2017-10-18, 19:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Innebär det, att det finns utrymma för filosofisk relativism i diskussionen?
Icke . ..det heller.
Citera
2017-10-18, 19:56
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Alltså en semantisk konstruktion?
Nja! Gud kan inte vetenskapligt granskas eller bevisas.
Ja existerar,nej existerar inte är då endast påståenden där inget av de två påståendet är absolut sant.

Däremot kan man väl i texter använda semantik, om man nu har behov av att använda sig av semantik i studier av heliga skrifter.

Men nu var det en fråga om att definiera Gud.
Citera
2017-10-18, 20:10
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=goran744|62094062]
Citat:
Gud kan inte vetenskapligt granskas eller bevisas.
Men.. vad som intekan vetenskapligt granskas, i detta fall inte granskas all oavsett det sker vetenskapligt eller ej - kan i rättans namn inte heller därmed definieras.

Uttrycket "Gud" saknar därmed, definitionsvärde.

Upplevelsevärde däremot, men då är det en helt annan diskussion med helt omkullkastade parametrar.
Citera
2017-10-18, 20:13
Medlem
goran744s avatar
[quote=Honey.B.Blue|62094214]
Citat:
Ursprungligen postat av goran744

Men.. vad som intekan vetenskapligt granskas, i detta fall inte granskas all oavsett det sker vetenskapligt eller ej - kan i rättans namn inte heller därmed definieras.

Uttrycket "Gud" saknar därmed, definitionsvärde.

Upplevelsevärde däremot, men då är det en helt annan diskussion med helt omkullkastade parametrar.
Tråden handlar fortfarande om DEFINIERA GUD.
Citera
2017-10-18, 20:22
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Alla dessa trådar om gud.
Men vad menar vi egentligen med "gud". Är det en gubbe med vitt skägg i molnen som har tillverkat/designat allt. Eller är det en mångdimensionell icke-fysisk verklighet som är guds boning. Vad menar vi egentligen.
Vad är det tex för skillnad på slumpen och gud. Har kyrkan och religionen "patent" på gudsbegreppet. Det verkar ofta så. Det gör ju att de flesta unga människor förknippar en tro på gud med kyrkan och allt vad det innebär. Vilket leder till ateism. Men det kanske är kyrkans egentliga dolda mål? Att döda gud? För det är ju det de gör. Är kyrkan Illuminati?
Jesus var väl inne på det spåret.
Kyrkan var en "spelhåla" i min moderna tappning.

Egentligen är väl de heliga texterna mest Gud nu då.
Om nu Gud ÄR så är väl texterna det närmaste man kan komma det som beskrivs som Gud och Guds vilja osv.
Citera
2017-10-18, 20:35
Medlem
Du kan enbart få en definition på Gud i upplevelsen av Gud. Denna definition på Gud går bortom ord.
Citera
2017-10-18, 20:41
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Du kan enbart få en definition på Gud i upplevelsen av Gud. Denna definition på Gud går bortom ord.
Hur är den upplevelsen då?
Känslor? Hur kan man veta att det är Gud man upplever?
Senast redigerad av goran744 2017-10-18 kl. 20:44.
Citera
2017-10-18, 20:43
Medlem
Citat:
Hur är den upplevelsen då?
Känslor?

Nej, det något bortom flaxande känslor...

Det en evig punkt av stillhet och kärlek.
Citera
2017-10-18, 20:44
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Nej, det något bortom flaxande känslor...

Det en evig punkt av stillhet och kärlek.

Den går inte att uppleva på jorden i allafall.
Citera
2017-10-18, 20:54
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=goran744|62094253]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Tråden handlar fortfarande om DEFINIERA GUD.
Du behöver inte försöka mästra min elelr andras förmåga att förstå vad denna tråd "handlar om"

Vi har häckat här länge nog...

Det vet nog jag bättre än du, när du inte ens förstår vad ett "definitionsvärde är" lilla gumman.
Citera
2017-10-18, 20:58
Medlem
goran744s avatar
[quote=Honey.B.Blue|62094753]
Citat:
Du behöver inte försöka mästra min elelr andras förmåga att förstå vad denna tråd "handlar om"

Vi har häckat här länge nog...

Det vet nog jag bättre än du, när du inte ens förstår vad ett "definitionsvärde är" lilla gumman.
Definiera Gud i stället för mig , tack!
Citera
2017-10-18, 21:06
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=goran744|62094811]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Definiera Gud i stället för mig , tack!
"Gud" är ett ord som tjänar som projektionsyta, tjänr som identitets-plattform för individer.. med mera.

I sig.. skulle jag kunna gissa utifrån min kunskap och förståelse av hur namnet gud abvänts och fortf annvänds. ja bl.a för maktliga begär och inte minst #guds makt avslöjar det så öppet och okomplicerat att ordet gud är ett verktyg för människan på jorden,

Men helt personligen tycks det mig tydligt att gud betyder ungefär tomhet. Jag får ständiga bevis på det genom inte minst hgudstroende, som står lite tomhänta till trots alla sina stora ord och ärevördiga böner.. låt oss säga att användande av ordet gud snarare villl beteckna ett slags självförhärligande (när narcissism blir så magstarkt för många att ta in, och kanske också är för stark betydelse för gängse troende)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in