2017-10-23, 16:11
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En sak som ni alla bör tänka på är att Daesh inte bara utgörs av utländska terrorister; det finns nog en hel del lokala förmågor som stödjer dem eller ingår i gruppen. Unga och ur mindre klaner och problemet för SAA är nog att man inte bara kan gå in och döda sin egen befolkning av flertal olika skäl. Förklarar också det snabba förloppet för SDF då det verkar vara just klanhövdingar som överlämnar sig till dem.

Ja, man verkar skilja på syrier och utländska IS-gubbar. De klangäng som varit med och krigat verkar få fri lejd ibland om dom lägger ned vapnen och blir inte avrättade på samma sätt som utlänningar blir. Det är väl bra det då syrierna kommer att stanna därnere. Så alla andra som skall resa "hem" kan dom lika gärna vaporisera.
Citera
2017-10-23, 16:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Ja, man verkar skilja på syrier och utländska IS-gubbar. De klangäng som varit med och krigat verkar få fri lejd ibland om dom lägger ned vapnen och blir inte avrättade på samma sätt som utlänningar blir. Det är väl bra det då syrierna kommer att stanna därnere. Så alla andra som skall resa "hem" kan dom lika gärna vaporisera.
I förlängningen måste man också läka såren och återgå till någon forma av normalitet. Med tanke på att Syrien är ett utpräglat klansamhälle måste denna fråga hanteras med varsamhet om man inte vill få till stånd mångåriga konflikter som kommer att skörda många liv.
Citera
2017-10-23, 16:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
SAA har sagt att man skjutit ner plan från Israel många gånger utan att det varit sant.

Malbrunot reported that on January 12 Israeli F-35s took out a Russian-made S-300 air defense system around Syrian President Bashar Assad's palace in Damascus and another Russian-made Pantsir-S1 mobile surface-to-air missile system set for delivery to Hezbollah in Lebanon.

http://nordic.businessinsider.com/f-35-combat-mission-syria-2017-4?r=US&IR=T

Israels operationer i Syrien steg kraftigt efter att man fick F-35 planen.
Man har aldrig påstått att man har skjutit ner ett F35-plan.
Citera
2017-10-23, 16:23
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
SAA har sagt att man skjutit ner plan från Israel många gånger utan att det varit sant.

Malbrunot reported that on January 12 Israeli F-35s took out a Russian-made S-300 air defense system around Syrian President Bashar Assad's palace in Damascus and another Russian-made Pantsir-S1 mobile surface-to-air missile system set for delivery to Hezbollah in Lebanon.

http://nordic.businessinsider.com/f-35-combat-mission-syria-2017-4?r=US&IR=T

Israels operationer i Syrien steg kraftigt efter att man fick F-35 planen.
Så vitt jag kan tänka mig är f35 inte operativt utan flygs bara för att lära känna det ovan eget territorium. Sannolikt flög en stork i motorn precis som de sagt.
Citera
2017-10-23, 16:27
Medlem
Citat:
Man har aldrig påstått att man har skjutit ner ett F35-plan.

Personen jag svarade på trodde det.

Kan ha varit en drönare där en vanlig Svensson kan skjuta ner hur lätt som helst.
Citera
2017-10-23, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Så vitt jag kan tänka mig är f35 inte operativt utan flygs bara för att lära känna det ovan eget territorium. Sannolikt flög en stork i motorn precis som de sagt.

F-35 har ganska små luftintag svårt att se en fågel hinna sugas in i den farten om det nu inte hände under landning eller take-off.

http://nationalinterest.org/files/styles/main_image_on_posts/public/main_images/28126647113_b5b9c29743_b_1.jpg?itok=mR0dhXzI
Citera
2017-10-23, 16:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Personen jag svarade på trodde det.

Kan ha varit en drönare där en vanlig Svensson kan skjuta ner hur lätt som helst.
Israel har dock meddelat att en F35:a har tagits in för reparation efter att ha kolliderat med en stork.
Citera
2017-10-23, 16:34
Medlem
Tillssons avatar
Citat:

Syrien behöver inte köpa in dyra anti-aircraftmissilsystem från Rysland typ S400 - det är bara att starta farmer av gäss eller liknande fåglar så kraschar F35orna.
Citera
2017-10-23, 16:45
Medlem
Citat:
Israel har dock meddelat att en F35:a har tagits in för reparation efter att ha kolliderat med en stork.

Verkar ha varit vid landning.

https://www.timesofisrael.com/storks-hit-f-35-sending-stealth-jet-to-garage/

Hade ju inte lyckats landa om den blev träffad av en 200 kg missil.
Citera
2017-10-23, 16:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Verkar ha varit vid landning.

https://www.timesofisrael.com/storks-hit-f-35-sending-stealth-jet-to-garage/

Hade ju inte lyckats landa om den blev träffad av en 200 kg missil.
Måste dock ha varit en syrisk stork då Israels svarade med att åka tillbaka och slå ut ett gammalt luftvärn.
Citera
2017-10-23, 17:02
Medlem
Citat:
Måste dock ha varit en syrisk stork då Israels svarade med att åka tillbaka och slå ut ett gammalt luftvärn.

Man har gjort det under två veckor nu så inget nytt.

https://www.jta.org/2017/10/19/news-opinion/israel-middle-east/israel-hits-syrian-army-post-in-retaliatory-strike
Citera
2017-10-23, 17:28
Medlem
Tillssons avatar
Citat:

Om det nu är så vanligt att fåglar slår ut högteknologiska stridflygplan förefaller det märkligt att Israelisk press går ut stort med att två storkar slagit ut deras nya stolthet, F35s, i samma period som Syrien attackerade deras olagliga flygraider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in