Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-14, 21:41
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Är det Circadin som gäller då eller? Har testat det förut och fick en del bieffekter.

Bieffekter? Du menar typ morgontrött?

Tar man Melatonin och liknande för sent (typ mitt i natten) så verkar det som att man kan bli extremt morgontrött. Gäller att ta det typ runt 23:00-23:30 eller nåt om man är en nattuggla.
Citera
2017-10-15, 09:52
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grudrunschyman96
Melatonin eller även kallat circadin fungerade inte alls i mitt fall och jag upplevde att jag blev seg och dåsig dagen efter.

Samma här. Förutom att jag inte blev seg och dåsig dagen efter. Nu kommer troligtvis någon in och menar att jag inte hade rätt sort, dos, etc. Men jag fick det utskrivet av en läkare och började på 2 mg/kväll för att sedan öka till 4. Minns inte vilket märke det var, men det hette Melatonin, hämtades ut på recept och var väldigt dyrt (ungefär 400-500 kr/burk).

Jag tror inte att jag märkte av någon effekt alls, varken vid intag eller dagen efter.
Citera
2017-10-15, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det är rent melatonin och det är det du ska be om att få utskrivet:

http://www.fass.se/LIF/product?userT...20130823000162

Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2017-10-15, 12:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Är det Circadin som gäller då eller? Har testat det förut och fick en del bieffekter.
Circadin är en depottablett dvs melatoninet utsöndras under lång tid och kan göra patienten trött dagen efter. Circadin ingår inte i högkostnadsskyddet.

Melatonin AGB utsöndras snabbare och ingår i högkostnadsskyddet.
Det verkar som att människor tar höga doser melatonin, det pratas om 2-5mg, jag tar 0.5mg Melatonin AGB tidigt på kvällen det räcker utmärkt för mig, det gäller naturligtvis inte för alla, men ni som är sega dagen efter, prova att sänka dosen och ta tabletten några timmar innan sänggående. Det går bra att dela en 2mg tablett på fyra delar, det håller ned kostnaden.
Senast redigerad av trottwell 2017-10-15 kl. 13:20.
Citera
2017-10-15, 13:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Circadin är en depottablett dvs melatoninet utsöndras under lång tid och kan göra patienten trött dagen efter. Circadin ingår inte i högkostnadsskyddet.

Det verkar som att människor tar höga doser melatonin, det pratas om 2-5mg, jag tar 0.5mg Melatonin AGB tidigt på kvällen det räcker utmärkt för mig, det gäller naturligtvis inte för alla, men ni som är sega dagen efter, prova att sänka dosen och ta tabletten några timmar innan sänggående. Det går bra att dela en 2mg tablett på fyra delar, det håller ned kostnaden.
Men det är i ganska hög grad individuellt. Jag har hamnat på 3 mg som jag tycker är en optimal dos.
Citera
2017-10-16, 00:07
Medlem
Barnflods avatar
Hej. Har varit beroende av z-analoger i flera år pga insomningsproblem. Tänker nu att jag ska testa melatonin för att se om det åtminstone kan göra mig mer sömnig så att jag manas att lägga mig i tid om kvällarna. Insomningen råder det nog inte bot på, den biten sitter för djupt, men jag saknar det där riktigt dåsiga tillståndet jag hade när jag var yngre, när jag verkligen behövde anstränga mig för att hålla upp ögonen.

Vad tror ni? Vilken sort är bra isf?
Citera
2017-10-16, 22:55
Medlem
Jag har fått melatonin 5 mg utskrivet, ska ta 10 om det inte hjälper. Har även stilnoct. 5 mg låter ganska högt om man läser här? Undrar även ungefär när man egentligen ska ta tabletten? Hur lång tid innan man lägger sig?
Citera
2017-10-18, 11:12
Medlem
Citat:

Hur fungerar högkostnadsskyddet? Fick melatonin AGB utskrivet idag och det var fan inte billigt
Citera
2017-10-18, 12:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hur fungerar högkostnadsskyddet? Fick melatonin AGB utskrivet idag och det var fan inte billigt

OT, lite nyfiken, vilken styrka fick du?
Personligen kombinerar jag 0.5mg Melatonin AGB med ett bra Magnesiumpreparat, jag tar båda några timmar innan läggdags och sover mycket bra.

Du betalar högst 2 200:- under ett år för receptbelagda läkemedel.
Du kan läsa om det här
https://www.1177.se/Skane/Regler-och...del-pa-recept/
https://www.apoteket.se/kundservice/...-fungerar-det/
https://www.tlv.se/lakemedel/hogkost...stnadsskyddet/
Senast redigerad av trottwell 2017-10-18 kl. 12:14.
Citera
2017-10-18, 13:22
Medlem
arbetets avatar
En bra kombo är Melatonin + Buspiron 10-20 mg. Rekommenderas!
Citera
2017-10-18, 21:57
Medlem
Citat:
OT, lite nyfiken, vilken styrka fick du?
Personligen kombinerar jag 0.5mg Melatonin AGB med ett bra Magnesiumpreparat, jag tar båda några timmar innan läggdags och sover mycket bra.

Du betalar högst 2 200:- under ett år för receptbelagda läkemedel.
Du kan läsa om det här
https://www.1177.se/Skane/Regler-och...del-pa-recept/
https://www.apoteket.se/kundservice/...-fungerar-det/
https://www.tlv.se/lakemedel/hogkost...stnadsskyddet/

2 mg. Tog ungefär en halv nyss så får se hur det fungerar. Har sedan en tid tillbaka tagit magnesium för att jag läst att det kan hjälpa med sömnen. Men melatoninet jag fick nu står att det innehåller magnesiumseatrat. Men det kanske inte är samma sak.
Senast redigerad av RunePettersson 2017-10-18 kl. 22:00.
Citera
2017-10-19, 07:10
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
2 mg. Tog ungefär en halv nyss så får se hur det fungerar. Har sedan en tid tillbaka tagit magnesium för att jag läst att det kan hjälpa med sömnen. Men melatoninet jag fick nu står att det innehåller magnesiumseatrat. Men det kanske inte är samma sak.

Enda som är lite tråkigt med melatonin är att det inte funkar på alla samt att det är en korttidsbehandling. Slutar nämligen fungera efter ett tag och man måste ta ett uppehåll. Så de kvällar man ska ta en tablett ska väljas med omsorg.

Annars är det en helt underbar sömntablett. Hands down den bästa som jag har testat, vilket är i princip allt som går att bli trött på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in