2017-10-15, 21:14
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Är du helt bäng? Du tvivlar alltså på att sd röstare har fått sparken, eller att sd-röstare har förlorat vänner? Vem försöker du lura egentligen? Här har du ett exempel på det förstnämnda, och det sistnämnda har jag själv råkat ut för.
Jag menade givetvis exempel på människor som råkat illa ut för att de i en väljarundersökning uppgivit att de röstar på Sd.
Foliehattar här odlar en myt om att undersökningar dels är riggade och att svaren även rapporteras till någon mystisk databas som journalister, arbetsgivare, Expo och Afa har tillgång till och använder.
2017-10-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Gå in och kolla på åkkesons facebook och titta vad han har skrivit så ska du se att han inte fjäskar för M utan tvärtom. När du skrev ditt förra inlägg baserade du det på hur lägget såg ut dom 2 veckorna och räknade inte med att saker och ting ändras. Nu har det redan ändrats Jimpan börjar redan kritisera M och Både M och S försöker nöja 2 falanger som ogillar varandra vilket funkar ett litet tag men inte i det öånga loppet. Sluta göra samma fel som vänstern och inbilda dig att inget förändras det är bara naivt.

Det är just det. Jag är öppen för förändring, men du tror på oavbruten tillväxt för SD alltså? Du kallade nog dig själv naiv där med andra ord. SD:s opinionsläge är inte skrivet i sten. Det är wtt helt nytt läge i politiken nu jämfört med ett år sedan bara.
Senast redigerad av Roxyn 2017-10-15 kl. 21:52.
2017-10-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Det är just det. Jag är öppen för förändring, men du tror på oavbruten tillväxt för SD alltså? Du kallade nog dig själv naiv där med andra ord. SD:s opinionsläge är inte skrivet i sten.
Jag tror inte att sd växer och bäxer bara så där men jag tror inte att dom gör motsatsen heller . Jag är öppen för förändringar och förra månade såg det ut at gå dåligt för SD men nu bra igen för hur de hanterar detta. Sen så är det drygt 11 månader kvar allt kan hända!. Och detta val kommer inte vata som något vi har sätt förut.
2017-10-16, 00:26
Medlem
8711s avatar
Intressant att det främst bara är Demoskop och Sifo som verkligen skriker ut och högljutt vill föra fram sin vinkel angående Sverigedemokraternas siffror. Dessa institut som under mycket lång tid i val efter val efter val kraftigt har underskattat Sverigedemokraternas valresultat med flera procentenheter väljer nu alltså att lägga sig kraftigt under andra instituts siffror som visar 17-23%, då säger alltså dessa institut 15%, det är vågat och dom riskerar att skämma ut sig kraftigt på valnatten.

22,8% enligt Sentio som är överlägset bäst på att mäta Sverigedemokraternas stöd och valresultat.

Där det handlar om stora pengar har ingen förändring skett överhuvudtaget. Man spelar på om Sverigedemokraterna ska få över eller under 24,5% och om socialdemokraterna ska få 24%, moderaterna är långt bakom och långt ifrån Sverigedemokraterna. Sverigedemokraterna utmanar sossarna om att bli största parti på 24-25% enligt dessa spelsidor. Märkligt då att sossarna påstås ha 30% i olika mätningar som kraftigt överskattar sossarnas siffror i val efter val och att Sverigedemokraterna har 15-18% i alla telefoni-mätningar som i val efter val kraftigt underskattar Sverigedemokraternas stöd och valresultat. Över eller under 24,5% ligger fast som sagt inför valet 2018 och Sentio som val efter val är bäst på att mäta Sverigedemokraternas valresultat säger denna månad 22,8% för Sverigedemokraterna. Med en lång valkampanj och många andra kampanjer emellan där Sverigedemokraterna alltid är väldigt omskrivna och framgångsrika.
Senast redigerad av 8711 2017-10-16 kl. 00:29.
2017-10-16, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Intressant att det främst bara är Demoskop och Sifo som verkligen skriker ut och högljutt vill föra fram sin vinkel angående Sverigedemokraternas siffror. Dessa institut som under mycket lång tid i val efter val efter val kraftigt har underskattat Sverigedemokraternas valresultat med flera procentenheter väljer nu alltså att lägga sig kraftigt under andra instituts siffror som visar 17-23%, då säger alltså dessa institut 15%, det är vågat och dom riskerar att skämma ut sig kraftigt på valnatten.

22,8% enligt Sentio som är överlägset bäst på att mäta Sverigedemokraternas stöd och valresultat.

Där det handlar om stora pengar har ingen förändring skett överhuvudtaget. Man spelar på om Sverigedemokraterna ska få över eller under 24,5% och om socialdemokraterna ska få 24%, moderaterna är långt bakom och långt ifrån Sverigedemokraterna. Sverigedemokraterna utmanar sossarna om att bli största parti på 24-25% enligt dessa spelsidor. Märkligt då att sossarna påstås ha 30% i olika mätningar som kraftigt överskattar sossarnas siffror i val efter val och att Sverigedemokraterna har 15-18% i alla telefoni-mätningar som i val efter val kraftigt underskattar Sverigedemokraternas stöd och valresultat. Över eller under 24,5% ligger fast som sagt inför valet 2018 och Sentio som val efter val är bäst på att mäta Sverigedemokraternas valresultat säger denna månad 22,8% för Sverigedemokraterna. Med en lång valkampanj och många andra kampanjer emellan där Sverigedemokraterna alltid är väldigt omskrivna och framgångsrika.
Jag tror att SD kan ha 22-26%. Om dom har tappat till 22% Enligt sifo så kan dom arbeta sig upp tll 27% igen och sen över 30%.
2017-10-16, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Jag menade givetvis exempel på människor som råkat illa ut för att de i en väljarundersökning uppgivit att de röstar på Sd.
Foliehattar här odlar en myt om att undersökningar dels är riggade och att svaren även rapporteras till någon mystisk databas som journalister, arbetsgivare, Expo och Afa har tillgång till och använder.
Problemet är att då opinionsundersökningsrepresentanten ringer kan du inte veta om det verkligen är denna eller en nyfiken granne eller arbetskamrat. Därför är det många som inte svarar ärlig om de har kontroversiella åsikter. Detta är ett välkänt fenomen bland undersökarna och prognoserna väger in detta. Det är ganska enkelt eftersom man bara behöver kolla på tidigare resultat för att få sina korrigeringsfaktorer. Gör man inte detta visar man i princip en riggad undersökning.
2017-10-16, 10:33
Medlem
Egentligen är det väl inte speciellt märkligt om nu Sd backar till förmån för M. Jag själv började att sympatisera med Sd för fem år sedan men om det vore val idag skulle jag lägga min röst på M. Det gäller många andra i bekantskapskretsen också. Sd har varit oerhört nyttiga för att pressa M till en bättre politik.
Det som skiljer Sd från M är bredden som M har, kompetensen och trovärdigheten på sikt. Det entourage som Åkesson omger sig med är en blandning av duktiga och obehagliga typer, där många väljare ser åtskilliga Sd-företrädare som icke valbara. M:s trovärdighet blev raserad under Reinfelt men många kommer nog att bedöma den epoken som en olycklig parentes.
Trots detta kommer säkert Sd att hamna runt 20% i kommande val, som god bronsmedaljör. Förhoppningsvis räcker det till en M-ledd regering med backup från Kd och Sd.
2017-10-16, 10:44
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Din retorik börjar bli tjatig inte nog med att upprepar dig i första stycket utan nu skriker Demoskop och SIFO ut sina siffror. Mig veterligen skriker de inte ut sina siffror mer än andra opinionsinstitut men det skorrar väl i dina öron. När blev skillnaden mellan 15% och 17% så oerhört mycket större än 17-23 %. Det är väl snarare så att Sentio sticker ut.
Vad bettingsidor tror är helt ot i den här tråden men det bryr du dig inte om så det tänker jag inte kommentera.
2017-10-16, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexStout
Egentligen är det väl inte speciellt märkligt om nu Sd backar till förmån för M. Jag själv började att sympatisera med Sd för fem år sedan men om det vore val idag skulle jag lägga min röst på M. Det gäller många andra i bekantskapskretsen också. Sd har varit oerhört nyttiga för att pressa M till en bättre politik.
Det som skiljer Sd från M är bredden som M har, kompetensen och trovärdigheten på sikt. Det entourage som Åkesson omger sig med är en blandning av duktiga och obehagliga typer, där många väljare ser åtskilliga Sd-företrädare som icke valbara. M:s trovärdighet blev raserad under Reinfelt men många kommer nog att bedöma den epoken som en olycklig parentes.
Trots detta kommer säkert Sd att hamna runt 20% i kommande val, som god bronsmedaljör. Förhoppningsvis räcker det till en M-ledd regering med backup från Kd och Sd.

Fast det förutsätter att (M) vill genomföra sin politik givetvis. Annars håller jag helt med dig. När det gäller ekonomisk politik har (M) en helt annan kompetens och bredd. Detsamma gäller rättspolitiken.

Frågan är dock vad som händer i valet om (M) går till val som en del av en Allians där resten av partierna har motsatt uppfattning? Har (M) trovärdigheten som krävs för att man skall våga rösta på dem? Vad händer i ett läge där Alliansen försöker bilda regering och (C) och (L) hellre vill ta stöd av (S) än av (SD)? Ger (M) i det läget upp sin politik?

För egen del åtminstone så är trovärdigheten i regeringsfrågan för låg idag. Jag litar inte på att (M) tänker försöka bilda regering (då de inte kan utan aktivt (SD) stöd) utan utgår ifrån att (M) tänker agera passivt stöd till en storkoalition efter valet. Ungefär som nuvarande mandat period alltså...

Det kan givetvis ändras under valrörelsen dock men bara om (M) pressas på besked...
2017-10-16, 12:52
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Din retorik börjar bli tjatig inte nog med att upprepar dig i första stycket utan nu skriker Demoskop och SIFO ut sina siffror. Mig veterligen skriker de inte ut sina siffror mer än andra opinionsinstitut men det skorrar väl i dina öron. När blev skillnaden mellan 15% och 17% så oerhört mycket större än 17-23 %. Det är väl snarare så att Sentio sticker ut.
Vad bettingsidor tror är helt ot i den här tråden men det bryr du dig inte om så det tänker jag inte kommentera.

Och din egen retorik??? Är inte den tjatig och upprepande? Dina inlägg borde alltid tas med en stor nypa salt eftersom du i denna tråd för flera år sedan minsann visste med säkerhet att SD:s så kallade "tak" låg på 5% och sedan på 10%... Var ligger ditt hemsnickrade "tak" för SD i opinionen idag då? 15%? 20%? 25%?

Det är bara att gå tillbaka i denna tråd och läsa dina tidigare (vanvettigt underhållande) kommentarer för att se att du gång på gång på gång varit ute och irrat runt ordentligt när det gäller SD i opinionen... Faktum är att din gissning hur SD idag ligger till inte är ett dugg bättre än någon annans. SD kan ligga på allt mellan 15-30%. Vi vet inte! Mörkertalet kring detta parti gör det fruktansvärt svårt att mäta, varför missade annars flera opinionsinstitut SD med ända upp till 61% i förra valet? Minst tre stora och erkända OI gav SD 8-8,1% veckan innan valet 2014 när resultatet sedan blev 12,9%??? Hur kan du lita på t ex Demoskop, Ipsos och Skop efter sådana astronomiska och rent pinsamma felmätningar?

Vi vet alla sedan lång tid tillbaka att du är en starkt SD-hatande individ, och med ditt fullständigt urusla track record att förutspå SD i opinionen skulle jag ligga väldigt, väldigt lågt om jag vore i dina skor. Vill inte vara alltför oförskämd, men det är helt enkelt oerhört svårt att ta något du skriver på allvar eftersom du har så förbannat fel hela tiden. Dina kommentarer är med andra ord inte värda mer än en axelryckning. På sin höjd.
Senast redigerad av Smoothman 2017-10-16 kl. 12:56. Anledning: Rättelse av ord
2017-10-16, 13:25
Medlem
Citat:

Fool me once shame on you, fool me twice shame on me.

Att folk så godtroget litar på ett parti som förstört landet och enbart gjort sig av med Reinfeldt av de ansvariga är för mig en stor gåta. Inte ens en ursäkt har man som väljare fått.
2017-10-16, 14:36
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Olycklig parentes? Under åtta år gick moderaterna all in med massinvandring och stämplade alla som varnade och kritiserade som rasister. Hela partiet jublade över Reinfeldt och den förda politiken allt medan problemen tilltog till en tsunami. Moderaterna har i HÖGSTA grad skapat de massiva problem vi har idag.

Förutsatt att du är seriös så är ditt resonemang helt galet. Hur ska moderaterna få med sina allianskollegor på den nya politiken? Det kommer inte att gå eller i bästa fall bli helt urvattnat. Det enda sättet att hålla M ärliga till sin nya hårdare linje är att SD blir så stora som möjligt och i praktiken tvingar dem att vila på deras stöd för att vinna regeringsmakten. Ju större SD desto ärligare M.
Senast redigerad av Kloss 2017-10-16 kl. 14:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in