Citat:
Ursprungligen postat av
ap0
Eller en 12 årig studie om personer som dömts för mord dråp
20 procent är psykotiska
20 procent är missbrukare
20 procent har andra psykiatriska diagnoser
12 procent har personlighetsstörningar
8 procent har bedömts som friska
20 procent har inte bedömts, eftersom de aldrig lagts in för slutenvård eller genomgått rättspsykiatrisk undersökning.
Ska jag utgå ifrån att de 20% som anges som missbrukare
inte även har psykiska problem? Trots allt är drog- och alkoholmissbruk fyra gånger vanligare bland svårt psykiskt sjuka jämfört med befolkningen i snitt. Även människor med personlighetsstörningar som antisocial personlighetsstörning missbrukar i högre grad än genomsnittsbefolkningen. För om de som ingår i listningen av personer med diagnoser även ingår i andelen missbrukare, så måste den kvarvarande andelen som inte har bedömts vara större än 20%.
Edit: Obs, att jag inte ifrågasätter den generella bilden ditt inlägg ger. Jag vet inte vad forskningen visar nu, men de siffror jag har sett med åren har nog snarare visat
minst lika stor andel psykiskt sjuka bland de som begår mord/dråp, om inte större. Psykiskt sjuka är annars inte extremt överrepresenterade när det gäller att begå brott, inklusive våldsbrott, så länge de inte även är missbrukare, men de verkar vara kraftigt överrepresenterade när det gäller mord/dråp. Sedan gissar jag att mordoffren i de fallen i snitt skiljer sig från mordoffren generellt. När jag läser en nyhet om att någon har t.ex. dödat en förälder, morförälder o.s.v. så misstänker jag i högre grad psykisk sjukdom jämfört med många andra fall av dråp och mord. För att nu inte nämna när det från början framgår att personen inte har försökt dölja sitt brott.