2017-10-18, 11:34
Medlem
Hårdare straff á la USA med 20 år för 5 gram gräs är ingen lösning. Dock kan det ha en bra effekt att plocka bort rätt personer under en period. Jobbade på 80-talet i en mindre mellansvensk stad som hade stora problem med kriminalitet. Mycket av Sveriges narkotikatrafik gick då på järnväg genom den staden och det var mord, rån misshandel m.m. var och varannan vecka. Utsågs till Sveriges farligaste stad av AB m.m. Men helt plötsligt blev det helt lugnt. Ingenting hände. Jag spelade i korpen med ett högre polisbefäl och i omklädningsrummet frågade jag på skoj vad som hänt. Han svarade-"45 av de 50 värsta sitter just nu inne. Det är ca 50 pers, som med en svans på ytterligare några hundra, som står för nästan all brottslighet från mord till cykelstölder. Nu sitter 45 av dem inne och svansen gör inget utan sina ledare." Detta gav samhället den möjlighet som behövdes att sätta in stödinsatser och det blev aldrig lika illa igen.
Citera
2017-10-18, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Nej, du har helt rätt!
Det går inte att utläsa någonting annat än att anmälningsbenägenheten har ökat, och det är ju bara positivt.

Det grova och dödliga våldet har minskat drastiskt i samhället de senaste 30åren.
Allt i Sverige är faktiskt helt perfekt och ekonomin tuffar på som tåget.
Polismyndigheten gör nya otroliga framsteg under sin eminenta chef, sjukvården och skolan har aldrig varit bättre och är bäst i världen!
Bara att luta sig tillbaka i soffan och njuta av läget, är det inte "Let's Dance" eller "Hela Sverige bakar" på TV snart?

Det var inte det jag sa, det jag sa var att man inte ska överanalysera ett dåd som det här i Helsingborg som ett symptom på någonting större. Ibland är enskild galenskap bara enskild galenskap och inte ett tecken på att vi kommer se polishus flyga i luften till höger och vänster det närmaste året.
Citera
2017-10-18, 11:37
Bannlyst
Vid tidpunkten 00:15 eller däromkring ligger jag i min säng 7200 meter därifrån och hör en smäll, ljudrädd som jag är reagerar jag direkt, stänger fönstret och kollar på lokala blaskan så sent som vid halv 2 däromkring. Inte ett smack.

Det hördes som en dov smäll långt borta men jag fattade ju att det var högt.

Så går man in på nätet vid 10 och ser att något har hänt i natt. Det var alltså mera runt 00 och inte "inatt" så som man kan få intrycket av om man läser blaskor.

Ser nu att det är 2,1 mil till Landskrona så kan tänka mig att det hördes dit vilket sägs nu i media.

Om decibelen var 190db vid explosionen ger det att det vid 7200 meter är runt 100 decibel. kan kanske stämma, låter mycket men hade fönstret halvstängt.

Mina tankar går ut till er som bor precis i området, då snackar vi decibel som 140-150. Fy fan...

I Landskrona lär decibelen uppnått till 60decibel.

edit: orsaken bakom och allt det där vet vi redan. Vi har trots allt röstat in detta. Men jag kan ju bidra med det praktiska. hehe
Senast redigerad av FarbrorGunne 2017-10-18 kl. 11:43.
Citera
2017-10-18, 11:40
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Eller så ska man kanske inte överanalysera. Det är trots allt inte vanligt att polishus utsätts för bombattentat, och har aldrig varit det. Det är enskilda, ovanliga händelser som händer då och då med jämna mellanrum. Det händer så sällan att det inte går att varken se någon trend eller någon utveckling i någon riktning.

Nog kan man urskilja en "trend" om "bombningen" av polishuset ses tillsammans med andra "incidenter".

När jag var grabb så fanns inte några "no-go-zoner", ambulanser behövde inte vänta på polisen innan de körde fram, ambulanser, poliser och brandmän möttes inte av stenkastande gäng, man kastade inte handgranater på polisbilar, man sköt inte fyrverkeripjäser på poliser, man slog inte sönder ambulanser då de stod parkerade utanför ett hus samtidigt som personalen tog hand om någon i en bostad, etc.

"Bombningen" av polisstationen bör nog ses i ett större sammanhang. Jag är dock rädd för att vår värdelösa lagstiftare resonerar på ditt sätt.
Citera
2017-10-18, 11:41
Medlem
Hardcorebobos avatar
En sak är iaf säkert. Polisen kommer att vända upp och ner på helsingborg.
Citera
2017-10-18, 11:44
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardcorebobo
Det vore bättre om de vände "upp och ned" på Eliasson och Götblad.
Citera
2017-10-18, 11:48
Medlem
E-R-N-S-Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Nej, du har helt rätt!
Det går inte att utläsa någonting annat än att anmälningsbenägenheten har ökat, och det är ju bara positivt.

Det grova och dödliga våldet har minskat drastiskt i samhället de senaste 30åren.
Allt i Sverige är faktiskt helt perfekt och ekonomin tuffar på som tåget.
Polismyndigheten gör nya otroliga framsteg under sin eminenta chef, sjukvården och skolan har aldrig varit bättre och är bäst i världen!
Bara att luta sig tillbaka i soffan och njuta av läget, är det inte "Let's Dance" eller "Hela Sverige bakar" på TV snart?
Jodu, allt funkar som på räls i gamla Svea, Löfven är mer populär än någonsin och sossarna ökar, rikspolischef Eliasson sitter tryggt och "misstänkta" bombdåd på polisstationer utförs av alla andra än de "onämnbara". Ryktet går om ett Doobidoo maraton närmare jul som vi inte får missa!
Citera
Medlem
Citat:
Det var inte det jag sa, det jag sa var att man inte ska överanalysera ett dåd som det här i Helsingborg som ett symptom på någonting större. Ibland är enskild galenskap bara enskild galenskap och inte ett tecken på att vi kommer se polishus flyga i luften till höger och vänster det närmaste året.

Fjärde explosionen på en vecka i Helsingborg...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det vore bättre om de vände "upp och ned" på Eliasson och Götblad.
Det ena utesluter inte det andra, men det är väl att hoppas på för mycket..
Senast redigerad av P-o-beln 2017-10-18 kl. 11:53.
Citera
2017-10-18, 11:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Eller så ska man kanske inte överanalysera. Det är trots allt inte vanligt att polishus utsätts för bombattentat, och har aldrig varit det. Det är enskilda, ovanliga händelser som händer då och då med jämna mellanrum. Det händer så sällan att det inte går att varken se någon trend eller någon utveckling i någon riktning.
Analysen kan ju börja med att detta är den fjärde explosionen på en vecka i Helsingborg.
Anmälningsbenägenheten?
Citera
2017-10-18, 11:53
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag tror man måste se över lönebilden hos Helsingborgspolisen. Några kronor mer i timmen kan få dom att fortsätta kämpa trots den förstörda entrén.

Annars riskerar man att dom söker sig till jobb i tryggare städer som Malmö.

Tror de nya snutarna som utbildas mestadels är flickpoliser, invällare som fått svensk medborgarskap . Det är sådana som kan tänka sig att jobba som dialogpoliser eller liknande för en nonsenslön.
Och så har ju Eliasson tillsatt fler civila så det lär inte finnas några pengar kvar till lönepåslag för gamla snutar ute på fältet.
Personligen tycker jag inte att snutarna ska ha ett öre mer innan de gjort revolt och sett till att DE blir avsatt !
Det som såg lite roligt ut efter nattens smäll är att ett stort antal tungt beväpnande snutar vankar fram och tillbaka utanför polishuset, ungefär som om de trodde att en gärningsman skulle komma utkrypande från sprängningen.

Citat:
Hardcorebobo
Alltså seriöst. Det kommer inte att hjälpa hur mycket de spänner musklerna NU
det är liksom för sent för farbror blå att återta respekt och kunna arbeta för lag och ordning.
De tappade all pondus när de tillsatte Eliasson, så mer troligt att det kommer att bli fler attentat mot polisen och har lite på känn att det även kommer att drabba poliserna civilt dvs deras bilar, bostäder mm
Citera
2017-10-18, 11:54
Medlem
TheOneEyedSnakes avatar
GP verkar tycka det är viktigare med metoo-kampanjen som får hela 4 artiklar högst upp, men inte en enda artikel om detta.

Skulle vara intressant att veta vilken typ av bomb som kan ha använts?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in