2017-10-22, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Avtalsrätt har du definitivt inte koll på märker jag.

Det är visst möjligt (och vanligt) att ha klausuler i avtal som innebär att avtalet hävs med omedelbar verkan, utan ekonomisk kompensation, om man kan göra gällande att en persons beteende eller vandel skadat anseendet för en avtalspart. Kan man visa ekonomisk skada p.g.a. detta kan det även innebära skadeståndsansvar.

Givetvis spekulationer eftersom vi inte vet ett skvatt om hur Martin Timells avtal med TV4/Bonnier ser ut, men det är fullt möjligt och t.o.m. förvånande om någon liknande klausul inte finns med.

TV4:s alternativ är då att köpa ut Martin Timell – i en miljonaffär.

I hans programledaravtal garanteras nämligen en årlig summa pengar, oavsett om tv-profilen arbetar eller inte.

Martin Timells kontrakt sträcker sig dock till 2020. Casten Almqvist säger i "Nyhetsmorgon":

– Det är en teknisk eller ekonomisk fråga, och för mig är det här mycket större än ekonomi just nu, det handlar om att gå till botten med vad som kan vara ett beteende, men som förhoppningsvis är ett enskilt undantag.

Programledaravtal har vanligtvis en så kallad force majeure-klausul som innebär att kontraktet kan rivas upp, om personen som skrivit under exempelvis har brutit mot lagen.

Om Martin Timell ej bedöms bryta mot lagen måste kanalen köpa ut honom i en miljonaffär. Alternativet skulle vara om stjärnan har en uppförande-klausul, men någon sådan har TV4 ännu inte valt att utlösa.

https://www.expressen.se/noje/timell...a-miljonsmall/
Senast redigerad av kamerat 2017-10-22 kl. 13:04.
2017-10-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
När jag googlade på Martin Timell och hans ursprung hittade jag följande:
Martin och Anders Timell föddes i Stockholm. Namnet Timell kommer ursprungligen från Timmersdala socken i Västergötland.
http://blogg.slaktingar.se/broderna-...-timells-anor/
Och enligt Wikipedia står inte bröderna upptagna under "Kända personer med anknytning till Timmele"- personerna där är följande:
Leif Andrée, skådespelare.
Marcos Ubeda, kompositör, producent och musiker.
Fredrik Birging, nyhetschef på MTG Radio och nyhetsankare i RIX FM, Lugna Favoriter och STAR FM.
Jenny Johansson, orienterare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Timmele

En cachad version om Martin Timells ursprung visar detta:
- Jag har alltid trott att jag kommer från en tysk adelssläkt - och så är jag svedjefinne! skrattar Martin förvånat.
http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se

En annan träff hittade jag här, men den gav inte så mycket:
https://forum.genealogi.se/index.php?topic=77535.0
En präst i Timmele på 1600-talet, barnen bar efternamnet Timell, inte samma släkt menar du???? Detta är väl off topic.
2017-10-22, 12:52
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Att Timell har skrikit och svurit mot kollegor tillhör väl det normala när tv eller film produceras. Meter film som gör Äntligen hemma gör även Vad blir det för mat. Per Morberg beter sig precis lika illa. Malou von Sivers är heller inte trevlig under inspelning. Det ligger i produktionens art att lyfta fram känslor och gärna skruva till det.

Att Timell skulle ha varit värre än alla andra och att det tillhör det ovanliga att vara otrevlig är en stor lögn. Tror man på media har man aldrig varit på en inspelning. Ska man börja sätta gränser kommer det att märkas på kvalitén. Vem fan vill titta på något som är så extremt tillrättalagt?

Om det är så är det väl iofs inte konstigt att det skapas människor med maktfullkomlighet. Då börjar det faktiskt bli troligt att han betett sig grisigt och gjort "Anders Borg:are".
När det gäller finare kulturpersonligheter så bortser man dock att de ryar med sina medarbetare. Ta Ingmar Bergman som tydligen kunde vara rejält vidrig mot sina medarbetare och även sexistisk, han blev bara hyllad ändå.
2017-10-22, 13:16
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Åsa,Carsten och Fredrik har inte gjort sitt jobb,
DE har ökat skadan för Tv4;s varumärke ch det är patetiskt
att se hur de slingrar sig, de visar prov på uselt chefsskap.

Det värsta är att den gamla chefskulturen ÄR Åsa, Fredrik
och Carsten.
Ska tv4 städa upp ALL skit, så måste styrelsen och ägarna
Bara det att Martin kom dragandes till jobbet med Lulu, som inte
är speciellt duktig....
Lulu anställdes för att Martin var kåt på Lulu och inte pga
hon är en stjärna på inredning.
Och Casten A fick sitt jobb...
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det ska bli intressant att se hur Bonnier ser på Castens brist på agerande och hur kraftfullt han kommer att agera mot de i ledningsgruppen som haft att hantera MT. I princip borde samtliga inblandade bytas ut.
...för han är skolkamrat och kompis med Jonas Bonnier. Jonas Bonnier fick sitt jobb för han är son till Lucke Bonnier...
Här har Martin Timell ett övertag. Han har tagit sig för på egna meriter.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Varför skulle det vara värre att få en utskällning av Timell än t.ex. fotografen?
För att Timell har makten att sparka och att godkänna/rekrytera kollegor, alla kollegor. Det har inte fotografer i Äntligen hemma eller nån annanstans på Meter Film.

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Om det är så är det väl iofs inte konstigt att det skapas människor med maktfullkomlighet. Då börjar det faktiskt bli troligt att han betett sig grisigt och gjort "Anders Borg:are".
När det gäller finare kulturpersonligheter så bortser man dock att de ryar med sina medarbetare. Ta Ingmar Bergman som tydligen kunde vara rejält vidrig mot sina medarbetare och även sexistisk, han blev bara hyllad ändå.
Just precis! Personkulter på arbetsplatser blir väldigt destruktiva när ett uppburet ansikte börjar utnyttja sin position.
2017-10-22, 15:00
Medlem
Utbrytarens avatar
Resumé kände till anklagelserna mot Martin Timell – därför publicerade vi inte
Citat:
Redan för nio år sedan hade Resumé uppgifterna om ett sexuellt övergrepp i en badtunna. Vår mediereporter Leif Holmkvist berättar varför det inte blev någon artikel den gången.
https://www.resume.se/nyheter/artikl...erade-vi-inte/
Citat:
Vi kunde nog publicera på anonyma men samstämmiga vittnesuppgifter, men valde att avstå innan vi kastade anklagelserna vidare på Martin Timell. Brottsoffret var ungt, i beroendeställning och skulle med all säkerhet kunna identifieras i den trängre branschkretsen.
Citat:
.....
På kvällen ringde Timell:
"Din jävla lilla äckliga råtta, jag ska krossa dig!" skrek han.
.....
2017-10-22, 15:07
Medlem
maxAxes avatar
Har ni sett meet the feebles? Larven är sjukt lik Timell
2017-10-22, 15:16
Medlem
mahutma_homos avatar
Hade Martin Timell dragit ner brallorna och visat sin hårda kuk för mig hade jag blivit glad.

Kvinnor är starka och självständiga. - Tillåt mig hånle. Känns som att samhället gått tillbaka till 50-talet. Kvinnor vill skyddas och ser sig själva som offer, svaga och deras oskuld blir kränkt om någon gör närmanden. Mannen ska vara tankeläsare för att redan innan veta om kvinnan vill eller inte. Eller om hon kan tänkas ångra sig senare. Det skulle han förstått.
2017-10-22, 15:19
Medlem
Utbrytarens avatar
Därför får de gränslösa mediemännen [som Martin Timell] hållas
Citat:
Maktstrukturen i branschen plockar fram det sämsta ur människor.
Om du berättar om ett övergrepp kan du räkna med att bli förtalad och utpekad som uppmärksamhetssökande lögnerska, och framtida jobb är absolut uteslutet, skriver före detta tv-redaktören Emma Borgström.
Citat:
En av mina kompisar utanför branschen, chef för ett sextiotal personer, frågade mig hur det kunde komma sig att så många chefer på TV4 känt till problemen med Martin Timell, men valt att se mellan fingrarna. Svaret sitter delvis i bristen på anställningstrygghet.
Citat:
Den produktionsassistent som talade ut om Martin Timells tafsande fick inget stöd uppifrån då det hände, i stället skyddades han än en gång. Han hade ju rätt när han drog ut henne på balkongen vid en inspelning någon dag senare och tystade henne med hotet "om du vill göra karriär i den här tv-branschen, då tycker jag att du ska glömma vad som hände".
Citat:
"Om du pratar om det här är du rökt i tv-branschen" fick jag höra från en äldre kvinnlig kollega /....../
Citat:
Som en tidigare kvinnlig kollega uttryckte det, "den som anmäler kan packa sina väskor och åka hem till Borås för att bli butiksbiträde".
Citat:
Av Emma Borgström
https://www.expressen.se/debatt/darf...mannen-hallas/
2017-10-22, 16:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
Hade Martin Timell dragit ner brallorna och visat sin hårda kuk för mig hade jag blivit glad.

Kvinnor är starka och självständiga. - Tillåt mig hånle. Känns som att samhället gått tillbaka till 50-talet. Kvinnor vill skyddas och ser sig själva som offer, svaga och deras oskuld blir kränkt om någon gör närmanden. Mannen ska vara tankeläsare för att redan innan veta om kvinnan vill eller inte. Eller om hon kan tänkas ångra sig senare. Det skulle han förstått.

Nej, män som visar kuken på allmän plats eller som greppar andra mellan benen och kladdar på deras bröst ska vi sortera ut och döma i domstol för de brott dom begår. Sen ska vi få obligatorisk undervisning i skolan hur man beter sig mot andra människor och deras kroppar. Vi får lära ut direkt att andras kroppar inte är en rättighet att förgripa sig på helt enkelt. Och att det är olagligt kan upplysningsvis vara bra. Män som inbillar sig att kvinnor vill något för att dom har en viss tröja eller vilka inbillningssjuka saker en del får för sig har stora problem. Verkligen stora problem. Nej vi går framåt inte bakåt i tiden.

En sak till jag tror inte kvinnor är särskilt intresserade av en man som drar fram sitt kön hur som helst helt oförberett det ger mer en sjuklig bild av personen. Kvinnor imponeras inte av ett kön om nu vissa män inbillar sig det.
Senast redigerad av Moosky 2017-10-22 kl. 16:12.
2017-10-22, 16:20
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Just precis! Personkulter på arbetsplatser blir väldigt destruktiva när ett uppburet ansikte börjar utnyttja sin position.

Jo, Ingemar Bergman kanske hade fått däng idag om han levt, i och med kampanjen?
2017-10-22, 16:36
Medlem
cece123s avatar
Bland det mest sjuka är alla dessa tv4 profiler som svarar PKmässigt
och uppskruvat att det är "väldigt,utomordentligt allvarligt,ofattbar omfattning,
chockerande" om Martins skämtande.De flesta svär sig fria från vetskapen...
Kom igen folk är så ynkliga, även på tv4. Det blir rätt tydligt i Resume artikeln:

Citat:
Jag fick ganska snart uppgifterna bekräftade av flera som deltagit i festen, men ingen av dem som i dag i olika kanaler fördömer Timell ville ställa upp och berätta i Resumé.

https://www.resume.se/nyheter/artikl...erade-vi-inte/

Ska tv4 återfå någon slags trovärdighet,ska Åsa, Carsten och Fredrik ut från tv4 huset.
I Carstens fall är det uppenbart om han dessutom varit klasskamrat med Jonas Bonnier.
Trovärdigheten är NOLL ! Nada, Zero.
Jag skulle vara skitskraj om jag var anställd med dessa chefer, de är sådana personer
som inte kan skilja på arbete och privatliv.

Martin var inte chef, men med urusla chefer, kommer inofficiella chefer.
I vissa fall kan det vara ett bra stöd för chefen, i andra fall med chefer som
är odugliga, blir det katastrof.
Man låter en enskild person rekrytera usel personal, låter personen bete sig hur som helst.
Jag har varit med om två liknande arbetsplatser i mitt liv
I det ena fallet blev chefen omplacerad till ett sämre jobb, i det andra fallet
var den chefen tvungen att jobba jämnsides en annan chef.

I detta fall vore det önskvärt att tv4 sparkar sina chefer, för att föregå med gott
Exempel, eller omplacera dessa 3 personer till icke beslutsfattande roller.
Åsa kanske ska försöka där hon började med att försöka sig på en programledarroll..
Fredrik kanske passar som en deltagare/assistent på en slajmig dejtingsåpa och Carsten gillar att bestämma
Farmen är som gjord åt honom, fast bara som deltagare
Senast redigerad av cece123 2017-10-22 kl. 16:38.
2017-10-22, 16:48
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
För att Timell har makten att sparka och att godkänna/rekrytera kollegor, alla kollegor. Det har inte fotografer i Äntligen hemma eller nån annanstans på Meter Film.

Det är produktionsbolaget som anställer de som ska arbeta i filmteamet. Programledaren eller programmets frontfigurer samt producenter är anställda av tv-kanalen. Fotografen och ljudteknikern vill i regel ha sina inarbetade assistenter. Man följs åt i flera produktioner. Därför skulle det svida mer för assistenten att bli utskälld av sin närmsta arbetsledare. Givetvis kan tv-kanalens stjärna i programmet ha synpunkter eller direkt kräva att den eller den inte får vara med. Är man en färsking är det i så fall kört om man gjort sig ovän med frontfiguren. Fast nu är det ju inte främst dessa nykomlingar som klagat, utan mer vana där vissa till och med är producenter.

Jag ifrågasätter inte att Timell kan ha svinat. Det ligger dock i sakens natur att skapar man stjärnor där ett stort ego är ett plus, rent av en förutsättning, så får man också personer som kan vara riktigt otrevliga. Per Morberg är ett exempel. Börje Ahlstedt, Jonas Gardell och Claes Malmberg är andra för att inte tala om Kjell Bergqvist. Mest känd är förstås Bergman. Följer man program där stjärnor i sport eller underhållning samlas i grupp är det nästan alltid en eller fler som utmärker sig som svåra och aggressiva. Tv-kanalens ledning tillåter detta. Ja man till och med uppmuntrar bråken. Är du fostrad och fått din berömmelse i den här typen av miljö tar du med dig det i det civila livet. Det är inget försvar för Timell men jag ifrågasätter att han skulle vara särskilt mer extrem än andra och att bara han slaktas blir allt bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in