Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-25, 23:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Nä ok, förlåt jag glömde ju bort att hon kan ha satt sig på kniven ett par gånger, och att det kan ha paddlat omkring syrier på flottar som förgripit sig på henne.
Men jag förstår din poäng och rättssäkerhet i all ära, men ibland kan det faktiskt gränsa till rent löje å i detta fall tycker jag att det gör det. Min fantasi är väl begränsad, men jag kan faktiskt inte hitta ett enda troligt alternativ till att PM har torterat och mördat KIm Wall.

Ja visst, jag säger inte emot dig. Men om vi nu ska ge utrymme åt alternativa teorier, och av de som kommer med dem kräva att de håller sig till fakta, då måste vi faktiskt begränsa oss till det vi med säkerhet vet. Det lär bli svårt nog ändå för alternativteoretikerna. Kräver vi att de ska förhålla sig till sannolikheter får de bara vatten på sin kvarn.

Jag är liksom du övertygad om att PM, och ingen annan, har tillfogat KW skadorna. Men det är inget vi har teknisk bevisning, eller några vittnesuppgifter, som styrker.

De alternativteoretiker som faktiskt försökt förhålla sig till alla fakta som vi framlagt, har alla till sist insett att de inte ens själva till sist tror på sina sönderskjutna teorier. Det är bara de som blundar för i stort sett all fakta, och bara tar hänsyn till någon enstaka bevisning åt gången, som ens förmår prestera något alternativteori, och till och med då är de mest bara löjeväckande.
Citera
2017-10-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Har han kastat något verktyg rakt mot en person - eller mer som ett ilsket barn slängt i väg en leksak över golvet?

Jag har läst "efter" i kvällsblaskorna. Vilket enligt mig är lika med en våldsam handling. Att hota någon med våld ifall han inte går med på ens villkor är också lika med våldsam handling. Psykisk våld är ju också våld.

Så länge Madsen har fått som han ha velat har han inte visat våldsamma tecken. Men så fort någon ifrågasätter honom eller sätter sig på tvären - då kommer våldet och hämnden med i bilden.

Skillnaden mellan praktikanten och de andra som hade upplevt Madsens våldsamma drag och KW var att KW inte kunde fly.
Citera
2017-10-25, 23:35
Medlem
trngws avatar
Citat:
Har han kastat något verktyg rakt mot en person - eller mer som ett ilsket barn slängt i väg en leksak över golvet?

Kanske tycker du att verktyg är att jämföra med leksaker, men det tycker inte jag. Har du fått en skiftnyckel kastad i huvudet någon gång?

Enligt de som vittnat om detta har PM kastat verktyg "efter dem". De har alltså varit på flykt när PM har kastat verktyg i deras riktning. Man kan ju undra varför de var på flykt till att börja med... om nu inte PM är våldsam, menar jag.

Att PM är våldsam är bevisat långt bortom allt rimligt tvivel, och dessutom vittnar hans kollegor om det.
Att försöka påstå något annat är bara löjeväckande.
Senast redigerad av trngw 2017-10-25 kl. 23:37.
Citera
2017-10-25, 23:42
Medlem
trngws avatar
De som vill försöka tillskriva snuff-filmerna till PM's praktikant, och antyda att PM skulle vara oventande om dem. Kan ju ägna en stund åt att fundera över varför PM så kategoriskt vägrade låta polisen titta i hans dator. Hade han varit oskyldig och datorn kunde hjälpt honom bevisa det, hade han ju mer än gärna låtit poliserna titta i den. Vad de däri finner i form av avtal med sekretess, kan ju PM begära skall hanteras med sekretess, även om han ändå aldrig skulle kunna bli lagförd av sin avtalsmotpart för att polisen i ett mordfall undersökt hans dator.
Citera
2017-10-25, 23:43
Medlem
Citat:
Ja, det tycker även jag vore mer förenligt med hans person. - Hans raseriutbrott verkar mer ha att göra med att något inte fungerar i enlighet med vad han tänkt och planerat; när någon inte gör som han säger, eller ifrågasätter honom (typ betr. brandsäkerhet och att i onödan blanda in myndigheter, osv).

Ingenting motsäger egentligen att han kan ha haft med sig både såg och färdigsågade järnrör (sänken) till sin ubåt.

Något som ev. kan tala för planering är hans samtal med CM dagen dessförinnan, då det bestämdes att den planerade raketuppskjutningen skulle senareläggas; något som PM kan ha övertygat CM om. Även det han skrivit på sin blogg kvällen innan avfärden kan tala i samma riktning. - Att han ringde en kompis vid 19.30-tiden ang. inställd Bornholmsresa kan möjligen bero på att han tidigare inte lyckats få tag på kompisen - men mer talar för att han vid den tidpunkten hade bestämt sig: Då stod han och KW i ubåtens torn sedan ungefär en halvtimme.

Att förse torson med hylsnycklar, däremot, talar kanske för att PM varit tvungen att pocka bort och använda sig av båtens gängse utrustning för att kunna hitta sänken.

Sågen talar varken för eller emot planering. Han kan ha burit ned den till båten för att (de)montera något som hade med raketplattformen att göra men vågade sedan inte erkänna detta.

Det är en något motsägelsefylld bild som tonar fram betr. frågan om planering, eller ej. Han borde t.ex. ha sänkt likdelarna på betydligt djupare vatten.

Sammantaget blir bilden att dådet planerats i sista minuten och att PM kanske inte hunnit förbereda allt. - Under förhören har han sagt att då KW efterfrågat en ubåtstur han hade föreslagit en dag senare, men då ska KW inte ha haft tid och möjlighet.

Det var någon här tidigare (för länge sedan) som föreslog att han skulle ha sänkt likdelarna på lagom djup så att han själv kunde senare dyka och beundra sitt verk.

Vet ej om detta kan betraktas som en rimlig förklaring eller om det bara blev så i all hast utan planering.
Citera
2017-10-25, 23:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Kanske tycker du att verktyg är att jämföra med leksaker, men det tycker inte jag. Har du fått en skiftnyckel kastad i huvudet någon gång?

Enligt de som vittnat om detta har PM kastat verktyg "efter dem". De har alltså varit på flykt när PM har kastat verktyg i deras riktning. Man kan ju undra varför de var på flykt till att börja med... om nu inte PM är våldsam, menar jag.

Att PM är våldsam är bevisat långt bortom allt rimligt tvivel, och dessutom vittnar hans kollegor om det.
Att försöka påstå något annat är bara löjeväckande.
Kort stubin, dåligt tålamod, ett och annat vredesutbrott... Det är klart att en person med dessa egenskaper kan gå till överdrift - men han har tidigare, så vitt känt, inte gjort det. - Kasta saker omkring sig; ja, beroende på vad man kastar kan det ju sluta olyckligt. Men våldsam i meningen att gå till fysiskt angrepp mot någon verkar ingen i hans omgivning ha upplevt. - Det är klart; det hela är en definitionsfråga: Du upplever att den han kastade verktyg efter riskerade att skadas; jag menar att han nog visste var skiftnyckeln skulle landa och ville bara ha i väg fanskapet som irriterade honom och inte begrep någonting.
Citera
2017-10-25, 23:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var någon här tidigare (för länge sedan) som föreslog att han skulle ha sänkt likdelarna på lagom djup så att han själv kunde senare dyka och beundra sitt verk.

Vet ej om detta kan betraktas som en rimlig förklaring eller om det bara blev så i all hast utan planering.
Han kanske inte hade bränsle så det räckte..? - Eller också ville X sätta dit honom så snabbt som möjligt...
Citera
2017-10-26, 00:02
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Nej, nej, nej han ville ALDRIG ha hittat dom.
Citera
2017-10-26, 00:05
Medlem
Jag undrar över en sak. I filmsekvenser när PM går från räddningsbåten ut mot vad han tror är friheten, ropar en kvinna: Peter! Är du OK? Han svarar med tumme upp. Men så säger han" Jag har några saker jag måste göra". Sen frågar kvinnan nånting om "kan vi komma in till dig sen? Men då svarar han inte. Ser ut att få bråttom. Sen dröjer han bakom en båt.
Det jag undrar över är om det han "har saker att göra" är att han måste komma hem och undanröja bevis, bränna uniformen och förstöra datorn.
Han inser ju inte i detta ögonblick att han inte kommer att komma hem.
Just då tror han att han har klarat sig. Men att han har "Några saker jag måste fixa".
Vad ska han fixa?
Citera
2017-10-26, 00:16
Medlem
trngws avatar
Citat:
Kort stubin, dåligt tålamod, ett och annat vredesutbrott... Det är klart att en person med dessa egenskaper kan gå till överdrift - men han har tidigare, så vitt känt, inte gjort det. - Kasta saker omkring sig; ja, beroende på vad man kastar kan det ju sluta olyckligt. Men våldsam i meningen att gå till fysiskt angrepp mot någon verkar ingen i hans omgivning ha upplevt. - Det är klart; det hela är en definitionsfråga: Du upplever att den han kastade verktyg efter riskerade att skadas; jag menar att han nog visste var skiftnyckeln skulle landa och ville bara ha i väg fanskapet som irriterade honom och inte begrep någonting.

Du väljer att blunda för det folk vittnar om, att han kastar verktyg efter folk, att han hotar sin praktikant med att slå in hans skalle med en hammare, som han redan håller i handen höjd över sitt huvud.
Åsså hävdar du "så vitt känt", så vitt du vet, menar du, som inte ens vill erkänna att PM kastar verktyg efter folk.

Du kanske inte tycker att det är att gå till fysiskt angrepp mot någon, att kasta verktyg efter dem. Du tycker antagligen inte heller då att det är att gå till fysiskt angrepp när demonstranter kastar sten mot poliser och andra demonstranter. Jag skulle tro att poliserna inte delar din uppfattning.

Du argumenterar för att ändamålet helgar medlen, att om man bara vill "ha iväg fanskapet", så är våldet motiverat och därmed inget våld.

Det är en enormt skev uppfattning till våld du uppvisar. Saknar du helt förmåga till empati, tro?

Du får så klart tycka vad du vill, men det är inte ok att påstå att det inte är känt att PM är våldsam, eller att det finns "samstämmiga" uppgifter om att han inte är våldsam, när det som är känt, är känt, bara för att du har en sådan skev uppfattning av begreppet.
Citera
2017-10-26, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampkrona
Jag undrar över en sak. I filmsekvenser när PM går från räddningsbåten ut mot vad han tror är friheten, ropar en kvinna: Peter! Är du OK? Han svarar med tumme upp. Men så säger han" Jag har några saker jag måste göra". Sen frågar kvinnan nånting om "kan vi komma in till dig sen? Men då svarar han inte. Ser ut att få bråttom. Sen dröjer han bakom en båt.
Det jag undrar över är om det han "har saker att göra" är att han måste komma hem och undanröja bevis, bränna uniformen och förstöra datorn.
Han inser ju inte i detta ögonblick att han inte kommer att komma hem.
Just då tror han att han har klarat sig. Men att han har "Några saker jag måste fixa".
Vad ska han fixa?

Undanröja bevis, är väl ingen högoddsare.
Citera
2017-10-26, 00:24
Medlem
Visst. Men vilka?
Vet man vem kvinnan som ropade var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in