2017-10-17, 19:00
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
M har precis flaggat för riva medborgarskap och ompröva UT. Oavsett om avsikten är genuin eller ej så lär många attraheras av dessa pärlor och glasbitar. M och MSM säger nu att de gjort sig av med oket från Fredrik Reinfeldt i och med UK valts och den nya politiken. Frågan är hur mycket som är läpparnas bekännelse inför valrörelsen.

Dessutom kan man undra över hur mycket FB påverkar den politiska debatten. Kanske har dessa krav framförts på andra mer rumsrena ställen än FB, men lite bestickande är det allt.

Ja, så länge det inte dyker upp en ny aktör på andra sidan SD. Jag vidhåller, det parti som har en politik vilken innefattar att 1-1,5 miljoner människor från kaosländerna återvänder till sina hemländer kommer få min röst. Fikar 7K efter den så ska de också presentera en trovärdig plan för detsamma.

Apropå 7K och samarbete med SD har Jens Ganman illustrerat i cirkeldiagram hur alliansens strategi ser ut inför 2018:
https://i.pinimg.com/564x/a1/30/12/a1301268a0c667c2ce106fc06f068c4f.jpg

Kan instämma i det helt och hållet men nu börjar ju ett nytt politiskt parti att komma upp Medborgerlig Samling (MED). Frågan är hur hårt dom kommer att gå ut med sin politik i media med mera och om det kan påverka SD:s valresultat?

https://www.medborgerligsamling.se

Sen så lär inte (M) få igenom sin stramare flyktingpolitik om dom avser att sammarbeta med (L) och (C) och måste då vända sig till (SD).
2017-10-17, 19:01
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75

M vinner nu främst röster från C, lite L/S men även från SD. SD tappar röster till de flesta partier för tillfället.

Inte en chans att Sd tappar röster till de rakt motsatta V, Mp, Fi i så fall rör det sig om väljare som förlorat sin verklighetsförankring. Dementa eller hjärnskadade.
Även C är mycket långsökt L kanske någon enstaka. Men både S och M tror jag de som inte tycker att Sd är tillräckligt blå respektive tillräckligt avståndstagande från de blå.
2017-10-17, 19:10
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Jag gissar. Att de bara tappar röster till M tror jag inte alls på. S har också växt ett par procent det senaste.

Då är du på kollisionskurs med Toivo Sjören, chef för Sifos opinionsmätningar. Enligt honom visar deras senaste mätning tydligt att SD tappat till just M (om denna mätning nu är värd något överhuvudtaget, med tanke på deras sanslösa skevheter). Tappet till S är förmodligen försumbart i sammanhanget.

"Enligt Sifo har den största nettoförflyttningen skett av väljare som gått från Sverigedemokraterna till Moderaterna. Ulf Kristerssons parti är sannolikt också det som har störst anledning till jubel med anledning av mätningen. M får ett stöd på 18,6 procent av rösterna, men förändringen är inte statistiskt säkerställd." - Toivo Sjören, Sifo
2017-10-17, 19:40
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Inte en chans att Sd tappar röster till de rakt motsatta V, Mp, Fi i så fall rör det sig om väljare som förlorat sin verklighetsförankring. Dementa eller hjärnskadade.
Även C är mycket långsökt L kanske någon enstaka. Men både S och M tror jag de som inte tycker att Sd är tillräckligt blå respektive tillräckligt avståndstagande från de blå.

Jag erkänner att jag skrev slarvigt. Jag menar verkligen inte att jag tror det heller. Jag håller helt med dig. Se även mitt andra svar nedan.
Senast redigerad av greta75 2017-10-17 kl. 19:49.
2017-10-17, 19:44
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Då är du på kollisionskurs med Toivo Sjören, chef för Sifos opinionsmätningar. Enligt honom visar deras senaste mätning tydligt att SD tappat till just M (om denna mätning nu är värd något överhuvudtaget, med tanke på deras sanslösa skevheter). Tappet till S är förmodligen försumbart i sammanhanget.

"Enligt Sifo har den största nettoförflyttningen skett av väljare som gått från Sverigedemokraterna till Moderaterna. Ulf Kristerssons parti är sannolikt också det som har störst anledning till jubel med anledning av mätningen. M får ett stöd på 18,6 procent av rösterna, men förändringen är inte statistiskt säkerställd." - Toivo Sjören, Sifo

Javisst. Jag tycker jag läser överallt i medier att just SD skulle tappa röster till M. Jag tror att det är en alldeles förenklad bild av verkligheten. Även S har rört sig upp mycket och de andra partiernas snitt har jag inte riktigt koll på men C har ju definitivt sjunkigt.

Klart att SD läcker till M men även till S den senaste tiden.

M har säkerligen tagit tillbaka många röster även från de andra partierna främst C, inte pågrund av invandringspolitiken utan pga av att det är ordning på torpet.

Överlag tycker jag man kan ta experternas utlåtande i samband med nytt OI över vad som hänt med en nypa salt. Bilden är aldrig så enkel och ingen vet säkert varför och hur det gick till.

Edit: Påminner om när experter i en mening skall berätta varför Nasdaq gått ner 1%. - "Apple uttalade sig negativt om 3 kvartalet och dåliga siffror i inköpsindex lade sorti på stämningen"". Ja om livet vore så enkelt att saker berodde på bara en sak.
Senast redigerad av greta75 2017-10-17 kl. 20:02.
2017-10-17, 20:29
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Javisst. Jag tycker jag läser överallt i medier att just SD skulle tappa röster till M. Jag tror att det är en alldeles förenklad bild av verkligheten. Även S har rört sig upp mycket och de andra partiernas snitt har jag inte riktigt koll på men C har ju definitivt sjunkigt.

Klart att SD läcker till M men även till S den senaste tiden.

M har säkerligen tagit tillbaka många röster även från de andra partierna främst C, inte pågrund av invandringspolitiken utan pga av att det är ordning på torpet.

Överlag tycker jag man kan ta experternas utlåtande i samband med nytt OI över vad som hänt med en nypa salt. Bilden är aldrig så enkel och ingen vet säkert varför och hur det gick till.

Edit: Påminner om när experter i en mening skall berätta varför Nasdaq gått ner 1% igår. - "Apple uttalade sig negativt om 3 kvartalet och dåliga siffror i inköpsindex lade sorti på stämningen"". Ja om livet vore så enkelt att saker berodde på bara en sak.

(Min fetning)

Där håller jag med dig. Det finns just nu en fasligt massa "experter" i våra medier som känner sig tvingade att förklara SD:s "ras", "kollaps", "nedgång" eller "tapp" i opinionen.

För ca två månader sedan hade Sentio SD på 27,4%. Flera andra institut - som brukar mäta SD 20-40% för lågt jämfört med facit (valresultaten) - hade SD på dryga 20%. Visst har SD tappat något, det tror jag de flesta "känner" och inser, partiet har inte varit på hugget. Åkesson har till och från varit oengagerad, sett trött ut, inte synts tillräckligt och missat flera öppna mål i debatter. Men att de skulle ha halkat ned till runt 15% nu om vi går efter Demoskop och Sifo, det är rent nonsens.

Personligen tror jag att SD gått från ca 25-27% till att nu ligga kring 23-25% i opinionen. Att SD skulle ha i det närmaste rasat samman det tror jag är sanslöst överdrivet. Känner igen denna debatt vid samma tidpunkt inför valen 2010 och 2014. Ju närmare valet vi kom desto oftare basunerade medierna ut att "SD nu nått taket", "att SD nu växt färdigt", "att SD backar mer än någonsin"... "att SD är slut".

Strax innan valet 2014 sas att SD skulle ha mycket svårt att nå ens 10 procentenheter. Vi vet hur det gick med den saken. Av erfarenhet, och hur medier och opinionsinstitut "fungerat och arbetat" tidigare, så misstänker jag starkt att SD:s nuvarande så kallade "ras och största tapp" sedan 2014 är mycket kraftigt överdrivet. Sentios senaste siffror på strax under 23% för närvarande ligger förmodligen väldigt nära verkligheten.
Senast redigerad av Smoothman 2017-10-17 kl. 20:32.
2017-10-17, 21:38
Medlem
trailblasers avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880
Jag skrattar ihjäl mig att Sifo ens nämns i sammanhang med en seriös opinionsdiskussion.
2017-10-17, 22:17
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag skrattar ihjäl mig att Sifo ens nämns i sammanhang med en seriös opinionsdiskussion.

Det syns tydligt vilka institut som försöker styra opinionen med fejkade resultat. Det är helt omöjligt att det skulle skilja 10 procentenheter för SD mellan olika institut under samma mätperiod.

Alla genomförda opinionsundersökningar sedan 2000

Rådata har tidigare jämförts och de faktiska skillnaderna var rätt små.

https://www.svt.se/opinion/article3215236.svt

Citat:
Detta fick en rad institut att gå samman och jämföra rådata. Vilket visade att de faktiska skillnaderna var rätt små – det var institutens val av politisk viktningsmodell som orsakade de stora svängningarna.
2017-10-17, 22:24
Medlem
Citat:

Det finns förvisso seriösa skäl nog, att skratta måttlöst åt korrumperade Sifo och resultaten för SD...
2017-10-17, 22:26
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Den artikeln från 2014 är en riktig klassiker. Hoppas verkligen att alla som läser och kommenterar i denna tråd tar sig tid och läser det som står där. Då får man en mycket god uppfattning om hur otroligt obegripligt, snett och fullständigt dåraktigt många opinionsinstitut resonerar. Sifo och många, många fler är riktiga Kalle Anka-institut. Det går helt enkelt inte att ta dem på allvar.

Ett litet exempel från artikeln på Sveriges Radios hemsida:

"Enligt en undersökning från Sifo finns det knappt några väljare kvar som kan tänka sig att rösta på dem [SD].

I våra siffror så ser vi inte att de kan öka så mycket ytterligare än de redan har gjort, utifrån den politiska profil som de just nu har, säger Toivo Sjörén, ansvarig för Sifos opinionsundersökningar.

Sedan valet 2010 har Sverigedemokraterna fortsatt att öka och har legat stadigt runt tio procent och ibland över det i opinionen. Men på senare tid har partiet stagnerat på den nivån och enligt SCB:s senaste stora väljarbarometer minskar man till och med och ligger på 8,1 procent.

Där kommer partiet förmodligen att stanna kvar om man får tro den väljarundersökning som marknadsundersökningsföretaget Sifo gjort."

Senast redigerad av Smoothman 2017-10-17 kl. 22:30. Anledning: Rättelse av ord
2017-10-17, 22:40
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Ett litet exempel från artikeln på Sveriges Radios hemsida:

"Enligt en undersökning från Sifo finns det knappt några väljare kvar som kan tänka sig att rösta på dem [SD].

I våra siffror så ser vi inte att de kan öka så mycket ytterligare än de redan har gjort, utifrån den politiska profil som de just nu har, säger Toivo Sjörén, ansvarig för Sifos opinionsundersökningar.

Sedan valet 2010 har Sverigedemokraterna fortsatt att öka och har legat stadigt runt tio procent och ibland över det i opinionen. Men på senare tid har partiet stagnerat på den nivån och enligt SCB:s senaste stora väljarbarometer minskar man till och med och ligger på 8,1 procent.

Där kommer partiet förmodligen att stanna kvar om man får tro den väljarundersökning som marknadsundersökningsföretaget Sifo gjort."

Du glömde den här meningen.

Man är i särklass det parti som har minst potential att växa.

Det här diagrammet visar på motsatsen.

https://minfil.org/FbGfI2c1ba/SD.png
2017-10-17, 23:00
Medlem
Citat:

Sifos verksamhet borde erfarenhetsmässigt anses representera en allvarlig brist i rättssystemet!

Det är nu uppenbarligen och egendomligt nog inget brott, att medvetet försöka grovt vilseföra valmanskåren med fejkade opinionsundersökningar, som riktar sig speciellt mot SD.

Borde istället rimligen uppfattas som ett reellt hot mot vår demokrati - med motsvarande rättsliga påföljder...
Senast redigerad av Charnadios 2017-10-17 kl. 23:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in