2017-10-23, 13:10
Avslutad
Vi befinner oss i ett intressant läge på Stockholmsbörsen, där bostadsbolagen är i en eländig situation, med en försäljning i fritt fall, samtidigt som multinationella bolag inte är direkt påverkade, utan t o m kan tjäna på ett ras i kronkursen och minskat lönetryck. Bankaktierna är förstås skakis, men kurserna har stått stilla så här långt.

MEN

Samtidigt går vi mot en likviditets-squeeze när det inte längre pumpas ut nytryckta pengar från bankerna, utan tvärtom folks amorteringsvilja ökar. Långt innan detta kommer att synas i efterfrågan i den reala ekonomin, så lär vi se denna squeeze påverka aktier på Stockholmsbörsen mer allmänt, skulle jag tro. Börsen och bostadsmarknaden är också i viss mån kommunicerande kärl. Folk kommer att behöva hämta hem pengar de har på börsen.

Samtidigt är onekligen kraschen hyfsat lokal, och i princip begränsad till Norge och Sverige (kanske nås Helsingfors också), så någon våg av europeisk finanskris blir det troligen inte av detta. Dock är det lite intressant att även Tyskland nu lyckats bygga upp en rejäl fastighetsbubbla, så exakt vilken natur dessa förlopp kommer att få är det svårt att sia om.

Och mitt i allt detta kommer vi denna vecka få se rapporter med fantastiska vinster från t ex Bonava och JM. Men det avser då de gångna kvartalen, men också för några kommande kvartal har de "låst in" vinster i form av bostäder som är sålda men inte färdigbyggda. Men därefter följer rullgardinen ned.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-23 kl. 13:29.
Citera
2017-10-23, 13:28
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Det är väl då de här objekten man talar om, antar jag:
https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=18042&item_types%5B%5D =bostadsratt&keywords=starrb

(26 får jag det till just nu, ett par av dem i denna sökning visst på annan adress)

Jag räknade 'till salu' och 'sålda' Starrbäcksgatan 11. Då fick jag inte med de 5 lägenheter som fortfarande är till salu från byggherren med adressen Duvboet. Så det är 30 lägenheter till salu totalt.

Det finns många nyproduktionsobjekt i Sthlm med inflyttning närmaste tiden där ca. 40 % av lägenheterna måste säljas på kort tid i en vikande marknad.

Är övertygad om att det blir blodigt när allmänheten kommer till insikt.
Citera
2017-10-23, 13:31
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
-70% är bara bittra idioter som hoppas på, finns inte en chans i världen för ett sånt ras.

.

Kretin, lär dig skillnaden mellan "TROR" och "HOPPAS PÅ".

Sen börjar tjatet om att alla som påpekar bostadsbubblan är "bittra idioter", "avundsjuka", "bor i hyresrätt" bara bli tröttsamt. Har ni seriöst inget bättre att komma med?
Nationalekonomins motsvarighet till rasistkortet.

Sen kan ju du, som verkar vara så jävla insatt, förklara varför ett prisras på 70% är omöjligt. Jag väntar.
Citera
2017-10-23, 13:41
Medlem
jack.danielss avatar
70% prisfall skulle innebära att min centrala 2 miljoners tvåa skulle kosta mindre än 4000/månad att driva runt, amortering borträknat! Fullständigt orimligt. Antagande.
Citera
2017-10-23, 13:54
Medlem
Sooks avatar
Att priserna sjunker på nybyggda lägenheter är inte konstigt. Det byggs jättemycket och de som har råd har köpt det de vill ha. Det finns ingen bostadsbrist längre för välbärgade. Nu ska lägenheterna alltså säljas till folk som inte riktigt har råd. Självklart minskar buden då och priserna går ner. Det är dock ännu en stor bostadsbrist så en efterfrågan finns såklart fortfarande. Folk har fortfarande jobb.

Det vi ser hända nu är ingen krasch utan en anpassning till efterfrågan där utbudet på dyra lägenheter blivit för stort. Som jag förstår säljs dock lägenheterna fortfarande med vinst så det kommer säkerligen fortsättas byggas i de mest populära områdena. På lite billigare lägenheter och hus går priserna fortfarande upp.
Citera
2017-10-23, 13:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Det finns många nyproduktionsobjekt i Sthlm med inflyttning närmaste tiden där ca. 40 % av lägenheterna måste säljas på kort tid i en vikande marknad.

Om det stämmer så är det enormt viktigt att veta. Men länka i så fall gärna till exempel. Jag håller med om att Duvboet verkar va ett lysande exempel på detta, och det är också rimligt att tro att det är likadant i andra projekt.

Detta med graden av spekulation i marknaden är, å ena sidan extremt viktigt, å andra sidan omöjligt att få fram säker statistik på. Därför är vi helt hänvisade till "anecdotal evidence".

Sedan finns det givetvis en massa "ofrivilliga" spekulanter av alla möjliga slag. Allt från föräldrar som köpt en framtida lägenheter till sina barn, till Nacka kommuns moderatpolitiker.

Även di.se tröskar igenom exemplet Duvboet:
https://www.di.se/nyheter/en-fjardedel-vill-salja-i-ulvaeus-nyproduktion-innan-inflytt/
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-23 kl. 14:15.
Citera
2017-10-23, 15:01
Medlem
Citat:
Om det stämmer så är det enormt viktigt att veta. Men länka i så fall gärna till exempel. Jag håller med om att Duvboet verkar va ett lysande exempel på detta, och det är också rimligt att tro att det är likadant i andra projekt.

Detta med graden av spekulation i marknaden är, å ena sidan extremt viktigt, å andra sidan omöjligt att få fram säker statistik på. Därför är vi helt hänvisade till "anecdotal evidence".

Sedan finns det givetvis en massa "ofrivilliga" spekulanter av alla möjliga slag. Allt från föräldrar som köpt en framtida lägenheter till sina barn, till Nacka kommuns moderatpolitiker.

Även di.se tröskar igenom exemplet Duvboet:
https://www.di.se/nyheter/en-fjardedel-vill-salja-i-ulvaeus-nyproduktion-innan-inflytt/

För den som är bra på att gräva vore det intressant hur det går för byggprojektet Derby. Det var aktuellt hur trögt det gick att sälja där i somras.

"Försäljningen av de 700 nya lägenheter som ska byggas där gamla Råsundastadion stod har fått en trög start. Den första etappen vid nyproduktion brukar ofta sälja slut snabbt, men av de 157 lägenheter i brf Derbyt som legat ute till försäljning sedan november förra året har hittills bara 30 blivit sålda."

https://mitti.se/nyheter/bostad/svarsalda-lagenheter-rasunda/
Citera
2017-10-23, 15:08
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:

RT16
114 st lägenheter
Alm Equity
Almbygatan 10, Stockholm
Inflyttning i december 2017
Till salu 29
Sålda 10
Spekulationsgrad: 39 / 114 = 34 %
Källa: Hemnet
Senast redigerad av Tullius 2017-10-23 kl. 15:43.
Citera
2017-10-23, 15:12
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
För den som är bra på att gräva vore det intressant hur det går för byggprojektet Derby. Det var aktuellt hur trögt det gick att sälja där i somras.

"Försäljningen av de 700 nya lägenheter som ska byggas där gamla Råsundastadion stod har fått en trög start. Den första etappen vid nyproduktion brukar ofta sälja slut snabbt, men av de 157 lägenheter i brf Derbyt som legat ute till försäljning sedan november förra året har hittills bara 30 blivit sålda."

Ja herregud, nästan 3,5 miljoner för en etta i Solna. SOLNA?! Vem fan betalar nästan 3,5 miljoner för en etta i SOLNA. Har byggbolagen fått hybris?
Citera
2017-10-23, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Ja herregud, nästan 3,5 miljoner för en etta i Solna. SOLNA?! Vem fan betalar nästan 3,5 miljoner för en etta i SOLNA. Har byggbolagen fått hybris?

Jag läste nånstans i en annons för bostäderna att det var nära till Solna centrum! Vad lockande
Citera
2017-10-23, 15:18
Avslutad
Citat:

Jag tittade på det där, men man kunde inte summera till 157 längre. Typ 100 osålda och 20 sålda såg jag. Visst, kanske är övriga också är sålda.
Här kan man kolla:
https://peabbostad.se/projekt/stockholm/brf-derbyt/
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-10-23 kl. 15:22.
Citera
2017-10-23, 15:19
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Jag läste nånstans i en annons för bostäderna att det var nära till Solna centrum! Vad lockande

Ja, vad lockande. Belåna sig med mångmiljonbelopp för att ha nära till ett centrum. Som om dessa inte växer på träd i Stockholmsområdet. Det finns INGET unikt i Solna som befogar dessa hutlösa priser.

1) finns 30-tal andra områden som har centrum

2) man kan ta bilen/åka kommunalt till Solna centrum inom 30 min oavsett var man bor i Stockholmsområdet om man nu värderar Solna centrum så mycket.

Argumentet är skitdåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in