Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-10-23, 23:26
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArcticDuderino
Ja, det gör jag. En affiliering är som sagt en frivillig överenskommelse mellan parterna och ingen kan tvinga den andra att fortsätta.

På vilket sätt skulle det vara fascistiskt menar du?
På samma sätt som nazisterna på 30-talet,avrättade och fängslade de som var av annan åsikt.
Fast nu är det väl mera hennes karriär som blev avrättad.
Citera
2017-10-23, 23:28
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jag håller inte med om din beskrivning av åsiktskorridorer m.m, men jag håller med om att fallet behöver genomlysas av någon utanför SU.

Det som skrivits på t.ex. NYA Tider och GRS innehåller dock så pass mycket sakfel eller löst underbyggda spekulationer, i kombination med ett hlgt uppskuvat tonläge, att det är svårt att ta på allvar.

Vill man nå fram måste man till att börja med vara intresserad av att gräva,men sen måste man hålla sig till fakta, där tror jag vi är överens.

Jag tror i alla fall att vårt rättsväsende skulle agera om fakta faktiskt övertygade.

Skall vi köra en vända på #jagärhär och diskutera sanningshalten på många poster? Skulle du kunna hålla med om att #jagärhär innehåller poster med en hel del osanningar och överdrifter?

Som statligt anställd så kan även en s.k. personalansvarsnämnd utdela ansvar om handlingen i sig inte är brottslig (varning, löneavdrag och avsked).

http://www.publikt.se/artikel/sa-kan-offentligt-anstallda-straffas-16824

Citat:
– Det har en särprägel att vara anställd av det allmänna och ha sam*hällets rätt att utöva vissa befogen*heter. De särskilda möjligheterna är ett skydd för att upprätthålla rätts*staten, säger Karl Pfeifer, chefsjurist på Arbetsgivarverket.
Min fetning.

Det ställs höga krav på statsanställda, lättkränkta statsanställda på SU är inte undantagna.

Och av en ren tillfällighet så hade samma sajt en blänkare om:

http://www.publikt.se/artikel/medarbetare-hotade-pa-stockholms-universitet-20653

Citat:
Un* F*rs, prefekt vid institutionen, uppger till Dagens Nyheter att han haft ett bra samarbete med forskaren tidigare, men inte nu.

Enligt Dagens Nyheter ska forskaren bland annat ha spridit propaganda och länkat till en sajt med gruppvåldtäkter. På sajten hängs flera aktiva i nätrörelsen #jagärhär ut, bland annat en tidigare timanställd lärare på Stockholms universitet.

Sedan det blev känt att universitetet avslutat samarbetet med forskaren har flera medarbetare hotats och trakasserats via telefon, mejl och i sociala medier. Un* F*rs uppger till Dagens Nyheter att han inte varit med om något liknande och att åtminstone två fall har polisanmälts
* = o

Då tar vi en titt på vad som hänvisas till. En individ har varit aktiv på internet genom att "sprida propaganda" till att börja med.
jag ser ju inte något märkligt i detta, och för mig så är det ännu märkligare att SU finner skäl att kommentera just "propagandabiten". Skulle det vara en unik företeelse att "sprida propaganda" på nätet?
Individen har även länkat till "en sajt med våldtäkter". Vem fan har inte länkat till sajter som hanterar våldtäktsepidemin?
Och till sist, den länkade "våldtäktssajten" har hängt ut flera aktiva i "nätrörelsen" #jagärhär och en av de uthängda var tidigare en timanställd lärare på SU.

Anknytning till SU är ju märkvärdigt tunn....en person som tidigare varit timanställd på SU blir uthängd av en sajt som öppet debatterar om våldtäktsepidemin och den affilierade forskaren länkar till sajten.
Vad har herr F*ors eller andra anställda på SU med detta att göra? Hur kan detta skapa samarbetsproblem?

Och hur i helskotta kan herr F*rs överhuvudtaget reagera över att någon person "sprider propaganda" på nätet? Man tar sig för pannan!
Citera
2017-10-23, 23:31
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Helt rimligt att kräva både integritet och professionalism! Sen kan man ju fundera på hur klokt det är av BM, enligt samma resonemang, att på sociala medier ge sig på sina kollegor.

Lyckligtvis har ingen här försvarat hot och trakasserier eller ens ifrågasatt om de är verkliga. Det ska i så fall polisen utreda.

Är det BM som har hotat, trakasserat och blivit polisanmäld? Eller, handlar det om andra och vem vet, kanske okända, som stått för hoten och trakasserierna?
Uppriktigt nyfiken.
Citera
2017-10-23, 23:39
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Fors lär ha hänvisat till en tweet där BM her sig på Klein och kallar henne "hate org leader" samt länkar till GRS uthängning (där man kallar henne kriminell och terrorist). I sin Twitterprofil påstår dessutom BM att hon är anställd vid SU, vilket hon alltså inte är.

Jag har länkat till detta tidigare.

Om man nu ska avhålla sig från politiska utspel relaterat till jobbet (vilket jag håller med dig om att man bör göra), så verkar det i detta fall varit BM som börjat.

Om jag hade att välja mellan att värna om ett externt samarbete eller en av mina egna anställda, hade jag nog gjort som Fors. Jag hade inte gjort det för att BM har en avvikande politisk uppfattning utan för att hon kallat en av mina anställda för kriminell "hate org leader". Skulle betrakta det som ett arbetsmiljöproblem.

Då förutsätter jag att SU, som en "opolitiserad" Statlig Myndighet även undersöker om Kl*in faktiskt har organiserat näthat?
Innan man avkräver BM's huvud på ett fat så vore det ju klädsamt om den statliga myndigheten först försäkrade sig om att Kl*ein INTE är involverad i organiserat näthat.
Har SU låtit undersöka Kl*ins eventuella näthatande?
Citera
2017-10-24, 00:53
Medlem
Ja, låt oss kika på JÄH, för jag har helt uppriktigt inte koll på hur de jobbar! Jag har bara läst hur de påstår att de jobbar, vilket kanske stämmer på den grå medlemsmassan. Troligt är väl att även där finn grupperingar som spelar fulspel.

Apropå avrättning och smutskastning m.m. bör ni också ta med att Fors inte var den som gick ut med detta publikt. Det gjorde BM själv. Fors intervju i DN kom eftet att hoten börjat ramla in. Så om hon blir bränd nu så har hon till stor del sig själv att skylla. Snacka om Streisandeffekt!

Klein verkar för övrigt ha någon koppling till SU fortfarande, men hur vet jag inte (ska gräva lite i det).

Jag kan hålla med om att om Fors (och styrelsens) motiv var enbart politiska så har han betett sig illa och då behöver de lägga korten på bordet och visa allt de har.

Juridiskt tror jag dock inte att det har någon som helst betydelse, av skäl jag redan upprepat många ggr redan.
Citera
2017-10-24, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Skall vi köra en vända på #jagärhär och diskutera sanningshalten på många poster? Skulle du kunna hålla med om att #jagärhär innehåller poster med en hel del osanningar och överdrifter?

Som statligt anställd så kan även en s.k. personalansvarsnämnd utdela ansvar om handlingen i sig inte är brottslig (varning, löneavdrag och avsked).

http://www.publikt.se/artikel/sa-kan-offentligt-anstallda-straffas-16824

Min fetning.

Det ställs höga krav på statsanställda, lättkränkta statsanställda på SU är inte undantagna.

Och av en ren tillfällighet så hade samma sajt en blänkare om:

http://www.publikt.se/artikel/medarbetare-hotade-pa-stockholms-universitet-20653

"Uno Fors, prefekt vid institutionen, uppger till Dagens Nyheter att han haft ett bra samarbete med forskaren tidigare, men inte nu.

Enligt Dagens Nyheter ska forskaren bland annat ha spridit propaganda och länkat till en sajt med gruppvåldtäkter. På sajten hängs flera aktiva i nätrörelsen #jagärhär ut, bland annat en tidigare timanställd lärare på Stockholms universitet.

Sedan det blev känt att universitetet avslutat samarbetet med forskaren har flera medarbetare hotats och trakasserats via telefon, mejl och i sociala medier. Uno Fors uppger till Dagens Nyheter att han inte varit med om något liknande och att åtminstone två fall har polisanmälts

* = o

Då tar vi en titt på vad som hänvisas till. En individ har varit aktiv på internet genom att "sprida propaganda" till att börja med.
jag ser ju inte något märkligt i detta, och för mig så är det ännu märkligare att SU finner skäl att kommentera just "propagandabiten". Skulle det vara en unik företeelse att "sprida propaganda" på nätet?
Individen har även länkat till "en sajt med våldtäkter". Vem fan har inte länkat till sajter som hanterar våldtäktsepidemin?
Och till sist, den länkade "våldtäktssajten" har hängt ut flera aktiva i "nätrörelsen" #jagärhär och en av de uthängda var tidigare en timanställd lärare på SU.

Anknytning till SU är ju märkvärdigt tunn....en person som tidigare varit timanställd på SU blir uthängd av en sajt som öppet debatterar om våldtäktsepidemin och den affilierade forskaren länkar till sajten.
Vad har herr F*ors eller andra anställda på SU med detta att göra? Hur kan detta skapa samarbetsproblem?

Och hur i helskotta kan herr F*rs överhuvudtaget reagera över att någon person "sprider propaganda" på nätet? Man tar sig för pannan!

Varför maskas namnen i en sån här tråd? Uno Fors heter han, han som surfar runt på våldtäkts-sajter. Sen vet jag inte vad det är för sida det där gangrapesweden.com, kanske nåt internt för gruppvåldtäktsmän och fetischister? Jag tycker det ser ut som guilt by association.

Jag menar att det var ganska fult gjort av Uno Fors på Stockholms Universitet att plantera in lite hjärntvätt i sina intervjusvar med Dagens Nyheter, det finns säkert en del får i flocken som på allvar får för sig att det är en sida med hardcore-gruppvåldtäkter som den sparkade Martinovski länkar till, snarare än en sida med info om sexbrottslingar, våldtäktsmän, asylanter och var de kommer ifrån.

#jagärhär #gangrapesweden #unofors #stockholmsuniversitet #unosbokmärken
Citera
2017-10-24, 05:45
Medlem
Det finns ingen anledning att maska någons namn här. Martinovski och Fors har själva gått ut offentligt, i olika tidningar. Fors email är dessutom offentlig handling.

I övtigt föreslår jag att du läser tråden och läser på lite innan du kastar dig in i diskussionen.

Vi för ju numera en förhållandevis civiliserad diskussion kring vad som händer. I alla fall med FB-mått mätt :-)
Citera
2017-10-24, 06:14
Medlem
Citat:
Är det BM som har hotat, trakasserat och blivit polisanmäld? Eller, handlar det om andra och vem vet, kanske okända, som stått för hoten och trakasserierna?
Uppriktigt nyfiken.

Jag har inte sett något om vem/vilka. Skulle bli mycket förvånad om det var BM. Steget från att försöka hämnas genom att gå ut ned det till att ringa och hota är för de flesta av oss väldigt stort.
Citera
2017-10-24, 06:20
Medlem
Citat:
Då förutsätter jag att SU, som en "opolitiserad" Statlig Myndighet även undersöker om Kl*in faktiskt har organiserat näthat?
Innan man avkräver BM's huvud på ett fat så vore det ju klädsamt om den statliga myndigheten först försäkrade sig om att Kl*ein INTE är involverad i organiserat näthat.
Har SU låtit undersöka Kl*ins eventuella näthatande?

Låt oss kika på Kl*ein. Men så inte primärt genom andras påståenden om henne, för där hittar du hela skalan, utan på vad hon faktiskt själv skrivit/gjort i JÄHs namn.

Någon som är medlem eller är sugen på att bli?

Att säga att hon ägnat sig åt att sprida hat bara för att hon har en ospecificerad koppling till JÄH tycker jag inte räcker.
Citera
2017-10-24, 08:42
Medlem
Går man in på su.se, inst. för mediestudier så är KK fortfarande listad som timanställd (lärare).

Antar att hon kommer och går när de har mycket att görs i undervisningen.
Citera
2017-10-24, 11:28
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jag har inte sett något om vem/vilka. Skulle bli mycket förvånad om det var BM. Steget från att försöka hämnas genom att gå ut ned det till att ringa och hota är för de flesta av oss väldigt stort.

Jag är inne på samma linje, jag har svårt att tänka mig att BM har utfört några hot. Jag känner inte BM, jag har inte en ringaste aning om vem hon är utan jag går lite på magkänslan efter att ha läst lite av det som finns på nätet.

Och det är den här situation som jag gärna vill belysa lite mer, hur en individ tvingas att ta ansvar för ett kollektiv kontra hur ett kollektiv tvingas att ta ansvar för en individ.

#jagärhär är i mitt tycke en kontroversiell grupp. Utöver de vidriga kommentarerna som medlemmar gjorde efter att Afghanen dömdes för sexualrelaterat brott mot flickan på konfirmationslägret, så skryter ju faktiskt gruppen med att man bl.a. gör systematiska anmälningar för att släcka ned andra facebook-konton.

Man kan t.ex. ta "arg blatte talar" som fått sitt konto nedstäng eller tillfälligt blockerat x antal ggr.
https://www.facebook.com/argblattetalar/posts/1158121680998984

Nu har #jagärhär fått sökarljusen på sig. #jagärhär-kollektivet anser sig vara på ett rättfärdighetens korståg, men allt för många anser att de kränker individens fri och rättigheter då de på ett flagrant sätt våldför sig på yttrandefriheten.

Då alternativmedia och andra internetaktörer nu gör sitt för att genomlysa #jagärhär och de individer som är involverade, då blir det helt plötsligt inte så roligt. Då klagas det på hot och förföljelse. Det är faktiskt ganska så beklämmande.

BM länkade till den sajt som öppet skriver om våldtäktsepedemin och tvingades ta ansvaret för det som skrivs på sajten, inkluderat det som skrevs om #jagärhär. SU tar inte ansvaret för vad dess personal gör på nätet, även om dess personal kränker andra individers yttrandefrihet. Men SU är redo att kränka den som står upp för sin rätt att fritt bruka yttrandefriheten.
Citera
2017-10-24, 11:37
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Låt oss kika på Kl*ein. Men så inte primärt genom andras påståenden om henne, för där hittar du hela skalan, utan på vad hon faktiskt själv skrivit/gjort i JÄHs namn.

Någon som är medlem eller är sugen på att bli?

Att säga att hon ägnat sig åt att sprida hat bara för att hon har en ospecificerad koppling till JÄH tycker jag inte räcker.

Det viktigaste är om SU har låtit utreda vad Kl*in har pysslat med på nätet? För ve och fasa, kanske BM har rätt, kanske Kl*in ligger bakom attacker på grupper och individer som gör bruk av yttrandefriheten och torgför åsikter som Kl*in med vänner ogillar?

Problemet är att just nu, idag, så ser det ut som om ett kollektiv av åsikter har straffat ut BM pga av felaktiga åsikter och inget annat.

Du kan självklart fortsätta att veva mantrat att SU kan när som helst avsluta ett samarbete med "affilierade" personer och att orsaken till det inte behöver uppges.

Men den högt legitima frågan är om SU hade avslutat samarbetet även om BM hade varit en aktiv medlem av #jagärhär?
Jag är övertygad om att BM i sådana fall fortfarande hade varit knuten till SU och i.o.m. detta så tror jag att SU's agerande var politiskt motiverat och en kränkning av individens fri och rättigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in