2017-10-27, 08:26
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Visst kan det var ett motiv i sig men den som jobbar med arbetsmarknadsfrågor fattar inte beslut om omhändertagande av barn. Det måste finnas någon starkare koppling än att hon jobbar i kommunen.

Jag vet inte vilka hennes alla arbetsuppgifter är och har varit (en liknande process kan ha startat en tid tillbaka). Men självfallet är det bara ett troligt spår förutsatt att hon har varit på något sätt inblandad, samt sannolikt krävs det att hon har träffat familjemedlemmarna för att eventuellt bli måltavla. Som sagt, spåret är ju bara intressant i den mån det verkligen finns en personlig koppling till henne.

Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Tack för info igen!
Det här borde väl polischefen känna till? Ändå framhärdar hon i att varna för att springa i mörker och med hörlurar.
Varför har inte denne man tagits in undrar jag. Varför kalla in Gärningsmananprofilgruppen när man har en som väl är att betrakta som misstänkt?

Jo, det är förvisso en bra poäng. Oavsett vad polisen hävdar utåt (svenska polisen är tyvärr lika hopplöst politiserade som andra svenska myndigheter), så hade personen sannolikt blivit inplockad/efterlyst om det fanns en sådan misstanke.
Citera
2017-10-27, 08:31
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Om det här skulle visa sig vara ett dåd i yrkesmässig relation till Liselottes död, och inget personligt motiv, så är det ett slag mot hela vårt demokratiska och fria samhälle.
Människor i liknande positioner omkring oss kommer kanske ta ”säkra” framför rätta beslut pga av rädsla i framtiden?

Fast samtidigt har tjänstemän, socialsekreterare m.fl. redan sedan tidigare utsatts för attacker på grund av sin yrkesroll. Jag vet förvisso inte om det har förekommit värst många dödsfall, men ändå...

Det bör nämnas att en del av dem givetvis har blivit attackerade av svenska/vita gärningsmän, det är inte något som uteslutande är kopplat till invandrare från Mellanöstern och Afrika. Däremot har väl de fall (åtminstone de jag har tagit del av) där det finns flera GM handlat om folk som kommer därifrån, samt sannolikt även lever i en slags klankultur.
Citera
2017-10-27, 08:44
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
Eller en 12 årig studie om personer som dömts för mord dråp

20 procent är psykotiska

20 procent är missbrukare

20 procent har andra psykiatriska diagnoser

12 procent har personlighetsstörningar

8 procent har bedömts som friska

20 procent har inte bedömts, eftersom de aldrig lagts in för slutenvård eller genomgått rättspsykiatrisk undersökning.

Ska jag utgå ifrån att de 20% som anges som missbrukare inte även har psykiska problem? Trots allt är drog- och alkoholmissbruk fyra gånger vanligare bland svårt psykiskt sjuka jämfört med befolkningen i snitt. Även människor med personlighetsstörningar som antisocial personlighetsstörning missbrukar i högre grad än genomsnittsbefolkningen. För om de som ingår i listningen av personer med diagnoser även ingår i andelen missbrukare, så måste den kvarvarande andelen som inte har bedömts vara större än 20%.

Edit: Obs, att jag inte ifrågasätter den generella bilden ditt inlägg ger. Jag vet inte vad forskningen visar nu, men de siffror jag har sett med åren har nog snarare visat minst lika stor andel psykiskt sjuka bland de som begår mord/dråp, om inte större. Psykiskt sjuka är annars inte extremt överrepresenterade när det gäller att begå brott, inklusive våldsbrott, så länge de inte även är missbrukare, men de verkar vara kraftigt överrepresenterade när det gäller mord/dråp. Sedan gissar jag att mordoffren i de fallen i snitt skiljer sig från mordoffren generellt. När jag läser en nyhet om att någon har t.ex. dödat en förälder, morförälder o.s.v. så misstänker jag i högre grad psykisk sjukdom jämfört med många andra fall av dråp och mord. För att nu inte nämna när det från början framgår att personen inte har försökt dölja sitt brott.
Senast redigerad av Europe 2017-10-27 kl. 08:56. Anledning: Edit
Citera
2017-10-27, 08:53
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
instabila psykotiska människor av alla de slag. Matade med piller.
Varsin lägenhet.
korridorboende typ.

Om GM inte är pappan som mist sina barn så är alternativet att GM bor i det huset. Helt klart.
Gamla Psyk är boende för flykting pojkar, LSS boendet ovanför lärkgatan är inte kvar, de har flyttat ner till bogesundsgatan/jönköpingsvägen. Deras tidigare boende är flyktingboende. Inga psykotiska pillerknaprare
Citera
2017-10-27, 08:54
Medlem
tsgmtts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hon ska ha mördats på 10 km-spåret. Det finns ingen belysning där va? Läste att det finns på 3,5 km-spåret.

Hon hittades runt kl. 21.00 på tisdagen. När kan hon då ha blivit överfallen? 18.00? Det borde väl i alla fall ha varit mörkt vid brottstillfället.

Överfallet är väl beräknat mellan 16-18 och då är det ljust, iallafall i den del av landet jag bor.

Förövrigt bör väl det framkomma mer matnyttiga saker under helgen, eller tar kling och klang helgledigt?
Citera
2017-10-27, 09:45
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsgmtt
Överfallet är väl beräknat mellan 16-18 och då är det ljust, iallafall i den del av landet jag bor.

Förövrigt bör väl det framkomma mer matnyttiga saker under helgen, eller tar kling och klang helgledigt?
Jag tror nog de kör på även under helgen, allt annat vore beklagligt.

Kvinnan anmäldes som saknad av anhöriga vid 18.40.
Citat:
Kvinnan, som är i 60-årsåldern, anmäldes försvunnen klockan 18.40 efter att hon inte hade återvänt hem efter en motionsrunda. Drygt två timmar senare, klockan 20.53, hittades hon död i terrängen, cirka 20 meter ifrån milspåret som går igenom friluftsområdet.
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/polisens-olika-sp%C3%A5r-i-jakten-p%C3%A5-misst%C3%A4nkte-m%C3%B6rdaren-i-ulricehamn-1.4767039

Låt säga att hon blev attackerad vid 17.30. Det är då solen går ned. Det bör ha varit åtminstone en aning skumt ute i skogen. Polischef Matthijs sade i en intervju att omkring en person per var tionde minut passerar spåret vid den tidpunkten.

Möjligtvis så åkte hon direkt till spåret efter jobbet. Låt antaga att hon slutade jobbet vid 16.00. Hon förväntades sedan komma hem till kvällsmaten, då hon inte gjorde det så förstod man att något särskilt hänt. Antagligen så åkte hennes make till spåret och såg hennes bil stå där innan han ringde polisen.

Det tycks som om GM mördat helt "random".
Citat:
– Det kan röra sig om ett helt random överfall, säger Matthijs.
http://www.gp.se/polischefen-kan-vara-helt-random-1.4765062
Citera
2017-10-27, 09:45
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsgmtt

Ett 40-tal poliser jobbar med ärendet och flera har förhörts, eller ska förhöras. Så det är möjligt att det tillkommer ny info snart.
Citera
2017-10-27, 10:00
Moderator
KomissarieBecks avatar
Helt övertygad om att GM passar in på följande beskrivning.

Ålder 20-25 år
Boende inom 5 mils omkrets från brottsplatsen
Ansedd som en udda figur
Ingen eller mycket begränsad umgängeskrets
Inget arbete eller möjligen begränsat ströjobb.
Stora svårigheter i skolan.
Troligen ingen gymnasial utbildning
Möjligen lite kontakt med psykvården

Offret (LH) är enbart slumpen. Det finns alltså inga kopplingar eller motiv.
Senast redigerad av KomissarieBeck 2017-10-27 kl. 10:21.
Citera
2017-10-27, 10:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, de är våra släktingar. Alla härstammar vi från urcellen Ellen.

Inser dock inte hur det skall kunna föra mordutredningen framåt.

Försökte bara säga att i skogen är allt DNA, och det krävs nog lite input från "andra hållet" för att skilja ut det signifikanta. För att undvika orättvisa utpekanden av gärningsblåbär.
Citera
2017-10-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det tycks som om GM mördat helt "random".

http://www.gp.se/polischefen-kan-vara-helt-random-1.4765062

Jag fattar inte varför hon tror det. Det är väldigt lite som talar för att det är ett lustmord eller något annat spontant mord. Om man utgår ifrån den information som finns att tillgå så var det ganska begränsade skador på kroppen, inget var stulet från henne. Sedan är det en udda plats och tidpunkt för ett spontant överfall.

Jag tycker detta verkar planerat. Någon hade förföljt LH eller visste att hon skulle gå där och väntade på henne. Syftet var att hon skulle dö, alternativt skrämmas. Det kan ha börjat med slagsmål och att LH har ramlat på en sten eller så har hon blivit slagen i huvudet med något hårt. Mördaren verkar ha haft ganska bråttom. Har inte gömt kroppen noga och missat glasögonen på stigen. Att inget tycks ha tagits från kroppen efter döden tyder också på att mördaren har en viss moral.
Citera
2017-10-27, 10:23
Medlem
allegragellers avatar
Expertgrupp kallas in efter mordet i Ulricehamn

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/expertgrupp-kallas-in-efter-mordet-i-ulricehamn-1.4770356

Citat:
– I de vanligaste fallen är det ett sätt för dem att skaffa sig makt över kvinnor och sätta sig i guds ställe. Det ger dem en maktberusningskänsla, en känsla att vara ”in charge” och att kunna skilja liv från död, säger Åsgård.

Citat:
– De flesta människor som gör sådana här saker är under 40 år, det förekommer undantag, men i vanliga fall är de under 40 år. Han som skulle kunna ha gjort det här kan ha varit bekant med området, han kan ha rekognoserat området, men det kan också handla om om någon som bor en bra bit ifrån platsen. Av det som finns att gå på i nuläget är inget av alternativen mer sannolikt än det andra, säger Åsgård.
Citera
2017-10-27, 10:33
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag fattar inte varför hon tror det. Det är väldigt lite som talar för att det är ett lustmord eller något annat spontant mord. Om man utgår ifrån den information som finns att tillgå så var det ganska begränsade skador på kroppen, inget var stulet från henne. Sedan är det en udda plats och tidpunkt för ett spontant överfall.

Jag tycker detta verkar planerat. Någon hade förföljt LH eller visste att hon skulle gå där och väntade på henne. Syftet var att hon skulle dö, alternativt skrämmas. Det kan ha börjat med slagsmål och att LH har ramlat på en sten eller så har hon blivit slagen i huvudet med något hårt. Mördaren verkar ha haft ganska bråttom. Har inte gömt kroppen noga och missat glasögonen på stigen. Att inget tycks ha tagits från kroppen efter döden tyder också på att mördaren har en viss moral.
Fast vi vet ju inget om skadorna. Polisen kom ju dock i princip direkt fram till att det var mord. GM kan ju också ha tagit med sig något från BO, det vet vi ju inte.

Udda plats vet jag inte riktigt heller, vart skulle vara bättre? Skogen är väl ypperligt. Tidpunkten var väl så väl vald den bara kunde bli. Hade han väntat tills ännu senare så skulle det väl knappt ha varit så mycket tanter/tjejer ute överhuvudtaget. På kvällen är det få människor ute, samtidigt har man skydd av mörkret.

Personligen tror jag inte alls att BO var specifikt utvald sedan innan, det hela var just random. Vad gäller slagsmål så tror jag att det i så fall var ett mycket kort sådant, BO blev antagligen tämligen direkt övermannad. GM kanske inte ens märkte att glasögonen for av. Förhoppningsvis så orsakade BO skador på GM i form av rivmärken eller dylikt. Detta kan vara bra dels eftersom DNA då kan finnas under hennes naglar och dels eftersom en eventuell GM kan ha fått rivmärken i exempelvis ansiktet. Ett sådant plötsligt uppkommet rivmärke kan väcka omgivningens misstänksamhet (om GM nu ens har folk i sin omgivning).

Då Ida mördades i joggingspåret i Upplands Väsby så fick GM rivmärken på sig. Detta var han tvungen att bortförklara för omgivningen.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-10-27 kl. 10:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in