Citat:
Ursprungligen postat av
Revolutions
Jag sparar detta inlägget, ska bli roligt att ta fram det framöver !
Om du möjligtvis precis köpt en bostadsrätt på 40 kvm i Stockholm för 6-7 miljoner kronor med till största delen lånade pengar, där föreningen har lån på säg 8000 kr/kvm så borde du vara ruskigt nervös nu. Det är dessa personer som kommer att ta den hårdaste smällen.
Vi andra kommer att drabbas också, med arbetslöshet och social oro.
Högt belånade hushåll kommer dock ta den största smällen, så var det 1993-95 och så kommer det att bli igen...
Antagligen är du bara så ung att du inte upplevt det. Nästan alla nya barnfamiljer som sätter bo idag är i åldern 25-35 år gamla, de har aldrig sett en lågkonjunktur (jag räknar inte in Lehman Brothers-kraschen 2009, då det bara blev ett litet hack i den uppåtgående kurvan).
Håller med dig; det kan bli klart otrevlig för de grupper du berör i ditt inlägg.
Jag minns början på nittiotalet och hur tufft det blev efter Soros attack mot den Svenska valutan. Lyckades vi verkligen försvara den, eller är det bara en omskrivning...?
Det som oroar mig i dagens läge jämfört med då, är att folk är så jäkla beroende av pengar idag. Man kan ju i princip inte klara av vardagen utan en dyr smartphone, uppkoppling osv. Transporter, boende, mat. Allt är så mycket mer uppstyltat idag, vilket kommer göra smällen mycket värre.
Sen tror alla att de ska hinna kliva av i tid; dvs, att de ska kunna sälja på toppen, men så funkar det ju inte. Det är inte lika snabbt och enkelt att sälja en lägenhet jämfört med exempelvis aktier.
När alla lägenheter kommer ut till försäljning kommer marknaden i princip att tvärnita, säljarna kommer börja priskriga mot botten samtidigt som konsumtionen, och arbetsmarknaden bromsar in. Detta minskar i sin tur efterfrågan på arbete, vilket minskar tillgången på nya köpare. Så är det igång.
Jag vet inte när denna smäll kommer, men det är självklart att det måste ske en justering eftersom priserna på lägenheter ökat mer än reallönerna i samma området; och då pratar jag framförallt om storstäderna.