Citat:
Ursprungligen postat av
ArcticDuderino
Jag håller inte med om din beskrivning av åsiktskorridorer m.m, men jag håller med om att fallet behöver genomlysas av någon utanför SU.
Det som skrivits på t.ex. NYA Tider och GRS innehåller dock så pass mycket sakfel eller löst underbyggda spekulationer, i kombination med ett hlgt uppskuvat tonläge, att det är svårt att ta på allvar.
Vill man nå fram måste man till att börja med vara intresserad av att gräva,men sen måste man hålla sig till fakta, där tror jag vi är överens.
Jag tror i alla fall att vårt rättsväsende skulle agera om fakta faktiskt övertygade.
Skall vi köra en vända på #jagärhär och diskutera sanningshalten på många poster? Skulle du kunna hålla med om att #jagärhär innehåller poster med en hel del osanningar och överdrifter?
Som statligt anställd så kan även en s.k. personalansvarsnämnd utdela ansvar om handlingen i sig inte är brottslig (varning, löneavdrag och avsked).
http://www.publikt.se/artikel/sa-kan-offentligt-anstallda-straffas-16824
Citat:
– Det har en särprägel att vara anställd av det allmänna och ha sam*hällets rätt att utöva vissa befogen*heter. De särskilda möjligheterna är ett skydd för att upprätthålla rätts*staten, säger Karl Pfeifer, chefsjurist på Arbetsgivarverket.
Min fetning.
Det ställs höga krav på statsanställda, lättkränkta statsanställda på SU är inte undantagna.
Och av en ren tillfällighet så hade samma sajt en blänkare om:
http://www.publikt.se/artikel/medarbetare-hotade-pa-stockholms-universitet-20653
Citat:
Un* F*rs, prefekt vid institutionen, uppger till Dagens Nyheter att han haft ett bra samarbete med forskaren tidigare, men inte nu.
Enligt Dagens Nyheter ska forskaren bland annat ha spridit propaganda och länkat till en sajt med gruppvåldtäkter. På sajten hängs flera aktiva i nätrörelsen #jagärhär ut, bland annat en tidigare timanställd lärare på Stockholms universitet.
Sedan det blev känt att universitetet avslutat samarbetet med forskaren har flera medarbetare hotats och trakasserats via telefon, mejl och i sociala medier. Un* F*rs uppger till Dagens Nyheter att han inte varit med om något liknande och att åtminstone två fall har polisanmälts
* = o
Då tar vi en titt på vad som hänvisas till. En individ har varit aktiv på internet genom att "sprida propaganda" till att börja med.
jag ser ju inte något märkligt i detta, och för mig så är det ännu märkligare att SU finner skäl att kommentera just "propagandabiten". Skulle det vara en unik företeelse att "sprida propaganda" på nätet?
Individen har även länkat till "en sajt med våldtäkter". Vem fan har inte länkat till sajter som hanterar våldtäktsepidemin?
Och till sist, den länkade "våldtäktssajten" har hängt ut flera aktiva i "nätrörelsen" #jagärhär och en av de uthängda
var tidigare en timanställd lärare på SU.
Anknytning till SU är ju märkvärdigt tunn....en person som
tidigare varit timanställd på SU blir uthängd av en sajt som öppet debatterar om våldtäktsepidemin och den affilierade forskaren länkar till sajten.
Vad har herr F*ors eller andra anställda på SU med detta att göra? Hur kan detta skapa samarbetsproblem?
Och hur i helskotta kan herr F*rs överhuvudtaget reagera över att någon person "sprider propaganda" på nätet? Man tar sig för pannan!