Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-18, 10:11
  #1
Medlem
GormDenGamles avatar
”Ett mindre flygplan med fyra passagerare från Greenpeace kraschade på tisdagsförmiddagen i Rio Negro i Brasilien.
Ombord fanns en svensk kvinna i 20-årsåldern som omkom vid kraschen.”


”Den döda kvinnan beskrivs av tidningen som en 29-årig svenska på besök i regionen.
– UD känner till att en svensk kvinna i 20-årsåldern har omkommit i en flygolycka i Braslien. Hon är hemmahörande i Svealand och hennes anhöriga är underrättade, säger Rasmus Eljanskog på UD:s pressavdelning till Aftonbladet.”


Vem är denna kvinna?
Vad gjorde hon med Greenpeace i Brasilien?
Kan det vara sabotage?

Länk: http://www.skd.se/2017/10/18/svensk-...-i-flygkrasch/
Citera
2017-10-18, 10:46
  #2
Medlem
P4iNs avatar
http://www.skd.se/2017/10/18/svensk-...-i-flygkrasch/

Noterar också att hjulen är nere på det upp-och.nedvända sjöflygplanet.
Har piloten försökt landa i floden med hjulen utfällda har planet mest troligt tippat runt.
Citera
2017-10-18, 11:19
  #3
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4iN
http://www.skd.se/2017/10/18/svensk-...-i-flygkrasch/

Noterar också att hjulen är nere på det upp-och.nedvända sjöflygplanet.
Har piloten försökt landa i floden med hjulen utfällda har planet mest troligt tippat runt.

Jag misstänker att din teori kan stämma.
Citera
2017-10-18, 11:51
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
”Ett mindre flygplan med fyra passagerare från Greenpeace kraschade på tisdagsförmiddagen i Rio Negro i Brasilien.
Ombord fanns en svensk kvinna i 20-årsåldern som omkom vid kraschen.”


”Den döda kvinnan beskrivs av tidningen som en 29-årig svenska på besök i regionen.
– UD känner till att en svensk kvinna i 20-årsåldern har omkommit i en flygolycka i Braslien. Hon är hemmahörande i Svealand och hennes anhöriga är underrättade, säger Rasmus Eljanskog på UD:s pressavdelning till Aftonbladet.”


Vem är denna kvinna?
Varför ska vi veta vem hon var? Jag tycker familjen kan få sörja i fred utan en massa snaskande på nätet.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vad gjorde hon med Greenpeace i Brasilien?
Det är väl inget konstigt att folk åker hit och dit med Greenpeace. Det är ju en internationell organisation med en massa medlemmar över i stort sett hela planeten varav många åker till andra länder än sina hemländer. Det finns säkert en hel del intressant för Greenpeace i Brasilien med skogsskövling, gigantiska plantager etc.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Kan det vara sabotage?

Länk: http://www.skd.se/2017/10/18/svensk-...-i-flygkrasch/
Troligen inte sabotage utan piloten som gjorde ett misstag. Man ser ju på filmen att hjulen är utfällda, alltså ett amfibieplan som kan landa både på land och på vatten. Hjulen åker knappast ut för att planet slår runt utan han har glömt att de var ute och då går det åt helsike om man försöker landa på vatten. Här är en film på hur dåligt det går: Float Plane forgets "wheels up" when landing on water

Förmodligen har de startat från land och glömt fälla in hjulen när de skulle landa på floden.
Citera
2017-10-18, 11:58
  #5
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Varför ska vi veta vem hon var? Jag tycker familjen kan få sörja i fred utan en massa snaskande på nätet.

Det är väl inget konstigt att folk åker hit och dit med Greenpeace. Det är ju en internationell organisation med en massa medlemmar över i stort sett hela planeten varav många åker till andra länder än sina hemländer. Det finns säkert en hel del intressant för Greenpeace i Brasilien med skogsskövling, gigantiska plantager etc.

Troligen inte sabotage utan piloten som gjorde ett misstag. Man ser ju på filmen att hjulen är utfällda, alltså ett amfibieplan som kan landa både på land och på vatten. Hjulen åker knappast ut för att planet slår runt utan han har glömt att de var ute och då går det åt helsike om man försöker landa på vatten. Här är en film på hur dåligt det går: Float Plane forgets "wheels up" when landing on water

Förmodligen har de startat från land och glömt fälla in hjulen när de skulle landa på floden.

Namnet är inte helt oviktigt heller då hon kanske gjorde något olagligt med Greenpeace.
Och det behöver inte vara konstigt, nej. Men frågan behövs ändå bli besvarad anser jag, pga. om det var något olagligt eller ej.
Och vi kan inte utesluta att någon har saboterat planet just pga. olaglig akitivtet. Vi är inte i trygga, lilla Sverige nu..
Citera
2017-10-18, 12:16
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Namnet är inte helt oviktigt heller då hon kanske gjorde något olagligt med Greenpeace.
Och det behöver inte vara konstigt, nej. Men frågan behövs ändå bli besvarad anser jag, pga. om det var något olagligt eller ej.
Och vi kan inte utesluta att någon har saboterat planet just pga. olaglig akitivtet. Vi är inte i trygga, lilla Sverige nu..
Varför skulle hon ha gjort något olagligt? Det finns ju exakt noll och ingenting som tyder på det. Är det några av deras kampanjer i Brasilien som du tycker är dumma och olagliga: http://www.greenpeace.org/brasil/pt/

Sabotage skulle så klart kunna misstänkas oavsett om Greenpeace verksamhet var laglig eller ej, det är säkert diverse skogsbolag bl a som tycker det är jobbigt när deras mygel avslöjas. Men ett sabotage där man får landningsställen att fällas ut när planet ska landa på vatten... nej, det är inte ett dugg troligt utan det lutar starkt åt ett klassiskt pilotfel, en typ av fel som hänt många gånger förr.
Citera
2017-10-18, 12:20
  #7
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Varför skulle hon ha gjort något olagligt? Det finns ju exakt noll och ingenting som tyder på det. Är det några av deras kampanjer i Brasilien som du tycker är dumma och olagliga: http://www.greenpeace.org/brasil/pt/

Sabotage skulle så klart kunna misstänkas oavsett om Greenpeace verksamhet var laglig eller ej, det är säkert diverse skogsbolag bl a som tycker det är jobbigt när deras mygel avslöjas. Men ett sabotage där man får landningsställen att fällas ut när planet ska landa på vatten... nej, det är inte ett dugg troligt utan det lutar starkt åt ett klassiskt pilotfel, en typ av fel som hänt många gånger förr.

Jag säger inte att hon har det. Men Greenpeace opererar så ibland.
Citera
2017-10-18, 13:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag säger inte att hon har det. Men Greenpeace opererar så ibland.

Och om så är fallet, vad hjälper namnet dig? Är det du som ska utreda och behöver lite hjälp på vägen eller?
Citera
2017-10-18, 13:12
  #9
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Och om så är fallet, vad hjälper namnet dig? Är det du som ska utreda och behöver lite hjälp på vägen eller?

Finns inga baktankar. Jag vill bara veta.
Fritt fram att fråga/undra.
Citera
2017-10-18, 14:24
  #10
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Finns inga baktankar. Jag vill bara veta.
Fritt fram att fråga/undra.
Ska man behöva skämmas för att man vill veta vem detta drabbat? På Flashback? Ur led är tiden.
Citera
2017-10-18, 15:12
  #11
Medlem
Ganonitos avatar
SkD har publicerat namn och bild på den omkomna nu.

C*rolin* Nyb*rg St*is*r

(a, e)

https://www.facebook.com/carolin*.nyb*rgst*is*r
Citera
2017-10-19, 01:13
  #12
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
...utan det lutar starkt åt ett klassiskt pilotfel, en typ av fel som hänt många gånger förr.

Exakt. Just det misstaget, landa på vatten med amfibieflottörer där ställen fortfarande är ute, har hänt otaliga gånger i historien. I Sverige tror jag att jag hört talas om minst 5, förmodligen fler sådana händelser under min tid som pilot. Har hänt, kommer fortsätta att hända och det var med hög sannolikhet samma sak här.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback