2017-10-15, 16:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag vet inte om han ständigt talade om sig själv i tredje person, Madsen. Men kan det kanske vara för att distansera sig från sitt dåd? Eller enbart säga att "Raket-Madsen dog" för att epitetet Raket-Madsen de facto inte kommer existera i framtiden? Ubåtar och raketer är ju inte något han lär syssla med i framtiden. I eller utanför fängelset. Ingen vill jobba med honom efter detta, och ensam är han en nolla. Han måste ha människor med kunskap omkring sig. Och det kan vara där som "Raket-Madsen dog".

Jag tror att jag kan ha missuppfattat i vilka sammanhang Madsen talade om sig själv i tredje person. Jag tolkade det som att det var något han även gjorde bland bekanta.

Att göra det i sitt anförande inför rätten får väl ses som mindre udda antar jag. Jag tycker naturligtvis fortfarande att det är udda men ingen indikation på att personen är en potentiell mördare eller brottsling.

3e person har blivit en höna av en fjäder känns det som.☺️😁
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2017-10-15 kl. 17:26.
Citera
2017-10-15, 16:49
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag har också kliat mig i huvudet och tänkt på detta därför at;
Om PM har bundit rep om KW's anklar och hissat upp henne upp-och-ner, jamen då skulle
strumpbyxor och trosor ju absolut inte åka/rulla av på väg upp genom det
trånga tornet utan tvärt om, därför friktionen mot strumpbyxor/trosor från det trånga tornets
sidor går ju med stumpbyxorna/trosorna och inte emot.
Hoppas ni förstår vad jag menar det är svårt att förklara detta för mig på svenska.

Ja, jag fattar. De kan ju inte rulla av eftersom de föres längst MED tornsidorna.

Jag tänker också att om anklarna är bundna kan strumpbyxor och trosor OMÖJLIGT åka av. Hur skulle de kunna komma förbi banden( eller vad han haft) kring anklarna???!

Det som binder ihop benen/anklarna är ju ivägen och ingenting kan ta sig förbi för att sedan landa på golvet nedanför?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2017-10-15 kl. 16:59.
Citera
2017-10-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vänligen lägg inte ord i min mun är du snäll!

Det jag har sagt är att JAG finner det udda om någon talar om sig själv i tredje person. Jag talar INTE om hans anförande.

Detta har jag aldrig påstått:

” ..att han var helt ur gängorna och agerar mer eller mindre spöklikt psykotiskt är att dra fel slutsatser...”

du förvränger hela tiden det jag försökt framföra. Mina åsikter, inte dina. Du verkar högst obenägen att vilja förstå vad jag skriver.

Ps det underlättar förståelsen om du försöker använda samma tempus, iaf i en och samma mening. Tack.
Reagerar också på när folk talar i tredje person- så här....jag-Moshes tycker att....
när det räcker- med...jag tycker!
Det är inte ovanligt att arabiskt talande gör det-och när man påpekar att det låter styltigt att använda sitt eget namn för att framföra sin åsikt så brukar de svara- vi gör så i mitt hemland.
Men inte alla araber talar så.
Madsen är nu ingen arab-och i Norden är det inte kutym att använda sitt eget namn för att uttala sig.
Det räcker med att använda ordet....jag..
Kriminella brukar också tala om sig själv i tredje person- och psykiskt sjuka gör det.
Citera
2017-10-15, 17:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han har ju gett ett par versioner om hur han halat upp henne. En version där han band anklarna och drog upp henne upp-och-ner, en annan band han rep runt kroppen och halade upp henne. Och han HAR fått frågan i häktningsförhandling hur strumpbyxorna åkte av i samband med upphalningen. Och trosorna i samband med detta. Det enda svar som jag minns är att Madsen irriterat sa att "det får du fråga några damer". Men eftersom alla insåg redan där att han ljög så har man lämnat den frågan så vitt jag förstått.
Vid upphissningen bör PM vid ett flertal tillfällen ha pausat och gjort ett omtag varpå kroppen kan ha glidit tillbaka en bit, för att sedan strumpbyxorna i samma mån successivt kan ha förändrat sin position på KW:s underkropp. Har de dessutom "spruckit upp" på vägen kan även detta ha bidragit till en ned- eller upphasning. - De ramlade säkert inte av henne, utan när hon nådde lucköppningen och kunde befrias från röret kan de ha befunnit sig någonstans nere vid hennes fötter och PM då slitit bort dem och förpassat trasorna tillbaka genom röret. Vid denna tillbakakastning kan trosor resp. strumpbyxor ha hamnat separerade från varandra - och av vattnet sedan flutit omkring i u-båten, för att trosorna till sist hamnat i maskinrummet (om man nu ska försöka ge PM:s historia en någorlunda trovärdig prägel).
Citera
2017-10-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ja, jag fattar. De kan ju inte rulla av eftersom de föres längst MED tornsidorna.

Jag tänker också att om anklarna är bundna kan strumpbyxor och trosor OMÖJLIGT åka av. Hur skulle de kunna komma förbi banden( eller vad han haft) kring anklarna???!

Det som binder ihop benen/anklarna är ju ivägen och ingenting kan ta sig förbi för att sedan landa på golvet nedanför?
NU har ni väl ändå backat - det har redan kommit fram att han inte hissat upp kroppen med strumpbyxor o trosor -
offret var redan delad-och hela kroppen har således inte släpats upp i torn-gången.
Han klättrade upp med de olika delarna och slängde de var för sig i vattnet.
Citera
2017-10-15, 17:08
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ja, jag fattar. De kan ju inte rulla av eftersom de föres längst med tornsidorna.

Undrar lite här: diskuterar ni utifrån antagandet att Madsen dumpat kroppen hel? För det implicerar i så fall att ni tror på den utsagan med strumpbyxornas och trosornas avkasande.
Eller varför diskutera det, det är ju redan påvisat att denna utsaga inte stämmer. I och med att det är konstaterat att hon på endera sättet är tagen av daga av Madsen och sedan styckad av honom, innebär det att kroppen sannolikt inte har varit bunden och upphissad på det sätt Madsen hävdar. Eller tror någon på att han bundit henne påklädd och att dessa underkläder hasat av ovanpå en knut, som i en fantasyfilm eller dyl?

Underklädernas status , avtagna och hittade kvarlämnade/kvarglömda i ubåten, ger väl i själva verket ytterligare indikationer på
det sexualsadistiska tillvägagångssättet i mordets utförande. Han har klätt av henne på underkroppen innan han påfört knivsticken i underlivet. Någon annan tolkning kan jag inte se.
Citera
2017-10-15, 17:14
Medlem
Citat:
Jo så är det nog men är inte epitetet ” superkändis” en efterkonstruktion av svenska medier?

Jo utan tvekan. Var i Københavnsområdet för ungefär en månad sedan. De flesta sa att de inte ens hört talats om honom innan detta hände. Att en hel del visste att det var några som provade skjuta upp raketer hade många fått med sig, men det var inte allt så tydligt knutet till just Peter Madsen som man nu tycks vilja få det till i efterhand.

Helt klart en efterkonstruktion!

Fallet tyckte jag snabbt blev intressant eftersom det hände på en u-båt och att det så snabbt uppstod stora frågetecken i saken. Det var väl egentligen alla Peter Madsens lögner kombinerat med att en u-båtstur var med i bilden som gjorde saken så intressant. Peter Madsen var ju inte särskild känd innan detta och att det att Kim Wall var freelance-journalist gör det egentligen inte mer intressant heller än om hon jobbat som sjuksköterska eller lärarinna. Vissa journalister tycks dock tycka att det är viktigare om det händer något med en journalist än om det händer någon annan, men jag delar inte den åsikten.

Det är ju alla frågetecknen som så snabbt dök upp som gjort saken så speciell, inte vilka de två personerna var.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-10-15 kl. 17:27.
Citera
2017-10-15, 17:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Reagerar också på när folk talar i tredje person- så här....jag-Moshes tycker att....
när det räcker- med...jag tycker!
Det är inte ovanligt att arabiskt talande gör det-och när man påpekar att det låter styltigt att använda sitt eget namn för att framföra sin åsikt så brukar de svara- vi gör så i mitt hemland.
Men inte alla araber talar så.
Madsen är nu ingen arab-och i Norden är det inte kutym att använda sitt eget namn för att uttala sig.
Det räcker med att använda ordet....jag..
Kriminella brukar också tala om sig själv i tredje person- och psykiskt sjuka gör det.

Just precis. Så skönt att jag inte är ensam om att tycka att det är onormalt/udda.

Tack för infon angående arabisktalande, det visste jag inte.
Citera
2017-10-15, 17:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
NU har ni väl ändå backat - det har redan kommit fram att han inte hissat upp kroppen med strumpbyxor o trosor -
offret var redan delad-och hela kroppen har således inte släpats upp i torn-gången.
Han klättrade upp med de olika delarna och slängde de var för sig i vattnet.

Ja ja, det är ju helt klart att så var fallet.

Det var bara jag som undrade vad han hade gett för förklaring till detta med strumpbyxorna och trosorna. Sorry!!
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2017-10-15 kl. 18:02.
Citera
2017-10-15, 17:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Undrar lite här: diskuterar ni utifrån antagandet att Madsen dumpat kroppen hel? För det implicerar i så fall att ni tror på den utsagan med strumpbyxornas och trosornas avkasande.
Eller varför diskutera det, det är ju redan påvisat att denna utsaga inte stämmer. I och med att det är konstaterat att hon på endera sättet är tagen av daga av Madsen och sedan styckad av honom, innebär det att kroppen sannolikt inte har varit bunden och upphissad på det sätt Madsen hävdar. Eller tror någon på att han bundit henne påklädd och att dessa underkläder hasat av ovanpå en knut, som i en fantasyfilm eller dyl?

Underklädernas status , avtagna och hittade kvarlämnade/kvarglömda i ubåten, ger väl i själva verket ytterligare indikationer på
det sexualsadistiska tillvägagångssättet i mordets utförande. Han har klätt av henne på underkroppen innan han påfört knivsticken i underlivet. Någon annan tolkning kan jag inte se.

Nej nej, inte alls! Det är jag som rör till det! Jag undrade bara vad madsen angett som förklaring till att de åkt av, samtidigt som han sagt att han bundit hennes anklar/ben.

Jag är såklart övertygad om att så inte var fallet utan kroppen var styckad osv.

Sorry för förvirringen!
Citera
2017-10-15, 17:47
Medlem
Citat:
Nej nej, inte alls! Det är jag som rör till det! Jag undrade bara vad madsen angett som förklaring till att de åkt av, samtidigt som han sagt att han bundit hennes anklar/ben.

Jag är såklart övertygad om att så inte var fallet utan kroppen var styckad osv.

Sorry för förvirringen!
Nej då, du rör inte till det. Det är ju Madsen som gett flera versioner som dessutom inte är sanna. Inte konstigt vi blir konfysa här
Citera
2017-10-15, 17:51
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja. - Blev tveksam ett tag; delvis efter att ha sett hur olika pressen rapporterat om div. saker. - Hur som helst bör man vara uppmärksam när det gäller vissa skrivningar eftersom det ofta är fråga om andra- eller tredjehandskällor. - Det bästa är direktintervjuer och "från vanligtvis välunderrättat håll" kan också duga.

KW:s trosor funna i maskinrummet, hennes strumpbyxor under röret någonstans.

Med tanke på att man hittat ett emballage; "en påse", innehållande hennes tröja, nederdel, strumpor, skor samt en kniv + tyngder, kan men fråga sig varför just strumpbyxor inkl. trosor (som bör ha setts när skorna plockades upp och ej tog någon större plats) lämnades kvar. - Detta bör ha varit en medveten handling från PM:s sida.

Jag lämnade ett utmärkt förslag till förklaring i mitt inlägg som du tidigare citerade:

Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag tror att mordet var planerat, men hafsigt planerat, liksom PMs övriga förehavanden.

Att trosor och strumpbyxor blev kvar i ubåten var inte avsiktligt. Kanske tänkte han först behålla dem, och glömde dem sedan i stressen som ledde fram till att han konstaterade att det blivit så grisigt att han behövde sänka ubåten för att den skulle städas ren från spår. Eller så missade han dem redan i sin sadistiska upphetsning medan han begick sitt brott.

Det viktiga jag ville påpeka är dock att strumpbyxorna låg under luckan, medan trosorna låg långt inne i ubåten. Ingen vattenström separerar kläder på ett sådant vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in