Citat:
Det viktigaste är om SU har låtit utreda vad Kl*in har pysslat med på nätet? För ve och fasa, kanske BM har rätt, kanske Kl*in ligger bakom attacker på grupper och individer som gör bruk av yttrandefriheten och torgför åsikter som Kl*in med vänner ogillar?
Problemet är att just nu, idag, så ser det ut som om ett kollektiv av åsikter har straffat ut BM pga av felaktiga åsikter och inget annat.
Du kan självklart fortsätta att veva mantrat att SU kan när som helst avsluta ett samarbete med "affilierade" personer och att orsaken till det inte behöver uppges.
Men den högt legitima frågan är om SU hade avslutat samarbetet även om BM hade varit en aktiv medlem av #jagärhär?
Jag är övertygad om att BM i sådana fall fortfarande hade varit knuten till SU och i.o.m. detta så tror jag att SU's agerande var politiskt motiverat och en kränkning av individens fri och rättigheter.
Problemet är att just nu, idag, så ser det ut som om ett kollektiv av åsikter har straffat ut BM pga av felaktiga åsikter och inget annat.
Du kan självklart fortsätta att veva mantrat att SU kan när som helst avsluta ett samarbete med "affilierade" personer och att orsaken till det inte behöver uppges.
Men den högt legitima frågan är om SU hade avslutat samarbetet även om BM hade varit en aktiv medlem av #jagärhär?
Jag är övertygad om att BM i sådana fall fortfarande hade varit knuten till SU och i.o.m. detta så tror jag att SU's agerande var politiskt motiverat och en kränkning av individens fri och rättigheter.
Hehe, jag ska sluta veva mitt mantra. Det juridiska är som sagt väldigt enkelt och där är vi nog klara vid det här laget.
Det vi nu diskuterar intresserar mig uppriktigt då jag inte heller på något sätt rättfärdigar vuxenmobbning.
Jag tror att oavsett vad konflikten hade bottnat i, politik eller ej, så hade BM åkt om resten av gruppen varit emot henne.
Man kan ju också tänka sig att Fors och institutionsstyrelsen på allvar tror att JÄH är en harmlös och välmenande grupp som bara "stör" genom att sprida handhjärtan ocy anmäla sånt som är direkt olagligt (t.ex. hets mot folkgrupp). I det läget framstår ju BMs agerande som att det på allvar skulke skada SUs anseende. I så fall har de de nog, i egenskap av representanter för ledningen, ett ansvar att agera. Att avbryta samarbetet var kanske det som kändes enklast.
Jag påstår inte att det är så här, men det finns anledning att vända på varje sten. Vi är helt eniga om att en myndighet inte ska ägna sig åt utrensning pga politiska åsikter.
Sen är viktigt att hålla isär yttrandefriheten och vad diverse sociala plattformar har för regler. Facebook är ju faktiskt inte skyldiga att upplåta sin plattform till någon av oss och läser man deras villkor så har säkert den arge blatten (för att ta ett exempel) brutit mot. Jag tror inte att Facebook och Twitter är särskilt brydda i vad en (på deras skala) liten grupp aktivister tycker.