Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Det gör vi alla. Vi anser att ett dynamiskt SD som följer med i tiden vad gäller kommunikation är något att eftersträva .Du tror att du vet, på ganska mökiga hypoteser. Din sanning är knappast mer sanning än andras som hävdar att det nu är extra viktigt med ett spetsigare och skickligare SD, inte minst för att det är enda sättet att bibehålla oppositionsrollen.
Jag har alltid uppfattat dig som en god analytiker och fantastisk stilist, men en person som saknar förmågan att omsätta analysen till något vettigt. Främst för att du är mer försiktig än min gamla mormor och sällan vågar dig på att överhuvudtaget går utanför en moderats tankevärlds.
Nej, nu är tiden inne att handla för SD, annars är det risk att de verkligen handlar ett opinionsmässigt undantag. Moderaterna hade sin chans, sossarna hade sin chans, vi har sett resultatet. Visst, ett spetsigare SD kanske inte funkar heller, men det är förmodligen ännu mindre att ett passivt SD kommer någonstans.
Jodå, det är fullt möjligt att jag blivit feg och bekväm, och/eller att SD blivit detsamma. Men är det inte i så fall bättre att SD får svettas lite över dalande siffror, så att de tvingas agera? Imperier som blir bekväma och säckar ihop inifrån har vi många exempel av genom historien, från romarriket till Microsoft, och det är nästan alltid bristen på konkurrens och yttre hot som triggar förfallet. Så alla som är missnöjda med SD:s nuvarande profil och tycker den är för mesig borde ju snarare gnugga händer över att de minskar i mätningarna just nu, istället för att i vanlig ordning skylla på instituten och hävda att SD "egentligen" har 100%. Varför ska SD ändra sig om de "egentligen" går helt otroligt bra enligt hemlig icke-manipulerad mätdata?
Utan att vilja låta som en glaset-är-halvfullt-fjant vill jag ändå belysa en positiv aspekt av den nuvarande opinionsutvecklingen där M tycks ha börjat återhämta sig lite. De som kämpar med näbbar och klor mot en mer restriktiv svensk invandringspolitik har alltid försökt skrämmas med att om man apar efter invandringskritiska partier så har man ingenting för det, väljarna går till originalet etc etc. Anders Lindberg på Aftonbladet är kanske den allra flitigaste på området. Han skulle ha slutat dra den valsen för länge sedan om det inte vore för att utvecklingen tyvärr aldrig riktigt motbevisar hans försåtliga tes. Hittills har det varit så att hur M och S än flyttar sina positioner från öppna-hjärtan och bygger-inga-murar till gränskontroller, kvotsystem, tiggeriförbud, militärinsatser i förorterna och jag vet inte vad, så har det inte gett någon utdelning. SD har legat kvar orubbade och M har tappat enormt till C, allt medan Lindberg kunnat mysa inombords över att varningen kan tyckas ha slagit in.
Få saker behövs bättre just nu än att Lindberg, Lööf och alla andra tomtar som varnat för att härma SD får en sån jävla brutal kalldusch att de blir köldskadade. Det är viktigt för framtiden att alla får se att den där sidan hade fel (igen). Titta, det lönade sig visst för M, de går som en raket. Behövdes bara rätt partiledare. Den skärpta invandringspolitiken ligger kvar, hotet om eventuella SD-samtal ligger kvar. In your face Aftonhoran, DN, Centerns självgoda hangarounds och övriga liberaler och vänsterpack som försökt blocka SD-kopiering med skrämseltaktik. Detta i sin tur kommer att leda till att S börjar svettas och bjuda över M, eller åtminstone matcha deras bud. "Vi lovar OCKSÅ tiggeriförbud!" "Vi lovar OCKSÅ kvotsystem för att blockera det snedvridna massinflödet av unga MENA-män!". Katten på råttan, råttan på repet. S är livrädda för att anklagas för att kopiera SD, men inte för att kopiera M, och M i sin tur räds inte att kopiera SD. Därför kan S vara beredda att gå ganska långt i sin budgivning. Slåss mot SD, nej urk, men att tävla mot M, DET är ju lockande som fan. Sen är det upp till SD att höja insatserna och tvinga M att matcha allt hårdare förslag, som S i slutändan måste matcha för att bibehålla terrorbalansen mellan S-M.
Jag tror det skulle bädda för en mer intressant och gynnsam utveckling än om SD skulle ligga kvar och puttra på exakt samma 25%-hos-YG-och-Sentio som vanligt. Åkesson BEHÖVER kallsvettas lite för att pushas att leverera lite mer fantasifull retorik. Inte en tredje jävla valrörelse på rad med "skewlor som hawr fårbjeudet flesk-tjutt", tack.