Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Visst att kopiera (SD) politik kommer nog att leda till högre opinionssiffror. Jag tror egentligen inte att särskilt många (C) eller (L) väljare vill ha det nya spännande mångkulturella Sverige heller. Särskilt inte då insikten att den skenande brottsligheten är en följd av migrationspolitiken. Det finns potential för (M) att ta väljare från fler än (SD) faktiskt.
Däremot kommer det inte att räcka till för att Alliansen skall kunna få majoritet. Alltså finns det ingen väg till regeringsmakten för (M) som inte innebär samarbete med antigen (SD) eller (S). Det är bara för partiledningen att välja: Samarbete med (SD) eller med (S) eller så får de sitta still i ett hörn och tjura en mandatperiod till. Själv tror jag att det sista alternativet ligger närmast till hands just nu.
Det enda som leder till (SD) samarbete och ett (M) i regeringsställning tror jag är om regeringsfrågan blir den viktigaste i valrörelsen, med följden att alliansen spricker och både (C) och (L) tydligt tar ställning för regerande tillsammans med (S). Då kan (M) känna sig pressade att söka samarbete med (SD).
Vi får se hur det går med regeringsbildanden. Om inget ändras drastiskt så blir det svårt att få ihop något överhuvudtaget om det inte blir över blockgränserna, typ S+L+C och kanske M.
Men angående min fetning ovan så undrar jag varför det bara beskrivs som att M tar tillbaka röster från SD.
M tappade en del röster till SD våren 2015. Dessa tror jag fortfarande till stor del är SD-anhängare.
Men när M i våras/somras gick från drygt 20 till runt 15 procent då tappade dem dessa väljare till C och S. Absolut inte till SD.
M vinner nu främst röster från C, lite L/S men även från SD. SD tappar röster till de flesta partier för tillfället.