2017-10-23, 18:58
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tämligen klart vad jag skrev, vid 10 % arbetslöshet har en bedövande stor majoritet fortfarande jobb, tjänar pengar och klarar sina lån.

De flesta som tittar på sveriges historia skulle se att 10% arbetslöshet är all-time-high och något speciellt. Om det inte är speciellt för dig så har du tömt alla ord och siffror på betydelse.
Citera
2017-10-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Finns ju en eller två tomtar som påstått att den här typen av spekulation inte påverkar marknaden. Vi får se om de tänker om när ett plus ett plötsligt visar sig bli två.

Fråga: om någon köper en bostadsrätt de inte vill ha - det vill säga helt ekvivalent med "för mer pengar än de själva tycker den är värd" - vilken påverkan får det på marknaden?
Om det nu har marknadspåverkan, vad kommer det sig då att ingen klarar av att påvisa den?

Det enda som händer är att några puckon blir arga för att de inte klarar av att med ett rationellt/matematiskt resonemang visa vad de känner i hela kroppen.

Men verkligheten är en sak och folks känslor en annan.
Du själv hör till de som misslyckas och det enda du klarar av nu är att skriva innehållslösa inlägg med förbittrade insinuationer.
Citera
2017-10-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Måste säga att det är riktigt intressant med alla beräkningar som folk kommer med i tråden. Ni gör ett bra jobb.

OnT: Ser onekligen ut som svarta moln på horisonten. Jag tror stenhårt på att vi inom ett år kommer vara överrens om att bubblan började spricka under hösten 2016 för att sen explodera totat under 2017. Tippar även på ett prisras på +70% när dammet väl har lagt sig. Ett objekt som idag kostar 3 miljoner skulle då kosta 900k, vilket inte känns otroligt alls.
Varför har inte du byggt bostäder och sålt för upp till 70% rabatt under de senaste 10-20 åren?

Och varför har ingen annan gjort det?
Citera
2017-10-23, 19:10
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Varför har inte du byggt bostäder och sålt för upp till 70% rabatt under de senaste 10-20 åren?

Och varför har ingen annan gjort det?

Vad är det för jävla idiotfråga?

Om folk är korkade nog att ta lån på flera miljoner för något som knappt ens är värt en bråkdel så är det deras problem. Byggbolagen må vara giriga, men det är köparna som möjliggör detta beteende.
Citera
2017-10-23, 19:12
Medlem
Fizzlors avatar
DI: Argumenten stärks för bunden ränta - här får du den lägsta

https://www.di.se/nyheter/argumenten-starks-for-bunden-ranta-har-far-du-den-lagsta/
Citera
2017-10-23, 19:13
Medlem
Ska bli intressant att se hur ett par av trådens debattörer ska förklara sina gamla ståndpunkter om en sådär tre år från nu. Fast jag tror på goda grunder att deras Flashback-konton kommer att vara inaktiva vid den tidpunkten.

Svettigt nu för bolånetorskarna! Men kan man bara haka sig fast på sitt jobb så kan det nog gå vägen medelst blodpudding och nyttiga rotsaker. Antagligen kommer dock arbetsmarknaden att slakta en hel del fulltidstjänster i den kommande lågkonjunkturen. Ajajaj, det blir att flytta hem till mamma och pappa i Färgelanda eller Kramfors och det trygga gamla tonårsrummet.

Sedan får vi se hur djupt SEK sjunker mot EUR, USD, NOK, GBP osv. Tror att detta kan driva upp konsumentprisindex och marknadsräntor rejält. Desinformatörerna i tråden gillar dock höga konsumentprisökningar eftersom de hallucinerar att lönerna och bopriserna ska öka lika mycket.
Citera
2017-10-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Vi befinner oss i ett intressant läge på Stockholmsbörsen, där bostadsbolagen är i en eländig situation, med en försäljning i fritt fall, samtidigt som multinationella bolag inte är direkt påverkade, utan t o m kan tjäna på ett ras i kronkursen och minskat lönetryck. Bankaktierna är förstås skakis, men kurserna har stått stilla så här långt.
Följande kan läggas till: Fastighetsbolagen som äger kommersiella fastigheter stiger dock iom att de kan ta ut högre hyra då det inte byggts så mycket kontor.
Hyrorna stiger och vakansgraden sjunker.

Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Samtidigt går vi mot en likviditets-squeeze när det inte längre pumpas ut nytryckta pengar från bankerna, utan tvärtom folks amorteringsvilja ökar. Långt innan detta kommer att synas i efterfrågan i den reala ekonomin, så lär vi se denna squeeze påverka aktier på Stockholmsbörsen mer allmänt, skulle jag tro. Börsen och bostadsmarknaden är också i viss mån kommunicerande kärl. Folk kommer att behöva hämta hem pengar de har på börsen.
* Vad har du för data som visar på minskad utlåning? Jag ser inte det.

* Sedan har vi ett missförstånd här. Det finns inga "pengar" på börsen.
Säljer folk av tillgångar i from av aktier så köper folk aktier. (Du och många andra tänker bara i ett steg. Det är därför ni inte får ihop någon logik och resonemang). Folk har lika mycket pengar på banken. Omsätts aktier så flyttas bara ägande av fordringarna mellan olika personer.
Citera
2017-10-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Sen börjar tjatet om att alla som påpekar bostadsbubblan är "bittra idioter", "avundsjuka", "bor i hyresrätt" bara bli tröttsamt. Har ni seriöst inget bättre att komma med?
Nationalekonomins motsvarighet till rasistkortet.
Har du något bättre förslag då?

När man efterfrågar rationella förlopp/resonemang, beräkningar, logik mm, är det helt tomt på svarssidan.
Tråden ligger i nationalekonomi. Då kan man begära sådant.

Håll till i forum för konspirationsteorier i stället, så ska iaf jag inte skriva någon kommentar.
Citera
2017-10-23, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Ja, vad lockande. Belåna sig med mångmiljonbelopp för att ha nära till ett centrum. Som om dessa inte växer på träd i Stockholmsområdet. Det finns INGET unikt i Solna som befogar dessa hutlösa priser.

1) finns 30-tal andra områden som har centrum

2) man kan ta bilen/åka kommunalt till Solna centrum inom 30 min oavsett var man bor i Stockholmsområdet om man nu värderar Solna centrum så mycket.

Argumentet är skitdåligt.
Vad rör det dig om nu folk väljer att bo i Solna?

Det är deras preferens att bo där som leder till att markpriset är så pass högt som det är där.
Vill du bo där själv, men klarar inte av att pynta, eller vad är det frågan om.
Citera
2017-10-23, 19:32
Medlem
Centauris avatar
Alpha101, du känns som trådens motsvarighet till Baghdad-BOB.

Hur kan du inte se att skiten håller på att - sakta men säkert - krascha?
Citera
2017-10-23, 19:35
Medlem
Tulliuss avatar
Jag fortsätter med min statistik över spekulationsgrad

Brf Scenen
Rangstagatan 18, Stockholm /// Stenkvistavägen 9-11, Stockholm
91 lägenheter /// 59 lägenheter
Veidekke
Inflyttning: Aug-sep 2017 /// Nov 2017
Till salu: 7 /// 10
Sålda: 33 /// 13
Spekulationsgrad: (40+23)/(91+59) = 42 %, denna siffra inkluderar nog några få (tror det var 3) lägenheter som byggherren sålde via Hemnet.

Källa: Hemnet
Citera
2017-10-23, 19:36
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad rör det dig om nu folk väljer att bo i Solna?

Det är deras preferens att bo där som leder till att markpriset är så pass högt som det är där.
Vill du bo där själv, men klarar inte av att pynta, eller vad är det frågan om.

Vad det rör mig?

Ja, jag vet inte, kanske att det senaste decenniets bostadspolitik har varit katastrofal?

Människor måste ta lån som de aldrig kan betala tillbaka?

Ur ett landsperspektiv: hur hälsosamt är att hela befolkningen är extremt skuldsatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in