2017-10-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Nadal har ju ett ganska orättvist utgångsläge också med den extremt långa grussäsongen jämfört med den extremt korta grässäsongen.

Man ska sluta året som världsetta för att man är bäst, inte för att man maniskt spelar så mycket som möjligt. Man borde ha fler parametrar som räknar fram vem som är världsetta. Om en spelare är regerande mästare i 3 grand slams så borde det per automatik leda till nummer 1 i alla fall, så är ju inte fallet.

Båda hardcourtsäsongerna är lika långa eller längre än grussäsongen å andra sidan.

Skulle vilja sträcka mig så långt att det aldrig hänt att någon som håller tre slams inte är världsetta.

Nadal har inte en enda 250-turnering på sin ranking, enbart 500 eller högre. Federer har däremot en 250-turnering på sin ranking. Finns inget maniskt med att spela Masters-turneringar, dessa är s.k. mandatory events och enda anledningen till att Federer kan skippa dom är för att han har vunnit så mycket att han har exemption. Andra dödligare spelare får alltså inte ens skippa dom, utom den i Monte Carlo som har blivit något mellanting.
Citera
2017-10-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Båda hardcourtsäsongerna är lika långa eller längre än grussäsongen å andra sidan.

Skulle vilja sträcka mig så långt att det aldrig hänt att någon som håller tre slams inte är världsetta.

Nadal har inte en enda 250-turnering på sin ranking, enbart 500 eller högre. Federer har däremot en 250-turnering på sin ranking. Finns inget maniskt med att spela Masters-turneringar, dessa är s.k. mandatory events och enda anledningen till att Federer kan skippa dom är för att han har vunnit så mycket att han har exemption. Andra dödligare spelare får alltså inte ens skippa dom, utom den i Monte Carlo som har blivit något mellanting.

Jag relaterar återigen till damtennisen då Serena var regerande mästarinna i tre grand slam men Kerber blev ändå världsetta. Men jag får kanske sluta jämföra med damerna, de har ju haft säkert minst 10 världsettor som inte vunnit en grand slam.

Eftersom seedningen baseras på rankingen blir ju lottningen heller inte rättvis ibland. Finns skyddad ranking fortfarande?
Citera
2017-10-15, 17:37
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Min stora idol inom tennisen är Thomas Muster, såg alla hans matcher, när jag kunde se dom. Otroligt härlig fighter, som aldrig gav sig.

Nog minns man Muster. På grus var han en mardröm att möta då han kämpade som fan. Märkligt nog vann han väl bara en titel i Paris, men en hel drös andra titlar på grus. På gräs var han dock en katastrof. Om han inte stod över Wimbledon försvann han oftast i första omgången.

Hyfsad final i Shanghai, men veckans bästa match var ändå semin mellan Pottan och Fed.

Nu får man börja ladda inför Stockholm, vi kanske syns där.
Citera
2017-10-15, 18:07
Medlem
Citat:
Slutet och slutet, återstår blott 2-3 turneringar för dessa herrar. Matchsegrar i slutspelet ger 200p styck och dom kommer vara i olika grupper. Semifinalseger ger ytterligare 400p. Rimligt utfall är att Nadal vinner två av tre i gruppen och vinner semin. 800p alltså. Då måste Federer i praktiken gå fullt, 500p Basel, 1000p Paris, 1500p London.

Min estimering är att det kommer skilja 1000p till Nadals fördel till slut.

Det återstår tre turneringar. Båda ska spela Basel. Jag tippar att Roger vinner allting och slutar som etta.
Citera
2017-10-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Nog minns man Muster. På grus var han en mardröm att möta då han kämpade som fan. Märkligt nog vann han väl bara en titel i Paris, men en hel drös andra titlar på grus. På gräs var han dock en katastrof. Om han inte stod över Wimbledon försvann han oftast i första omgången.

Hyfsad final i Shanghai, men veckans bästa match var ändå semin mellan Pottan och Fed.

Nu får man börja ladda inför Stockholm, vi kanske syns där.
Muster ja, parkerade ca 5-10 meter bakom baslinjen för att få tid att dräpa in sin toppade forehand och med den placeringen av kroppen och fötterna så var han av naturliga skäl ganska oförarglig på snabba underlag
Citera
2017-10-16, 10:13
Medlem
Vad tror ni om matchen mellan Monova och Kamenskaya i WTA Moskva?

Läste en intressant rek på http://tennisinside.blogg.se/2017/october/wta-moskva.html och tror också att Kamenskaya skall ta det här.
Citera
2017-10-16, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Det återstår tre turneringar. Båda ska spela Basel. Jag tippar att Roger vinner allting och slutar som etta.

Kaxigt tips. Vi får se. Som sagt, Fed måste i princip vinna allt, och det får inte gå för bra för Nadal. Kan hända, men oddsen är nog ändå rätt höga.

Så både Nadal och Federer är anmälda till Basel, även om det säkert finns en risk att en eller båda av dem skippar.

Är det nån som har nån förklaring till varför Nadal väljer Basel snarare än Wien? Basel har ett startfält med Fedal, Cilic, Del Potro, Kyrgios och Goffin. Wien har Zverev, Thiem, PCB, Anderson, Querrey, Isner, Tsonga, Raonic. Båda är 500 och med ungefär lika prispengar (enligt ATP-sidan har Wien till och med lite mer.)

Jag tycker Basel ser uppenbart klart starkare ut. Och att Federer, Cilic och Del Potro går dit (alla tidigare vinnare) är lätt att räkna ut. Så varför spelar inte Rafa i Wien istället, där underlaget dessutom ska vara långsammare, för att passa Thiem? Poängen är ju viktiga. Den enda faran där är typ Zverev, plus mindre fara Querrey och Thiem (som dock har förlorat nästan allt på HC i höst.) Medan i Basel är han stor underdog mot Fed, och ungefär 50-50 mot Delpo och Kyrgios.

(Var ju liknande snett mellan Japan och Beijing, där alla fyra semifinalisterna i Beijing hade varit favoriter att ta titeln i Japan, som vanns av Goffin.)
Citera
2017-10-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Nu menade jag mest att h2h blir aktuellt om det är som i år, att två spelare har två slam vardera, vilket inte sker så ofta. Det jag menade var att jag tycker inte det ska gå att pumpa in massa poäng i mindre turneringar och ändå kunna vara världsetta utan att ens vunnit en GS under året, se Halep på damsidan. Det blir ju bara patetiskt.

Att vara världsetta måste ju betyda mer än att man bara samlat in en massa poäng.

Jag tänkte inte dock inte på utnämningarna av bästa spelare men vem bryr sig om det egentligen?
Alltså rankingen är vad den är, man kan ju inte gå och bara spela de stora turneringarna. . Har absolut inget problem med att tjejer som inte vunnit GS blir världsetta, det är titlarna som räknas när karriären är slut hur som helst.
Citera
2017-10-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Kaxigt tips. Vi får se. Som sagt, Fed måste i princip vinna allt, och det får inte gå för bra för Nadal. Kan hända, men oddsen är nog ändå rätt höga.

Så både Nadal och Federer är anmälda till Basel, även om det säkert finns en risk att en eller båda av dem skippar.

Är det nån som har nån förklaring till varför Nadal väljer Basel snarare än Wien? Basel har ett startfält med Fedal, Cilic, Del Potro, Kyrgios och Goffin. Wien har Zverev, Thiem, PCB, Anderson, Querrey, Isner, Tsonga, Raonic. Båda är 500 och med ungefär lika prispengar (enligt ATP-sidan har Wien till och med lite mer.)

Jag tycker Basel ser uppenbart klart starkare ut. Och att Federer, Cilic och Del Potro går dit (alla tidigare vinnare) är lätt att räkna ut. Så varför spelar inte Rafa i Wien istället, där underlaget dessutom ska vara långsammare, för att passa Thiem? Poängen är ju viktiga. Den enda faran där är typ Zverev, plus mindre fara Querrey och Thiem (som dock har förlorat nästan allt på HC i höst.) Medan i Basel är han stor underdog mot Fed, och ungefär 50-50 mot Delpo och Kyrgios.

(Var ju liknande snett mellan Japan och Beijing, där alla fyra semifinalisterna i Beijing hade varit favoriter att ta titeln i Japan, som vanns av Goffin.)

Federer skippar inte Basel, det är hans hemmaturnering. Inte något märkvärdigt kaxigt tips, missade du första delen av säsongen?

Anledningen till att Nadal spelar i Basel beror nog på att det är bestämt sedan lång tid tillbaka.
Citera
2017-10-16, 18:44
Medlem
Tv3 sport kör studio i Stockholm. Inte var dag med svensk tennisstudio.. Bra expertis också med Fidde och Arnesen.
Citera
2017-10-16, 18:59
Medlem
Citat:
Tv3 sport kör studio i Stockholm. Inte var dag med svensk tennisstudio.. Bra expertis också med Fidde och Arnesen.
Ringt och gormat på vårt lokala kabelföretag, sänder det mesta, går att köpa till det mesta men inte tv3 sport av någon anl., får bli zorro
Citera
2017-10-16, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runber
Ringt och gormat på vårt lokala kabelföretag, sänder det mesta, går att köpa till det mesta men inte tv3 sport av någon anl., får bli zorro

Ajdå. Men det är väl annars fler som har tv3 sport än viasat sport? Jag kollar på viaplay.

Semifinaler & final går i stortrean och tv10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in