Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 15:28
  #229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Ganska imponerande att kalla en användare (som med mycket få undantag har rätt, rent objektivt) skitnödig och därefter spy ur sig inlägg efter inlägg med liknande smörja.

Förlåt om jag missförstått, men du hade inte ens körkort, eller hur? Vem är den skitnödige här, frågar man sig.

Aa, du har misförstått. Sluta lipa.
Citera
2017-10-20, 01:13
  #230
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är helt irrelevant. För att ha behörighet att framföra bil på allmänna vägar så skall man ha körkort. Det spelar ingen som helst roll om man är världsmästare i F1, har man inte lagstadgat kompetensbevis, körkort alltså, så har man inte bakom ratten på allmänna vägar att göra.

En FI-världsmästares kompetens sitter förstås inte i körkortet. Du är som tidigare har nämnts i tråden en paragrafryttare.

En kirurg som mördar någon får troligen sin legitimation indragen. Det betyder förstås inte att han plötsligt saknar kompetensen att operera.
Citera
2017-10-20, 01:53
  #231
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
En FI-världsmästares kompetens sitter förstås inte i körkortet. Du är som tidigare har nämnts i tråden en paragrafryttare.

En kirurg som mördar någon får troligen sin legitimation indragen. Det betyder förstås inte att han plötsligt saknar kompetensen att operera.
Nej. Men han saknar lämpligheten att operera.
Citera
2017-10-20, 02:02
  #232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultima81
En fråga till er som vet eller varit med om något liknade..

Har nyss sett en bekant ute på vägarna, någon jag vet inte har körkort..

Vi säger att nästa gång jag ser detta inträffa, är det då värt att anmäla, tänkte på att man kanske behöver bevis för att människan inte har körkort, om man får till svar "hur kan jag veta det" å sen också om detta e något som polisen prioriterar?

Detta skall du givetvis anmäla, han är en stor trafikfara.
Citera
2017-10-20, 08:45
  #233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
En FI-världsmästares kompetens sitter förstås inte i körkortet. Du är som tidigare har nämnts i tråden en paragrafryttare.

En kirurg som mördar någon får troligen sin legitimation indragen. Det betyder förstås inte att han plötsligt saknar kompetensen att operera.


Nej jag är på ingavis en paragrafryttare. Men det finns en anledning till att lagar och regelverk finns, och vi eller samhället vinner inte på att enskilda individer tycker de ska få göra som de vill och andra tillåter det ske utan mer åtgärd än en axelryckning.

En F1 kan vara hur bra som helst på banan, utan körkort, men det betyder inte automatiskt att denne har rätt hållningar och kunskaper i trafiken och de lagar och regler som gäller där. Trafiken och allmänna vägar är hör och häpna ingen tävlingsbana.

Dessutom får man inte delta i F1 tävlingar utan att ha mött en hel radda regler som bl a ska vis att man är kompetent och lämplig nog. Och hur duktig man än är som F1-förare så skall man klara att ta ett normalt körkort innan man får köra vanliga bilar på allmänna vägar

https://www.theguardian.com/sport/20...st-formula-one

En kirurg får inte operera så länge han inte har ordning på sin licens, oavsett hur kompetent denne är. Så det är ingen skillnad mot att inte ha körkort, för då ska man inte köra bil oavsett hur duktig man är.

Och det är inte allmänheten som ska bedöma om någon är bra nog på att köra, utan det ska styrande och sakkunnig myndighet göra, och intyget för att få köra bil på allmänna vägar är körkortet.
Citera
2017-10-20, 08:47
  #234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Detta skall du givetvis anmäla, han är en stor trafikfara.

Denne kan vara en trafikfara, kanske stor sådan. Men oavsett om vi vete det eller inte så ska denne inte köra bil utan körkort. Och vi vinner inget på att blunda för sådant på våra vägar. Så därför ska man beredd att anmäla om så skulle behövas.
Citera
2017-10-20, 13:55
  #235
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nej. Men han saknar lämpligheten att operera.

Om en kirurg mördar sin fru och hennes älskare i ett svartsjukedrama är han naturligtvis fortfarande inte olämplig att operera sina patienter.

För övrigt är du en hycklare med tanke på vad du har berättat om dig själv tidigare i tråden.
Citera
2017-10-20, 13:59
  #236
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej jag är på ingavis en paragrafryttare. Men det finns en anledning till att lagar och regelverk finns, och vi eller samhället vinner inte på att enskilda individer tycker de ska få göra som de vill och andra tillåter det ske utan mer åtgärd än en axelryckning.

En F1 kan vara hur bra som helst på banan, utan körkort, men det betyder inte automatiskt att denne har rätt hållningar och kunskaper i trafiken och de lagar och regler som gäller där. Trafiken och allmänna vägar är hör och häpna ingen tävlingsbana.

Dessutom får man inte delta i F1 tävlingar utan att ha mött en hel radda regler som bl a ska vis att man är kompetent och lämplig nog. Och hur duktig man än är som F1-förare så skall man klara att ta ett normalt körkort innan man får köra vanliga bilar på allmänna vägar

https://www.theguardian.com/sport/20...st-formula-one

En kirurg får inte operera så länge han inte har ordning på sin licens, oavsett hur kompetent denne är. Så det är ingen skillnad mot att inte ha körkort, för då ska man inte köra bil oavsett hur duktig man är.

Och det är inte allmänheten som ska bedöma om någon är bra nog på att köra, utan det ska styrande och sakkunnig myndighet göra, och intyget för att få köra bil på allmänna vägar är körkortet.

Indragning av körkort, läkarlegitimation etc. är ett straff, oavsett vad det kallas formellt. Beviset är ju att man kan bli av med sin läkarlegitimation utan att ha gjort något fel i tjänsten. Det är en sorts charad som inte har med verkligheten att göra.
Citera
2017-10-20, 14:16
  #237
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Indragning av körkort, läkarlegitimation etc. är ett straff, oavsett vad det kallas formellt. Beviset är ju att man kan bli av med sin läkarlegitimation utan att ha gjort något fel i tjänsten. Det är en sorts charad som inte har med verkligheten att göra.
Det spelar ingen roll hur mycket charader det är. Vi spelar spelet i samhället och alla spel har regler.
Tjugo sidor dravel om man ska tillåta en bekant köra utan körkort. Svaret är nej.
Sedan spelar det ingen roll vilken legitimation man har.

Har man körkort så har man tillstånd att framföra fordon på allmän väg, annars inte.
Skitenkelt.
Citera
2017-10-20, 14:19
  #238
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Det spelar ingen roll hur mycket charader det är. Vi spelar spelet i samhället och alla spel har regler.
Tjugo sidor dravel om man ska tillåta en bekant köra utan körkort. Svaret är nej.
Sedan spelar det ingen roll vilken legitimation man har.

Har man körkort så har man tillstånd att framföra fordon på allmän väg, annars inte.
Skitenkelt.

Visst, visst. För min del kommer jag att köra utan körkort om det skulle dras in av något hittepåskäl.
Citera
2017-10-20, 14:21
  #239
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Visst, visst. För min del kommer jag att köra utan körkort om det skulle dras in av något hittepåskäl.
Men det lär inte dras in av hittepåskäl.
Vad skulle det vara för skäl då?
Citera
2017-10-20, 14:25
  #240
Medlem
Hackebeilchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Men det lär inte dras in av hittepåskäl.
Vad skulle det vara för skäl då?

Tja, fortkörning på motorväg. Man kan också bli av med det för något brott som inte alls är relaterat till det, precis som man kan bli av med sin läkarlegitimation så som jag beskrev.

Alla ni som resonerar som att staten är ofelbar är ju tappade på något sätt. Transportstyrelsen är några kärringar som sitter och vänder papper. Om de alls har körkort själva kör de troligen sämre än genomsnittet, så vad har de alls för kompetens att göra en verklig bedömning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback