2017-10-26, 17:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Du har rätt. Jag tar tillbaka min kritik mot uttalandet, det kan förstås få folk som även befunnit sig i området dagarna innan att tänka efter om dom uppmärksammat någonting.

Dock så finns det ju andra sätt att framföra det på - exempelvis genom att bara säga att även iakttagelser dagarna innan är av stor betydelse.

Jo jo.

Nu har jag inte tagit direkt del av uttalandet, men en kvinnlig myndighetsperson som mördas i ett motionsspår i ett friluftsområde gör ju lite ringar på vattnet, eller borde göra.

Jag kan bara tänka mig att polisen snabbt vill kommunicera detta och snabbt nå ut till så många som möjligt, för att varna folk och få in vittnesuppgifter. Vilket betyder att folk s.a.s borde koncentrera sig mindre på brottet som sådant och att det var tur att de själva inte var där för det regna, och mer på vad de sett dagar innan och vad de kan göra för sin egen säkerhet närmaste tiden.

Det gäller kanske att bullra lite och hålla alla tänkbara scenarion i luften, så att inte folk stirrar ner i sin vanliga afghan-burk eller vad de nu har i knäet och inte frågar sig vad de sett, eller om de borde ändra sitt eget beteende för att inte göra sig extremt sårbara.

Oddsen talar väl för att det är någon som varit ute efter LH, men det kan ju vara någon dåre som tycker att det är onödigt trevligt och stort utbud av friska tjejer i spåren när det är soligt och varmt ute.
Citera
2017-10-26, 17:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Nej tyvärr ingen mer info.
Alkoholproblem och ev droger inblandat hörde jag.

Återkommer i tråden om jag får reda på mer info.

Bra, det där är ju ett intressant spår som kan leda till något, omhändertaganden av barn är alltid knepiga och kan leda till oförutsägbara reaktioner.

Är dessutom alkohol och eventuellt andra droger inblandade så kan det gå riktigt snett i tankeverksamheten.
Citera
2017-10-26, 17:30
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Bra, det där är ju ett intressant spår som kan leda till något, omhändertaganden av barn är alltid knepiga och kan leda till oförutsägbara reaktioner.

Är dessutom alkohol och eventuellt andra droger inblandade så kan det gå riktigt snett i tankeverksamheten.

Det ska iofs till ett rätt stort mått av slump om hon skulle råka på en påtänd person med personligt hat mot henne i motionsspåret.
Citera
2017-10-26, 17:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det ska iofs till ett rätt stort mått av slump om hon skulle råka på en påtänd person med personligt hat mot henne i motionsspåret.

Tänkte nog mer på att han/hon hade stalkat henne en längre tid och hade koll på vad hon gjorde/inte gjorde, en störd och skev person kan ju planera något dessutom brukar de ju vara djävligt ihärdiga när de väl fått något för sig.

Platsen där hon dog är ju i stort sett perfekt, inga vittnen uppenbarligen eller så är det inget som läckt ut.
Citera
2017-10-26, 17:36
Medlem
okok1s avatar
Citat:

Han kanske har stalkat IRL eller på sociala medier och visste/såg var hon brukar gå. Polisen tror att GM kan ha varit där tidigare och väntat...

Citat:
Ett av scenarierna polisen utreder är om den misstänkte mördaren i Ulricehamn har befunnit sig vid mordplatsen en längre tid. Därför vill man ha in tips om personer som rört sig i motionsspåret andra dagar än den då mordet skedde.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/polischefen-vi-maste-fa-in-fler-tips
Citera
2017-10-26, 17:41
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tänkte nog mer på att han/hon hade stalkat henne en längre tid och hade koll på vad hon gjorde/inte gjorde, en störd och skev person kan ju planera något dessutom brukar de ju vara djävligt ihärdiga när de väl fått något för sig.

Platsen där hon dog är ju i stort sett perfekt, inga vittnen uppenbarligen eller så är det inget som läckt ut.

Ja inget är omöjligt, men eftersom hon tog bilen till platsen så minskar ju sannolikheten.

En påtänd hatare hade nog bara attackerat henne på arbetsplatsen. Det brukar bli så.
Citera
2017-10-26, 17:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja inget är omöjligt, men eftersom hon tog bilen till platsen så minskar ju sannolikheten.

En påtänd hatare hade nog bara attackerat henne på arbetsplatsen. Det brukar bli så.

Ja, vi får se vad som kommer att bli huvudspåret, just nu jobbas det väl antagligen brett av polis och utredare.

Om nu BO var en vanemänniska vilket många av oss är så kanske hon hade samma rutin för när hon skulle motionera.
Citera
2017-10-26, 17:54
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Han kanske har stalkat IRL eller på sociala medier och visste/såg var hon brukar gå. Polisen tror att GM kan ha varit där tidigare och väntat...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/polischefen-vi-maste-fa-in-fler-tips

Det där är bara en ren gissning. En dålig sån dessutom. Sånt har förekommit, men eftersom detta inte är ett sexöverfall så minskar sannolikheten till i princip noll för det scenariot.
Citera
2017-10-26, 17:55
Medlem
GM kan också ha tagit fel på person. Det kanske var polischefen som skulle mördas. Om hon bara har sagt att hon skulle till Lassalyckan och träna och inte nämnt att hon skulle spela golf så kan GM ha väntat på henne i spåret. LM har säkert en mycket större hotbild mot sig också.
Citera
2017-10-26, 18:00
Medlem
Tror du verkligen på det där själv?

Citat:
Ursprungligen postat av koriander
GM kan också ha tagit fel på person. Det kanske var polischefen som skulle mördas. Om hon bara har sagt att hon skulle till Lassalyckan och träna och inte nämnt att hon skulle spela golf så kan GM ha väntat på henne i spåret. LM har säkert en mycket större hotbild mot sig också.
Citera
2017-10-26, 18:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo jo.

Nu har jag inte tagit direkt del av uttalandet, men en kvinnlig myndighetsperson som mördas i ett motionsspår i ett friluftsområde gör ju lite ringar på vattnet, eller borde göra.

Jag kan bara tänka mig att polisen snabbt vill kommunicera detta och snabbt nå ut till så många som möjligt, för att varna folk och få in vittnesuppgifter. Vilket betyder att folk s.a.s borde koncentrera sig mindre på brottet som sådant och att det var tur att de själva inte var där för det regna, och mer på vad de sett dagar innan och vad de kan göra för sin egen säkerhet närmaste tiden.

Det gäller kanske att bullra lite och hålla alla tänkbara scenarion i luften, så att inte folk stirrar ner i sin vanliga afghan-burk eller vad de nu har i knäet och inte frågar sig vad de sett, eller om de borde ändra sitt eget beteende för att inte göra sig extremt sårbara.

Oddsen talar väl för att det är någon som varit ute efter LH, men det kan ju vara någon dåre som tycker att det är onödigt trevligt och stort utbud av friska tjejer i spåren när det är soligt och varmt ute.

Och, jo, om GM varit ute efter LH specifikt så finns det ju en betydande hotbild mot de som ev. sett någon kring platsen dagarna innan och kan vittna. Vilket är ett starkt argument för att man bör gå till polisen innan man ev. får ovälkommet besök....
Citera
2017-10-26, 18:03
Medlem
Ödets ironi?

Välkomsten välkomnar nyanlända barnfamiljer

Liselotte Hylander är enhetschef för arbetsmarknads- och flyktingfrågor i Ulricehamns kommun.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5962405
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in