2017-10-26, 13:18
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Visste polisen var de skulle leta?

Polisen hittade kvinnan bara två timmar efter att familjen larmat. Då var det nermörkt och regnade kraftigt och allt man visste var att hon inte kommit hem efter en motionsrunda.

Kanske visste man att det var milspåret, men två timmar är nästan otroligt kort tid, givet att kroppen låg en bit in i skogen och det var mörkt. Det lär ju ha gått minst 20-30 minuter från larmsamtalet innan poliser kunde vara på plats och börja leta på allvar.

Hade hon någon mobilapp så man snabbt kunde få en position, eller fick polisen någon annan ledtråd?
Hennes glasögon ska ha legat på motionsspåret och så letade de därifrån och hittade henne snabbt.
Citera
2017-10-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Lägg till det den här gamla tråden om polisområdeschef Lena Matthijs:

(FB) Polischef/afghankramare Lena Matthijs: "Om den dagen kommer vet jag inte vad jag gör"

Hon är alltså fostermamma till två ensamkommande afghaner och har uttryckt sig så här:

– Tänk att efter fem-sex år få beskedet att den pojke du har haft hand om sedan han var fjorton ska skickas till Afghanistan, trots att han aldrig varit där och hans familj är i Iran. Om den dagen kommer vet jag inte vad jag gör. Jag vågar inte ens tänka på det.

Offret är en kommunal chef som kan ha haft ansvar över beslut som rör ensamkommande afghaner.

Som sagt. Jag kanske inbillar mig, men jag skulle definitivt med ovanstående i åtanke och det faktum att hon fanns i området ta en närmare titt på polisområdeschefen.

Känns smått otroligt men man kan inte annat än bli lite fundersam. Sedan säger folk i tråden att det är konstigt att man ger sig ut och joggar i sådant väder men då är det ännu konstigare att man ger sig ut och spelar golf i sådant väder, det gör man inte frivilligt om väderkartan visar regn. Att vara i trakten kan också vara smart så man har alibi att ens mobil vart uppkopplad mot en mast i närheten av mordplatsen.
Senast redigerad av Trancesylvania 2017-10-26 kl. 13:23.
Citera
2017-10-26, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Speciellt osannolikt blir det när man tittar på foton från området. Blött, lerigt geggigt. Höst-temperatur. Har man inte rejäla stövlar och bra kläder blir man snabbt blöt och kall.

Oekj, då, ett riktigt rejält psykfall kanske inte märker sånt. Men sådana fall brukar väcka en del uppmärksamhet, samtidigt som det i detta fall verkar vara en total avsaknad av iakttagelser.
2017-10-26, 13:21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Frågan är om man kan utesluta att B.O. gjorde sällskap med nån? Var nån med henne i bilen?

Det är ju trots allt inte jättevanligt med galningar som strövar omkring i skogen och bara slår ihjäl kvinnor och släpar in dem i buskarna. Nästan alla kvinnoöverfall är sexuella och här har polisen uttryckligen sagt att hon inte har blivit våldtagen. Hon har inte heller blivit rånad.

Det är ju också som så att det är senhöst och dåligt väder. Det är inte riktigt säsong att röra sig ute i skogen såvida man inte är motionär eller är ute med hunden.

Det är lite för många saker som är udda med mordet.

Vad tros om denna?

Tanten är ute och försöker springa bort dubbelhaka och bukfett. Efter ett tag märker hon att de två kopparna tea och vattenflaskan hon nyss konsumerat måste ut.
Hon går därför ut i skogen för att kissa. Rädd och pryd går hon in en bra bit. Halkar och slår sig så illa att hon dör.
Citera
2017-10-26, 13:22
Medlem
vemedinmas avatar
Är det inte ovanligt att man sätter in sökinsats så snabbt efter ett försvinnande? Känns som det kanske fanns en hotbild?
Citera
2017-10-26, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det kan ju varit en kvinnlig mördare?
Kvinnor kan när de vill. Under vissa utbildningar måste du visa att du kan släpa en 70 kg tung person en sträcka. (Minns inte hur lång)

Hörde på radion idag att man söker en gärningsman. Här skulle man ju vilja att det döps om till 'Gärningshen'. Vill man döpa om Brommapojkarna så måste man även ta tag i ordet Gärningsman !!
Citera
2017-10-26, 13:23
Medlem
Marimus avatar
Det kan vara så att polisen åkte ut och sökte såpass tidigt på grund av hur vädret var vid tidpunkten samt på grund av att anhöriga sett bilen vid spåret men inte kunnat lokalisera BO. Det är för "dåliga" förhållanden för att något planerat mord har inträffat. Jag skulle nog tro att gärningsmannen, likt Idas, har mött motgångar i livet och var på dåligt humör. Tog sig ut och promenerade och tog sedan tillfället i akt. Kan vara en copycat tillochmed. Men vädret är för dåligt för att någon skall stå gömd och vänta.
Citera
2017-10-26, 13:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Personen kan ju ha fixat en koja/vindskydd på platsen. Finns ju en del "hemlösa" som väljer att bo i skogen.

Lite udda att polischefen var så nära:

"– Jag var på golfbanan precis intill. Jag var ganska ensam och den enda som spelade där då. En stor del av min golfrunda var jag inom höravstånd, men jag hörde ingenting, säger Lena Matthijs."

Inget alibi med andra ord...

Såg nån tv-deckare häromdagen med ett golfbanemord. Det kan ju vara något....

Hursomhelst så är det ju skönt att konstatera både att det finns kvinnor som motionerar med tillhyggen, att kvinnliga högre tjänstemän tar efter karlar där det betyder något (golf på kontorstid) och att polisen för en gångs skull verkar ha varit på rätt plats redan innan brottet begicks...

Nåväl, det är väl en tillfällighet. Ulricehamn har väl inte så många friluftsområden som skulle konkurrera.

Stämmer det att det inte hörts skrik alls så talar ju det (och en del annat) för att det är personen som man varit ute efter – LH.

(Hoppas nu bara inte andra vittnen vill framträda och hävda att skrik hördes.)

Men den golfande polischefen kan nog avskrivas som skyldig. Hoppas jag.
Citera
2017-10-26, 13:25
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Är det inte ovanligt att man sätter in sökinsats så snabbt efter ett försvinnande? Känns som det kanske fanns en hotbild?
Hur snabbt man börjar söka beror ju på omständigheterna. Hon kan ju med sin man ha avtalat att de skulle äta vid en viss tid eller att de skulle iväg på något. När hon då inte återvänder ungefär när hon har sagt så är det ju inte konstigt att han börjar undra. För övrigt var kanske inte hans första tanke att det fanns risk att hon hade blivit mördad. Snarare att hon ramlat och skadat sig eller något sådant.
Citera
2017-10-26, 13:25
Medlem
Milovinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Den gäller såklart för alla utom Matthijs. De andra vittnesmålen hör vi inget om men det fasansfulla är att just en "högt uppsatt polis" som dessutom leder arbetet uttalar sig. Det kan färga många vittnesmål det för tro det eller ej det finns många där ute som högaktar alla myndigheter.

Vart befann sig polischefens Afghanpojkar när mordet inträffade? I närheten av "mamma" ?
Citera
2017-10-26, 13:26
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Hennes glasögon ska ha legat på motionsspåret och så letade de därifrån och hittade henne snabbt.

Men de låg väl också 7 km in i spåret? Eller tänkar jag fel nu?
Citera
2017-10-26, 13:28
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Men de låg väl också 7 km in i spåret? Eller tänkar jag fel nu?
Så har även jag uppfattat det, men menar alltså att när de väl hittade glasögonen gick det nog snabbt att hitta kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in