2017-10-23, 22:54
Medlem
Vadaadaas avatar
Svarade nyss på en YouGov VOU.
Mindre märkliga kontrollfrågor denna gång.
Mycket om sexuella trakasserier…
Huruvida jag hade blivit utsatt för sådana, samt just vad jag betraktade som sexuella trakasserier.
2017-10-23, 23:09
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Magkänslan säger mig att opinionsinstituten (även Sentio och Yougov) kommer att "trycka ned" SD under ett par mätningar till.
Trams. Sentio och Yougov är inte svenska institut, glöm inte det.
Citat:
Tror att t o m Sentio och Yougov underskattar SD just nu. SD ligger med stor sannolikhet bara någon eller ett par procent lägre än i somras, d v s kring 25% för närvarande.
Det tror jag också. Jag tror inte tappet är så stort som i förlorade presumtiva väljare. Jag tror tappet är lika mycket sofflock, dvs SDare som under detta rabalder i media helt enkelt inte har lust att ens svara OU.
Citat:
Det finns absolut inget som pekar på att de skulle ha "rasat" 4-7 procentenheter som vissa pajasinstitut vill få det till.
Agree. Förmodligen* är det ett tapp (*väntar åtminstone en månads mätningar till först), men inte de nivåerna. Ett par PE tror jag på.
2017-10-23, 23:29
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Trams. Sentio och Yougov är inte svenska institut, glöm inte det.

Ett litet förtydligande från min sida. Vet mycket väl att Sentio och Yougov sticker ut ur mängden då de är långt mer träffsäkra än andra OI. Med "trycka ned" menade jag inte på det sätt Sifo, Demoskop, Ipsos, Novus och liknande clown-institut har en benägenhet att göra, utan att de - som jag skrev - just nu underskattar SD. Det var därför jag skrev "trycka ned" med citattecken.

Vet alltför lite hur Sentio jobbar med viktningar och annat, men det verkar som om de lagt sig medvetet på en lägre nivå när det gäller SD. Kan ha fel, men känslan är att de korrigerat för något? Tror dock som sagt att de underskattar SD just nu i sina mätningar, och att också Yougov kommer att haka på denna "underskattningstrend".
2017-10-23, 23:53
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Vet alltför lite hur Sentio jobbar med viktningar och annat, men det verkar som om de lagt sig medvetet på en lägre nivå när det gäller SD. Kan ha fel, men känslan är att de korrigerat för något? Tror dock som sagt att de underskattar SD just nu i sina mätningar, och att också Yougov kommer att haka på denna "underskattningstrend".
Sentio har så vitt jag vet inte ändrat något i sina metoder på rätt länge nu.
De hade i april i år SD på precis under 30% (29,6) i rådata. De viktade då ned med 2,4 PE.
Vad de gjort i okt vet vi ej. De presenterar normalt sett ej rådatan.
En försiktig gissning är att de gör ungefär likadant som i april.
2017-10-24, 01:59
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Yougov okt kommer förmodligen på onsdag.
Ska vi gissa lite?
23,3% tror jag.

Kan man förvänta sig att det dyker upp i Metro nu på morgonen? Det ska bli intressant att se resultatet, samt om det fortfarande är 18% osäkra väljare. Om inte jag har helt fel, så rör det sig om ca. 1,3 miljoner som inte riktigt vet vilket parti som de ska rösta på. Antagligen så är det också en stor andel som inte heller vill skylta med sin partisamhörighet.
2017-10-24, 09:09
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Kan man förvänta sig att det dyker upp i Metro nu på morgonen? Det ska bli intressant att se resultatet, samt om det fortfarande är 18% osäkra väljare. Om inte jag har helt fel, så rör det sig om ca. 1,3 miljoner som inte riktigt vet vilket parti som de ska rösta på. Antagligen så är det också en stor andel som inte heller vill skylta med sin partisamhörighet.

Osäkra, är ingenting jämfört med de vars åsikter är okända. Dem man aldrig får tag på.

Jag börjar tro att OI har tappat greppet totalt, de vet inte om deras paneler har korrekt sammansättning och de vet inte vad de som aldrig svarar, 45%, tycker. De fick väljarnas dom för 3 år sedan och ju längre tiden lidit större diskrepans mellan verkligheten och vad instituten tror.

Instituten är som ett sillstim, en rör sig alla följer efter. Någon tycker sig veta att Kristersson är en Messias som drar massor av väljare från Sd och så viktar de utifrån den tron eftersom de inte alls litar på fördelningen i sina egna paneler. Jag tror de hänger upp väldigt mycket av sin viktning på de som ändra sig sedan föregående undersökning. Kalle som sa Sd i september säger M i oktober typ. Men det är ändå bara rörelser i deras egen lilla panel.

Det som skulle få mig att tro på dem är att YouGov uppvisar ett helt annan trend än den övriga flocken. Säg 27%, det skulle vara modigt, det skulle vara trovärdigt, det skulle kanske till och med vara sant.
2017-10-24, 09:58
Medlem
Själv förväntar jag mig en fortsatt minskning för SD.En relativt långsam sådan som emellertid torde vara av mer långsiktig karaktär.
Detta givet dagens förutsättningar.Som tidigare påpekats är det upp till SD att aktivt försöka förändra läget.Fortsätter de med att göra ingenting så förutspår jag att partiet denna gång icke kommer att göra bra ifrån sig i valrörelsen.
2017-10-24, 12:07
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Osäkra, är ingenting jämfört med de vars åsikter är okända. Dem man aldrig får tag på.

Jag börjar tro att OI har tappat greppet totalt, de vet inte om deras paneler har korrekt sammansättning och de vet inte vad de som aldrig svarar, 45%, tycker. De fick väljarnas dom för 3 år sedan och ju längre tiden lidit större diskrepans mellan verkligheten och vad instituten tror.

Instituten är som ett sillstim, en rör sig alla följer efter. Någon tycker sig veta att Kristersson är en Messias som drar massor av väljare från Sd och så viktar de utifrån den tron eftersom de inte alls litar på fördelningen i sina egna paneler. Jag tror de hänger upp väldigt mycket av sin viktning på de som ändra sig sedan föregående undersökning. Kalle som sa Sd i september säger M i oktober typ. Men det är ändå bara rörelser i deras egen lilla panel.

Det som skulle få mig att tro på dem är att YouGov uppvisar ett helt annan trend än den övriga flocken. Säg 27%, det skulle vara modigt, det skulle vara trovärdigt, det skulle kanske till och med vara sant.

(Min fetning)

Ett mycket bra inlägg med många sanningar.
Just det du skriver om att opinionsinstituten är som ett sillstim delar jag helt. Det verkar som om ett eller två institut får för sig något och därefter hakar alla andra OI på som om det vore en sanning. Ingår "gissningsleken" som en viktig parameter i deras sätt att arbeta...?

Dessvärre tror jag att även duktiga Sentio (och kanske tyvärr också Yougov nu) drabbats av just denna sillstims-sjuka. Man börjar "tro" och nästan inbilla sig en massa saker hos de olika opinionsinstituten. En jävla massa förutfattade meningar utan någon som helst grund... Ulf Kristersson hann knappt öppna käften som nyvald ledare förrän alla opinionsinstitut började gapa högljutt om att SD-väljare nu minsann flyr i drivor till moderaterna. M "dränerar" SD på väljare, så är det bara... En "sanning" som mycket väl kan vara ett resultat av denna sillstimsmentalitet och alltså helt sakna grund. Och det är också därför jag misstänker att vi kommer att få se en inte så liten nedgång hos Yougov de närmaste dagarna.

Om ca 45% - och hos vissa institut t o m 55% - väljer att aldrig svara, hur ska man då få en korrekt bild av opinionen? I synnerhet när det gäller SD, där väljare och potentiella väljare redan är avigt inställda mot OI. Börjar opinionsinstituten spela ut sin roll? Det kanske helt enkelt är för svårt att fånga upp vissa väljargrupper - t ex de som lutar mot att rösta på SD - vilket gör att deras mätningar kommer att bli sämre och sämre och slutligen kantra totalt? Kommer vi att få felmätningar på 10-12 procentenheter eller mer inför valet 2018? OI som säger att SD har 16-18% och valresultat som hamnar på 26-30%?
2017-10-24, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Själv förväntar jag mig en fortsatt minskning för SD.En relativt långsam sådan som emellertid torde vara av mer långsiktig karaktär.
Detta givet dagens förutsättningar.Som tidigare påpekats är det upp till SD att aktivt försöka förändra läget.Fortsätter de med att göra ingenting så förutspår jag att partiet denna gång icke kommer att göra bra ifrån sig i valrörelsen.
Dom har redan börjat kritosea M massor. Jag läste en till artikel igår på SVD där dom gjorde det. Är du en SDare själv som har slutat röstat på dom eller? Varför ska man annars sluta rösta på dom när de är det ända alternativet och dom har klargjort det flera gånger.
2017-10-24, 13:24
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Om ca 45% - och hos vissa institut t o m 55% - väljer att aldrig svara, hur ska man då få en korrekt bild av opinionen? I synnerhet när det gäller SD, där väljare och potentiella väljare redan är avigt inställda mot OI. Börjar opinionsinstituten spela ut sin roll? Det kanske helt enkelt är för svårt att fånga upp vissa väljargrupper - t ex de som lutar mot att rösta på SD - vilket gör att deras mätningar kommer att bli sämre och sämre och slutligen kantra totalt? Kommer vi att få felmätningar på 10-12 procentenheter eller mer inför valet 2018? OI som säger att SD har 16-18% och valresultat som hamnar på 26-30%?

Några trovärdiga mätningar av skojarinstituten är inte möjliga med svarsbortfall på 70 procent eller mera. Den vetenskapliga statistika teorin kan inte hantera dylika svarsbortfall, gäller särskilt om inkompetensnivån dessutom är hög.

Återstår endast metoden med korruption, som betydlig förenklar "mätningarna" och som dessutom ger beställarna betydligt bättre och önskade resultat
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-10-24 kl. 13:27.
2017-10-24, 13:40
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Några trovärdiga mätningar av skojarinstituten är inte möjliga med svarsbortfall på 70 procent eller mera. Den vetenskapliga statistika teorin kan inte hantera dylika svarsbortfall, gäller särskilt om inkompetensnivån dessutom är hög.

Återstår endast metoden med korruption, som betydlig förenklar "mätningarna" och som dessutom ger beställarna betydligt bättre och önskade resultat

Opinionsinstituten kanske är på väg att bli vår tids "vetenskapliga" sierskor? Ungefär som när bondmoran på 1850-talet besökte sierskan i grannbyn för att få reda på hur hennes framtid skulle bli... Känns som om OI håller på att utvecklas till ett hopkok av astrologer, siare, fjärrskådare med en touch av meteorologer. Plus att de mer och mer blir propagandaorgan som presenterar de siffror beställaren gärna önskar få. Mäter man verkligen opinionen eller vill man rentav styra den?
2017-10-24, 13:48
Medlem
Ni i den här tråden är så löjliga, nej sd kommer inte få några 25-30%. Detta eftersom sd har totalhavererat ideologiskt, mobbartypen Mattias Karlsson tål ingen interndemokrati i partiet, gäller de flesta andra i partistyrelsen också förutom Söder möjligtvis.

Nu sitter vi med ett Sd med samma ideologi och invandringspolitik som moderaterna i grunden nästan, klart som fan att sd inte kommer frodas då. Sd skulle behöva bli mer av nationalistiska etnopluralister för att få min röst och många andras(misstänker jag).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in