2017-10-17, 08:51
Medlem
Hej,

Vad har ni för taktiker under själva skrivningen? Exempelvis på mattedelen att ni börjar med DTK för att slippa stressa på den sen? Kanske göra alla snabba mattefrågor ni vet ni klarar av först sen hoppa de svårare till slutet osv?

Mvh
Citera
2017-10-17, 11:14
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flenssm
Hej,

Vad har ni för taktiker under själva skrivningen? Exempelvis på mattedelen att ni börjar med DTK för att slippa stressa på den sen? Kanske göra alla snabba mattefrågor ni vet ni klarar av först sen hoppa de svårare till slutet osv?

Mvh

Förstår inte varför XYZ delen skulle vara svår, tror den och DTK är lika enkla. Därför skulle jag nog köra i denna ordning:

1. XYZ
2. DTK
3. KVA
4. NOG

Nog och KVA behöver oftast långa uträkningar för att försäkra sig om tillräcklig information erhölls.
Citera
2017-10-17, 23:25
Medlem
En syskonskara består av ett antal pojkar och flickor. Varje pojke har lika många bröder som systrar. Varje flicka har dubbelt så många bröder som systrar.

Kvantitet I: 2 gånger antalet pojkar i syskonskaran.
Kvantitet II: 3 gånger antalet flickor i syskonskaran.

Jag löste denna uppgift (pojkar är 4, flickor 3 således kvantitet 2 större) men det tog tid som jag inte har råd att förlora, m.a.o alldeles för långsamt. Hur tänker ni för att lösa denna och liknande uppg på ett graciöst sätt?
Citera
2017-10-18, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorrevalross
En syskonskara består av ett antal pojkar och flickor. Varje pojke har lika många bröder som systrar. Varje flicka har dubbelt så många bröder som systrar.

Jag löste denna uppgift (pojkar är 4, flickor 3 således kvantitet 2 större) men det tog tid som jag inte har råd att förlora, m.a.o alldeles för långsamt. Hur tänker ni för att lösa denna och liknande uppg på ett graciöst sätt?

Det här är för mig en typisk testa dig fram-uppgift, alltså sätta in olika värden och se vad som stämmer. Man ser på uppgiften att det handlar om låga siffror, det är ingen förortsfamilj på 18 barn, eftersom det i uppgiften framkommer att 1 broder utgör en stor del av hela syskonskaran. Så börja sätta in låga värden och se vad som stämmer, i detta fallet.
Citera
2017-10-18, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Förstår inte varför XYZ delen skulle vara svår, tror den och DTK är lika enkla. Därför skulle jag nog köra i denna ordning:

1. XYZ
2. DTK
3. KVA
4. NOG

Nog och KVA behöver oftast långa uträkningar för att försäkra sig om tillräcklig information erhölls.
Behöver NOG och KVA långa uträkningar..? Är de som går snabbast enligt mig då det snabbt brukar gå att avgöra hur uppgiften ska räknas ut vilket räcker. Är ju inte meningen att man ska prova sig fram med uträkningar på NOG-delen.
Citera
2017-10-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorrevalross

p = antal pojkar
f = antal flickor

p-1 = f (1)
2(f-1) = p (2)

f = p-1 insatt i (2) ger:

2((p-1)-1) = p
2(p-2) = p
2p-4 = p
p = 4

Om p = 4 blir f = p-1 enligt (1) vilket blir f = 4-1 = 3

Alltså: p = 4, f = 3

Detta räcker för att lösa uppgiften.
Citera
2017-10-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinbefruktaren
Det här är för mig en typisk testa dig fram-uppgift, alltså sätta in olika värden och se vad som stämmer. Man ser på uppgiften att det handlar om låga siffror, det är ingen förortsfamilj på 18 barn, eftersom det i uppgiften framkommer att 1 broder utgör en stor del av hela syskonskaran. Så börja sätta in låga värden och se vad som stämmer, i detta fallet.

Översätt påståenden till ekvationer och sen lös ut variablerna borde vara den lämpligaste matematiska approachen.

Detta ger:
P-1 = F
2(F-1) = P

Sätt in P-1 som F i andra ekvationen och lös ut P
Klart

Edit: i
I brist på upp uppmärksamhet missade jag att tidigare medlemmar har svarat
Citera
2017-10-18, 23:14
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok

1. XYZ
2. DTK
3. KVA
4. NOG

Skulle säga precis tvärtom. KVA och NOG (framförallt NOG) behöver INTE långa uträkningar om du gör uppgifterna på ett matematiskt bevandrat sätt och kan din matte.
Citera
2017-10-19, 07:09
Medlem
Tror jag slänger i mig en Redbull inför sista delprovet, alternativt även en inför det näst sista delprovet, hur gör ni?
Citera
2017-10-19, 08:47
Medlem
Augmenteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Tror jag slänger i mig en Redbull inför sista delprovet, alternativt även en inför det näst sista delprovet, hur gör ni?
Laddar med kolhydrater under morgonen, och tar med frukt och koffeintabletter om jag börjar känna mig låg inför sista provpasset. Jag hoppas att PP5 blir en kvantitativ del, för jag tycker det är riktigt tungt att leverera på verbala (speciellt LÄS då) när man är utmattad från tidigare provpass.
Citera
2017-10-19, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1

Kör nog på samma! Viktigt att vara fokuserad
Citera
2017-10-19, 15:26
Medlem
Azizoks avatar
Vad är lättaste sättet att lösa en sån här uppgift?

http://www.studera.nu/globalassets/hogskoleprovet/hp-2016-04-09/2-kvantitativa/kva9h2.gif?width=960
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in