Ovan inlägg; Hahaha, skön beskrivning
Men ja, de ekonomiska teorierna om statistiska utfall osv osv säger såklart givet ränteläget och börshistorik: All-In börsen. Att det i ett par fall inte är lönsamt bryr sig inte statistikern om.
Tror det iallafall råder rätt stor konsensus kring några saker:
Fastigheter: All Time High - högt värderad marknad
Aktier: All Time High - högt värderad marknad
Räntor: All Time Low - de flesta riksbanker pratar om räntebanor som ökar + sedelpresserna börjar stanna av så sakterligt.
Fastighetsexponeringen har man oftast genom sitt boende, oavsett man har lån eller ej så ligger huset/lägenheten där i den privata balansräkningen.
Att där spekulativt lägga till en stor exponering mot en högt värderad aktiemarknad genom att belåna sin högt värderade fastighet i ett ränteläge som är ATL...
Det blir en hävstångsinvestering där det bästa av utfall är att räntorna går ner ännu mer och börsen går upp ännu mer. Man "kortar" ränta och "långar" aktier. Med belåning.
Det är nästan provocerande hur snett det kan bli om det inte är mycket väl genomtänkt av den som gör det (hen som tänkt igenom det väl - skapar antagligen inte en tråd om det på FB, hen som rekommenderar detta upplägg: sannolikt en som gillar risk och varit med på en fin resa sedan 2008, men har hen varit med under finanskrisen 90-tal, IT-krasch -00 och Bankkris -07?).
Nä nu ska jag sluta vara domedagsprofetia - det är inte riktigt så jag menar - vill bara mana till lite eftertanke (har själv belåning på mitt boende och en slant på börsen, jag jag talar emot mig själv, men det är iaf en kalkylerad risk jag valt att ta och det är inga miljoner exponerade mot aktier!)