2017-10-17, 13:16
Medlem
divinebaals avatar
Vad har hänt med FB. Alla trådar om unga tjejer som utnyttjats eller våldtagits får ju alltid skylla sig själva, är prostituerade eller horor och ville det.

Vad har hänt? Är det bara för en kändis är anklagad av offret??
Citera
2017-10-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Jag är inte helt säker på det. Virtanen är en "made guy" på Aftonbladets ledarredaktion och det finns inga direkta bevis. Aftonbladet har att välja på att sparka honom på basis av indicier (mindre troligt) eller försöka sitta stilla i båten och hoppas det blåser över. Det som kan få det att tippa över är om flera kvinnor går ut och offentligt pekar ut Virtanen och berättar om sexuella övergrepp.

Än så länge har inte "gammelmedia" ens andats om detta.
Det får bli sluten vård på Aftonbladet plus för FV, Allmänheten måste skyddas med betalvägg, borde förstås ha gjorts för länge sen. Inte bara lammkött är i fara även barn och andra godtrogna kan ta skada av Virtanens enfaldiga och fördummande ledare.
Citera
2017-10-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
För att begripa tystnaden i media och på Twitter, måste man förstå hur väldigt hierarkiskt och ängslig kändis- och tyckar-pyramiden är. Olika identitetsgrupper har rangordning i förhållande till varandra, en bög står över en kvinna, men en invandrare står över en bög.

Det är sådan här rangordning som kändistyckarna förhåller sig till innan de sätter igång att tycka.

På samma sätt är det med kändisar. Olika kändisar har olika personlig status. Och de olika pyramiderna kan också mätas mot varandra.

När Jan Guillou tycker något så är hans kändisstatus så hög att även gapigafeminister håller tyst. "Vit man"-släggan är kraftig (då vit man står lägst i identitetspyramiden) men rår ändå inte på de största fiskarna i kändispyramiden. Den är mer lämplig på medelmåttor som Alex Schulman, Sigge Eklund, Fredrik & Philip och liknande i pyramidens nedre halva, dit också Fredrik Virtanen hör.

Och så där håller kändisvärlden på. Ständigt markerar och kommer med gliringar, känner av och ser till att fjäska för rätt personer och hacka på det som är okej att hacka på, bli upprörda över rätt saker och bagatelliserar andra.

Till den nedre botten av kändispyramiden hör personer som Marcus Birro, Martin Melin, Linda Rosing men också Cissi Wallin.

Det pågår nu ett krig mellan Cissi Wallin och Fredrik Wirtanen. Det kan vara för att han utifrån hennes feministiska glasögon har "utnyttjat" hennes underläge för att få ligga, vilket i hennes ögon är våldtäkt, eller så kan hon vara kränkt av något annat. Det spelar mindre roll. Det intressant är hur kriget förs. Det ligger i sakens natur att detta inte sker öppet. Att inte kommentera är en del av kriget.

Fredrik står på mitten av kändispyramiden men i botten av identitetspyramiden. Cissi är i botten av kändispyramiden, men över Fredrik i identitetspyramiden.

Fredriks svar är att inte svara. Behandla Cissi som en desperat person som vill komma i rampljuset, förknippas med honom, bli omskriven igen. Han markerar därför att han inte ger hennes uppmärksamhet. Han sänder signalen till publiken att: "titta på henne, hennes utspel bevisar att hon är underst i kändispyramiden. Välj min sida".

Cissi däremot vill göra det offentligt. För hon har inte makt att fälla någon genom att dra i trådar. Hennes chans är att andra hakar på. När hon försöker övertyga publiken lyfter hon fram att han står lägst i identitetspyramiden. Han är en vit man, en kulturman, en maktman, vit.

Samtidigt kan hon inte låta bli att visa bitterhet. Hon blev varse 2011 att identitetspyramiden inte var det enda som räknades, utan också positionen i kändispyramiden. Ingen ville förena sig i hennes kamp mot Virtanen då. Så nu är hon kränkt över det och ska göra kriget offentligt, där identitetspyramiden får större betydelse.

Och här uppstår nu tystnaden hos de ängsliga, som alltid känner av och förhåller sig till vilken sida som är högst i pyramiderna. I vanliga fall är det enkelt, och deras reaktioner kommer omedelbart.

Men här blev det svårare. Virtanen är helt klart en viktig figur. Han kan kanske ordna praktik på Aftonbladet, han känner folk, kan fixa en intervju med andra kändisar, presentera mig för viktiga snubbar.

Men så har vi ju identitetspyramiden. Där är Virtanen på botten sedan tidigare. Och även om han inte kommer bli dömd eller ens offentligt degraderad så kommer det ändå påverka. Kanske kommer han inte i framtiden kunna fixa kontakter. Eller så kommer han det, och vara tacksam för de som stod vid hans sida i denna svåra stund. Eller så blir han en Billy Butt, en Julian Assange. Hur gör de andra? Aaaaah, ingenting. Vad ska jag göra, vad ska jag tycka, jag vet inte, jag håller mig undan så jag kan se lite hur det går först.

"Det kan vara för att han utifrån hennes feministiska glasögon har "utnyttjat" hennes underläge för att få ligga, vilket i hennes ögon är våldtäkt, eller så kan hon vara kränkt av något annat."

Eller så kan han ha drogat och våldtagit henne, vilket det mesta pekar på.
Citera
2017-10-17, 13:20
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divinebaal
Vad har hänt med FB. Alla trådar om unga tjejer som utnyttjats eller våldtagits får ju alltid skylla sig själva, är prostituerade eller horor och ville det.

Jag har flera gånger skrivit att jag inte tror Fredrik Virtanen har våldtagit. Men att han är offer för den rangordning som han själv skapat.
Citera
2017-10-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
För att begripa tystnaden i media och på Twitter, måste man förstå hur väldigt hierarkiskt och ängslig kändis- och tyckar-pyramiden är. Olika identitetsgrupper har rangordning i förhållande till varandra, en bög står över en kvinna, men en invandrare står över en bög.

Det är sådan här rangordning som kändistyckarna förhåller sig till innan de sätter igång att tycka.

På samma sätt är det med kändisar. Olika kändisar har olika personlig status. Och de olika pyramiderna kan också mätas mot varandra.

När Jan Guillou tycker något så är hans kändisstatus så hög att även gapigafeminister håller tyst. "Vit man"-släggan är kraftig (då vit man står lägst i identitetspyramiden) men rår ändå inte på de största fiskarna i kändispyramiden. Den är mer lämplig på medelmåttor som Alex Schulman, Sigge Eklund, Fredrik & Philip och liknande i pyramidens nedre halva, dit också Fredrik Virtanen hör.

Och så där håller kändisvärlden på. Ständigt markerar och kommer med gliringar, känner av och ser till att fjäska för rätt personer och hacka på det som är okej att hacka på, bli upprörda över rätt saker och bagatelliserar andra.

Till den nedre botten av kändispyramiden hör personer som Marcus Birro, Martin Melin, Linda Rosing men också Cissi Wallin.

Det pågår nu ett krig mellan Cissi Wallin och Fredrik Wirtanen. Det kan vara för att han utifrån hennes feministiska glasögon har "utnyttjat" hennes underläge för att få ligga, vilket i hennes ögon är våldtäkt, eller så kan hon vara kränkt av något annat. Det spelar mindre roll. Det intressant är hur kriget förs. Det ligger i sakens natur att detta inte sker öppet. Att inte kommentera är en del av kriget.

Fredrik står på mitten av kändispyramiden men i botten av identitetspyramiden. Cissi är i botten av kändispyramiden, men över Fredrik i identitetspyramiden.

Fredriks svar är att inte svara. Behandla Cissi som en desperat person som vill komma i rampljuset, förknippas med honom, bli omskriven igen. Han markerar därför att han inte ger hennes uppmärksamhet. Han sänder signalen till publiken att: "titta på henne, hennes utspel bevisar att hon är underst i kändispyramiden. Välj min sida".

Cissi däremot vill göra det offentligt. För hon har inte makt att fälla någon genom att dra i trådar. Hennes chans är att andra hakar på. När hon försöker övertyga publiken lyfter hon fram att han står lägst i identitetspyramiden. Han är en vit man, en kulturman, en maktman, vit.

Samtidigt kan hon inte låta bli att visa bitterhet. Hon blev varse 2011 att identitetspyramiden inte var det enda som räknades, utan också positionen i kändispyramiden. Ingen ville förena sig i hennes kamp mot Virtanen då. Så nu är hon kränkt över det och ska göra kriget offentligt, där identitetspyramiden får större betydelse.

Och här uppstår nu tystnaden hos de ängsliga, som alltid känner av och förhåller sig till vilken sida som är högst i pyramiderna. I vanliga fall är det enkelt, och deras reaktioner kommer omedelbart.

Men här blev det svårare. Virtanen är helt klart en viktig figur. Han kan kanske ordna praktik på Aftonbladet, han känner folk, kan fixa en intervju med andra kändisar, presentera mig för viktiga snubbar.

Men så har vi ju identitetspyramiden. Där är Virtanen på botten sedan tidigare. Och även om han inte kommer bli dömd eller ens offentligt degraderad så kommer det ändå påverka. Kanske kommer han inte i framtiden kunna fixa kontakter. Eller så kommer han det, och vara tacksam för de som stod vid hans sida i denna svåra stund. Eller så blir han en Billy Butt, en Julian Assange. Hur gör de andra? Aaaaah, ingenting. Vad ska jag göra, vad ska jag tycka, jag vet inte, jag håller mig undan så jag kan se lite hur det går först.

Mycket väl skrivet! Helt klart det bästa inlägget i hela denna debatt. Så rätt, oavsett vad som faktiskt hände!
Citera
2017-10-17, 13:23
Medlem
Förstår inte varför folk är så förbluffade över att media inte skrivit något om det här. Självklart kan de inte göra det bara för att person X anklagar person Y för något. Inte ens när det handlar om fruktansvärda brott mot kvinnor.

I Sverige är man oskyldig tills motsatsen är bevisad och om någon ska hängas ut som våldtäktsman får det finnas en sådan dom först. Vad jag förstår anmäldes händelsen 2011 och att utredningen sedermera lades ner.

Med det sagt betvivlar inte jag personligen att FV är ett hycklande svin, men det innebär inte att media ska skriva om det. Samma gäller Lulus luddiga utspel mot MT.

Fallet Weinsten skiljer sig däremot då det är flera av varandra beroende personer som gått ut med detaljerade utsagor om samma person och där pågor nu också polisutredning.
Citera
2017-10-17, 13:26
Medlem
Wayaheads avatar
Detta kommer att mörkas in absurdum, förseglade käftar! Synd, annars kanske vi hade fått bevittna början på vänsterpatraskets dödsdans!

Nåja, det kommer förr eller senare!
Citera
2017-10-17, 13:28
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Han verkar ha legat runt en del. Många som verkar ha gjort det frivilligt ifall man nu läser kommentarerna. Men han kanske är "den man ska ligga med" för att kunna skapa sig en karriär?

Man ska ligga med Carl bildt eller någon bra vänster vriden typ för att klättra inom media. Jonas gardell är direkt toppen om man suger hans svettiga balle. FV är ju ingen kändis enligt mig, sett han i hotell baren på Söder. La inte många minuter på att kolla på han.
Citera
2017-10-17, 13:29
Medlem
Feministen i PP3/P3 Nyheter, programledaren, satt precis och direkt när detta kon på tal från nån annan feminist brud som twittraren mycket "Ja han är anklagad. Vi vet ingenting! Vi vet ingenting!"

Och stängde ämnet dyngfort.

Det är jävligt märkligt detta.
Citera
2017-10-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Jag antar att du syftar till Jenny Nordbergs tweet, som citerats i ett par andra Virtanen-trådar:

Jag tycker ändå det är rätt remarkabelt, i och med att Jenny Nordberg vad jag vet är en såpass respekterad journalist. Guldspade-vinnare och typ ett av SvDs tyngsta namn. Tror hon bor i NYC.

Men visst, det där är långt ifrån våldtäkt. Kanske dock ett tecken på att inte alla inom mediesfären är redo att hålla Virtanen om ryggen.

"Våldtäkt", föresten: det är ju inte helt lätt att bedöma vad som ska ha hänt baserat på CWs instagram och Nyheter24-artikel. Skedde penetrering? Vad gäller hans försök att föra in kuken i munnen på henne så låter det ju snarast som att han misslyckats. Därmed inte sagt att Virtanen inte är ett svin.
Jag tror inte medier vill hålla Virtanen bakom ryggen. Men Wallin har nog inte trovärdigheten hos alla. Har Lady Dahmer tagit upp det ännu?
Citera
2017-10-17, 13:31
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Förstår inte varför folk är så förbluffade över att media inte skrivit något om det här. Självklart kan de inte göra det bara för att person X anklagar person Y för något. Inte ens när det handlar om fruktansvärda brott mot kvinnor.

Kan de inte? Såg du inte hur fort de hoppade på storyn när Hanna Wigh anklagade Linus Bylund för precis samma sak? Inte nog med att Aftonbladet skriver om det och namnger Bylund fast han inte ens varit åtalad så tar just Virtanens vän och kollega Anders Lindberg upp det fallet som om det vore en självklarhet att han är skyldig och anklagar SD för att ha problem med våldtäktskultur.

Det är ju egentligen det som folk finner så satans falskt, dessa dubbla måttstockar.

Inte konstigt nu att folk frågar sig varför just DETTA fall är ett fall där media måste vara tysta, eller tycker inte du det?
Citera
2017-10-17, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divinebaal

Ja det är första tråden någonsin där flertalet tar parti för en tjej som utnyttjats. Feminist dessutom!!
Får se om detta är en permanent ändring i förhållningssätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in