Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-17, 10:23
  #1
Medlem
Hittade ingen tråd i ämnet så tänkte att jag startar en.

I morse var Stockholm kolsvart vid 9-snåret:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...kt-pa-morgonen

Citat:
I Storbritannien färgades himlen i olika färger under gårdagen med anledning av orkanen Ophelia. Dammpartiklar i luften gjorde att himlen över landet var röd, orange och gul.

Nu har även Sverige drabbats av oförklarliga färger på himlen som har varit ovanligt mörk under tisdagsmorgonen jämfört med normalt. Enligt SMHI beror mörkret på att molnen så kompakta att solen inte kan tränga igenom.

– Vi tror att det här är precis det som hände i Storbritannien och Frankrike, att det är stoft från bränderna i Spanien och Portugal som gör himlen mörkare. De kraftiga vindarna i samband med stormen Ophelia bidrar till att dra upp de här partiklarna över Sverige, säger Ian Engblom, meteorolog på Foreca.

Vad är det för partiklar egentligen, läste någon annanstans att det även kan vara sand? I centrala Sthlm var det kolsvart ute. Bruna moln med en lite märklig doft i luften. Aldrig sett detta förut.
Citera
2017-10-17, 10:25
  #2
Medlem
crippledmfs avatar
Mystiskt mörker över Stockholm och ljusfenomen/smällar

Hittade ingen tråd om denna morgonens nyhet, lite osäker vart jag skulle placera den också men kanske finns någon här som kan en del om sådana fenomen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...kt-pa-morgonen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...llar-i-uppsala




Strax efter att solen hade gått upp bredde sig ett stort mörker ut över Stockholm. Häftiga bilder blev det iallafall! Meteorologerna verkar lite oense om förklaringen men man talar delvis om brandstoft från Spanien och Portugal. Kan det stämma? Finns det eventuellt någon annan förklaring? I Aftonbladets artikel så kan man se en läsarbild från Helsingborg som ser ut att visa en bild på solen som ser allmänt skum ut och det finns flera observationer från olika delar i Sverige där folk säger att solen ser oerhört röd ut. Lite konstigt av Aftonbladet att ta med den bilden när artikeln faktiskt handlade om ett mörker i Stockholm men ah.

Ungefär samma tid så hördes ett flertal oerhört höga smällar i Uppsala, något som fick många att ringa polisen. Smällarna var så pass höga att folk har vaknat och fönster/hus har vibrerat rejält. Flera personer vittnar också i Aftonbladets artikel om att de i samband med smällarna också kunnat se starka ljussken. Det har dessutom inkommit uppgifter från b.la Dalarna och Gävleborg om höga smällar och ljussken också så morgonens naturfenomen sträcker sig över stora delar av landet.

Hur kan smällarna/ljusfenomenen eventuellt förklaras?

Kan morgonens händelser ha ett samband och isåfall hur?
__________________
Senast redigerad av crippledmf 2017-10-17 kl. 10:32.
Citera
2017-10-17, 10:31
  #3
Medlem
crippledmfs avatar
Startade en tråd typ exakt samtidigt

(FB) Mystiskt mörker över Stockholm och ljusfenomen/smällar

Jag undrar om det finns ett samband med de smällar och ljussken som setts i b.la Uppsala på morgonen. Samt bilden från Helsingborg på den konstiga solen i Aftonbladets artikel om molnen.
Citera
2017-10-17, 10:36
  #4
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Herregud, folk ringer polisen när det är åska. Polisen patrullerar, och till och med skickar upp en helikopter. Folk är idioter.
Citera
2017-10-17, 10:39
  #5
Moderator
Sun Rulers avatar
Jag tror att den högst märkliga och förvånansvärda förklaringen står att finna nedan:

Citat:
I bymolnen råder starka uppvindar och de växer snabbt på höjden. Efterhand som molnet växer till sker en separation av elektriska laddningar så att den nedre delen av molnet blir mest negativt laddad och den övre delen positivt laddad. Hur denna separation av laddningar går till är ännu inte helt klarlagd, men den hänger troligen ihop med att molndroppar, regndroppar och snöflingor rör sig upp och ned i molnet med olika hastigheter.

När spänningsskillnaden blir tillräckligt stor mellan mark och moln sker en urladdning. Urladdningar sker också inom moln och mellan olika moln.
Kort och gott, ett åskoväder.

Titta på radar och blixtkartor och det framträder ett tydligt mönster med åskoväder i Östra Svealand. Skrämmande att folk ringer polisen för åskoväder.
Citera
2017-10-17, 10:42
  #6
Medlem
Mupp08s avatar
Älskar verkligen mörkgråa moln. Underbart väder!
Mystiskt? Bitch please...
Citera
2017-10-17, 10:47
  #7
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Meteorologerna verkar lite oense om förklaringen men man talar delvis om brandstoft från Spanien och Portugal. Kan det stämma? Finns det eventuellt någon annan förklaring? I Aftonbladets artikel så kan man se en läsarbild från Helsingborg som ser ut att visa en bild på solen som ser allmänt skum ut och det finns flera observationer från olika delar i Sverige där folk säger att solen ser oerhört röd ut.
Också här i Helsingfors kunde vi begapa en bögigt rosa morgonsol på en stålgrå himmel.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/...det-som-hander
__________________
Senast redigerad av Ördög 2017-10-17 kl. 10:51.
Citera
2017-10-17, 11:19
  #8
Medlem
Sayyeds avatar
Jag börjar direkt tänka på boken Stjärnklart för den som läst.
Citera
2017-10-17, 12:00
  #9
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Lös till ordentligt utanför fönstret runt 7:30 snåret, som en långvarig blixt men varade ändå bara någon sekund. Ingen åska. Trodde först att jag börjat få ljushallisar men har aldrig hänt förut. Man blir fundersam när man sedan läser här i tråden.
Citera
2017-10-17, 12:05
  #10
Medlem
Bor i Stockholm. Upplevde himlen som väldigt grön vid 8-snåret, något jag förknippar med just åskoväder. Dock kan jag inte minnas att jag sett ett sånt ljus hösttid utan det brukar mest vara under kvalmiga sensommardagar.
Citera
2017-10-17, 12:11
  #11
Medlem
Ja det var ett för årstiden relativt ovanligt åskväder i dessa trakter.

Förstärkt med Sahara-sand på hög höjd och:
Citat:
A red-looking sun has been reported across parts of England.
The phenomenon has been seen in the South West, the Midlands, North West and North East.
BBC weather presenter Charlie Slater said it was because of the debris and dust from forest fires in Portugal and Spain.
16 Oct 2017
http://www.bbc.com/news/av/uk-englan...later-explains
Citera
2017-10-17, 12:22
  #12
Moderator
najass avatar
Trådar sammanfogade

/mod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback