2017-10-25, 21:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Kan vi komma tillbaka till Sveavägen? Snälla. 😕

Att diskussionen om WT-observationer kom att hamna på Sahlgrenska kan kanske vara ett bra tecken på hur sjukt det hela är.

Hur kommer vi åt grupper som t ex Palmhusgruppen? Den veterligen enda grupp som förhörts av polis. Det betyder att PU kan plocka fram de förhören och kalla dom upplysningsvis. Den här gången kan de få helt andra frågor. Det kanske kan leda till ett genombrott.

Vem vet. En del namn kanske återfinns bland vittnen mfl på Sveavägen och i utredningen.

Cobra själv, Bruno Eriksson, undersöktes av PU om ev kopplingar mot MOP, avfördes snabbt.

Det står några sidor om Palmhusgruppen i Cobraboken. Dessutom nämns andra grupper som undersöktes parallellt m Palmhusgänget. Var bl a några vapensmugglande militärer vill jag minnas.

Holger Romander var personligen djupt engagerad i Operation Cobra. Han bör rimligen haft Palmhusgruppen i tankarna när han kopplade grepp om PU i februari 1987.
Senast redigerad av mvagrippa 2017-10-25 kl. 21:04.
Citera
2017-10-25, 21:10
Medlem
FurirRevaers avatar
Kanske det finns mer i fup:en i rättegången mot Cobra. Men troligtvis inte eftersom de inte var inblandade i hans brott. Men läser man i boken om Cobra skrivs det tillräckligt om Palmhusgruppen för att jag ska tro att det kan vara en av de spaningsgrupper vi talat om. Kanske t o m en som var ute och aktiv på kvällen 28/2.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Cobra själv, Bruno Eriksson, undersöktes av PU om ev kopplingar mot MOP, avfördes snabbt.

Det står några sidor om Palmhusgruppen i Cobraboken. Dessutom nämns andra grupper som undersöktes parallellt m Palmhusgänget. Var bl a några vapensmugglande militärer vill jag minnas.

Holger Romander var personligen djupt engagerad i Operation Cobra. Han bör rimligen haft Palmhusgruppen i tankarna när han kopplade grepp om PU i februari 1987.
Citera
2017-10-25, 21:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Kanske det finns mer i fup:en i rättegången mot Cobra. Men troligtvis inte eftersom de inte var inblandade i hans brott. Men läser man i boken om Cobra skrivs det tillräckligt om Palmhusgruppen för att jag ska tro att det kan vara en av de spaningsgrupper vi talat om. Kanske t o m en som var ute och aktiv på kvällen 28/2.

Har inte boken tillgänglig för tillfället men har ett minne av att ledaren var anställd inom tjänstemannafacket , dock ej helt säker .
Citera
2017-10-25, 21:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Att diskussionen om WT-observationer kom att hamna på Sahlgrenska kan kanske vara ett bra tecken på hur sjukt det hela är.

Hur kommer vi åt grupper som t ex Palmhusgruppen? Den veterligen enda grupp som förhörts av polis. Det betyder att PU kan plocka fram de förhören och kalla dom upplysningsvis. Den här gången kan de få helt andra frågor. Det kanske kan leda till ett genombrott.

Vem vet. En del namn kanske återfinns bland vittnen mfl på Sveavägen och i utredningen.

Om man ska "komma åt" sådana grupper må man väl först definiera vad som är fel med dem. En sådan diskussion riskerar väl att hamna lite OT, men ändå inte.

Ska man yxa till det grovt kan man tala om dels de som utan legal befogenhet samlar upplysningar etc för ett påstått men falskt syfte.
En annan variant är där kanske personer i gruppen har någon legalt definierad ställning att göra detta, men att informationen används för annat än det är tänkt, att det används för att sota ned ryktet för någon vid tjänstetillsättningar etc, att man skaffar sig ett medelmåttornas diktatur med hjälp av rutiner som är avsedd att främja vårt öppna legala demokratiska samhälle (där vissa saker ska följa vissa regler och man inte röstar om dem).
I närtid har vi exempelvis haft en partiledare för ett av Sveriges största riksdagspartier som utan att tveka ägnar sig åt vad som annars kallas osant intygande för att en medarbetare till henne med bakgrund i SÄPO ska kunna köpa ett hus han inte hade lön för (jag säger inte att han inte hade råd, han kanske hade svarta tillgångar, vad fan vet jag). Hon kanske gjort praktik hos gamle Turbo Tommy?
Frågan man ställer sig när sådant händer är väl dels hur utbrett det är, om någon som "syns" verkar göra det ungefär som man väljer frukostflingor. Den andra delen är ju den skada det gör, om folk inte rapporterar det fel man ser för man antar att det kommer att hanteras på fel sätt. Jag läste i TIME för något år sedan en artikel där presidenten i Mongoliet i en intervju besvarade anklagelser om utbredd korruption med att "Nej, det fanns ingen korruption, de hade massor av journalister som undersökte allt men de hittade ingen korruption att skriva om".
Nu är väl inte Sverige att jämställa med Mongoliet, än så länge i vart fall, men vi är ju ett ganska litet land även om vi nu är med i en större gemenskap med EU.
Citera
2017-10-25, 21:31
Medlem
FurirRevaers avatar
Ombudsman på TCO. Boende i en villa i Enskede. Ledaren däremot var en förtidspensionär i femtioårsåldern som gett intryck av att jobba på Säpo och Rikskrim
Citat:
Har inte boken tillgänglig för tillfället men har ett minne av att ledaren var anställd inom tjänstemannafacket , dock ej helt säker .
Citera
2017-10-25, 21:31
Medlem
Citat:

Om man nu antar att det var någon slags Barbro eller IB falang... Har du någon ide om vilka typer man skulle rekryterat som "informatörer" till SÄPO? Just den egenheten har mig lite fundersam, jag skulle ju ha gissat att det vore enklare att hitta villiga till att rapportera för försvarsändamål? Det enda jag kan komma på skulle väl vara att det de skulle ägna sig åt inte ens för oerfarna lekmän kan antas vara av försvarsbetydelse? Men att det skulle gått att slå i dem att det var SÄPO som hade intresse av detta gick tydligen?
SÄPO är väl nu heller inte lika utskällda när man i samband med tydligare hot på inrikesplanet så att säga ser deras uppgift på ett annat sätt. Fast ändå, Anna Lindh ville ju inte ha SÄPOs livvaktsskydd (men inga problem med att samarbeta med CIA)?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-25 kl. 21:36.
Citera
2017-10-25, 21:35
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ombudsman på TCO. Boende i en villa i Enskede. Ledaren däremot var en förtidspensionär i femtioårsåldern som gett intryck av att jobba på Säpo och Rikskrim

"Enskedemannen" det kan nog få en del kugghjul att gå igång.

Förtidspensionär född i mitten av 30-talet. Skulle vara väldigt kul att få veta vem detta var.
Citera
2017-10-25, 21:36
Medlem
FurirRevaers avatar
Finns ju påstådda kopplingar till olika antiknarkorganisationer som jobbat med diverse aktiva åtgärder. T ex punktmarkera langare och missbrukare. Samla bevis ibland och tipsa narkotikapolisen.
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om man nu antar att det var någon slags Barbro eller IB falang... Har du någon ide om vilka typer man skulle rekryterat som "informatörer" till SÄPO? Just den egenheten har mig lite fundersam, jag skulle ju ha gissat att det vore enklare att hitta villiga till att rapportera för försvarsändamål? Det enda jag kan komma på skulle väl vara att det de skulle ägna sig åt inte ens för oerfarna lekmän kan antas vara av försvarsbetydelse? Men att det skulle gått att slå i dem att det var SÄPO som hade intresse av detta gick tydligen?
Citera
2017-10-25, 21:38
Medlem
FurirRevaers avatar
Jupp. 😀 TCO-mannen var också i femtioårsåldern.
Citat:
"Enskedemannen" det kan nog få en del kugghjul att gå igång.

Förtidspensionär född i mitten av 30-talet. Skulle vara väldigt kul att få veta vem detta var.
Citera
2017-10-25, 21:42
Medlem
Citat:
Finns ju påstådda kopplingar till olika antiknarkorganisationer som jobbat med diverse aktiva åtgärder. T ex punktmarkera langare och missbrukare. Samla bevis ibland och tipsa narkotikapolisen.

Jamen de har väl då sina "kanaler" till polis och/eller kommunala tjänstemän? Jag kan inte ens föreställa mig att ens de mest "medborgargardeaktiga" FMNarna skulle fått för sig att rapportera till SÄPO, risken är väl i såfall att SÄPO skulle bett dem "stänga butiken"? Narkotikahandel har väl ofta internationella inslag, och även annan diverse annat skit inblandat så tips kanske skulle tas emot men jag tror inte dessa grupper ens tror att SÄPO finner det önskvärt att amatörspanare engagerar sig för aktivt, särskilt inte om det är något de fått tips om och granskar?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-25 kl. 21:46.
Citera
2017-10-25, 21:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jupp. 😀 TCO-mannen var också i femtioårsåldern.

Med tanke på det kan han haft kännedom om en annan TCO-anknuten tjänsteman som hade vanan att övervaka personer på Stockholms gator, Åke J Eek
Citera
2017-10-25, 21:46
Medlem
FurirRevaers avatar
Jo jag har tänkt den kopplingen. Ek var ju dessutom inom TCOs utbildningsverksamhet och kan ha fångat upp intressanta kollegor den vägen.
Citat:
Med tanke på det kan han haft kännedom om en annan TCO-anknuten tjänsteman som hade vanan att övervaka personer på Stockholms gator, Åke J Eek
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in