2017-10-23, 09:32
Medlem
remixutoheavens avatar
Självfallet betalat av lånet hur tråkigt det än må vara, investerat pengarna som blir över. Alltid skönt att vara skuldfri som någon annan sa och alla som säger "det är rekordlåga räntor" och? Better safe than sorry i allra högsta grad.
Citera
2017-10-23, 09:39
Medlem
Ovan inlägg; Hahaha, skön beskrivning

Men ja, de ekonomiska teorierna om statistiska utfall osv osv säger såklart givet ränteläget och börshistorik: All-In börsen. Att det i ett par fall inte är lönsamt bryr sig inte statistikern om.

Tror det iallafall råder rätt stor konsensus kring några saker:
Fastigheter: All Time High - högt värderad marknad
Aktier: All Time High - högt värderad marknad
Räntor: All Time Low - de flesta riksbanker pratar om räntebanor som ökar + sedelpresserna börjar stanna av så sakterligt.

Fastighetsexponeringen har man oftast genom sitt boende, oavsett man har lån eller ej så ligger huset/lägenheten där i den privata balansräkningen.

Att där spekulativt lägga till en stor exponering mot en högt värderad aktiemarknad genom att belåna sin högt värderade fastighet i ett ränteläge som är ATL...

Det blir en hävstångsinvestering där det bästa av utfall är att räntorna går ner ännu mer och börsen går upp ännu mer. Man "kortar" ränta och "långar" aktier. Med belåning.

Det är nästan provocerande hur snett det kan bli om det inte är mycket väl genomtänkt av den som gör det (hen som tänkt igenom det väl - skapar antagligen inte en tråd om det på FB, hen som rekommenderar detta upplägg: sannolikt en som gillar risk och varit med på en fin resa sedan 2008, men har hen varit med under finanskrisen 90-tal, IT-krasch -00 och Bankkris -07?).

Nä nu ska jag sluta vara domedagsprofetia - det är inte riktigt så jag menar - vill bara mana till lite eftertanke (har själv belåning på mitt boende och en slant på börsen, jag jag talar emot mig själv, men det är iaf en kalkylerad risk jag valt att ta och det är inga miljoner exponerade mot aktier!)
Citera
2017-10-23, 10:50
Medlem
stora summor kapital skall man inte vräka in på börsen i ett skede, det skall ske under hundratals olika tillfällen under mkt lång tid, månadssparande mao
Citera
2017-10-23, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Jag skulle betala av mitt boende, stoppa in resterande kvartsmiljon på en global indexfond och öka månadssparandet i samma indexfond motsvarande kostnadssänkningen som lösen av lånet inneburit.

Det är knappast det lönsammaste på lång sikt. Men det ger trygghet och det är inte att undervärdera.

Vid kapitalbehov kan du ju alltid belåna din fastighet igen, i framtiden.

Att behålla belåning och investera i aktier skulle kunna bli oerhört kostsamt OM en sättning skulle ske i fastighets och aktiemarknaden, med belånat boende får du en inverterad hävstångseffelt som inte är kul.
Håller även jag med här. Javisst blir man inte rikast på snabbaste sätt men jävlar vad skönt att vara skuldfri. Bara känslan att äga sitt egna boende utan skuld till någon är värt en hel del i mina ögon.
Citera
2017-10-23, 12:42
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Att betala av ett bolån i dagsläget när räntan är rekordlåg kan inte vara annat än idiotiskt enligt mig.. Men är man trygghetsnarkoman så..

+1. Folk härinne är unga och bittra och sitter och hoppas på att "bostadsmarknaden ska krascha så att jag kan köpa en femma på Östermalm för 200 spänn".
Vad dom inte tänker på är att missad avkastning även det är en förlust, så om börsen ger en avkastning på 7% per år så har du efter 11 år fördubblat dina pengar. Men om man då valt att istället betala av ditt bolån direkt istället har man alltså förlorat 1,2 miljoner kronor på att inte ha pengarna investerade.

Trygghetsnarkomaner fattar inte heller att även om en krasch kommer så är det långsiktigt betydligt bättre att investera pengarna än att betala av sitt bolån. Och har man 950k i lån på sin bostad och räntan går upp till 10% så betalar man då 7900 kr per månad i ränta. Det är inte döden, och det klarar i stort sett alla med en lön av att göra. Blir du av med jobbet? Ta in en inneboende då. Långsiktigt (20+ år) så har du ändå tjänat grova pengar på att ha pengarna på börsen och kan antagligen gå i pension. Det kan du inte med ditt avbetalda bolån...
Citera
2017-10-23, 13:26
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
många år (typ 20-30) är aktier nästan garanterat en bättre investering

Rly? Nikkei 225
Citera
2017-10-23, 13:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
+1. Folk härinne är unga och bittra och sitter och hoppas på att "bostadsmarknaden ska krascha så att jag kan köpa en femma på Östermalm för 200 spänn".
Vad dom inte tänker på är att missad avkastning även det är en förlust, så om börsen ger en avkastning på 7% per år så har du efter 11 år fördubblat dina pengar. Men om man då valt att istället betala av ditt bolån direkt istället har man alltså förlorat 1,2 miljoner kronor på att inte ha pengarna investerade.

Trygghetsnarkomaner fattar inte heller att även om en krasch kommer så är det långsiktigt betydligt bättre att investera pengarna än att betala av sitt bolån. Och har man 950k i lån på sin bostad och räntan går upp till 10% så betalar man då 7900 kr per månad i ränta. Det är inte döden, och det klarar i stort sett alla med en lön av att göra. Blir du av med jobbet? Ta in en inneboende då. Långsiktigt (20+ år) så har du ändå tjänat grova pengar på att ha pengarna på börsen och kan antagligen gå i pension. Det kan du inte med ditt avbetalda bolån...
Om räntan stiger till 10% så kommer börsen att ha gått ner 25% så du kommer då att både förlora på hästen och gungorna. Det finns ingen garanti att börsen skall stiga den kan lika gärna stå still eller sjunka speciellt nu när vi är på ATH och på väg in i en lågkonjunktur igen...
Citera
2017-10-23, 13:40
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om räntan stiger till 10% så kommer börsen att ha gått ner 25% så du kommer då att både förlora på hästen och gungorna.

Som sagt handlar det om horisont. Antagligen har TS tänkt leva minst 40 år till varpå en amortering av bolånet är rent utsagt korkat. TS kommer förlora stora pengar på att kasta in pengarna i bolånet när man ser på en sådan sparhorisont. Börsen kan sjunka 25% och räntan kan gå upp till 10%, men börsen återhämtar över den tidshorisonten så en dipp är irrelevant på alla plan förutom det psykologiska.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det finns ingen garanti att börsen skall stiga den kan lika gärna stå still eller sjunka speciellt nu när vi är på ATH och på väg in i en lågkonjunktur igen...

Som sagt, börsen kan sjunka 70% imorgon. TS får, väldigt väldigt sannolit, ändå 7% avkastning i snitt över 40 år. På 40 år kommer TS då alltså ha mångdubblat sina pengar (vi snackat 10-20 miljoner i värdeökning om man ligger kvar i exakt 40 år). Är det hundraprocentigt? Nej. Är det extremt sannolikt? Ja.

Det finns absolut noll garanti för att en amortering av bolånet är bra ekonomiskt sett, däremot finns det en hög sannolikhet för att en investering av pengarna är bra. Ingenting är dock säkert, men att försöka argumentera för att en amortering av ett redan litet bolån skulle vara positivt är rent utsagt korkat.
Citera
2017-10-23, 14:14
Medlem
Bankdosas avatar
Bra skrivet! Håller med till fullo. Kanske mest för jag är Pelle i ditt exempel.
Citera
2017-10-23, 15:45
Medlem
Christopheruss avatar
Köp bitcoins för allt så har du dubblerat allt inom några månader
Citera
2017-10-23, 21:22
Medlem
Köp utdelningsaktier för allt. Amortera för utdelningarna. Efter några år så är TS skuldfri och har en rejäl portfölj som fortsätter ge utdelning.
Citera
2017-10-23, 21:51
Medlem
Jäklar vad det tog fart har försökt sålla och göra mig en generell bild av alla förslag.

Jag tror som jag skrev tidigare att det lutar åt en delad investering sänka lånen men även få igång ett brett aktie/fond sparande.

För att ge lite mer nyanser till mitt antagande komme lite mer fakta:

Ålder 34 (singel)
Värde på bonde (nyligen givet av banken) 2.6
Stad Stockholm
Nuvarande sparande ca 5 månaden
Fasta kostnader 14
Buffert 180 k
Fast anställning 41 (it stort spelbolag)
Skulder: inga övriga skulder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in