Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
När du skriver "den här typen av överfall", vad mer exakt är det du menar då? Menar du att det ska vara just i en skog?
Det är nog lite för få för att dra några statistiska slutsatser. Men jag kommer att tänka på mordet på Elsie Persson.
Lena Wänergrip och Stina Zetterberg mördades visserligen inte i skogen, men kanske ändå kan vara värda att nämna.
Jag menar naturligtvis ett överfallsmord på en kvinna som saknar sexuella inslag och där rån inte heller varit motivet. Jag menar nödvändigtvis inte skog, men jag menar en plats där inte särskilt många uppehåller sig. Vi talar om en vardageftermiddag en blöt höstdag. Det är inte direkt en plats där konflikter brukar uppstå.
Jag har inga belägg för det men jag antar att det är mycket ovanligt att kvinnor i 60-årsåldern slås ihjäl utan synbar anledning när de är ute och joggar i skogen. Det är ju inte som så att våldsbenägna psykopater brukar ströva omkring i skogarna och slumpartat ge sig på kvinnor utan att ha nåt annat motiv än att de vill ha ihjäl dem. De fall av kvinnoöverfall där gärningsmän rekat och gett sig ut i skogen just för att överfalla kvinnor har nog i ungefär 99% handlat om sexuella överfall. Fallet med Elsie är ett av mycket få undantag.
I så fall tror jag att det är troligare att det handlar om en olycka eller sjukdomsfall och att polisen tolkat brottsplatsen fel.
Men jag skulle nog också hålla öppet för att hon faktiskt har träffat nån hon känner eller att nån hon känner gjort henne sällskap till spåret.