2017-10-26, 14:05
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Å ena sidan håller jag med om att det är en näst intill osannolik slump att två högre chefer tar ledigt från jobbet samma gråmulna eftermiddag och råkar befinna sig så nära varandra.

Nja... Inom staten (och även inom kommunala verksamheter) så är det inte ovanligt att höga chefer har förtroendearbetstid. Jag var själv en gång nära att få detta. Om det är bra eller inte kan jag inte uttala mig om. Ofta tjänar arbetsgivaren på detta eftersom de flesta tenderar att jobba mer då. De svarar på mail hemma och ringer till andra kollegor som också har förtroendearbetstid och "checkar av" och liknande.

Jag har dock haft beredskapstjänstgöring över stort geografiskt område, och då skulle man alltid vara nåbar och snabbt kunna inställa sig för tjänstgöring, och även då tenderar man att arbeta mer än vad man egentligen behöver.

Så att det är osannolikt att två högre chefer tar ledigt från jobbet samma dag och tid är inte ovanligt. De var givetvis inte medvetna om varandra. Det var bara en slump...
Citera
2017-10-26, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ

Ja, man fattar inte hur och varför Mattijs gått ut med sina egna observationer som att dessa skulle vara ett 100%-igt vattentätt skott att inget hördes vid överfallet som slutade i mord/dråp.

Nej hon mantlar inte de olika roller hon har. Dels som polis dels som vittne. Allt blir huller om buller minst sagt när hon uttalar sig.

Därtill lanserar hon GW-artiklar om mordet hon utreder där hon spekulerar hej vilt endast 1½ dygn in i utredningen. Matthijs levererar allt från statistik till potentiella mördare och gärningsbeskrivninga utan att ens veta om detta är ett mord, dråp eller annat.

Plocka bort henne från fallet verkar vara det bästa men blir hon kvar så kanske försvaret, om man nu hittar någon misstänkt kan ha riktigt jävla kul med Matthijs under huf.
Citera
2017-10-26, 14:08
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Tack för info. Då antar jag att polisen tagit in honom då?

Då hade väl media skrivit om det?
Citera
2017-10-26, 14:09
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ok, om det nu stämmer med vad som ryktas så lär ju fallet inte bli så svårt.

Vet du något mer om pappan?

Nej tyvärr ingen mer info.
Alkoholproblem och ev droger inblandat hörde jag.

Återkommer i tråden om jag får reda på mer info.
Citera
2017-10-26, 14:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Hennes glasögon ska ha legat på motionsspåret och så letade de därifrån och hittade henne snabbt.
Jo, fast dels låg dom en bit bort på spåret enligt tidningsuppgifter, dels är spåret långt (visste man ens vilket av alla spåren hon hade tagit?), och i mörker och regn borde det ta ett tag att hitta glasögonen och sedan ytterligare ett tag att hitta kroppen?
Citera
2017-10-26, 14:20
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Då hade väl media skrivit om det?
"Vad stort sker - sker tyst" heter det ju.
Det vore väl märkligt om man inte tar in nån på förhör efter dom uppgifterna.
Citera
2017-10-26, 14:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagalskarkatter

Även om jag tycker att ett arbetsrelaterat motiv känns osannolikt (en sådan mördare borde kunna hitta en enklare plats att slå till på) så skulle ett sådant motiv även kunna handla t ex om att någon trycker på förmatt få ett beslut som går i önskad riktning.
Citera
2017-10-26, 14:30
Medlem
5549s avatar
Ni som har glasögon, har ni verkligen på er dom när ni är ute och motionerar? Är det fastslaget att kvinnan tog sig från hemmet till slingan, och att hon var där för att motionera? Hade hon träningskläder på sig? Frågar för att kunna utesluta att hon blivit tvingad dit från jobbet av en möjlig GM. Skulle ju även kunna röra sig om självmord med piller, även fast det verkar osannolikt då nog dom flesta självmördare brukar lämna brev.
Citera
2017-10-26, 14:32
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
När du skriver "den här typen av överfall", vad mer exakt är det du menar då? Menar du att det ska vara just i en skog?

Det är nog lite för få för att dra några statistiska slutsatser. Men jag kommer att tänka på mordet på Elsie Persson.

Lena Wänergrip och Stina Zetterberg mördades visserligen inte i skogen, men kanske ändå kan vara värda att nämna.

Jag menar naturligtvis ett överfallsmord på en kvinna som saknar sexuella inslag och där rån inte heller varit motivet. Jag menar nödvändigtvis inte skog, men jag menar en plats där inte särskilt många uppehåller sig. Vi talar om en vardageftermiddag en blöt höstdag. Det är inte direkt en plats där konflikter brukar uppstå.

Jag har inga belägg för det men jag antar att det är mycket ovanligt att kvinnor i 60-årsåldern slås ihjäl utan synbar anledning när de är ute och joggar i skogen. Det är ju inte som så att våldsbenägna psykopater brukar ströva omkring i skogarna och slumpartat ge sig på kvinnor utan att ha nåt annat motiv än att de vill ha ihjäl dem. De fall av kvinnoöverfall där gärningsmän rekat och gett sig ut i skogen just för att överfalla kvinnor har nog i ungefär 99% handlat om sexuella överfall. Fallet med Elsie är ett av mycket få undantag.

I så fall tror jag att det är troligare att det handlar om en olycka eller sjukdomsfall och att polisen tolkat brottsplatsen fel.

Men jag skulle nog också hålla öppet för att hon faktiskt har träffat nån hon känner eller att nån hon känner gjort henne sällskap till spåret.
Senast redigerad av fernebo 2017-10-26 kl. 14:38.
Citera
2017-10-26, 14:37
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hämnd skulle väl även kunna vara relaterat till något privat? Och sånt som är relaterat till hennes arbete måste väl inte nödvändigtvis handla om hämnd?

Även om jag tycker att ett arbetsrelaterat motiv känns osannolikt (en sådan mördare borde kunna hitta en enklare plats att slå till på) så skulle ett sådant motiv även kunna handla t ex om att någon trycker på förmatt få ett beslut som går i önskad riktning.

Om vi säger så här: Om det finns någon, som av någon anledning hyser agg till BO, så behöver den personen inte vara hemmahörande i Ulricehamns kommun. Men denna fiktiva person kan ändå ha kännedom om var någonstans BO brukade röra sig under sin lediga tid.

Kryptiskt, ja, kanske...
Citera
2017-10-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ni som har glasögon, har ni verkligen på er dom när ni är ute och motionerar? Är det fastslaget att kvinnan tog sig från hemmet till slingan, och att hon var där för att motionera? Hade hon träningskläder på sig? Frågar för att kunna utesluta att hon blivit tvingad dit från jobbet av en möjlig GM. Skulle ju även kunna röra sig om självmord med piller, även fast det verkar osannolikt då nog dom flesta självmördare brukar lämna brev.
Damen i fråga var ute för att gå stavgång. En motionsform som mycket väl kan kombineras med glasögon. Hon var alltså inte någon sprinter. Stavgång kan också mycket väl utföras i någorlunda normala gångkläder.
Citera
2017-10-26, 14:39
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Damen i fråga var ute för att gånstavgång. En motionsform som mycket väl kan kombineras med glasögon. Hon var alltså inte någon sprintlöperak. Stavgång kan också mycket väl utföras i någorlunda normala gångkläder.
Är det bekräftade uppgifter eller en trådsanning? Har nämligen läst inlägg som spekulerat i att hon kanske gick med gångstång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in