2017-10-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vi gör lite olika bedömning av hur avsändarkänsligheten ser ut *idag*.

Jag är vidare (till skillnad från dig) angelägen om, att SD blir så stora som möjligt, så att de övriga partierna inte kan fortsätta med sin ansvarslösa invandringspolitik samt fortsätta uppmuntra alla negativa konsekvenser, som följer i befolkningsutbytets spår.

Det är inte något "partipolitiskt egenintresse" från min sida utan en självbevarelsedrift.
Till skillnad från mig? Nja. Att maximera SD:s storlek kan aldrig vara ett självändamål, eftersom storleken i sig betyder nada om den inte fylls med något. Även Jimmie Åkesson själv har sagt att SD är sekundärt för honom, det primära är att han lyckas få den migrationspolitiska riktningen ändrad oavsett vilka som gör det.

Jag har alltid satt väljarmaximering i första rummet och slagits för det mot diverse nötter som skiter i det till förmån för ett argare, spetsigare SD som säger vad den radikala falangen vill höra oavsett om det kostar några procent. Men det kan givetvis aldrig vara viktigare än att invandringen stoppas och att dess skador repareras i möjligaste mån. Jag skiter fullständigt i vad reparatören heter eller vad han/hon har för blomma som partisymbol.
2017-10-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hur många exempel behöver du traggla dig igenom innan det går upp för dig att det handlar om individer som tack vare en viss säljande kombo av personlighet och karisma byggt en stor publik? Eller tror du att det var Pewdiepies åsikter som lockade?

Om star quality vore enkel att fabricera och injicera i vem fan som helst skulle det inte existera några headhunters, talangscouter eller A&R-människor på ständig jakt efter det ack så svårfångade det. Åkesson har inte det. Ingen annan svensk partiledare heller. Den förtroendeliga-toppande, superhaussade MSM-äsklingen Annie Lööf har 103k följare på Twitter, medan allas vår utfrysta spyhink Åkesson har 83k. En försumbar skillnad i ljuset av att A) Lööf twittrar 6 gånger så ofta, och B) Jonas Gardell har en halv miljon följare och all-caps-skrikande bimbon Zara Larsson har 1,2 miljoner.

Grillo och Trump hade det i bagaget när de klev in i politiken. Svenska partiledare klev in i politiken, sedan fick tiden utvisa huruvida de hade det.

Ja,det har de, och? Plattformen har ju uppenbarligen fungerat alldeles utmärkt för dem. Oavsett om de har 25% egentligen eller om det verkliga stödet faktiskt ligger närmare 20% så är det ju lysande. Din argumentation bygger på ett stående antagande om att SD hade kunnat ha typ 40-50% om de bara hade skött sina kort rätt. Det är ju bara ditt eget påhitt, vare sig du eller Toivo Sjörén vet ett skit om deras teoretiska maxpotential. Du utgår endast från att eftersom du själv tycker X illa om invandring och mångkultur så borde SD enligt dig ligga på YY procent, och allt under YY är ett misslyckande. Det kan lika gärna vara så att under rådande förutsättningar avseende på folkopinion och 7K-konkurrens så hade SD bara kunnat ligga ytterligare någon enstaka procent högre än de gör.

Till skillnad från dig, menelik och Bergakungen har jag ju förklarat rätt grundligt hur jag resonerar. Det som behöver förklaras är inte att det europeiska land med den mest vansinniga invandringspolitiken har ett populistiskt, nationalistiskt parti i spannet 15-25%. Det är ju en del av ett internationellt sammanhang som bara blivit allt tydligare med åren. Jag förutsåg denna utveckling när SD låg på 6%, liksom jag kritiserade varje onödig anpasslighet i realtid, eftersom jag insåg att SD:s styrkor och svagheter, faror och möjligheter inte var de media och t ex Bergakungen påstod.

Växtkraften ligger i en europeisk nativism, som en oundviklig reaktion på migrationstrycket och en erosion av massmedias tolkningsföreträde, som i sin tur följer av sociala medier och en viral/horisontell åsiktsspridning.
2017-10-23, 17:54
Medlem
Citat:
Till skillnad från mig? Nja. Att maximera SD:s storlek kan aldrig vara ett självändamål, eftersom storleken i sig betyder nada om den inte fylls med något. Även Jimmie Åkesson själv har sagt att SD är sekundärt för honom, det primära är att han lyckas få den migrationspolitiska riktningen ändrad oavsett vilka som gör det.

Jag har alltid satt väljarmaximering i första rummet och slagits för det mot diverse nötter som skiter i det till förmån för ett argare, spetsigare SD som säger vad den radikala falangen vill höra oavsett om det kostar några procent. Men det kan givetvis aldrig vara viktigare än att invandringen stoppas och att dess skador repareras i möjligaste mån. Jag skiter fullständigt i vad reparatören heter eller vad han/hon har för blomma som partisymbol.
Det gör vi alla. Vi anser att ett dynamiskt SD som följer med i tiden vad gäller kommunikation är något att eftersträva .Du tror att du vet, på ganska mökiga hypoteser. Din sanning är knappast mer sanning än andras som hävdar att det nu är extra viktigt med ett spetsigare och skickligare SD, inte minst för att det är enda sättet att bibehålla oppositionsrollen.

Jag har alltid uppfattat dig som en god analytiker och fantastisk stilist, men en person som saknar förmågan att omsätta analysen till något vettigt. Främst för att du är mer försiktig än min gamla mormor och sällan vågar dig på att överhuvudtaget går utanför en moderats tankevärlds.

Nej, nu är tiden inne att handla för SD, annars är det risk att de verkligen handlar ett opinionsmässigt undantag. Moderaterna hade sin chans, sossarna hade sin chans, vi har sett resultatet. Visst, ett spetsigare SD kanske inte funkar heller, men det är förmodligen ännu mindre att ett passivt SD kommer någonstans.
2017-10-23, 18:23
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Jag är vidare (till skillnad från dig) angelägen om, att SD blir så stora som möjligt, så att de övriga partierna inte kan fortsätta med sin ansvarslösa invandringspolitik samt fortsätta uppmuntra alla negativa konsekvenser, som följer i befolkningsutbytets spår.

Det är inte något "partipolitiskt egenintresse" från min sida utan en självbevarelsedrift.

Representerar givetvis själva kärnan i verksamheten för SD!

Denna kärna borde enbart, med tillräckligt omfattande och rätt bedriven information, speciellt om alla konsekvenser, rimligtvis leda tii att SD får omkring 30 procents stöd i opinionen.
2017-10-23, 19:19
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Att börja dra in korrekt beviljade svenska medborgarskap, dvs göra svenska medborgare statslösa, skulle vara i allra högsta grad rättsvidrigt. Sådant sysslade man med i Nazityskland. Tror inte ens att SD numera vågar - eller ens vill - komma med förslag om något sådant. Vilket partiet tidigare gjorde.
SD-medlemmar med sådana förhoppningar kan säkert istället med fullt förtroende vända sig till NMR eller därmed jämförbara stollesekter i politikens utmarker.

1. Man får göra människor statslösa enligt rådande regelverk:

Enligt artikel 7.3 i konventionen får nämligen förlust av medborgarskap leda till statslöshet endast om medborgarskapet förvärvats genom bedrägligt förfarande, osanna uppgifter eller förtigande av relevanta sakförhållan- den (se avsnitt 3.2.1).
2. Många har dubbelt medborgarskap och då blir det ännu enklare.
2017-10-23, 19:22
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Till skillnad från dig, menelik och Bergakungen har jag ju förklarat rätt grundligt hur jag resonerar. Det som behöver förklaras är inte att det europeiska land med den mest vansinniga invandringspolitiken har ett populistiskt, nationalistiskt parti i spannet 15-25%. Det är ju en del av ett internationellt sammanhang som bara blivit allt tydligare med åren. Jag förutsåg denna utveckling när SD låg på 6%, liksom jag kritiserade varje onödig anpasslighet i realtid, eftersom jag insåg att SD:s styrkor och svagheter, faror och möjligheter inte var de media och t ex Bergakungen påstod.

Växtkraften ligger i en europeisk nativism, som en oundviklig reaktion på migrationstrycket och en erosion av massmedias tolkningsföreträde, som i sin tur följer av sociala medier och en viral/horisontell åsiktsspridning.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det gör vi alla. Vi anser att ett dynamiskt SD som följer med i tiden vad gäller kommunikation är något att eftersträva .Du tror att du vet, på ganska mökiga hypoteser. Din sanning är knappast mer sanning än andras som hävdar att det nu är extra viktigt med ett spetsigare och skickligare SD, inte minst för att det är enda sättet att bibehålla oppositionsrollen.

Jag har alltid uppfattat dig som en god analytiker och fantastisk stilist, men en person som saknar förmågan att omsätta analysen till något vettigt. Främst för att du är mer försiktig än min gamla mormor och sällan vågar dig på att överhuvudtaget går utanför en moderats tankevärlds.

Nej, nu är tiden inne att handla för SD, annars är det risk att de verkligen handlar ett opinionsmässigt undantag. Moderaterna hade sin chans, sossarna hade sin chans, vi har sett resultatet. Visst, ett spetsigare SD kanske inte funkar heller, men det är förmodligen ännu mindre att ett passivt SD kommer någonstans.

Citat:

Ni har alla goda poänger och vill väl. Själv tror jag att det bästa vore om ännu ett riksdagsparti uppstode bortom M, MED är ju den bästa kandidaten men där kan vi prata om medietystnad.
2017-10-23, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Den typ av parti som helt saknas i Sverige är liknande det tyska liberala partiet FDP.
Man är visserligen för en generös flyktingpolitik, men under förutsättning att asylanterna själva betalar för kalaset!
Den blatten som inte klarar att försörja sig själv direkt har inte här att göra enligt FDP.
Ny Demokrati hade väl liknande tankegångar i Sverige för ett 10-tal år sedan.

SD:s motstånd mot blattar handlar mest om det kulturella planet, men är mycket förvånad inget politiskt parti inom landet vill fylla detta väldiga tomrum.
Kan du inte klara dig själv direkt på den svenska arbetsmarknaden är du aldrig välkommen
2017-10-23, 20:38
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Yougov okt kommer förmodligen på onsdag.
Ska vi gissa lite?
23,3% tror jag.
2017-10-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Ska vi gissa lite?
23,3% tror jag.

22,3
2017-10-23, 21:37
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ska vi gissa lite?
23,3% tror jag.

22,1%. (I verkligheten dock ca 24-25% för närvarande)
2017-10-23, 22:31
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
22,3

Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
22,1%. (I verkligheten dock ca 24-25% för närvarande)

Inte omöjligt alls. Men vidhåller min siffra.
Dessa låga nivåer måste vi gå tillbaka till över två år sedan för att se i Yougov.
2017-10-23, 22:45
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Inte omöjligt alls. Men vidhåller min siffra.
Dessa låga nivåer måste vi gå tillbaka till över två år sedan för att se i Yougov.

Magkänslan säger mig att opinionsinstituten (även Sentio och Yougov) kommer att "trycka ned" SD under ett par mätningar till. Tror att t o m Sentio och Yougov underskattar SD just nu. OI måste dock rätta till sina siffror hyfsat snabbt om de inte ska göra bort sig totalt i valet 2018. SD ligger med stor sannolikhet bara någon eller ett par procent lägre än i somras, d v s kring 25% för närvarande. Det finns absolut inget som pekar på att de skulle ha "rasat" 4-7 procentenheter som vissa pajasinstitut vill få det till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in