Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Jag hoppas verkligen att alternativ media gräver djupt i den här smörjan därför att SU är en Statlig Myndighet och de inom myndigheten skall fan i mig inte sätta näsan i vädret och välja med vem som man skall samarbeta med.
Jag välkomnar en sanning som kan styrkas, oavsett vem som gräver fram den!
Att man som anställd vid ett universitet inte ska få välja vem man samarbetar med är ju däremot en minst sagt märklig inställning. Varför skulle man inte få det? Vem skulle annars avgöra vem man ska jobba med? Uppriktigt intresserad av att höra dit svar här, faktiskt!
Det är ju kanske lite off topic, men eftersom vi kanske vid det här laget klargjort att man inte kan avskeda en som inte är antälld, kanske man istället kan tvinga SU till forskningssamarbete med en som inte är anställd? Det verkar vara det du säger, men rätta mig om jag har fel.
Det handlar ju trots allt inte att vägra sin myndighetsutövning som t.ex. att undervisa någon som har åsikter man inte gillar eller att vägra lämna ut offentliga handlingar. DET hade varit djupt problematiskt.
Den akademiska friheten innebär däremot att man som forskare i väldigt stor utsträckning själv väljer om vad man vill forska och tillsammans med vem. Oftast styrs detta dock av vilka anslag man kan söka, så helt fritt är det inte. Finansiärerna (både EU, stat, kommun, landsting OCH privata företag) styr genom att satsa pengar inom områden man bedömer som strategiskt viktiga för Sverige eller EU. En form av politisk styrning helt enkelt.
Inom data- och systemvetenskap gissar jag att man har en hel del industrifinansiering och då är styrningen ännu hårdare. Jag känner som sagt inte (vad jag vet) någon vid SU, så hur deras situation ser ut har jag ingen aning om.