Citat:
Ursprungligen postat av
Jorrevalross
En syskonskara består av ett antal pojkar och flickor. Varje pojke har lika många bröder som systrar. Varje flicka har dubbelt så många bröder som systrar.
Kvantitet I: 2 gånger antalet pojkar i syskonskaran.
Kvantitet II: 3 gånger antalet flickor i syskonskaran.
Jag löste denna uppgift (pojkar är 4, flickor 3 således kvantitet 2 större) men det tog tid som jag inte har råd att förlora, m.a.o alldeles för långsamt. Hur tänker ni för att lösa denna och liknande uppg på ett graciöst sätt?
Det här är för mig en typisk testa dig fram-uppgift, alltså sätta in olika värden och se vad som stämmer. Man ser på uppgiften att det handlar om låga siffror, det är ingen förortsfamilj på 18 barn, eftersom det i uppgiften framkommer att 1 broder utgör en stor del av hela syskonskaran. Så börja sätta in låga värden och se vad som stämmer, i detta fallet.