Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-10-23, 18:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArcticDuderino
Jag välkomnar en sanning som kan styrkas, oavsett vem som gräver fram den!

Att man som anställd vid ett universitet inte ska få välja vem man samarbetar med är ju däremot en minst sagt märklig inställning. Varför skulle man inte få det? Vem skulle annars avgöra vem man ska jobba med? Uppriktigt intresserad av att höra dit svar här, faktiskt!

Det är ju kanske lite off topic, men eftersom vi kanske vid det här laget klargjort att man inte kan avskeda en som inte är antälld, kanske man istället kan tvinga SU till forskningssamarbete med en som inte är anställd? Det verkar vara det du säger, men rätta mig om jag har fel.

Det handlar ju trots allt inte att vägra sin myndighetsutövning som t.ex. att undervisa någon som har åsikter man inte gillar eller att vägra lämna ut offentliga handlingar. DET hade varit djupt problematiskt.

Den akademiska friheten innebär däremot att man som forskare i väldigt stor utsträckning själv väljer om vad man vill forska och tillsammans med vem. Oftast styrs detta dock av vilka anslag man kan söka, så helt fritt är det inte. Finansiärerna (både EU, stat, kommun, landsting OCH privata företag) styr genom att satsa pengar inom områden man bedömer som strategiskt viktiga för Sverige eller EU. En form av politisk styrning helt enkelt.

Inom data- och systemvetenskap gissar jag att man har en hel del industrifinansiering och då är styrningen ännu hårdare. Jag känner som sagt inte (vad jag vet) någon vid SU, så hur deras situation ser ut har jag ingen aning om.

Man bör inte som offentligt finansierad lägga uttryckande av åsikter som inte stämmer överens med sina egna eller vad man uppfattar som politiskt korrekta till grund för vilka man skall samarbeta med. Det borde finnas i reglerna för hur sådant skall gå till, men nu gör det inte det.

Då skall istället de ansvariga kritiseras på det sätt som nu är fallet, såvida det inte rör sig om regelrätta hot. Det sägs å andra sidan ha förekommit här, men det får man nog ta med en rejäl nypa salt med tanke på hur det numera fungerar.
Citera
2017-10-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man bör inte som offentligt finansierad lägga uttryckande av åsikter som inte stämmer överens med sina egna eller vad man uppfattar som politiskt korrekta till grund för vilka man skall samarbeta med. Det borde finnas i reglerna för hur sådant skall gå till, men nu gör det inte det.

Då skall istället de ansvariga kritiseras på det sätt som nu är fallet, såvida det inte rör sig om regelrätta hot. Det sägs å andra sidan ha förekommit här, men det får man nog ta med en rejäl nypa salt med tanke på hur det numera fungerar.

Helt rimligt att kräva både integritet och professionalism! Sen kan man ju fundera på hur klokt det är av BM, enligt samma resonemang, att på sociala medier ge sig på sina kollegor.

Lyckligtvis har ingen här försvarat hot och trakasserier eller ens ifrågasatt om de är verkliga. Det ska i så fall polisen utreda.
Citera
2017-10-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Vad finns det förresten gör anledning att betvivla att det förekommit hot? Jag tror inte att det rör sig om BM, men med tanke på det uppskruvade tonläget i den här typen av debatter så tycker jag att det är ganska sannolikt. Finns mycket idioter där ute som gärna bråkar om de får chansen.
Citera
2017-10-23, 19:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Vad finns det förresten gör anledning att betvivla att det förekommit hot? Jag tror inte att det rör sig om BM, men med tanke på det uppskruvade tonläget i den här typen av debatter så tycker jag att det är ganska sannolikt. Finns mycket idioter där ute som gärna bråkar om de får chansen.

Vad är ett dödshot? Som moderator här mottar gav ibland PM som önskar mig både det ena och det andra. Ytterst få av dessa betraktat jag som ett reellt hot, trots att de ibland formulerad åt det hållet. Att någon hoppas jag jag blir av med livhanken betraktar jag inte som ett dödshot.

Men det finns en klar tendens att överdriva hot av det slaget i dagens debatt och visst kan det ibland vara förståeligt, speciellt som Uno Fors till skillnad från mig inte är anonym. När man som här talar om näthat och kränkningar i samma sammanhang finns det skäl att förbli lite skeptisk, då dessa begrepp blivit nästan liktydigt med att ropa varg och alltså överanvänts å det grövsta.

Men det är förstås absolut inte uteslutet att det förekommit konkreta dödshot.
Citera
2017-10-23, 20:13
Medlem
Jag tror inte att vi kan förvänta oss att medelsvensson, som inte hänger här på FB regelbundet och som inte gömmer sig bakom anonymitet, har samma hårda hud.

Ett telefonsamtal hem skulle kännas oerhört mycket mer skrämmande än ett anonymt hot här.

I det aktuella fallet har de kanske skäl att vara nervösa. Jag menar, enligt deras världsbild är der ju våldsamma högerextremister de har att göra med. Jag skulle inte vilja gå så långt utan tror snarare att det handlar troll som sitter i mammas källare och surfar på hatsajter i väntan på nästa socialbidrag.

Oavsett politisk åsikt så vinner samtalet på att man håller en sansad och civiliserad ton. Ibland är det svårt, och vi brister alla när vi blir nog provocerade. Jag för dock gärna en civiliserad debatt med ven som helst, även om jag kanske avskyr allt denne står för.

Jag skulle gärna se att mitt anonyna FB-alter-ego kunde varani dagsljuset. Jag skriver därför ingenting här som jag inte står för i sak och inte heller på något annat sätt än jag skulle göra publikt, om det inte var så att jag är orolig för hur mina motparter skulle agera. Det kanske sitter folk och följer den här tråden som inget hellre vill än banka in skallen på mig.
Citera
2017-10-23, 20:38
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Helt rimligt att kräva både integritet och professionalism! Sen kan man ju fundera på hur klokt det är av BM, enligt samma resonemang, att på sociala medier ge sig på sina kollegor.

Lyckligtvis har ingen här försvarat hot och trakasserier eller ens ifrågasatt om de är verkliga. Det ska i så fall polisen utreda.
Finns det några exempel på hur kollegor blev påhoppade via sociala medier?

Politik skall inte existera på arbetsplatser,speciellt inte på skattefinansierade arbetsplatser.
Bortsett från politikerna själva då såklart.

Dessa arbetsrelaterade utfrysningar ger mig en besk smak av fascism.
Tycker du inte som oss så får du gå.
Citera
2017-10-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
Finns det några exempel på hur kollegor blev påhoppade via sociala medier?

Politik skall inte existera på arbetsplatser,speciellt inte på skattefinansierade arbetsplatser.
Bortsett från politikerna själva då såklart.

Dessa arbetsrelaterade utfrysningar ger mig en besk smak av fascism.
Tycker du inte som oss så får du gå.

Fors lär ha hänvisat till en tweet där BM her sig på Klein och kallar henne "hate org leader" samt länkar till GRS uthängning (där man kallar henne kriminell och terrorist). I sin Twitterprofil påstår dessutom BM att hon är anställd vid SU, vilket hon alltså inte är.

Jag har länkat till detta tidigare.

Om man nu ska avhålla sig från politiska utspel relaterat till jobbet (vilket jag håller med dig om att man bör göra), så verkar det i detta fall varit BM som börjat.

Om jag hade att välja mellan att värna om ett externt samarbete eller en av mina egna anställda, hade jag nog gjort som Fors. Jag hade inte gjort det för att BM har en avvikande politisk uppfattning utan för att hon kallat en av mina anställda för kriminell "hate org leader". Skulle betrakta det som ett arbetsmiljöproblem.
Citera
2017-10-23, 22:26
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Fors lär ha hänvisat till en tweet där BM her sig på Klein och kallar henne "hate org leader" samt länkar till GRS uthängning (där man kallar henne kriminell och terrorist). I sin Twitterprofil påstår dessutom BM att hon är anställd vid SU, vilket hon alltså inte är.

Jag har länkat till detta tidigare.

Om man nu ska avhålla sig från politiska utspel relaterat till jobbet (vilket jag håller med dig om att man bör göra), så verkar det i detta fall varit BM som börjat.

Om jag hade att välja mellan att värna om ett externt samarbete eller en av mina egna anställda, hade jag nog gjort som Fors. Jag hade inte gjort det för att BM har en avvikande politisk uppfattning utan för att hon kallat en av mina anställda för kriminell "hate org leader". Skulle betrakta det som ett arbetsmiljöproblem.
Så hela ditt försvar bygger på att Fors "lär ha" hänvisat till en tweet som du ännu inte ens har sett.

Jag bara undrade eftersom du skriver som om du vore insatt i historien,men det är bara hörsägen du utgår ifrån?
Du har tagit en tydlig ställning,men har bara några grumliga indicier angående fallet.
Ponera att det i framtiden blir ombytta roller,dvs du blir fascistiskt utfryst pga dina politiska åsikter på din arbetsplats?
Alla dylika fall får mig att må lite illa.
Citera
2017-10-23, 22:35
Medlem
Citat:
Så hela ditt försvar bygger på att Fors "lär ha" hänvisat till en tweet som du ännu inte ens har sett.

Jag bara undrade eftersom du skriver som om du vore insatt i historien,men det är bara hörsägen du utgår ifrån?
Du har tagit en tydlig ställning,men har bara några grumliga indicier angående fallet.
Ponera att det i framtiden blir ombytta roller,dvs du blir fascistiskt utfryst pga dina politiska åsikter på din arbetsplats?
Alla dylika fall får mig att må lite illa.

1) Nej det är inte hörsägen. Jag har länkat till tweeten och Fors mail är publicerat.

2) Givet vad vi faktsikt (än så länge) vet, har Fors inte begått något formellt fel.

3) Jag anser inte att man kan tvinga någon att fortsätta ett samarbete dör det skurit sig mellan inblandade personer.

4) BM var inte anställd, alltså finns inga skyldigheter att fortsätta ha henne knuten till SU.

Hade alla inblandade varit anställda hade det varit en HELT annan sak.
Citera
2017-10-23, 22:40
Medlem
Rent juridiskt är det enkelt. En affiliering kan avslutas från dag till annan (om inte annat finns avtalat) av vilken part som helst, utan att motivera överhuvudtaget.

I mitt första inlägg var det just detta jag försökte lyfta fram.
Citera
2017-10-23, 22:53
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
1) Nej det är inte hörsägen. Jag har länkat till tweeten och Fors mail är publicerat.

2) Givet vad vi faktsikt (än så länge) vet, har Fors inte begått något formellt fel.

3) Jag anser inte att man kan tvinga någon att fortsätta ett samarbete dör det skurit sig mellan inblandade personer.

4) BM var inte anställd, alltså finns inga skyldigheter att fortsätta ha henne knuten till SU.

Hade alla inblandade varit anställda hade det varit en HELT annan sak.
Inga formella fel har begåtts och hon var inte anställd,du rättfärdigar och godkänner dylika handlingar?

Handlingar som denna är det enda i dagens samhälle som får mig att tänka på 30-talets nazister.
Men det är väl bara jag som tänker på fascistiskt förtryck varje gång liknande historier uppdagas?
Citera
2017-10-23, 23:07
Medlem
Citat:
Inga formella fel har begåtts och hon var inte anställd,du rättfärdigar och godkänner dylika handlingar?

Handlingar som denna är det enda i dagens samhälle som får mig att tänka på 30-talets nazister.
Men det är väl bara jag som tänker på fascistiskt förtryck varje gång liknande historier uppdagas?

Ja, det gör jag. En affiliering är som sagt en frivillig överenskommelse mellan parterna och ingen kan tvinga den andra att fortsätta.

På vilket sätt skulle det vara fascistiskt menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in