Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Återigen halmgubbar.
Vänligen förklara för mig hur mantrat "Ett folk som alla andra" är mer extremt än "Öppen svensk kulturentitet".
Skulle säga att ingetdera funkar som mantra eller slogan. Du rör dig i en tankevärld ljusår från den aktuella politiska debattens soundbytes. Om alternativmedia hade en motsvarighet till P1:s "Filosofiska rummet" skulle ämnet möjligen diskuteras där inför c:a 350 st trogna lyssnare. Har du sett eller hört en diskussion om SD:s "öppna svenskhet" utanför Flashback de senaste c:a 7 åren? Det har inte jag. Det är en fråga som hör till SD:s mediala barndom när Åkesson fick svara på samma frågor varje gång: "Vem är svensk egentligen? Vad är svenskt egentligen? Vad är svensk kultur? Varför är inte Zlatan svensk?"
Frågor som gemene man finner brännande brukar kretsa kring nuet och det jordnära, typ om man blir omkörd av en trafikfarlig idiot så pratar man om dårar och trafikregler ett tag. Man filosoferar inte kring "Vad är en väg egentligen? Vad är hastighet egentligen?"
Citat:
Det är förvisso mycket mer radikalt, eftersom det inte gör något avkall på svensk folkrätt och svenskars rätt att själva definiera tillhörighet. Alla anspråk, ett autentiskt budskap. Inget syntetiskt flum om nyskapade överidentiteter.
Men samtidigt är det en perfekt politikerfras som kanske hade hjälpt Jimmie undan utmattningsdepressionen. "Ja, du - att beskriva svenskhet är ju lika svårt som något folkslag. Det enda jag vet är att svenskar och svenskhet existerar på samma villkor som alla andra folk och kulturer! Håller du inte med? Vad menar du är annorlunda med just svenskarna?"
Som följd av detta självklara konstaterande att det finns etniska svenskar, hade man oproblematiskt kunnat driva linjen om utsatta svenska ungdomar i skolor och förorter, vilket liberalen Hannah var rätt ensam att skriva om förra mandatperioden.
Anser du att detta varit 1) extremt och/eller 2) en frågeställning man förlorat på i opinionen? Att svenska tjejer blir kallade "svennehora" - hade det varit en svag profilfråga ute i villakvarteren och för "Kerstin, Agneta och Solveig från Enköping"?
Lika vänligen förklara tanken med att erbjuda dubbla flyktingkvoter, om man verkligen tror på hjälp i närområdet som det mest humanitära?
Eller det begåvade i att tycka att ett samarbete med M är lika naturligt som M i nästa stund är opålitligt?
Att utesluta ungdomar som antagligen var mindre skumma i sina värderingar än män som gick med på 90-talet?
Ja, var det smart PR och en genväg till rumsrenhet att deklarera att gränsen mellan SD och fascism går genom det egna partiet och folkrörelsen man profiterat på? Hade det inte både varit anständigare och smartare att med mig och Marika Formgren fördöma allt användande av ett så demoniserande epitet?
1) Diskussionen om etniska svenskars existens eller icke-dito är inte en väg till större väljarstöd, vilket är ämnet för tråden.
2) Hora-delen tycks skava betydligt mer än svenne-delen, om man frågar berörda.
3) Jag ser övergången till kvotflyktingar som ett sätt att flytta kontrollen över inflödet från de inflödande till de mottagande, vilket väl är vad alla invandringskritiker önskar. För att få det på plats så fort som möjligt är det nog nödvändigt att låtsas som att skillnaden i generositet är obetydlig, för att sedan när man tagit kontrollen påbörja arbetet med att pressa ner kvoten år för år.
4) M som riksdagsparti är i ganska stor utsträckning (större än hos alla andra partier, skulle jag hävda) sin partiledare. De är ett fogligt kollektiv som följer partilinjen tämligen slaviskt, i synnerhet när det går bra i opinionen. Med Reinfeldt så avlägsen i backspegeln att han t o m hunnit bli "förrförra" partiledaren är det inte orimligt att omvärdera partiet utifrån var de står i SD:s profilfrågor
idag.
5) Normalisering is a two way street. För det mesta har det varit verkligheten som normaliserat SD, men ibland måste SD hjälpa till på traven. Jag har full förståelse för att det persongalleri som drog rågången när startskottet gick för SD:s storhetstid också gör vad de behöver göra för att HÅLLA den rågången.