Citat:
Ursprungligen postat av
greta75
Javisst. Jag tycker jag läser överallt i medier att just SD skulle tappa röster till M. Jag tror att det är en alldeles förenklad bild av verkligheten. Även S har rört sig upp mycket och de andra partiernas snitt har jag inte riktigt koll på men C har ju definitivt sjunkigt.
Klart att SD läcker till M men även till S den senaste tiden.
M har säkerligen tagit tillbaka många röster även från de andra partierna främst C, inte pågrund av invandringspolitiken utan pga av att det är ordning på torpet.
Överlag tycker jag man kan ta experternas utlåtande i samband med nytt OI över vad som hänt med en nypa salt. Bilden är aldrig så enkel och ingen vet säkert varför och hur det gick till.
Edit: Påminner om när experter i en mening skall berätta varför Nasdaq gått ner 1% igår. - "Apple uttalade sig negativt om 3 kvartalet och dåliga siffror i inköpsindex lade sorti på stämningen"". Ja om livet vore så enkelt att saker berodde på bara en sak.
(Min fetning)
Där håller jag med dig. Det finns just nu en fasligt massa "experter" i våra medier som känner sig tvingade att förklara SD:s "ras", "kollaps", "nedgång" eller "tapp" i opinionen.
För ca två månader sedan hade Sentio SD på 27,4%. Flera andra institut - som brukar mäta SD 20-40% för lågt jämfört med facit (valresultaten) - hade SD på dryga 20%. Visst har SD tappat något, det tror jag de flesta "känner" och inser, partiet har inte varit på hugget. Åkesson har till och från varit oengagerad, sett trött ut, inte synts tillräckligt och missat flera öppna mål i debatter. Men att de skulle ha halkat ned till runt 15% nu om vi går efter Demoskop och Sifo, det är rent nonsens.
Personligen tror jag att SD gått från ca 25-27% till att nu ligga kring 23-25% i opinionen. Att SD skulle ha i det närmaste rasat samman det tror jag är sanslöst överdrivet. Känner igen denna debatt vid samma tidpunkt inför valen 2010 och 2014. Ju närmare valet vi kom desto oftare basunerade medierna ut att "SD nu nått taket", "att SD nu växt färdigt", "att SD backar mer än någonsin"... "att SD är slut".
Strax innan valet 2014 sas att SD skulle ha mycket svårt att nå ens 10 procentenheter. Vi vet hur det gick med den saken. Av erfarenhet, och hur medier och opinionsinstitut "fungerat och arbetat" tidigare, så misstänker jag starkt att SD:s nuvarande så kallade "ras och största tapp" sedan 2014 är mycket kraftigt överdrivet. Sentios senaste siffror på strax under 23% för närvarande ligger förmodligen väldigt nära verkligheten.