Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-18, 18:05
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorGunne
Till Ängelholm är det 24kn något. Det sägs att det hördes ända till Bjuv och Landskrona. 13 respektive 22 km.

Vinden låg faktist i SV riktning så det borde faktiskt främst höras i Ängelhom.

Själv befann jag mig 7.2km från bomben och hörde ett dovt ljud, nu är jag ljudrädd och reagerar direkt, hördes helt enkelt som något som smällde långt borta. JAg var inomhus med öppet fönster.

Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Personen påstod detta, men det kan lika gärna ha varit åska. Man tycker att det borde vara kameror runt entrén.

(FB) Entrén till polishuset sprängd, Helsingborg 2017-10-18 ca 00:15
Ok, ja jag tror er. Jag är i.a.f. svårväckt o somnade nog runt 00:00 inatt.
Citera
2017-10-18, 18:24
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ie94dab
OK, vem av de kriminella i Helsingborg skulle ha ett motiv och vara kapabel av att göra detta om inte MC-gängen? Grönsakshandlarna/Frisörerna på Söder? Nej.... Pundarna på Högaborg? Nej.... Juggemaffian? Nej....

Säger inte att M/BMC ligger bakom detta men det kan väl vara något av de rivaliserande gängen (Saturdarah?) som försöker visa sig på den styva linan. Först mot M/BMC och sen mot Polisen?

Ingen jävla aning men väldigt nyfiken på motivet och hur det är ställt innanför folks pannben när man gör något sånt här.

Både Ha/BMC med undergrupper ligger lågt nu när det gäller skjutningar, bombdåd etc över hela Sverige och framförallt i Hbg. Det finns annat folk än "juggemaffian", grönsakshandlare och pundare i HBG som gör sånt här.
Citera
2017-10-18, 18:27
Medlem
30Lugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor
Finns inget som heter skottsäkert glas däremot finns det glas som är resistenta mot framförallt lättare handeldvapen, men högexplosiva ämnen brinner ca 10 ggr snabbare än vad en pistolkula färdas i och kan således kasta splitter som utan problem går rakt igenom eller helt enkelt trycker in hela den laminerade rutan.

Detonationshastighet på svensk militär sprängdeg är typ 7500 m/s. Även om civil dynamit kan antas vara långsammare tror jag att 10 ggr hastigheten på en pistolkula är lågt räknat. En vanlig 9mm på typ 115 grain ligger på i runda slängar 350 m/s. Moderna sprängmedel bör alltså brinna med närmare 20 ggr hastigheten en pistolkula än 10 ggr. Tar man en vanlig studsare är ca 10 ggr en mer lämplig avrundning. Ursäkta nörderiet.
Senast redigerad av 30Luger 2017-10-18 kl. 18:29.
Citera
2017-10-18, 18:27
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Det kan vara ett sätt att avleda uppmärksamhet från något annat. En massa polisiära resurser tas i anspråk för att utreda denna sprängning vilket gör att eventuella terrordåd och dylikt lättare kan undgå polisens radar. Inte märkligare än så.

Dom visar musklerna, det är en ren styrkedemonstration.
Citera
2017-10-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ok, ja jag tror er. Jag är i.a.f. svårväckt o somnade nog runt 00:00 inatt.

Har vänner som bor 1km resp 3km från polishuset, båda var vakna vid 00.10-00.30. Den ena har hund som är rädd för smällare och åska etc. Ingen av dessa har hört något, inte ens hunden som är livrädd nästan varje dag pga andra smällar runt om i HBG.
Vittnesmålen går isär. Men att man så långt som Gantofta ska ha märkt hur fönster skallrat förstår jag verkligen inte.
Citera
2017-10-18, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Både Ha/BMC med undergrupper ligger lågt nu när det gäller skjutningar, bombdåd etc över hela Sverige och framförallt i Hbg. Det finns annat folk än "juggemaffian", grönsakshandlare och pundare i HBG som gör sånt här.

Ut med språket, vilka tänker du på i Helsingborg?
Citera
2017-10-18, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Har vänner som bor 1km resp 3km från polishuset, båda var vakna vid 00.10-00.30. Den ena har hund som är rädd för smällare och åska etc. Ingen av dessa har hört något, inte ens hunden som är livrädd nästan varje dag pga andra smällar runt om i HBG.
Vittnesmålen går isär. Men att man så långt som Gantofta ska ha märkt hur fönster skallrat förstår jag verkligen inte.

Nej det förstår inte jag heller.
Enligt HD hade en i Ödåkra 5km därifrån fått sina rutor "skakade"

Kan vara vind och dylikt, sedan är polishuset stort och det smällde ju på ena sidan om det, dock hörde människor i bjuv det. Jag bor halvvägs till Bjuv.
Citera
2017-10-18, 19:00
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Så du vill påskina att det finns ett samband mellan invandring och sprängningen?

kan du utveckla?

Hur får du det till det?

Låter mer som din tolkning, är herrn möjligen rasist?
Citera
2017-10-18, 19:04
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Klart det är nazister. Allt annat strider ju emot värdegrunden...

Inte mot värdegrunden.. däremot mot all logik.

Kriminella gör inte sådana korkade saker som att spränga en entre i ett polishus. Dom vet vad det kommer att kosta dem och är oftast för smarta för att hålla på med så olönsamma saker.

En sur NMR'are däremot passar profilen betydligt bättre. Dels gillar de bomber. Och dels så är de tillräckligt korkade för att hitta på tillräckligt pantade motiv för att göra saker som dessa.

Antingen med motiv att peka finger på invandrare eftersom de vet att en massa dumma lantisar är snabba att dra slutsatser, och att de vill att folk ska "vakna".

Eller för att de är sura efter GBG. Lagom tid har ju förflutit för att någon briljant NMR'are lyckats skaffa fram rätt grejer och knåpa ihop en bomb.

Så mitt bud är att gärningsma/ännen är en radikaliserad nasse. Eventuellt även med MC-väst.
Citera
2017-10-18, 19:14
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil

Jag har goda vänner som bor ca 1,5km (fågelvägen) nordväst om polishuset, de hade inte heller hört någonting.
Citera
2017-10-18, 19:20
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly

Så mitt bud är att gärningsma/ännen är en radikaliserad nasse. Eventuellt även med MC-väst.

Underbar logik!
Förlåt men får jag fråga, jobbar du på SVT/SR?
Citera
2017-10-18, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conradcox
POLISEN i Helsingborg måste hängna in sitt område. Uppföra en vaktkur dygnet runt. Bevakning. Kameror. Belysning.
Jag är ganska säker på att jag har läst en post, det kan ha varit på insta, twitter eller facebook, om att dom faktiskt haft en bevakningskamera utanför entrén men tvingats ta bort den. Stämmer det eller drömmer jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in