2017-10-24, 14:35
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Banker lånar inte ut pengar till ungdomar som vill köpa dyra lägenheter, så i den utsträckning ungdomar köpt sådana har det skett helt eller delvis med stora mängder cash från föräldrar.

Nej, mängder med folk har tagit blancolån för att få ihop till insatsen. I storstäderna finns mängder med hög belåning i förhållande till inkomsten. Marknaden avgörs inte av att en del av köparna har rika föräldrar/hög inkomster - utan det är alla andra som har köpt på marginalen, hög belåning och jobb beroende av konjunktur. Försäljare med höga provisioner kan lätt försvinna i en lågkonjunktur. Mäklare i sig kan få svårt med inkomsterna vid en trögare marknad.
Citera
2017-10-24, 14:45
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Behov och efterfrågan är inte samma sak.
Briljant inlägg som visar på ett viktigt samband.

Behov SKAPAR efterfrågan.

Kommunerna kommer att betala som jag förutspådde i denna färska artikel som bevisar vad jag sa. Hoppas ni hann köpa.

Sverige klarar biffen med höjda skatter och pensionsåldrar. Hoppas många läst mina inlägg och profiterat på råden nu när DN avslöjar hur illa det är utbudssidan.
Citat:
Det finns en jätte-, jättestor oro. I Boverkets senaste rapport för 2017 svarade drygt 250 av samtliga 290 kommuner i landet att det hade ett underskott på bostäder för nyanlända. Dessutom uppgav 255 kommuner att de har bostadsbrist, och bara under de två senaste åren har antalet kommuner med brist ökat med 72 stycken.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/tiotusentals-nyanlanda-kan-bli-bostadslosa/
Citat:
Nu ska pensionsåldern *höjas – till 69 år.
Det framgår av ett lag*förslag
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JPvq6/nya-lagforslaget-jobba-tills-du-blir-69

Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Jo, för tiotusentals afghaner är knarklangare...

Inse att bostadsmarknaden kommer att krascha. Detta är bara början.
Läs och lär av ovanstående
Senast redigerad av JPMorgandonator 2017-10-24 kl. 14:49.
Citera
2017-10-24, 14:51
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkspenat
Och hur har du tänkt att "svenskar som du" ska kunna fortsätta elda på priserna när taket för vad man får och kan låna är satt (och påväg ner)?

Det spelar ingen roll om det så är 10.000 pers som vill ha ett objekt ifall ingen kan betala det pris som begärs! Hur svårt ska det vara att förstå?
Visst finns det en gräns men att det är ett klart samband mellan flyktingar och priserna är glasklart.

Husen jag kikat på senaste halvåret har alla stigit med runt 70% över utgångspris.

Taket verkar inte nått i Östergötland iallafall.
Citera
2017-10-24, 15:23
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Visst finns det en gräns men att det är ett klart samband mellan flyktingar och priserna är glasklart.

Husen jag kikat på senaste halvåret har alla stigit med runt 70% över utgångspris.

Taket verkar inte nått i Östergötland iallafall.

Finns ett ännu glasklarare samband mellan bankernas utlåning och priserna.
Citera
2017-10-24, 15:36
Avslutad
Idag verkar Besqab helt ha plockat bort prislistan för de fem osålda 2,5 MSEK-ettorna i Bagarmossen. Jag tror projektet har varit till salu ca 1,5 år, och jag har följt det som ett typexempel på Stockholmsmarknaden.
http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/smalaegenheter-aetravaegen/projektet/

Folk/spekulanter säljer redan projektets färdiga lägenheter på Booli, till liknande eller lägre pris, men annonserna verkar ha legat ute länge:
https://www.booli.se/atravagen/264857/?objectType=L%C3%A4genhet&rooms=1%2C2

Så man får väl gissa att Besqab sänkt priserna, men inte vill visa det utåt på hemsidan...

Men närmare 2,5 MSEK styck för 60-talet lgh, det blir 150 MSEK för huset, inte illa av Besqab. Oklart också hur mycket lån som skickades med till föreningen ovanpå det.

=>
Jag begriper inte hur folk tänkt som betalat sådana belopp för små ettor i Bagarmossen. "Måste ha nånstans å bo" kanske...

=>
Det slår mig också att lagstiftningen ju borde ändras, så att bostadsrätters försäljningspris skulle anges INKLUSIVE del i föreningens lån. Finns ingen anledning att konsumenten ska behöva gissa sig fram till detta belopp via månadsavgiften. Månadsavgiften borde i konsekvens med detta anges EXKLUSIVE räntekostnad på föreningens lån.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-24 kl. 15:56.
Citera
2017-10-24, 16:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Kommunerna kommer att betala som jag förutspådde i denna färska artikel som bevisar vad jag sa. Hoppas ni hann köpa.

Sverige klarar biffen med höjda skatter och pensionsåldrar. Hoppas många läst mina inlägg och profiterat på råden nu när DN avslöjar hur illa det är utbudssidan.
Som Harry Flam, så glömmer också du bort utbudssidan. Vi har en allt effektivare produktion av allting här i världen, inklusive bostäder. Om det kostar X arbetstimmar och Y material att bygga en bostad, så kommer bostadspriserna på marginalen kongruera mot X+Y samt alternativ markanvändning på marginalen.

Konkret så kommer vi ha enormt mycket byggnadsarbetare som vill jobba. Nu har vi dessutom en krasch i Norge vilket kommer att driva svenskar och östeuropeer därifrån till Sverige. Dessa människor, och deras företag, kommer inte att sluta jobba om så Stockholms bostadsrätter kraschar 30-50%. De effektivaste kommer att klara sig längre än så.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-24 kl. 16:15.
Citera
2017-10-24, 16:17
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
4 miljoner för en jävla etta i Solna!?

Visserligen 40 kvm men ändå. Vad i helvete!

Och sen belåning på det - dyrare än i vasastan...

Omkringliggande lägenheter i samma storlek har kvm-priser som är 40-50 % lägre - finns gott om fallhöjd.
Citera
2017-10-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Nej, mängder med folk har tagit blancolån för att få ihop till insatsen. I storstäderna finns mängder med hög belåning i förhållande till inkomsten. Marknaden avgörs inte av att en del av köparna har rika föräldrar/hög inkomster - utan det är alla andra som har köpt på marginalen, hög belåning och jobb beroende av konjunktur. Försäljare med höga provisioner kan lätt försvinna i en lågkonjunktur. Mäklare i sig kan få svårt med inkomsterna vid en trögare marknad.

Plockat från en helt annan tråd men som belyser att det inte bara är unga som köper ny bostad som tar risker.

Citat:
Ursprungligen postat av MalbecWarrior
Man 35-40 år.

Tjänar ~45K brutto, frun tjänar ~50K brutto.

Vi har kids och 2 st nyare bilar av premiummärke (privatägda).

Vi har gett oss in i fastighetsbranschen och har köpt för att hyra ut, detta ger en nettoinkomst på cirka 10-12K/mån.

Vi reser utomlands 2 ggr/år, en kortare och en längre.

Sparkonto = 0,00 kr. Vi har lagt allt vi har och lite till på att få till fastighetsaffärerna.

Blancolån på 350K (inget jag är stolt över men enda sättet att få till senaste köpet, kan utveckla om någon är intresserad).

Känns som att vi tangerar vattenytan hela tiden men ännu håller vi oss över. Tycket vi tjänar skapligt och borde inte ha det som vi har det men det blir bättre för var månad som går...

Stackars satar....
Citera
2017-10-24, 16:38
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Plockat från en helt annan tråd men som belyser att det inte bara är unga som köper ny bostad som tar risker.

Stackars satar....

Jag förstår mig inte på folk som tar sådana risker mitt under en högkonjunktur. Det är som att gå all-in i Swedbank-aktien NU efter flera års goda resultat. Uppsidan är knapp.

Varför är de så korkade?
Citera
2017-10-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Jag förstår mig inte på folk som tar sådana risker mitt under en högkonjunktur. Det är som att gå all-in i Swedbank NU.

Varför är de så korkade?

För att det är roligare att tro att man skall bli rik än det är att vara realist, short version.
Citera
2017-10-24, 16:43
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk

Stackars satar....

Jag fattar inte hur ett par som har närmare 100k brutto + nettointäkter från uthyrning på 12k i månaden "tangerar vattenytan hela tiden men ännu håller vi oss över." Är det vanligt att folk med så höga inkomster i Sverige lever precis på marginalen? Hur är det ens möjligt?

Men ja, risktagandet har utan tvekan skjutit i taket de senaste åren. Dessa fall lär flyta till ytan nu när marknaden viker.
Citera
2017-10-24, 16:47
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Banker lånar inte ut pengar till ungdomar som vill köpa dyra lägenheter, så i den utsträckning ungdomar köpt sådana har det skett helt eller delvis med stora mängder cash från föräldrar.

15% Cash. Och jo även unga handlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in