Citat:
Ursprungligen postat av
Mike.Andersen
Kan man förvänta sig att det dyker upp i Metro nu på morgonen? Det ska bli intressant att se resultatet, samt om det fortfarande är 18% osäkra väljare. Om inte jag har helt fel, så rör det sig om ca. 1,3 miljoner som inte riktigt vet vilket parti som de ska rösta på. Antagligen så är det också en stor andel som inte heller vill skylta med sin partisamhörighet.
Osäkra, är ingenting jämfört med de vars åsikter är okända. Dem man aldrig får tag på.
Jag börjar tro att OI har tappat greppet totalt, de vet inte om deras paneler har korrekt sammansättning och de vet inte vad de som aldrig svarar, 45%, tycker. De fick väljarnas dom för 3 år sedan och ju längre tiden lidit större diskrepans mellan verkligheten och vad instituten tror.
Instituten är som ett sillstim, en rör sig alla följer efter. Någon tycker sig veta att Kristersson är en Messias som drar massor av väljare från Sd och så viktar de utifrån den tron eftersom de inte alls litar på fördelningen i sina egna paneler. Jag tror de hänger upp väldigt mycket av sin viktning på de som ändra sig sedan föregående undersökning. Kalle som sa Sd i september säger M i oktober typ. Men det är ändå bara rörelser i deras egen lilla panel.
Det som skulle få mig att tro på dem är att YouGov uppvisar ett helt annan trend än den övriga flocken. Säg 27%, det skulle vara modigt, det skulle vara trovärdigt, det skulle kanske till och med vara sant.