Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Äh, skärp dig. "Kriminella strukturer" har inte "ideologiska mål". Däremot kan strukturer bli kriminella genom att använda olagliga metoder för att nå ideologiska mål.
Definiera gärna "ideologiska mål".
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Om attentatet är utfört av kriminella så är syftet förmodligen att försvaga den lokala polisen. Man vet och förstår att våldsmonopelt är inte starkare än förmågan hos polisen lokalt. Att det sitter snutar i Stockholm och säger än det ena, än det andra, skiter man fullständigt i. Fick man tre dugliga konstaplar eller utredare att idag (på sikt) säga upp sig eller flytta, har man åstadkommit något.
Nu får du ta på dig tänkarmössan och glasögonen. Och försök att se lite längre än till den kriminella handlingen.
Du menar att syftet med bomben kan vara att få några dugliga konstaplar att säga upp sig. Då kommer den naturliga följdfrågan, vad är syftet med att få poliserna att lämna kåren?
Och vad är syftet för kriminella att organisera sig?
Det handlar om makt, kontroll och rätten att "beskatta". Betalar inte krogen beskyddarpengar så brinner den upp, vittnar du mot de kriminella strukturerna så lever du farligt och ibland på lånad tid.
Om en fundamentalist eller kriminell med våld tilltvingar sig min affärsverksamhet, mina pengar, och sedan anser sig ha rätten att "bestraffa" mig, varför skall en ideologi knytas till terrorism samtidigt som kriminella organisationer "går fria"?
Samma metoder brukas och målet är detsamma, att ta kontrollen över mig och mina pengar.