2017-10-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Annonser (ettor och tvåor på Södermalm) upplagda på Booli 21-22 oktober har följande begärda kvadratmeterpris (tusen kr):

60,4, 68,4, 69,0, 73,5, 77,4, 81,8, 83,2, 124,7

=> Medianen på visat pris alltså så låg som 75,5 !!! på dessa de allra färskaste annonserna. Visst detta kan förstås va lockpriser för att få igång en budrunda, kanske t o m sannolikt att det är så.
Hah, ok. Vi får se vad de går för och vad äldre slutpriser rullar in på. Dock talande att utgångsprisen är satta så långt under sommarens priser.

Vi kan se vad konfidensintervallet på priserna är: (Octave GNU)
Kod:
p = [60.4, 68.4, 69.0, 73.5, 77.4, 81.8, 83.2, 124.7]
[H,P,CI,STATS] = ttest(p,mean(p))

Det ger koonfidensintervallet:
63.3809 96.2191

Det vill säga det "egentliga medelvärdet" är med 95% sannolikhet mellan 63k och 96k givet de där priserna, felaktigt förenklat.
Citera
2017-10-23, 08:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Sådär har det låtit sedan 2007. "Okej kraschen kommer kanske inte i år men vänta till 2008" Sådär har det fortsatt. Det var såklart uppenbart ingen krasch skulle ske 2008 då alliansen riktade stora skattelättnader mot hushållen.

Det har sedan fyllts på med nya fakta i caset, räntor ned, mer skattesänkningar, löner stigit, hög invandring, byggande som inte kommit igång, osv. osv.

Istället för att hålla tummarna att det kommer en krasch så kan ni väl försöka vara lite närvarande?

Naturligtvis kan en bokrasch ske. Men inget av det tidigare utlöst bokrasch finns riktigt där. Inga höga räntor, ingen överproduktion, osv.

När konjunkturen viker störtdyker inflationen och därmed störtdyker räntorna. Dvs, lite som 2012. 2012-2013 hade vi en miniatyrlågkonjunktur, det var snarast positivt för fastighetspriserna eftersom de lägre räntorna gjorde det billigare köpa bostad.

Det där är ingen analys. Det är en metafor som du tycker låter bra.

Det sorterar under "förskotterade arv". Det finns inga siffror på det, men jag gissar att det är betydligt fler än vad mainstream dystopiker tror.

Det är bara att titta lite på hushållens förmögenheter och räkna lite själv och tänka lite själv. Var tar alla pengar/förmögenheter vägen? Detta är förstås en sådan tryckventil, skeppa över pengarna till barnen.
Du vill verkligen inte förstå. Under 90 talskrisen hade absoluta majoriteten arbete och det var förhållandevis få som fick tvångssälja eller gjorde pissaffärer. Ändå dök priserna kraftigt.
Kommer en riktig lågkonjunktur så kommer viljan att dra på sig nya lån eller öka lånen minska kraftigt. Folk kommer vänta med att köpa.
Då bromsar priserna, sen börjar de falla. Staten har då vått krut och tomt i ladorna.
Kommuner och landsting är mitt uppe i en kostnadsexplosion.
Den kommer att accelerera om inte mycket genomgripande reformer genomförs väldigt snart.
Kommunala skattehöjningar kommer stå som spön i backen om ett par år. Alt får staten öka budragen rejält.

2020 så är raset i full gång.
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-10-23 kl. 08:44.
Citera
2017-10-23, 08:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du vill verkligen inte förstå. Under 90 talskrisen hade absoluta majoriteten arbete och det var förhållandevis få som fick tvångssälja eller gjorde pissaffärer. Ändå dök priserna kraftigt.
Kommer en riktig lågkonjunktur så kommer viljan att dra på sig nya lån eller öka lånen minska kraftigt. Folk kommer vänta med att köpa.
Då bromsar priserna, sen börjar de falla. Staten har då vått krut och tomt i ladorna.

2020 så är raset i fullgång.
Du menar som år 2k när it bubblan sprack. Eller finans kollapsen 2007?

Det räcker inte med lågkonjunktur för att sänka marknaden. RB har oändligt med krut så det behövs något annat.

Nuvarande bygg boom har tex en realistisk möjlighet att dämpa priserna.
Citera
2017-10-23, 09:30
Avslutad
Privatspekulanter får inte nya lägenheter sålda i Sundbyberg
http://cornucopia.cornubot.se/2017/10/privatspekulanter-far-inte-nya.html

Extrapoäng till Wilderäng för hans sinne för humor

Samma nyhet via SvD:

En av fyra vill inte flytta in i Björn Ulveus nyproduktion
https://www.svd.se/en-av-fyra-vill-inte-flytta-in-i-abba-bjorns-nyproduktion
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-23 kl. 09:37.
Citera
2017-10-23, 09:54
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag sparar detta inlägget, ska bli roligt att ta fram det framöver !

Om du möjligtvis precis köpt en bostadsrätt på 40 kvm i Stockholm för 6-7 miljoner kronor med till största delen lånade pengar, där föreningen har lån på säg 8000 kr/kvm så borde du vara ruskigt nervös nu. Det är dessa personer som kommer att ta den hårdaste smällen.

Vi andra kommer att drabbas också, med arbetslöshet och social oro.

Högt belånade hushåll kommer dock ta den största smällen, så var det 1993-95 och så kommer det att bli igen...

Antagligen är du bara så ung att du inte upplevt det. Nästan alla nya barnfamiljer som sätter bo idag är i åldern 25-35 år gamla, de har aldrig sett en lågkonjunktur (jag räknar inte in Lehman Brothers-kraschen 2009, då det bara blev ett litet hack i den uppåtgående kurvan).

Håller med dig; det kan bli klart otrevlig för de grupper du berör i ditt inlägg.

Jag minns början på nittiotalet och hur tufft det blev efter Soros attack mot den Svenska valutan. Lyckades vi verkligen försvara den, eller är det bara en omskrivning...?

Det som oroar mig i dagens läge jämfört med då, är att folk är så jäkla beroende av pengar idag. Man kan ju i princip inte klara av vardagen utan en dyr smartphone, uppkoppling osv. Transporter, boende, mat. Allt är så mycket mer uppstyltat idag, vilket kommer göra smällen mycket värre.
Sen tror alla att de ska hinna kliva av i tid; dvs, att de ska kunna sälja på toppen, men så funkar det ju inte. Det är inte lika snabbt och enkelt att sälja en lägenhet jämfört med exempelvis aktier.
När alla lägenheter kommer ut till försäljning kommer marknaden i princip att tvärnita, säljarna kommer börja priskriga mot botten samtidigt som konsumtionen, och arbetsmarknaden bromsar in. Detta minskar i sin tur efterfrågan på arbete, vilket minskar tillgången på nya köpare. Så är det igång.

Jag vet inte när denna smäll kommer, men det är självklart att det måste ske en justering eftersom priserna på lägenheter ökat mer än reallönerna i samma området; och då pratar jag framförallt om storstäderna.
Citera
2017-10-23, 11:28
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:

Du är väl för go. Arbetslösheten var över 10% under 90-talskrisen. Något slags all-time-high snarare. Du har inget som helst koll. Du sitter och gissar och "känner".

Men 90-talskrisen var väldigt speciellt. Jag förklarade i en annan tråd häromdagen varför räntan dundrade upp i 500%.

(FB) Förklara ränta för en n00b

Citat:
Kommuner och landsting är mitt uppe i en kostnadsexplosion.
Den kommer att accelerera om inte mycket genomgripande reformer genomförs väldigt snart.
Kommunala skattehöjningar kommer stå som spön i backen om ett par år. Alt får staten öka budragen rejält.

2020 så är raset i full gång.

Fast om priserna bromsar redan nu - långt innan en lågkonjunktur - så lär det inte bli så mycket ras där framme.

2020 har lönerna stigit ytterligare 10%, så allt annat oförändrat kan hushållen betala 10% mer för bostäderna. Om 10 år har kanske lönerna stigit 50%, då kan hushållen betala 50% mer för bostäderna.

Eller: Om priserna står stilla närmaste 10 åren kan räntorna stiga från 3% till 5% utan att hushållen får ökade kostnader, då stigande löner parerar de stigande räntorna.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-10-23 kl. 11:31.
Citera
2017-10-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag tror också att det kommer komma en justering nedåt, men alla som cashar ut? Var ska de bo?
Skälet till att man säljer är ju inte att man försvinner i tomma intet. Det är ju att man ska flytta någonstans.

Sant, men många kan ha samlat på sig 1000tals köpäng till de kommunala bostäderna under tiden. Jag har precis köpt, pga att jag hade 0 köpoäng och behövde en plats att bo på. Det jag tror kommer hända på sikt är att många välbärgade äldre säljer och flyttar utomlands.
Citera
2017-10-23, 11:53
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Privatspekulanter får inte nya lägenheter sålda i Sundbyberg
http://cornucopia.cornubot.se/2017/10/privatspekulanter-far-inte-nya.html

Extrapoäng till Wilderäng för hans sinne för humor

Samma nyhet via SvD:

En av fyra vill inte flytta in i Björn Ulveus nyproduktion
https://www.svd.se/en-av-fyra-vill-inte-flytta-in-i-abba-bjorns-nyproduktion

När jag räknar får jag spekulationsgraden till 40 %, inte 25 %. 25 st till salu, 17 nyligen sålda. Summa 42. 42 /104 = drygt 40 %. Källa: Hemnet
Vilket är i linje med min undersökning i somras då jag räknade ut spekulationsgraden i nyproduktion i Sthlms stad till som lägst 18 % och som högst 42 %. Jag brydde mig aldrig om att räkna ut medianen. Inte lika ordentlig statistiker som du. Fick en känsla att den låg över 30 %. Ta min känsla med en nypa salt.
Senast redigerad av Tullius 2017-10-23 kl. 12:14.
Citera
2017-10-23, 12:17
Medlem
Trillskes avatar
Finns ju en eller två tomtar som påstått att den här typen av spekulation inte påverkar marknaden. Vi får se om de tänker om när ett plus ett plötsligt visar sig bli två.

Fråga: om någon köper en bostadsrätt de inte vill ha - det vill säga helt ekvivalent med "för mer pengar än de själva tycker den är värd" - vilken påverkan får det på marknaden?
Citera
2017-10-23, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
När jag räknar får jag spekulationsgraden till 40 %, inte 25 %. 25 st till salu, 17 nyligen sålda. Summa 42. 42 /104 = drygt 40 %. Källa: Hemnet
Det är väl då de här objekten man talar om, antar jag:
https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=18042&item_types%5B%5D =bostadsratt&keywords=starrb

(26 får jag det till just nu, ett par av dem i denna sökning visst på annan adress)
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-23 kl. 12:47.
Citera
2017-10-23, 13:01
Medlem
Fizzlors avatar
Måste säga att det är riktigt intressant med alla beräkningar som folk kommer med i tråden. Ni gör ett bra jobb.

OnT: Ser onekligen ut som svarta moln på horisonten. Jag tror stenhårt på att vi inom ett år kommer vara överrens om att bubblan började spricka under hösten 2016 för att sen explodera totat under 2017. Tippar även på ett prisras på +70% när dammet väl har lagt sig. Ett objekt som idag kostar 3 miljoner skulle då kosta 900k, vilket inte känns otroligt alls.
Citera
2017-10-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Måste säga att det är riktigt intressant med alla beräkningar som folk kommer med i tråden. Ni gör ett bra jobb.

OnT: Ser onekligen ut som svarta moln på horisonten. Jag tror stenhårt på att vi inom ett år kommer vara överrens om att bubblan började spricka under hösten 2016 för att sen explodera totat under 2017. Tippar även på ett prisras på +70% när dammet väl har lagt sig. Ett objekt som idag kostar 3 miljoner skulle då kosta 900k, vilket inte känns otroligt alls.

-70% är bara bittra idioter som hoppas på, finns inte en chans i världen för ett sånt ras.

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in