Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-26, 09:44
  #1
Medlem
Hej,

Jag har nu påbörjat en vattenfasta tillsvidare. jag kommer att köra på så länge det känns bra, men jag kommer att sträva efter att klara av minst 7 dagar.

Teorin och vetenskapen bakom fasta består av att när man påbörjar en fasta och matsmältningsaktiviteten avtar så fokuserar kroppen all energi på att hela kroppen, även sinnet. Kroppen bryter ner skadad vävnad som energi och byter ut den mot nya friska celler. Under de 2-3 första dagarna så går kroppen på glukos reserver och kommer också att bryta ner några hundra gram muskler för protein. Efter dessa 2-3 dagar så har kroppen ställt in sig på att mat inte finns tillgänglig och kommer istället att börja bryta ner enbart fett som energi. Kroppen ingår då i ketos och driver på ketoner från fett celler istället för glukos. Då kroppen ingår i ketos så avtar hungers känslan nästan helt och hållet och energi nivåerna ökar, eftersom ketoner är en mycket mera effektiv energikälla för hjärnan än vad glukos är. Under ketos så ökar den helande effekten av stam celler drastiskt. När man blir "allvarligt" sjuk med t.ex. hög feber så dämpar kroppen hungerskänslan just för att kroppen ska fokusera all energi på att bli frisk igen. istället tvingar man i sig mat för att man tror att det är vad kroppen behöver. Nästa gång ni blir sjuka, ät ingenting och ni kommer att se att ni blir friskare mycket snabbare.

mitt mål med fastan är att hela en kronisk halsinfektion som jag har haft konstant i ca 4 års tid. samt IBS (irritable bowl syndrome).Jag bryr mig inte alls i viktnedgången eftersom jag redan är i bra skick, viktnedgången kommer att vara relativt liten samt att jag kommer att återfå vikten snabbt efter att fastan avslutas.

Efter att ha läst oändligt med success stories på internet på människor som har haft kroniska sjukdomar i flera år eller årtionden, ångest, depression m.m. och har lyckats hela dessa på vatten fastor på 7-30 dagar så är jag nu själv motiverad av att påbörja en egen kortare fasta på 1-2 veckor och har även gjort detta. Är på dag 3 nu.

Dela gärna med er av era synpunkter och eventuella egna erfarenheter.
Jag kommer också att uppdatera er hur det hela fortlöper

Dag 0: åt sista målet mat kl 20:00 i söndags

Dag 1: hungerskänslan börjar sakta men säkert smyga sig på mot eftermiddagen och halsen är känns värre än vanligt. hungerskänslan kommer i perioder ända tills jag går och lägger mig.

Dag 2: Halsen är värre än föregående dag och slem produktionen verkar ha ökat enormt. Jag måste harkla slem flera gånger i minuten, ett vanligt detox symptom. Hungerskänslan kommer och går och många bilder av mat dyker upp spontant i huvudet. Att kolla på TV är inte rekommenderat eftersom varje scen där det förekommer mat så är en jävla tortyr att kolla på . runt 19:00 så händer någonting underligt, Hungerskänslan dämpas rejält och jag känner mig euforisk, energisk och VÄLDIGT klar i huvudet. Troligen pågrund av att kroppen nu gått in i ketos samt att hormonutsöndringen ändras en del under fastan. Nu borde den riktiga helningen påbörjas.

Dag 3: Idag är det dag 3 och hungerskänslan är väldigt låg och välmåendet högt. Jag har inte mått såhär bra på en lång tid. Halsen är bättre även om det känns som att det ännu är en lång väg att gå. slembildningen har nästan upphört, vilket inte har hänt på flera år. Svullnaden i halsen har börjat lägga sig och det är först nu jag känner hur inflammerat det är bakom svullnaden.
Citera
2017-10-26, 09:47
  #2
Avstängd
eminent-dietists avatar
Ja det här ska bli intressant att följa. Bota kroniska sjukdomar med fasta.
Citera
2017-10-26, 09:56
  #3
Moderator
Elrosss avatar
Skulle nog säga att din eufori eller liknande är mest trötthet kombinerat med placebo. Din energinivå kommer nog ligga rätt konstant lågt men så länge du inte aktiverar dig så mycket går det nog bra. Lycka till med vattenfastan.
Citera
2017-10-26, 10:07
  #4
Medlem
Vanligt kranvatten eller tillsatt citron, ingefära typ?

Förväntas inflammationerna försvinna på överskådlig tid?

Jobbar du samtidigt?

Intressant, ska följas!
Citera
2017-10-26, 10:15
  #5
Medlem
Trevligt! Jag är själv på dag två av en femdagars vattenfasta. Enligt min tidigare erfarenhet den jobbigaste dagen. Det brukar lätta på dag tre, precis som det gjort för dig idag, och sedan mår man riktigt fint.

Lycka till!
Citera
2017-10-26, 10:20
  #6
Medlem
CommonSenses avatar
Jag körde en vatten fasta i 1 vecka ( tog även promenader ) gick ner 5kg på 1 vecka
Citera
2017-10-26, 10:35
  #7
Medlem
Jag är just nu på dag 12 av 14 med vattenfasta. Det är inte ett måste att ta mineraler, men det hjälper. Jag kör med Seltin och vanligt salt för natrium och kalium samt tillskott med kalcium och magnesium.

Det du beskriver i TS stämmer; fasta är en rejält uppstädande kur och i min mening ett mycket smartare sätt att bränna fett än bantning. Titta på intervjuerna med Dr. Jasong Fung, som behandlar patienter med övervikt och diabetes på sin klinik.
__________________
Senast redigerad av Norrattan 2017-10-26 kl. 10:36. Anledning: Typo
Citera
2017-10-26, 10:51
  #8
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Balans i livet brukar vara hälsosamt.

Att svälta sig själv kan inte vara hälsosamt, kroppen och hjärnan behöver bränsle för att fungera.

Att fasta 1 dag i veckan är nyttigt men 1-2veckor i rad, har jag väldigt svårt att tro.

Somsagt kroppen går på spar lågor, äter fett och muskler för att överleva, samt att kroppen tror inte den får någon mat så när ni börjar äta igen börjar kroppen lagra mat inför eventuella svält perioder igen.

Och hur tror ni kroppen ska kunna hämta sig ifrån en inflamation eller liknande när den går på minimum effekt ?
Kroppen prioriterar energi som finns bara för atr fungera utan att kollapsa.

Men ni gör som ni vill, men var vänlig och jobba inte eller kör bil för den delen heller.
Citera
2017-10-26, 11:01
  #9
Medlem
Denoms avatar
Finns inga bevis för att vattenfasta skulle cleansa kroppen på något sätt.
Citera
2017-10-26, 11:19
  #10
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veszedelem
Teorin och vetenskapen bakom fasta består av att när man påbörjar en fasta och matsmältningsaktiviteten avtar så fokuserar kroppen all energi på att hela kroppen, även sinnet. Kroppen bryter ner skadad vävnad som energi och byter ut den mot nya friska celler.

Kroppen bryter ju ner skadad vävnad och byter ut den mot friska celler/vävnad även utan vattenfasta. Både i vanliga fall, och vid exempelvis sårläkning. Så varför skulle man behöva vattenfasta för att få kroppen att ha hand om skadad eller död vävnad och byta ut den mot friskare celler och vävnad?


Citat:
Ursprungligen postat av Veszedelem
Efter att ha läst oändligt med success stories på internet på människor som har haft kroniska sjukdomar i flera år eller årtionden, ångest, depression m.m. och har lyckats hela dessa på vatten fastor på 7-30 dagar så är jag nu själv motiverad av att påbörja en egen kortare fasta på 1-2 veckor och har även gjort detta. Är på dag 3 nu.

Det har jag faktiskt svårt att förstå. Om man har haft kroniska eller långvariga problem, vad är det som gör att vattenfasta under 7-30 dagar botar? Om det även hjälper mot ångest, depression etc så skulle ju psykiatrisk vård inte behövas (samtalsterapi, antidepressiva mediciner etc). Success stories har jag svårt att tro på, då det handlar om personliga erfarenheter och kan lika gärna vara placebo, humbug eller liknande. Är mer intresserad av vetenskapliga bevis/fakta på att det faktiskt fungerar som botemedel.
Citera
2017-10-26, 11:23
  #11
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Finns inga bevis för att vattenfasta skulle cleansa kroppen på något sätt.

Dock nobelpristagare från japan har jag för mig som forskade om att bryta ner och bygga nya celler och med fasta så skapar man mer friska celler och gör sig av med skadade eller defekta. Hans mormor låg på dödsbädden och hon beräknades dö på studs. Men då tog han bort vattnet och födan för mormor och hon levde flera dagar längre än hon helt säkert skulle leva annars.

Vill du ha källa så kolla jag tror att det var första avsnittet av vetenskapens värld 2017 januari eller 2016.
Citera
2017-10-26, 11:25
  #12
Medlem
Tack alla!

Citat:
Ursprungligen postat av badanka2
Vanligt kranvatten eller tillsatt citron, ingefära typ?

Förväntas inflammationerna försvinna på överskådlig tid?

Jobbar du samtidigt?

Intressant, ska följas!

jag kör på vanligt kranvatten. jag har läst att destillerat vatten är att föredra men jag anser att kranvatten kvaliteten här i norden är så pass hög, jämfört med andra delar av världen, så det ska nog fungera nästan lika bra. 2-3 liter vatten skall man hålla sig till per dag.
en vanlig inflammation borde nog gå om på endast ett par dagars fasta men eftersom min inflammation är kronisk så är den troligtvis endast ett symptom av något annat i kroppen som inte står rätt till, Jag gissar på reflux eller IBS. desto mera komplex sjukdomen är desto mera tid behövs det för att läka den. jag kommer att köra på tills inflammatinen är borta plus någon extra dag eller tills kroppen börja säga ifrån.
När hungern återvänder efter man ingått i ketos, vilket kan vara efter 10, 15 eller 20 dagar så är det senast dags att avsluta fastan eftersom det är ett tecken på att kroppen nu verkligen behöver mat på grund av någon vitamin/mineral brist i kroppen.
Jag är ledigt ett par veckor framöver. man skall inte träna eller utföra tungt fysiskt arbete under en fasta, även om det känns som man klarar av det.

jag kommer att köra utan mineraler och låta kroppen göra sitt. Om jag börjar känna mig uttorkad så kanske jag tar en nypa salt

Ni andra som fastar, vad har ni för motiv bakom er fasta? viktnedgång eller något annat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback