Citat:
Ursprungligen postat av
Hartarbete
Du är väl för go. Arbetslösheten var över 10% under 90-talskrisen. Något slags
all-time-high snarare. Du har inget som helst koll. Du sitter och gissar och "känner".
Men 90-talskrisen var väldigt speciellt. Jag förklarade i en annan tråd häromdagen varför räntan dundrade upp i 500%.
(FB) Förklara ränta för en n00b
Fast om priserna bromsar
redan nu - långt innan en lågkonjunktur - så lär det inte bli så mycket ras där framme.
2020 har lönerna stigit ytterligare 10%, så allt annat oförändrat kan hushållen betala 10% mer för bostäderna. Om 10 år har kanske lönerna stigit 50%, då kan hushållen betala 50% mer för bostäderna.
Eller: Om priserna står stilla närmaste 10 åren kan räntorna stiga från 3% till 5% utan att hushållen får ökade kostnader, då stigande löner parerar de stigande räntorna.
10 % av 100 är det en absolut majoritet enligt mattesnillet?
Förstår du ens vad du svarar på?
Arbetslösheten steg men som jag skrev hade absoluta merparten jobb och försörjning. Det är känslan av osäkerhet och bristande framtidstro som spökar.
Samma lika nästa gång, stigande räntor är inte ett måste för en krasch. Stigande skatter och en missmatch i utbud kontra efterfrågan kombinerat med börschkrash och vikande efterfrågan.
Uppgången har möjliggjorts av billiga pengar och en stark tro på stigande priser. Ta bort en av dem och priserna slutar stiga.
Pyspunka vore det bästa, tyvärr tror jag inte det kommer vara möjligt.