Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-17, 12:42
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
[...]
Hur kan smällarna/ljusfenomenen eventuellt förklaras?

Kan morgonens händelser ha ett samband och isåfall hur?
Vanlig jäkla åska, se inlägget (FB) Small precis i Uppsala? med bild från SMHI:s "åskradar".

Citat:
Ursprungligen postat av firstgeneration
Nibiru x plus Haarp.
Nej det var det inte.
Citera
2017-10-17, 13:03
  #14
Medlem
ModerRotas avatar
Svag doft av sand och rök ute.
Citera
2017-10-17, 13:47
  #15
Medlem
nidbilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Herregud, folk ringer polisen när det är åska. Polisen patrullerar, och till och med skickar upp en helikopter. Folk är idioter.



Att ringa polis gör man rätt i, tänk om radikala islamister spränger bomber inte omöjligt 2017
Citera
2017-10-17, 14:20
  #16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Lös till ordentligt utanför fönstret runt 7:30 snåret, som en långvarig blixt men varade ändå bara någon sekund. Ingen åska. Trodde först att jag börjat få ljushallisar men har aldrig hänt förut. Man blir fundersam när man sedan läser här i tråden.

Det kan bli ganska rejäla blixtar när laddade moln med kolpartiklar laddar ur. Även kolpartiklarna bränns upp i blixten och den kan se väldigt stor ut.
Citera
2017-10-17, 15:16
  #17
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nog för att det är ovanligt (men inte unikt) med åskoväder denna tid på året, men att folk blir skraja och ringer polisen är ju helt otroligt!
Citera
2017-10-17, 15:19
  #18
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det kan bli ganska rejäla blixtar när laddade moln med kolpartiklar laddar ur. Även kolpartiklarna bränns upp i blixten och den kan se väldigt stor ut.
Låter logiskt m.t.p. dessa kolmoln som tydligen rullat in. Det var dock ingen dunder till blixten?
Citera
2017-10-17, 15:35
  #19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nog för att det är ovanligt (men inte unikt) med åskoväder denna tid på året, men att folk blir skraja och ringer polisen är ju helt otroligt!
Håller med, att ringa polisen är att gå ett steg för långt, men det var faktiskt extremt mörkt. Tror aldrig att jag upplevt något liknande i oktober. Klockan 08:50 var det totalmörkt, nästan mer än på natten, för gatlyktor etc var släkta. Så det var nog något mer än vanliga moln som skymde, tex någon form av föroreningar som det spekulerats i.

Men nu skiner solen igen och det är 15 grader varmt.
__________________
Senast redigerad av Karman 2017-10-17 kl. 15:39.
Citera
2017-10-17, 15:42
  #20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Håller med, att ringa polisen är att gå ett steg för långt, men det var faktiskt extremt mörkt. Tror aldrig att jag upplevt något liknande i oktober. Klockan 08:50 var det totalmörkt, nästan mer än på natten, för gatlyktor etc var släkta. Så det var nog något mer än vanliga moln som skymde, tex någon form av föroreningar som det spekulerats i.

Men nu skiner solen igen och det är 15 grader varmt.

Tänk hur mörkt det kan bli på sommaren när ett riktigt rejält åskoväder drar in.
Citera
2017-10-17, 15:53
  #21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tänk hur mörkt det kan bli på sommaren när ett riktigt rejält åskoväder drar in.
Jo, jag vet, men jag upplevde det här som ännu mörkare. Det var "nattmörkt", inte tillstymmelse till dager. Jag har dock inte hört någon åska, bara att det verkade spöregna hela natten, regnet slog ovanligt hårt mot fönstren.
Citera
2017-10-17, 18:26
  #22
Medlem
Kul när våra millenials lämnar tangentbordet för en stund och kanske t o m irrar sig utomhus. Höst och mörkt ute! Måste skriva om det på nätet. Nu blir det t o m rubriker i tidningarna då de fått jobb där. Kan inte vänta tills årets första snö. Kan bli underhållande.
Citera
2017-10-17, 20:47
  #23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Kul när våra millenials lämnar tangentbordet för en stund och kanske t o m irrar sig utomhus. Höst och mörkt ute! Måste skriva om det på nätet. Nu blir det t o m rubriker i tidningarna då de fått jobb där. Kan inte vänta tills årets första snö. Kan bli underhållande.
Det får mig att tänka på Hasse å Tages gamla sketch där Lena Nyman spelar stadstjejen som åker ut på landet och för första gången ser solen: https://www.youtube.com/watch?v=FwR9...youtu.be&t=213
Citera
2017-10-17, 22:13
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, jag vet, men jag upplevde det här som ännu mörkare. Det var "nattmörkt", inte tillstymmelse till dager. Jag har dock inte hört någon åska, bara att det verkade spöregna hela natten, regnet slog ovanligt hårt mot fönstren.

Håller med, detta var nattmörker. Är ute vid samma tid varje morgon sedan 10+ år och detta var extremt mörkt och märkligt "bruna moln" för årstiden. Häftigt att se.

Sen är det väl ändå typiskt utomsocknes att ständigt försöka förminska Stockholmars upplevelser av naturfenomen till typ ufon... för här är vi minsann aldrig utomhus.
__________________
Senast redigerad av pudrig 2017-10-17 kl. 22:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback