Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-22, 11:07
  #37
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Nu har jag tyvärr tappat mycket av de filer jag haft sparade (får se om jag hinner leta upp dom igen) men proteinerna på rötterna kan inte skilja på arsenik och det fosfor (ett grundämne som växterna behöver). Snabbt växande grödor behöver mer av detta än exempelvis träd som växer under en längre tid. Så att du kan ana vad som drar i sig mer och vad som drar i sig lägre haltar. Tobak växer fort och kräver mycket näring.
Stora odlare gödslar efter schema och aldrig innan skörd, dom vet nämligen att det inte gör någon nytta då.
Sallad exempelvis växer också fort men blir inte lika stora. Därför kräver dom inte lika mycket som tobak, majs och ris. Men fortfarande mycket, skulle du jämföra tobak och sallad vid skörd skulle salladen ha läge halter Arsenik än tobak men mycket högre halter kadmium än tobaken.

Hoppas detta kan kallas för källa tillsvidare (även om det bara till viss del styrker det jag just skrivit):
http://som.gu.se/aktuellt/Nyheter/?l...ntId%3D1376232
Citera
2017-11-29, 05:19
  #38
Medlem
Vad snus innehåller. Ja nu för tiden skriver dem inte nikotinhalt.
Men snus innehåller olika sorters tobak, utifrån smak. olika tobakssorter har olika mycket nikotin, så även de olika delarna på tobaksplantan!

Men Tobak, glycerin/propylenglykol. salt och natriumklorid (soda) och vatten!
utöver det tillsätts smakämnen/aromer
Citera
2017-11-30, 21:45
  #39
Avstängd
Det är fint med lite växtgift i morgonprillan efter kaffet så man piggnar till!
Citera
2017-12-15, 06:47
  #40
Medlem
Om du inte vill ha gift i ditt snus, rekommenderar jag:

Epok med kritvita portioner och innovativa smaker levererar Epok samma känsla som brunt snus, men utan att färga tänderna. Det innehåller dessutom färre skadliga ämnen än vanligt snus. Tillverkningen av Epok sker i Hökerum, i Västergötland, av Winnington. Där renas tobaken genom en vattenbaserad process där man tvättar tobaken från oönskade ämnen och gör snuset helt kritvitt. Denna process är helt miljövänlig och ger det helt vita snuset som Epok är känt för.
Citera
2017-12-15, 08:12
  #41
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullan
Varför proppar snusföretagen snuset fullt med gift? Jag antar att dom gör det för att gifterna gör människor beroende. Men räcker det inte med nikotin för att bli beroende?

Någon som har någon tanke kring detta?

Du pratar om "gift" som om det vore en molekyl som man antingen tillsatte eller inte tillsatte.

Men TOXICITET (https://sv.wikipedia.org/wiki/Toxicitet) är något som finns i varierande grad i många saker, inklusive vissa livsmedel faktiskt.

Vissa saker kan vara bra att tillsätta TROTS att de har en måttlig nivå av toxicitet (giftighet). Om man inte har aspergers så är detta inte så svårt att förstå egentligen.
Citera
2017-12-15, 10:50
  #42
Medlem
Det finns en rad kemiska ämnen i snus. runt 2 500 stycken faktiskt. Snus tillverkas som bekant av tobak som i sin tur ingår i familjen potatisväxter och den kemiska kompositionen är inte helt olik tomatens. Både tomat och potatis innehåller förövrigt nikotin, men i lägre koncentration än tobak.

I Sverige omfattas också tillverkningen av livsmedelslagstiftningen sedan 1971 och förra året förstärktes reglerna ytterligare. Det manga inte vet är att Sverige har världens hårdaste konsumentreglering av just rökfri tobak och det ställs krav på gränsvärden för oönskade ämnen som till exempel nitrosaminer, bensapyren, bly et cetera precis som för alla andra livsmedel.

Halterna av dessa ämnen (i synnerhet nitrosaminer och bensapyren) är långt under rekommenderade gränsvärden. Utfallet i svenskt snus är faktiskt lägre än vad som är tillåtet i bröstmjölksersättning och för att få dig lika mycket cancerogena nitrosaminer som finns i 100 gram bacon måste du äta runt sjutton dosor snus.

Livsmedelsverket har också sagt att vad gäller dessa ämnen så utgör en dosa om dagen ingen ökad risk för konsumenten: https://www.dn.se/ekonomi/nya-regler...-amnen-i-snus/
Det gäller alltså det lagstadgade gränsgränsvärdet, det faktiskt utfallet är flera ganger lägre än det hos de flesta tillverkare. Detta gäller dock inte för hemsnickrat snus som saknar kvalitetsreglering och kontroll av Livsmedelsverket.

Om någon minns debatten kring kadmium i snus som snurrade runt förra året så skulle det om allt snus som tillverkas i Sverige spolades ner i toan återföras cirka 250 gram kadmium i naturen. Det kan jämföras med de 167 miljoner ton avfall som producerades i Sverige och 47 000 ton syreförbrukande avfall som tillfördes 2014. Det vittjas runt 15 ton kadmium från begrgrunden varje år. Sedan har kadmium i snus kommit via jorden så det är inget nytt ämne som tillförs.

Tar gärna emot fler frågor om snus!
__________________
Senast redigerad av Drsnus 2017-12-15 kl. 10:53.
Citera
2017-12-16, 15:52
  #43
Medlem
xmzs avatar
Gift i snus är lika illa som att det är lösningsmedel i öl, för att inte tala om diväteoxid som finns i kranen.
Citera
2017-12-16, 17:03
  #44
Avstängd
FrassesTigrars avatar
För annars har glasfibrerna inget mål. Dessa river upp läppen för att sedan absorberas lättare till kroppen. Det är ett sätt för tobaksbolagen att tjäna mer pengar eftersom beroende ökar markant.


Mvh Frasse Lejonhjärta
Citera
2017-12-16, 19:04
  #45
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
För annars har glasfibrerna inget mål. Dessa river upp läppen för att sedan absorberas lättare till kroppen. Det är ett sätt för tobaksbolagen att tjäna mer pengar eftersom beroende ökar markant.


Mvh Frasse Lejonhjärta
Att folk fortfarande tror att det finns glasfiber i snus... Nej, det finns inget glas i snus, inte i någon form.
Citera
2017-12-18, 08:29
  #46
Medlem
Att det skulle finnas glas i snus är en myt som funnits lika länge som produkten själv. Det härrör sannolikt från den tiden då produktionsmetoden gjorde att saltet ibland kunde bilda kristaller som misstogs för glas. Idag ser produktionsmetoderna annorlunda ut och kristallbildning är extremt sällsynt, men kan fortfarande inträffa. Dessa kristaller är inte farliga utan vanligt salt.
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
För annars har glasfibrerna inget mål. Dessa river upp läppen för att sedan absorberas lättare till kroppen. Det är ett sätt för tobaksbolagen att tjäna mer pengar eftersom beroende ökar markant.


Mvh Frasse Lejonhjärta
Citera
2018-01-18, 17:11
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneHallonkvist
Yep, Skruf, 100% ekologiskt odlad tobak..
http://www.skruf.se/index2.php


Haha vafan, skämtar du med mig eller? Skruf är ju fan full av parfym eller vad fan det är som har tillsatts. Måste vara den minst nyttiga snusen av alla.
Citera
2018-01-18, 19:27
  #48
Avstängd
Skuggnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Haha vafan, skämtar du med mig eller? Skruf är ju fan full av parfym eller vad fan det är som har tillsatts. Måste vara den minst nyttiga snusen av alla.
Ja, något fel är det med Skruf och då anser jag att det finns mycket bra snus i Sverige. General, Ettan, Grov, Rapé, LD, Granit är väl favoriterna - det blev till och med en perfekt rangordning också. General lös är min absoluta favorit men har inget emot någon av dem andra jag listade, vare sig det är lös eller portion.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback