2016-08-06, 15:16
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driver82
http://snus.swedishmatch.com/sv/akad...ro-till-dosa1/

Så gör man, inga konstigheter alls...

Tack för filmen mycket bra liten film
Citera
2016-08-06, 15:26
Medlem
Hidden333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse

Det där kan även jag ifrågasätta, varför, varför, varför lekte dom med F11 tobak i smyg fram tills det uppdagades 1999? Har ofta funderat över det. Först avlar dom ner nivåer för att sen smyga i det igen..
Så att ja du det där kan man på riktigt inte vara så säker på.

Men jag tor inte industrin gör om det igen.

Nej nikotinhalten har inte ökats (vad jag vet ligger den kvar på samma nivå per gram).

Vilket ämne var F11? Lekte med leksaker 1999 så är inte särskilt upplyst.
Citera
2016-08-06, 15:55
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullan
Varför proppar snusföretagen snuset fullt med gift? Jag antar att dom gör det för att gifterna gör människor beroende. Men räcker det inte med nikotin för att bli beroende?

Någon som har någon tanke kring detta?
Det är bara salt och tobak i princip. Vad är det för gift du pratar om?
Citera
2016-08-06, 18:40
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Exakt. Precis som det är naturligt att potatis innehåller kadmium och att ris innehåller arsenik. Plantorna tar upp gifterna naturligt från jorden de växer i. Undrar förresten om det finns "krav-odlad" tobak? Någon som vet?
Yep, Skruf, 100% ekologiskt odlad tobak..
http://www.skruf.se/index2.php
Citera
2016-08-06, 21:36
Bannlyst
det har funnits gift i snuset sen början på efterkrigstiden. pga att staten måste ha oss under klorna när det väl kommer till kritan.

e man beroende så e man.
Citera
2016-08-06, 23:34
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Ni kan släppa hela diskussionen kring huruvida snustillverkare tillsätter gifter. Har en nära släkting som älskar mig mer än livet som jobbar på en av världens största snustillverkares labb. Jag snusar en dosa om dagen och gjort i 20+ år. Ett år efter denne börjat där fick jag höra "snusa på, har inte hittat nåt som är särskilt farligt. Det mesta får du i dig i samma halter genom att äta vanlig mat."

Smmanfattningsvis: en oerhört kvalificerad person som direkt sköter kemiska tester utav snus säger åt en nära släkting att fortsätta snusa utan oro.
Citera
2016-08-17, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Exakt. Precis som det är naturligt att potatis innehåller kadmium och att ris innehåller arsenik. Plantorna tar upp gifterna naturligt från jorden de växer i. Undrar förresten om det finns "krav-odlad" tobak? Någon som vet?

Är inte kadmiumhaltig jord i första hand ett resultat av konstgödsel though? I och för sig så förekommer ju de flesta grundämnen naturligt i jorden, så vore kanske inte så märkligt om även Cd gjorde det.
Citera
2016-08-17, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Snus innehåller tobaksmjöl, Diväteoxid (vatten) Natriumklorid (Bordssalt) Natriumkarbonat
(I princip bikarbonat) samt Glycerol (Används som sötningsmedel i matindustrin) Samt aromämnen.

Just aromämnen kan vara ytterst tveksamma, godkända eller ej, tobak lyder ju inte under livsmedelslagen.
Citera
2016-08-17, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Är inte kadmiumhaltig jord i första hand ett resultat av konstgödsel though? I och för sig så förekommer ju de flesta grundämnen naturligt i jorden, så vore kanske inte så märkligt om även Cd gjorde det.

Nix, Dalarnas jordmån är känd för sin höga halt av tungmetaller men eftersom det inte odlas tobak där så är det lite offtopic.
Citera
2017-10-21, 17:16
Medlem
N0vaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Mig veterligen så är det långt ifrån bara ris som innehåller Arsenik och kadmium är också väldigt vanligt. Allt som växer gör detta mer eller mindre.
-krav odlad tobak? Jag ser inte riktigt någon större mening med det, väldigt få är beredda att betala för det, tyvärr är det sant..

Får du i dig mängder av oavsett tobaksbruk eller inte (som sagt var).

Det är sant att du får i dig mängder av oavsett tobaksbruk eller inte, frågan är hur ett kontinuerligt tobaksbruk (typ 2/3 dosa per dag) påverkar intaget av dessa gifter. Hur många mer procent Arsenik och kadmium får denna person i sig som ett resultat av konsumtionen? Vilka är de långsiktiga medicinska effekterna på det centrala nervsystemet, lever, hjärta och njurar (som alla belastas och tar stryk om man får i sig dessa).

Du får det att låta som att lite arsenik är bra eller åtminstone ofarligt, men det stämmer inte, även lite är skadligt för kroppen. Det finns liksom inte ngt behov av arsenik.
Citera
2017-10-21, 17:24
Medlem
N0vaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Det är inget som tillsätts, utan det finns naturligt i marken. Det finns tungmetaller i grönsaker också i ungefär samma mängd som i tobaksplantorna.
Att det finns naturligt i marken betyder inte att växterna tar upp det. Det finns faktiskt grönsaker, frukt och bär som är fria från dessa specifika gifter.
Citera
2017-10-22, 11:03
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Det är inget som tillsätts, utan det finns naturligt i marken. Det finns tungmetaller i grönsaker också i ungefär samma mängd som i tobaksplantorna.
Nu har jag tyvärr tappat mycket av de filer jag haft sparade (får se om jag hinner leta upp dom igen) men proteinerna på rötterna kan inte skilja på arsenik och det fosfor (ett grundämne som växterna behöver). Snabbt växande grödor behöver mer av detta än exempelvis träd som växer under en längre tid. Så att du kan ana vad som drar i sig mer och vad som drar i sig lägre haltar. Tobak växer fort och kräver mycket näring.
Stora odlare gödslar efter schema och aldrig innan skörd, dom vet nämligen att det inte gör någon nytta då.
Sallad exempelvis växer också fort men blir inte lika stora. Därför kräver dom inte lika mycket som tobak, majs och ris. Men fortfarande mycket, skulle du jämföra tobak och sallad vid skörd skulle salladen ha läge halter Arsenik än tobak men mycket högre halter kadmium än tobaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in