara för omgivningen.

Ida hit och Ida dit, varenda skribent kopplar till henne.

Ida runt 20 var ut och springa en fin och solig sensommar-eftermiddag.

LH 60 var ut och promenerade i regn och slask i slutet october. Lite skillnad och nästa 100 så hade hon handskar, alla stavpromenanter man varvar har så gott som handskar året om men speciellt i kyla. Dagen då LH "överfölls" var så långt ifrån ljummen och behaglig man kan komma.
Citera
2017-10-27, 11:05
Medlem
Citat:
Även detta mord kan ju vara sexuellt motiverat. Jag drar inte samma slutsatser som du gör.

Om polisen redan nu sagt att GM inte tagit med sig något från BO så måste de ju veta exakt allt hon bar på. Jag tror de snarare syftar på att det inte var ett rånmord, alltså att hennes mobiltelefon och plånbok var kvar. Om GM sedan tagit hennes scarf eller något liknande kan de nog inte veta direkt. Då måste de ha förhört arbetskamrater och familj först...och varför skulle de gå ut med sådana uppgifter?

Ja de har sagt att det inte var ett rånmord. Teoretiskt skulle mördaren kunnat ta någon trofé, men som sagt, det ser ut som om syftet har varit att döda, ingenting annat. Det är det som gör lustmord och sexuella motiv osannolika. De som utför sådana mord brukar ha väldigt starka drifter och skulle inte nöja sig med att offret bara dör.
Dessutom så är hon inget typiskt offer. Hade hon varit 20 år yngre så hade ju sannolikheten varit större, men detta är en dam i övre medelåldern.
Citera
2017-10-27, 11:06
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Polisen bör ju kunna bedöma om platsen är vald med tanke på sikt och möjlighet att undvika andra löpare. Om tid och väder valts med tanke på mindre antal löpare. Om BO alltid stavgår aktuell tid. Och härur få en bild av om GM prioriterat platsen snarare än offret. Det kan ju vara en svårighet att vara efter LH men förutse var hon kommer befinna sig och sedan "hoppas på" att ingen annan uppträder i spåret samtidigt. För då får GM vänta till nästa dag eller nästa vecka.

I så fall är det kanske troligare att LH är slumpmässigt utvald.
Ja, platsen är nog vald för att få så mycket kontroll över situationen som möjligt. Sen ska man väl inte överanalysera det heller. Möjligheten till flyktväg för GM får man ju också väga in och ska man ha god flyktväg så blir det ju i princip automatiskt även så att det öppnar upp för tillgänglighet i största allmänhet.

Det är nog dock fråga om en hyfsat primitiv person. Jag tycker mordet på Ida är en mycket bra jämförelse. Där gjorde GM likadant, överföll i spåret och släpade sedan offret in i skogen en liten bit. Även mordet på den 60-åriga kvinnan i Stidsvig bär likheter med detta fallet. I Stidsvig var det en för offret okänd 27-åring som mördade kvinnan på en skogsväg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/aklagaren-han-har-ingen-trovardighet
Citera
2017-10-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ja, platsen är nog vald för att få så mycket kontroll över situationen som möjligt. Sen ska man väl inte överanalysera det heller. Möjligheten till flyktväg för GM får man ju också väga in och ska man ha god flyktväg så blir det ju i princip automatiskt även så att det öppnar upp för tillgänglighet i största allmänhet.

Det är nog dock fråga om en hyfsat primitiv person. Jag tycker mordet på Ida är en mycket bra jämförelse. Där gjorde GM likadant, överföll i spåret och släpade sedan offret in i skogen en liten bit. Även mordet på den 60-åriga kvinnan i Stidsvig bär likheter med detta fallet. I Stidsvig var det en för offret okänd 27-åring som mördade kvinnan på en skogsväg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/aklagaren-han-har-ingen-trovardighet

Nej nu får du ge dig. Ida-fallet är för det första ett mycket ovanligt fall. För det andra var offret en ung kvinna. Mordet hände på sommaren och framför allt så utnyttjade han kroppen sexuellt efter att hon hade dött. Så är det inte i det här fallet.

Jag tror som sagt att mordet var planerat och jag kan tänka mig att den som gjorde det hade tänkt att det skulle se ut ungefär som Ida-fallet. Men om man analyserar det lite djupare så ser man ju att skillnaderna är stora.
Citera
2017-10-27, 11:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Jo, mycket talar för en sån där stackars skogspåhoppare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in