2017-10-25, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cooca
Ska du leka så, så får måste du lägga till företagens(aktierna i din räkning), statens, landstingens och kommunens skulder, då är du helt plötsligt på 0.
Varför i all världen skulle man blanda in det i hushållens nettotillgångar?

Varför skulle man blanda in företagens skulder öht? och varför bara skulder och inte tillgångar.
Det finns en marknadsvärdering av företagen som utgör värderingen av aktierna som hushållen äger. Skulder är redan diskonterat. Du försöker räkna med skulderna två ggr.

Varför skulle man blanda in offentlig sektors balansräkning öht? Det har inte med hushållen att göra bortsett från att det är stulet av hushållen.
Och varför skulle man ensidigt ta med skulder och inte tillgångar? Offentlig sektor må vara hopplös, men den sitter på stora nettotillgångar. Blandar du in den stiger nettotillgångarna.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Sveriges-statsskuld-oversikt/Historik-i-diagram/
Klicka på fliken längs till höger och begrunda offentligt sektors nettoskuld. Alliansen jobbade ned den rejält. (Eller ökade på nettotillgångarna om man så vill).
Citera
2017-10-25, 23:47
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete

Det blir inte mer pedagogiskt därför att du jämför en bostad med tulpanlök. Det är iofs tacksamt att du är 100% öppen med exakt hur du tänker, så man behöver inte ha några illusioner.

Om du hade läst ordentligt så hade du förstått att jag inte jämförde bostäder och tulpanlök.

Jag bara påpekade att det med automatik blir en ökning av nettotillgångarna som är större än skuldökningen under ett rally precis vilket som helst och att det därför inte kan användas som ett argument i sig att nettotillgångarna är stora.

Därför är din just här argumentation meningslös eftersom den inte tillför någon oberoende ny information.

Det hade varit helt omöjligt att ha en situation med uppgång på bostadsmarknad och börs utan att folkets nettotillgångar ökat kraftigt.
Citera
2017-10-25, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Det här måste vara den dummaste kommentaren på länge, ditt påstående skulle stämma bra om bostäder hade ökat med 2% per år de senaste 20 åren, men det har dom inte gjort, utan ökningen har varit mycket mycket större än så.

Alltså, det du söker heter inflation och är normalt, det som är onormalt är mycket högre prisökningar och speciellt under en lång tid.
Bostäder har ökat ca 1% realt i genomsnitt de senaste 100-150 åren.

Detta har inget med inflation att göra. Du verkar inte förstå att vi har haft real tillväxt.
Du tilltar på Nord och Sydkorea och trots att det är en skillnad i BNP/Capita på 19 ggr menar du att de har samma inkomster och kan kosta på sig lika mycket.

I verkligheten är det inte så. Med real tillväxt kan an kosta på sig mer och då stiger vissa tillgångsvärden som inte kan nyproduceras. Mark är ett exempel. Värdet av mark stiger pga tillväxten.
(Blanda nu inte ihop detta med att ändrade preferenser kan göra att viss mark blir mer värd än annan mark).

Vidare kostar det mer att nyproducera byggnader när tillväxten stiger. (Vilket skiljer mot produktion av vissa andra varor som blir billigare). Byggnader produceras huvudsakligen inhemskt och utsätts för stigande lönekostnader. Därav att såväl mark som byggnader stiger i värde när vi har tillväxt (och inte överheten skickar ned den i sopnedkastet. Det är en bidragande orsak till skillnaden mellan Nord och Sydkorea).
Citera
2017-10-25, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Naturligvis är dagens ekonomiska system helt skevt p g a artificiellt låga räntor.
Riskfri realränta har svängt inom 0%-1% sedan 2011. (Undantaget senaste månaderna när KPI krupit upp och RB avvaktar).

Men var menar du att riskfri realränta skall vara om inte inom 0%-1%? och hur motiverar du det?
Citera
2017-10-26, 01:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Hur tror ni att kraschen kommer att påverka de i Sverige som inte varit delaktiga i bubblan?

Spararna? Detaljhandeln? Arbetande?

Jag har en massa pengar undansparat och är rätt att de ska göra någonting med kronan som gör sparpengarna värdelösa.

Ungefär "bestraffa de som inte lånat hysteriskt för att rädda de som lånat hysteriskt". Men då hade det nog blivit uppror

Jag överväger att köpa något för pengarna bara för att få det i form av egendom. Vettefan vad bara, knappast bostäder liksom

Givetvis är det så. Det mest sannolika är att de försöker inflatera bort skulderna. Då räddas bolånetorskarna samtidigt som dina sparpengar minskar i värde.

Lösningen är hyfsat enkel: köp guld.
Citera
2017-10-26, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Bostäder har ökat ca 1% realt i genomsnitt de senaste 100-150 åren.

Detta har inget med inflation att göra. Du verkar inte förstå att vi har haft real tillväxt.
Du tilltar på Nord och Sydkorea och trots att det är en skillnad i BNP/Capita på 19 ggr menar du att de har samma inkomster och kan kosta på sig lika mycket.

I verkligheten är det inte så. Med real tillväxt kan an kosta på sig mer och då stiger vissa tillgångsvärden som inte kan nyproduceras. Mark är ett exempel. Värdet av mark stiger pga tillväxten.
(Blanda nu inte ihop detta med att ändrade preferenser kan göra att viss mark blir mer värd än annan mark).

Vidare kostar det mer att nyproducera byggnader när tillväxten stiger. (Vilket skiljer mot produktion av vissa andra varor som blir billigare). Byggnader produceras huvudsakligen inhemskt och utsätts för stigande lönekostnader. Därav att såväl mark som byggnader stiger i värde när vi har tillväxt (och inte överheten skickar ned den i sopnedkastet. Det är en bidragande orsak till skillnaden mellan Nord och Sydkorea).

Ja och om en tillgång ser hur att ha ett hälsosamt "1% realt per år" är det då rimligt att denna tillgång plötsligt drar iväg under så lång tid som 15-20 år? Och vad måste tillgången sedan göra för att återgå till 1% årstakt?

( HINT: Tillgången måste gå ner i pris relativt den avvikande uppgången )
Senast redigerad av 2bitarfisk 2017-10-26 kl. 06:44.
Citera
2017-10-26, 06:28
Medlem
Citat:
Jag tror helt ovetenskapligt (har läst det har jag för mig och det verkar rimligt) att hälften av alla aktietillgångar ägs av personer äldre än 64 år.

Empiriskt sett håller jag med dig alla dagar i veckan här!

Citat:
Ungdomar har en mindre andel av besparingarna. Men ungdomar har något som de äldre inte har - de har de äldre som sina föräldrar och föräldrars föräldrar. De stora förmögenheterna de äldre sitter på kommer strax trilla ner på barnen, utan att barnen behöver göra ett smack (utom möjligtvis vara snälla).

Det är helt korrekt att "farfars generation" är den första sedan uppbrottet från "Fattigsverige", och därför den första generationen bland vanliga ej-adel och ej-Wallenberg som ackumulerat tillgångar till den grad att det finns ett arv värt namnet att casha in när dessa ligger och snarkar i dödsvilan. Absolut.

Men - hur gynnar detta unga och unga vuxna familjebildare i "husköparåldern"? Alla får inte "förskottsarv" och därför är dessa (teoretiska) tillgångar är inte alltid realiserbara i praktiken. Eller ska far och farfar knuffas utför ättestupa? Mångas föräldrar dör när barnen är i 50-60-årsåldern.

Nu menar jag givetvis inte att man ska gå och önska livet ur sina föräldrar, men vill bara påskina skillnaden mellan teoretisk sifferexercis och praktiska tillgångar.
Citera
2017-10-26, 10:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Högt/lågt?

Det är relativa begrepp utan referens.
Både privatpersoner och kommuner sitter med lån upp över öronen.
Citera
2017-10-26, 10:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Briljant inlägg som visar på ett viktigt samband.

Behov SKAPAR efterfrågan.

Kommunerna kommer att betala som jag förutspådde i denna färska artikel som bevisar vad jag sa. Hoppas ni hann köpa.

Sverige klarar biffen med höjda skatter och pensionsåldrar. Hoppas många läst mina inlägg och profiterat på råden nu när DN avslöjar hur illa det är utbudssidan.https://www.dn.se/nyheter/sverige/tiotusentals-nyanlanda-kan-bli-bostadslosa/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JPvq6/nya-lagforslaget-jobba-tills-du-blir-69

Läs och lär av ovanstående
Nej det kommer de inte kunna.

https://ledarsidorna.se/2017/10/kommunernas-ekonomi-kan-leda-till-en-dominoeffekt/
Citera
2017-10-26, 10:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Kalla det vad du vill. Jag välkomnar att kronan normaliseras lite.

Jag bryr mig personligen inte så mycket om SCA. Däremot om den större bilden, nämligen att det svenska kostnadsläget är relativt högt.

För att anpassa mig till trådens topic så kan man säga att kronfallet "garanterar" fortsatta framtida löneökningar.
Det enda kronfallet garanterar är att omvandlings och effektivitetsökningstrycket i svenskt näringsliv är för lågt. Det kommer leda till sämre ekonomisk tillväxt sett över tiden.

Att ha en undervärderad krona i högkonjuntur blåser upp ......????

BUBBLOR.
Citera
2017-10-26, 10:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Kronan eldar inte på nånting, däremot "tar den en del av smällen", som jag sagt flera gånger.

Exportbolagen kommer att gynnas av kronfallet och jag pratade tidigare om SCA som ett typexempel. Som jag nämnde tror jag dessvärre att SCA investerat bort sig med sin alldeles för dyra 8-miljardersinvestering i Östrand

De som missgynnas av kronfallet är importörer (dvs all handel) och de som köper importerade varor (dvs hela folket).
En processindustri som inte investerar försvinner.
Citera
2017-10-26, 10:56
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Det är helt korrekt att "farfars generation" är den första sedan uppbrottet från "Fattigsverige", och därför den första generationen bland vanliga ej-adel och ej-Wallenberg som ackumulerat tillgångar till den grad att det finns ett arv värt namnet att casha in när dessa ligger och snarkar i dödsvilan. Absolut.

Men - hur gynnar detta unga och unga vuxna familjebildare i "husköparåldern"? Alla får inte "förskottsarv" och därför är dessa (teoretiska) tillgångar är inte alltid realiserbara i praktiken. Eller ska far och farfar knuffas utför ättestupa? Mångas föräldrar dör när barnen är i 50-60-årsåldern.

Om du lånar hos banken och dina föräldrar är kunder där, dina föräldrar går i borgen osv. Från bankens perspektiv så hänger allt ihop. De betraktar dig som solvent om dina föräldrar är solventa. Du måste förstås fortfarande ha ett bra betalt arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Nu menar jag givetvis inte att man ska gå och önska livet ur sina föräldrar, men vill bara påskina skillnaden mellan teoretisk sifferexercis och praktiska tillgångar.

Givetvis önskar vi inte livet ur någon utan hoppas tvärtom att de kan agera barnvakter och barnbarnvakter så länge det bara går. Jag pratar inte heller om rättvisa eller inte.

Min poäng är helt krasst att förmögenheterna sitter i familjer, inte hos individer. När banken skruvar åt kranarna kommer fortfarande solventa familjer få låna. Vissa får sina lägenheter betalda helt, andra delvis. Vissa går i borgen inledningsvis och skjuter över arvet helt eller delvis senare.

Man ska komma ihåg att alla är inte 100% övertygade att arvsskatt och gåvoskatt är borta för evigt. Minsta misstanke om dess återinförande är det bättre skyffla över pengar till barnen. Hur roligt är det om staten ska sno 30%.

Detta är en del av verkligheten oavsett. Det lär förstås inte den typiske flashback -snubben acceptera eftersom han existerar i ett vakuum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in