Citat:
Ursprungligen postat av
Vekruset
Du får gärna beskriva hur övriga fynd blev så väl avgränsade och hur strumpbyxorna låg elegant placerade under luckan enligt din modell, medan trosorna lyfts ur och förts iväg.
Jag har inga fysiska beräkningar om vattens rörelse att komma med, och det är en bisak i utredningen. Men polisen/utredarna fäste vikt vid det av något skäl, och de verkar skärpta. De kommenterade alltså att strumpbyxorna låg där de enligt Madsens historia borde, men att trosorna inte gjorde det. Innan luckteorin ströks, alltså.
Jag kan vara fel ute, och vill först veta om polisen verkligen uttalat sig om placeringen av plaggen? Det verkar inte troligt, för det är STENKORKAT isf.!
Om du inte tror mig, när massor med kubikmeter vatten slungas in i båten, att ett par strumpbyxor då skulle ligga kvar på durken som dom låg innan vattenmassorna vällde in, då ger jag upp i ett försök att förklara.
Gör ett eget enkelt experiment. Lägg några kläder i en större balja, försök klättra upp 4 meter med 10 liter vatten, och häll sedan vattnet i baljan. Jag lovar, kläderna och vattnet kommer att sköljas ur baljan. När ubåten sjönk fylldes den med många 10-tusentals liter, på kort tid.
Om polisen uttalat sig om var dom funnit kläderna, är dom inte så smarta och kunniga som vi kanske trott, inte i denna del iaf.
Edit: Det som skulle kunna göra att strumpbyxorna blev kvar på samma ställe, var att de tryckts ner mellan durkplåtar vid de första vattenvågorna, kilats fast och inte rört sig trots enorma vattenkrafter som verkade under sänkningen ( har du sett filmen "Titanic", där får man en liten ide om vattnets rörelseenergi, när vatten strömmar fritt in i ett hålrum, alla andra jämförelser att bortse från).
Om trosorna trycks iväg vid första vattenfallet eller inte, känns oklart.