2017-10-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han har talat om sig själv som Raket-Madsen så vitt jag har förstått.
OK, det låter ju inte så värst. Det kan sägas skämtsamt eller klargörande om man odlar sin offentliga persona. Det behöver sättas in i ett sammanhang och helst höras för att ha en chans att uttolka eventuell grandiositet i det.

Det kan väl också vara ett utbrett smeknamn för honom, som jag antar att han inte själv kläckte.
Citera
2017-10-16, 19:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
OK, det låter ju inte så värst. Det kan sägas skämtsamt eller klargörande om man odlar sin offentliga persona. Det behöver sättas in i ett sammanhang och helst höras för att ha en chans att uttolka eventuell grandiositet i det.

Det kan väl också vara ett utbrett smeknamn för honom, som jag antar att han inte själv kläckte.

Ja, så klart. Dock vidhåller jag att det är udda. Jag är inte pigg på ännu en utredning/diskussion angående 3e persons varande. Den har jag haft ☺️
Citera
2017-10-16, 19:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Men finns det inga dörrar i ubåten? Den är till för åtta personer, fast man kanske kissar o skiter för publik där
Det fanns enkla dörrar inne i ubåten men inga vattentäta trycktåliga dörrar.

Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Förstår jag dig rätt menar du att PM låtit ubåten dyka med luckan öppen och på så sätt fyllts med vatten på ett våldsamt sätt. Utan att veta eller fundera särkilt mycket på det har jag haft en bild av att han sänkt ubåten genom att öppnat någon ventil eller på annat sätt få vatten att stämma in genom skrovet. Ett långsammare förlopp alltså med mindre kraftig vattenströmning.

Är det klarlagt hur det gått till?
Ubåten sänktes med tornluckan öppen. PM öppnade ventilerna som släpper ut luft ur (och låter vatten strömma in i) barlasttankarna (fast han ljög och sa att de hade gått sönder men det hade de inte), hoppade ut och lät luckan vara öppen för att ubåten skulle vattenfyllas.
Citera
2017-10-16, 19:53
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Även om jag också känner en viss fasa för det, så är det nog bra för familjen att få veta - utan de vidrigaste detaljerna. Eller kanske inte. Usch - svårt det där.
Så svårt att föreställa sig vad familjen går igenom (eller inte), inte nog med att en dotter, syster, flickvän är död, bestialiskt mördad - varje gång ett framsteg görs i utredningen tvingas de se löpsedlar och förstasidor (även om de får reda på allt innan allmänheten s.a.s)

Om de mot förmodan besparats några detaljer lär de få reda på allt vid rättegången och inte minst då dokumentären kommer.

Och vem skall spela KW i den kommande långfilmen?
Citera
2017-10-16, 20:02
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag kan vara fel ute, och vill först veta om polisen verkligen uttalat sig om placeringen av plaggen? Det verkar inte troligt, för det är STENKORKAT isf.!

Om du inte tror mig, när massor med kubikmeter vatten slungas in i båten, att ett par strumpbyxor då skulle ligga kvar på durken som dom låg innan vattenmassorna vällde in, då ger jag upp i ett försök att förklara.

Gör ett eget enkelt experiment. Lägg några kläder i en större balja, försök klättra upp 4 meter med 10 liter vatten, och häll sedan vattnet i baljan. Jag lovar, kläderna och vattnet kommer att sköljas ur baljan. När ubåten sjönk fylldes den med många 10-tusentals liter, på kort tid.

Om polisen uttalat sig om var dom funnit kläderna, är dom inte så smarta och kunniga som vi kanske trott, inte i denna del iaf.

Edit: Det som skulle kunna göra att strumpbyxorna blev kvar på samma ställe, var att de tryckts ner mellan durkplåtar vid de första vattenvågorna, kilats fast och inte rört sig trots enorma vattenkrafter som verkade under sänkningen ( har du sett filmen "Titanic", där får man en liten ide om vattnets rörelseenergi, när vatten strömmar fritt in i ett hålrum, alla andra jämförelser att bortse från).

Om trosorna trycks iväg vid första vattenfallet eller inte, känns oklart.

Jag är bekant med diskbaljor, och jag har sett Titanic.

Jag har också läst och hängt med i hela denna tråd, och jag tycker att det är outhärdligt när saker hela tiden måste dras ett varv till när någon dyker in och ropar efter "källa". Jag har inte skapat ett arkiv för allt jag kan tänkas hänvisa till senare i tråden.

Gjorde dock en snabb sökning på "trusser" i tråden, och fann detta indicium:

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Citat:
Citat:
Oplæsningen af obduktionserklæringen er slut. Anklageren dokumenterer nu, hvor der er fundet Kim Walls blod i ubåden. Det er blandt andet i messen, hvor der er fundet størknet blod. Der er også fundet strømpebukser og en kontaktlinse, der hvor Peter Madsen har forklaret, at Kim Wall lå død. Der er fundet størknet blod og hår i badrummet. I maskinrummet er der fundet Kim Walls trusser.

Ref. http://ekstrabladet.dk/112/article6806629.ece
Citera
2017-10-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det fanns enkla dörrar inne i ubåten men inga vattentäta trycktåliga dörrar.

Ubåten sänktes med tornluckan öppen. PM öppnade ventilerna som släpper ut luft ur (och låter vatten strömma in i) barlasttankarna (fast han ljög och sa att de hade gått sönder men det hade de inte), hoppade ut och lät luckan vara öppen för att ubåten skulle vattenfyllas.

Aha ..men då förstår inte jag heller varför de nämner var de ha hittats någonstans? Jag är säker på att jag läste eller hörde det!
Citera
2017-10-16, 20:17
Medlem
Citat:
Aha ..men då förstår inte jag heller varför de nämner var de ha hittats någonstans? Jag är säker på att jag läste eller hörde det!
De rapporterar bara, allmänheten är intresserad. Men de säger inget som kan störa utredningen. De lägger ju inga värderingar i det direkt. Inte inför oss och media i alla fall. Däremot kan de kanske ha betydelse för ev rekonstruktion när de går igenom hur, vad, varför...

Hade de INTE sagt något om fynden, så hade det blivit spekuleringar om DET. Så hur de än gör så blir det alltid lite fel.
Citera
2017-10-16, 20:19
Medlem
Citat:
Förstår jag dig rätt menar du att PM låtit ubåten dyka med luckan öppen och på så sätt fyllts med vatten på ett våldsamt sätt. Utan att veta eller fundera särkilt mycket på det har jag haft en bild av att han sänkt ubåten genom att öppnat någon ventil eller på annat sätt få vatten att stämma in genom skrovet. Ett långsammare förlopp alltså med mindre kraftig vattenströmning.

Kombination, han öppnade ventilera till tankarna och när båten sjunkit så pass att luckan var i nivå med havsytan, så slurp...
Citera
2017-10-16, 20:36
Medlem
Citat:
Men finns det inga dörrar i ubåten? Den är till för åtta personer, fast man kanske kissar o skiter för publik där

Det finns säkert en ritning för den intresserade, den var väl ungefär i nivå som en ruff på en lite större fritidsbåt, undantaget ett öppet maskinrum. Toa/dusch ska finnas, säkert också en dörr till det utrymmet, men om den var öppen eller stängd just då, vet jag inte.

PM var ju ensam ombord när han sänkte båten, han hade nog både gått på toa och kanske tom. duschat, men om han stängt dörren är oklart.
Citera
2017-10-16, 20:41
Medlem
Citat:

Han har fyllt ballasttankarna med vatten, då blir båten tung, till slut tyngre än omgivande vatten, och då sjunker den. Normalt vid dyk är tornluckan ( den omskrivna....) stängd för att inte vatten ska ta sig in i båten, men i denna sänkning valde PM att låta luckan vara öppen, så när båten går under ytan, forsar vatten in i stora mängder och med hög hastighet.
Citera
2017-10-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det kommer aldrig att hända, det tar han nog med sig i graven - som sin högst privata upplevelse.

Jag vet inte ens om jag skulle vilja veta några detaljer, jag avstår nog från det.

Det största problemet är, att vad PM än säger, så kan ingen veta om det är sant, givetvis inom ramen för de fysiska fakta som finns om KW.

Så, familjen måste nog försöka hitta ett alldeles särskilt förhållningssätt till den makabra händelsen ( inte "incidenten", som generalpuckot till språkrör, Romson, uttalade om ett terrorattentat, tror jag det var). För dom kommer aldrig med säkerhet att få veta vad som hände, hur mycket PM än bedyrar en ev. ny historia. Hard, and very painfull, facts.
Senast redigerad av Whyback 2017-10-16 kl. 20:58.
Citera
2017-10-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De rapporterar bara, allmänheten är intresserad. Men de säger inget som kan störa utredningen. De lägger ju inga värderingar i det direkt. Inte inför oss och media i alla fall. Däremot kan de kanske ha betydelse för ev rekonstruktion när de går igenom hur, vad, varför...

Hade de INTE sagt något om fynden, så hade det blivit spekuleringar om DET. Så hur de än gör så blir det alltid lite fel.

Ja, de rapporterar inte så mycket till oss, de har nog mycket fler bevis, som vi inte vet om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in