2017-10-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Zarqawi
Ni i den här tråden är så löjliga, nej sd kommer inte få några 25-30%. Detta eftersom sd har totalhavererat ideologiskt, mobbartypen Mattias Karlsson tål ingen interndemokrati i partiet, gäller de flesta andra i partistyrelsen också förutom Söder möjligtvis.

Nu sitter vi med ett Sd med samma ideologi och invandringspolitik som moderaterna i grunden nästan, klart som fan att sd inte kommer frodas då. Sd skulle behöva bli mer av nationalistiska etnopluralister för att få min röst och många andras(misstänker jag).
Det är nog du som är löjlig. Både Moderaterna & Socialdemokraterna har i praktiken legitimerat SD genom att kopiera deras förslag.

SD är dock fortfarande originalet, och det enda partiet som inte förbrukat sin trovärdighet i regeringsställning.

Lägg därtill att Sjukklövern fortsätter att mobba SD genom att hålla dem utanför vid blocköverskridande samtal.
2017-10-24, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det gör vi alla. Vi anser att ett dynamiskt SD som följer med i tiden vad gäller kommunikation är något att eftersträva .Du tror att du vet, på ganska mökiga hypoteser. Din sanning är knappast mer sanning än andras som hävdar att det nu är extra viktigt med ett spetsigare och skickligare SD, inte minst för att det är enda sättet att bibehålla oppositionsrollen.

Jag har alltid uppfattat dig som en god analytiker och fantastisk stilist, men en person som saknar förmågan att omsätta analysen till något vettigt. Främst för att du är mer försiktig än min gamla mormor och sällan vågar dig på att överhuvudtaget går utanför en moderats tankevärlds.

Nej, nu är tiden inne att handla för SD, annars är det risk att de verkligen handlar ett opinionsmässigt undantag. Moderaterna hade sin chans, sossarna hade sin chans, vi har sett resultatet. Visst, ett spetsigare SD kanske inte funkar heller, men det är förmodligen ännu mindre att ett passivt SD kommer någonstans.
Jodå, det är fullt möjligt att jag blivit feg och bekväm, och/eller att SD blivit detsamma. Men är det inte i så fall bättre att SD får svettas lite över dalande siffror, så att de tvingas agera? Imperier som blir bekväma och säckar ihop inifrån har vi många exempel av genom historien, från romarriket till Microsoft, och det är nästan alltid bristen på konkurrens och yttre hot som triggar förfallet. Så alla som är missnöjda med SD:s nuvarande profil och tycker den är för mesig borde ju snarare gnugga händer över att de minskar i mätningarna just nu, istället för att i vanlig ordning skylla på instituten och hävda att SD "egentligen" har 100%. Varför ska SD ändra sig om de "egentligen" går helt otroligt bra enligt hemlig icke-manipulerad mätdata?

Utan att vilja låta som en glaset-är-halvfullt-fjant vill jag ändå belysa en positiv aspekt av den nuvarande opinionsutvecklingen där M tycks ha börjat återhämta sig lite. De som kämpar med näbbar och klor mot en mer restriktiv svensk invandringspolitik har alltid försökt skrämmas med att om man apar efter invandringskritiska partier så har man ingenting för det, väljarna går till originalet etc etc. Anders Lindberg på Aftonbladet är kanske den allra flitigaste på området. Han skulle ha slutat dra den valsen för länge sedan om det inte vore för att utvecklingen tyvärr aldrig riktigt motbevisar hans försåtliga tes. Hittills har det varit så att hur M och S än flyttar sina positioner från öppna-hjärtan och bygger-inga-murar till gränskontroller, kvotsystem, tiggeriförbud, militärinsatser i förorterna och jag vet inte vad, så har det inte gett någon utdelning. SD har legat kvar orubbade och M har tappat enormt till C, allt medan Lindberg kunnat mysa inombords över att varningen kan tyckas ha slagit in.

Få saker behövs bättre just nu än att Lindberg, Lööf och alla andra tomtar som varnat för att härma SD får en sån jävla brutal kalldusch att de blir köldskadade. Det är viktigt för framtiden att alla får se att den där sidan hade fel (igen). Titta, det lönade sig visst för M, de går som en raket. Behövdes bara rätt partiledare. Den skärpta invandringspolitiken ligger kvar, hotet om eventuella SD-samtal ligger kvar. In your face Aftonhoran, DN, Centerns självgoda hangarounds och övriga liberaler och vänsterpack som försökt blocka SD-kopiering med skrämseltaktik. Detta i sin tur kommer att leda till att S börjar svettas och bjuda över M, eller åtminstone matcha deras bud. "Vi lovar OCKSÅ tiggeriförbud!" "Vi lovar OCKSÅ kvotsystem för att blockera det snedvridna massinflödet av unga MENA-män!". Katten på råttan, råttan på repet. S är livrädda för att anklagas för att kopiera SD, men inte för att kopiera M, och M i sin tur räds inte att kopiera SD. Därför kan S vara beredda att gå ganska långt i sin budgivning. Slåss mot SD, nej urk, men att tävla mot M, DET är ju lockande som fan. Sen är det upp till SD att höja insatserna och tvinga M att matcha allt hårdare förslag, som S i slutändan måste matcha för att bibehålla terrorbalansen mellan S-M.

Jag tror det skulle bädda för en mer intressant och gynnsam utveckling än om SD skulle ligga kvar och puttra på exakt samma 25%-hos-YG-och-Sentio som vanligt. Åkesson BEHÖVER kallsvettas lite för att pushas att leverera lite mer fantasifull retorik. Inte en tredje jävla valrörelse på rad med "skewlor som hawr fårbjeudet flesk-tjutt", tack.
Senast redigerad av CrispyKreem 2017-10-24 kl. 14:49.
2017-10-24, 15:40
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Känns som om OI håller på att utvecklas till ett hopkok av astrologer, siare, fjärrskådare med en touch av meteorologer.

Plus att de mer och mer blir propagandaorgan som presenterar de siffror beställaren gärna önskar få.

Mäter man verkligen opinionen eller vill man rentav styra den?

Våra väl kända skojarinstitut sysslar uppenbarligen numera i huvudsak med försök att ändra/skapa opinioner, som passar de som beställer och finansierar "mätningarna"!

Det bästa exemplet torde Sifo utgöra, vars "mätningar" hur orealistiska resultat för SD än är och som pressens ansvariga representanter naturligtvis inser - ändå publicerars framträdande och massivt med stort genomslag
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-10-24 kl. 15:43.
2017-10-24, 16:17
Medlem
RingRing2014s avatar
Det fanns farhågor om att SD skulle ta stryk efter Hanna Ws outning av L. Nu kan den historian ha tappat momentum när det visar sig att Aftonbladet är ännu värre med drogvåldtäkter och med flertalet misstänkta PK-journalister.

L är ju anmäld så det lär väl komma upp igen givetvis, men bruset av alla mediedårar som nu avslöjas tar udden rätt ordentligt av Wigh-skandalen.

Politik har över lag kommit lite i skymundan sedan konsensuseliten blivit påkommen med sexuellt våld och sexuella trakasserier i numerärer man inte kunde föreställa sig.

Skjutningarna och mördandet fortsätter ser jag också. 99% invandrare.

Kämpa SD, håller tummarna för Yougov.
Senast redigerad av RingRing2014 2017-10-24 kl. 16:21.
2017-10-24, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jodå, det är fullt möjligt att jag blivit feg och bekväm, och/eller att SD blivit detsamma. Men är det inte i så fall bättre att SD får svettas lite över dalande siffror, så att de tvingas agera? Imperier som blir bekväma och säckar ihop inifrån har vi många exempel av genom historien, från romarriket till Microsoft, och det är nästan alltid bristen på konkurrens och yttre hot som triggar förfallet. Så alla som är missnöjda med SD:s nuvarande profil och tycker den är för mesig borde ju snarare gnugga händer över att de minskar i mätningarna just nu, istället för att i vanlig ordning skylla på instituten och hävda att SD "egentligen" har 100%. Varför ska SD ändra sig om de "egentligen" går helt otroligt bra enligt hemlig icke-manipulerad mätdata?

Utan att vilja låta som en glaset-är-halvfullt-fjant vill jag ändå belysa en positiv aspekt av den nuvarande opinionsutvecklingen där M tycks ha börjat återhämta sig lite. De som kämpar med näbbar och klor mot en mer restriktiv svensk invandringspolitik har alltid försökt skrämmas med att om man apar efter invandringskritiska partier så har man ingenting för det, väljarna går till originalet etc etc. Anders Lindberg på Aftonbladet är kanske den allra flitigaste på området. Han skulle ha slutat dra den valsen för länge sedan om det inte vore för att utvecklingen tyvärr aldrig riktigt motbevisar hans försåtliga tes. Hittills har det varit så att hur M och S än flyttar sina positioner från öppna-hjärtan och bygger-inga-murar till gränskontroller, kvotsystem, tiggeriförbud, militärinsatser i förorterna och jag vet inte vad, så har det inte gett någon utdelning. SD har legat kvar orubbade och M har tappat enormt till C, allt medan Lindberg kunnat mysa inombords över att varningen kan tyckas ha slagit in.

Få saker behövs bättre just nu än att Lindberg, Lööf och alla andra tomtar som varnat för att härma SD får en sån jävla brutal kalldusch att de blir köldskadade. Det är viktigt för framtiden att alla får se att den där sidan hade fel (igen). Titta, det lönade sig visst för M, de går som en raket. Behövdes bara rätt partiledare. Den skärpta invandringspolitiken ligger kvar, hotet om eventuella SD-samtal ligger kvar. In your face Aftonhoran, DN, Centerns självgoda hangarounds och övriga liberaler och vänsterpack som försökt blocka SD-kopiering med skrämseltaktik. Detta i sin tur kommer att leda till att S börjar svettas och bjuda över M, eller åtminstone matcha deras bud. "Vi lovar OCKSÅ tiggeriförbud!" "Vi lovar OCKSÅ kvotsystem för att blockera det snedvridna massinflödet av unga MENA-män!". Katten på råttan, råttan på repet. S är livrädda för att anklagas för att kopiera SD, men inte för att kopiera M, och M i sin tur räds inte att kopiera SD. Därför kan S vara beredda att gå ganska långt i sin budgivning. Slåss mot SD, nej urk, men att tävla mot M, DET är ju lockande som fan. Sen är det upp till SD att höja insatserna och tvinga M att matcha allt hårdare förslag, som S i slutändan måste matcha för att bibehålla terrorbalansen mellan S-M.

Jag tror det skulle bädda för en mer intressant och gynnsam utveckling än om SD skulle ligga kvar och puttra på exakt samma 25%-hos-YG-och-Sentio som vanligt. Åkesson BEHÖVER kallsvettas lite för att pushas att leverera lite mer fantasifull retorik. Inte en tredje jävla valrörelse på rad med "skewlor som hawr fårbjeudet flesk-tjutt", tack.

Visst är SD:s opinionssiffror och det bästa för landet två vitt skilda ting. Mitt stående råd är ju att välja bort SD om de inte är betydligt vassare än t ex M eller S. Det är så politiska förskjutningar måste ske - ja, det är rentav en patriotisk plikt att inte göra sig politiskt viktlös genom att vanerösta på något parti. Om M i sin tur får sitt SD-stöldgods rånat av S - desto bättre! Det viktiga är inte dagsbuden, utan att en budgivning kommer igång och vidmakthålls.

Hade SD varit det där systemutmanande partiet som S en gång var, eller stått för en radikal (inte samma sak som extrem!) politik med klassiskt nationalistiska förtecken, hade jag resonerat annorlunda. Nu ser jag SD som ett parti av flera, som drivs av sina företrädares egenintresse mer än höga ideal. Fine - låt oss då göra det rationellt för dem att tjäna svenska folkets intressen, genom att straffa och belöna, kritisera och berömma.

Jag har ju hela tiden menat att det som partiets ovänner hatar mest med SD, är partiets styrkor. Populism och politisk tribalism efter etniska linjer är den starkaste politiska medicinen som finns. Idealet är att detta framförs på ett polerat och helgjutet sätt (jag visar själv hur), men även det yxigt autentiska är bättre än det friktionslöst sterila.

- Det var aldrig sant att SD växte snabbare för att de anpassade sig och kröp.

- Det var aldrig sant att man måste kompromissa för att påverka.

- Det var aldrig nödvändigt att förneka eller problematisera svensk identitet och folkrätt, eller kalla svenska ungdomar fascister.
2017-10-24, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Fast då hittar vi inte så mycket att vara oense om? Du vill ha ett vassare SD, liksom jag - du vill att det ska vara pga av rädsla för moderaterna, jag vill att Åkesson och SD skärper till sin retorik, av omsorg och oro för landet. Du uppmanar och uppmuntrar alltså till samma race mellan M och SD om ytterflanken som Oyto. Det är ju glädjande.

Moderaterna är ju, som vi alla vet, inte mycket att lita på eller hålla i handen när det blåser i invandringsfrågor. Men visst, M är det minst dåliga alternativet, så inte önskar jag att de sjunker ytterligare. Ökar de, dock inte på bekostnad av SD, är det definitivt en bonus. Men för att SD ska framgent ska kunna attrahera någon alls måste man bli skarpare och argare, inte minst mot moderaterna - vare Jimpan själv tycker det är angenämt eller inte. SD är, hur mycket man än kallar sig socialkonservativa, ett parti främst för de arga och besvikna. En hård retorik mot M kommer även att ge SD en del sosseröster, vilket även M tjänar på i det långa loppet. Att attackera etablissemanget är en valvinnare, men klarar inte SD av det i valrörelsen förtjänar de inget stöd alls.
2017-10-24, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Det är nog du som är löjlig. Både Moderaterna & Socialdemokraterna har i praktiken legitimerat SD genom att kopiera deras förslag.

SD är dock fortfarande originalet, och det enda partiet som inte förbrukat sin trovärdighet i regeringsställning.

Lägg därtill att Sjukklövern fortsätter att mobba SD genom att hålla dem utanför vid blocköverskridande samtal.

Spelar ingen roll ifall SD ville sänka invandringen först om nu resten vill det också. SD måste utmärka sig mer, dvs bli mer radikala annars kommer dom förgöras sakta i den parlamentariska soppan. Men det kommer inte gå så länge som partistyrelsen mobbar ut alla med en annan uppfattning än dem själva.
Jag har själv röstat SD i två val och kommer inte göra det igen, känner andra som också inte kommer rösta SD igen. Speciellt inte efter SDUs uteslutning och Åkessons muntliga förslag att ta bort den svenska organisationsfriheten som är grundlagsskyddad. Så bli inte så förvånad om SD inte ens bryter 20% nästa val.
2017-10-24, 18:44
Medlem
Citat:
Spelar ingen roll ifall SD ville sänka invandringen först om nu resten vill det också. SD måste utmärka sig mer, dvs bli mer radikala annars kommer dom förgöras sakta i den parlamentariska soppan. Men det kommer inte gå så länge som partistyrelsen mobbar ut alla med en annan uppfattning än dem själva.
Jag har själv röstat SD i två val och kommer inte göra det igen, känner andra som också inte kommer rösta SD igen. Speciellt inte efter SDUs uteslutning och Åkessons muntliga förslag att ta bort den svenska organisationsfriheten som är grundlagsskyddad. Så bli inte så förvånad om SD inte ens bryter 20% nästa val.

Genom att ha en politik som inte låter för radikal så ökar dom fort om dom andra inte skärper sin
invandrings politik , dom andra blir tvungen att ha en restriktiv politik for att SD suger lätt
åt sej väljare från tex S.
Det är ju smart och det finns inget annat sätt att göra det på.
Dom sköter det bra,det är nästan ett hjältedåd. Åkesson har varit seriöst intresserad av
politik sedan han var 15.
2017-10-24, 20:07
Medlem
Citat:

SD har en politik och program och inriktningar inom Kriminal, Skola, Sjukvård och Immigration som är utmärkta. Ämnen som de ska koncentrera sig på inför valet.

Det finns folk som tycker det är bra och vill rösta på dem. Andra tycker inte, och de vill inte rösta på dem.
Tycker du att de ska ändra sin politik efter folk som tycker de har fel? Nog är det bättre att stå stabilt. De har då sina stadiga röstare. Passar de inte, så hitta ett bättre parti bland dessa tjattrare som blundar för de verkliga problemen.

Det finns inga absolut fullkomliga.
2017-10-24, 21:11
Medlem
Mac-Arthurs avatar
YouGov - spännande - i morgon?
2017-10-24, 22:20
Medlem
Citat:
Du blandar ihop yta med substans. Istället för att göra som SD och skrubba sig blodiga i duschen för att media skulle sluta klaga på att de luktar illa - så höll Trump för näsan och pekade ut media själva. Det fungerade, eftersom vi lever i ett tidevarv där viral, horisontell kommunikation ersatt gamla plattformars tolkningsföreträde - och människor är hjärtligt trötta på hycklare.

Poängen är väl att det är du som gör tolkningen att det var Trumps utspel i social media och ständiga bråk med media gjorde honom till en vinnare. Jag hävdar att en Trump med samma politiska kärnbudskap men med en "normal" framtoning fullständigt hade sopat banan med Hillary. Det behöver inte betyda att han inte skulle avstått från att ifrågasätta medias frågor och agendor men att han skulle ha gjort det på ett belevat faktamässigt sätt. Även vi som föredrar Trump inser ju att han är en patologisk lögnare och fullblodsnarcissist.
Jag instämmer förvisso i den grundläggande kritiken mot Åkesson och SD d.v.s att de inte är tillräckligt på. Men där du tycker frispråkighet och dra-åt-helvete attityd i social media skulle lyfta SD så tycker jag att SD borde vara mycket aktivare genom att konstant föra fram kalla fakta presenterade på ett statsmannamässigt sätt.
Som ett exempel så skulle de vid varje tillfälle som ges påpeka med siffror att asylinvandringen med anhöriga har gjort allt annat än halt. Folk behöver upplysas för MedelSvensson fattar fortfarande inte.
2017-10-24, 22:56
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Poängen är väl att det är du som gör tolkningen att det var Trumps utspel i social media och ständiga bråk med media gjorde honom till en vinnare. Jag hävdar att en Trump med samma politiska kärnbudskap men med en "normal" framtoning fullständigt hade sopat banan med Hillary. Det behöver inte betyda att han inte skulle avstått från att ifrågasätta medias frågor och agendor men att han skulle ha gjort det på ett belevat faktamässigt sätt. Även vi som föredrar Trump inser ju att han är en patologisk lögnare och fullblodsnarcissist.
Jag instämmer förvisso i den grundläggande kritiken mot Åkesson och SD d.v.s att de inte är tillräckligt på. Men där du tycker frispråkighet och dra-åt-helvete attityd i social media skulle lyfta SD så tycker jag att SD borde vara mycket aktivare genom att konstant föra fram kalla fakta presenterade på ett statsmannamässigt sätt.
Som ett exempel så skulle de vid varje tillfälle som ges påpeka med siffror att asylinvandringen med anhöriga har gjort allt annat än halt. Folk behöver upplysas för MedelSvensson fattar fortfarande inte.

Det är naturligtvis alldeles korrekt att fakta som presenteras vuxet och sakligt har starkare verkan än i stort sett allt annat. Dessutom har detta fördelen att kunna prövas och värderas också av de som av någon anledning inte GILLAR Jimmie&Co (det behöver man inte).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in