2017-10-14, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
SD har blivit politiskt korrekta, har tappat stingen, har fått dålig press efter HW-affären och vill tävla med "de andra" i att stigmatisera oliktänkande.
Dessutom vill de regera med M.

Verkar som att SD-ledningen gått in i en återvändsgränd.

Rädda och skitnödiga politiker som inte vågar stå upp sina ideal är ingen röstmagnet.
Det lutar åt S.
Jag håller inte med dom har blivot fjantigare men inte helt PK för det kan dom aldrig bli för dom andra partierna och establisemanget skulle även inte aceptera dom om SD till och med började ta lite av MPs politik. Och även om dom har blivit det så är dom det enda alternativet som man kan röstabpå om man vill ha saker förändrade som t.e.x invadringen på rikitgt.
2017-10-14, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Märklig känsla av deja vu. Medierna kör återigen på spåret att SD står still/minskar för att folket har tröttnat på deras skandaler, osv. Sifo lyfts som ett föredöme trots att de misslyckats kapitalt att mäta partiet förut. Väljarna ska återigen marginaliseras och fördömas. Nu är ju M jättetuffa, det finns alltså ingen vettig anledning att rösta SD längre. Säger de. Samtidigt blir effekten av allt detta att folk återigen säger något annat till opinionsundersökarna, och SD chockar ånyo MSM och övriga politiker på valdagen. Sverige = evig rundgång.
Jag får också en deja vu-känsla, men min handlar mer om våren 2016. Då rasade SD från sina toppnivåer med c:a 21% i medel till omkring 18%. Mycket var likadant som nu... 15% i Demoskop och Sifo, 18% i Inizio, 22% i Sentio, osv. Det fortsatte så några månader och sen bar det av tillbaka till flyktingkrisnivåerna från hösten 2015.

SD har således varit här förut, med mediokra siffror i skuggan av betydligt högre dito. Man får kolla närmare på vad det var som lyfte partiet tillbaka till 2015-nivån.
2017-10-14, 23:28
Medlem
SIFO kan ju förstås inte bedöma SD på ett korrekt sätt.
Man kan plussa på med följande

Bieler effekten 5 procent
Åkesson effekten 8 procent
Ekeroth effekten 5 procent
Wigh effekten 10 procent medför 15+5+8+5+10= 43 procent.
2017-10-14, 23:30
Medlem
Om du en gång bestämt dig för att rösta SD vad i h-e skulle få dig att gå tillbaka till 7-klövern??? SIFO trollar!
2017-10-14, 23:53
Medlem
catforwardpowers avatar
Där ser man, jag som hade sett fram emot nästa års val med råge för att se SD segla upp på 30% men känns helt plötsligt avlägset. SD-tåget håller på att spåra ur och de tre huvudanledningarna till det som jag ser det är

1: Regeringen + Alliansens omsvängning i migrationsfrågan
2: Mediernas vilseledande till väljarna att invandringsfrågan tappat i status
3: SD:s nyinförda politiska korrekthet + fjäskande för Moderaterna

Det som jag ställer mig frågandes är följande:
Ser SD:s partiledning i opinionsmätningarna att partiet håller på att backa? Och om de gör det, gör de någon konsekvensanalys av det? Vad beror det på? Eller fortsätter de å köra på med samma visa?

Min åsikt är att om SD skulle ha tagit det på allvar så skulle man inte fortsätta hålla på med struntprat som "förbjuda NMR", "dåligt om Moderaterna backar","vinna invandrarnas röster" och annat totalt nonsens bara för att få bli en del av det politiskt korrekta etablissemanget och därmed accepterade av dessa. Patetiskt vidrigt, jag hoppas verkligen SD sätter sig ner och tar en funderare.
För klarar de inte av att vara en "Farage" eller "Trump" i auktoriteten så bör de hålla sig borta från politik.

Om Jimmie i valrörelsen nästa år skulle fortsätta med samma visa så förtjänar partiet att gå under och de borde de inse själva
Senast redigerad av catforwardpower 2017-10-15 kl. 00:02.
2017-10-14, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Anledningen till att SD sjunker tror jag beror på att fler och fler börjar inse att det är skit samma, problemen går liksom inte längre att lösa på politisk väg.

Borde inte "övrigt" öka i mätningarna då? Men jag hoppas SD inser allvaret i detta och börjar ta till sig en mer nationalistisk anda som faktiskt gjorde att dom ökade och inte denna PK skit dom har nu.
2017-10-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Där ser man, jag som hade sett fram emot nästa års val med råge för att SD segla upp på 30% känns helt plötsligt avlägset. SD-tåget håller på att spåra ur och de tre huvudanledningarna till det som jag ser det är

Ser SD:s partiledning i opinionsmätningarna att partiet håller på att backa? Och om de gör det, gör de någon konsekvensanalys av det? Vad beror det på? Eller fortsätter de å köra på med samma visa?

Min åsikt är att om SD skulle ha tagit det på allvar så skulle man inte fortsätta hålla på med struntprat som "förbjuda NMR", "dåligt om Moderaterna backar","vinna invandrarnas röster" och annat totalt nonsens bara för att få bli en del av det politiskt korrekta etablissemanget och därmed accepterade av dessa, patetiskt vidrigt, jag hoppas verkligen SD sätter sig ner och tar en funderare.
För klarar de inte av att vara en "Farage" eller "Trump" så bör de hålla sig borta från politik.

Om Jimmie i valrörelsen nästa år skulle fortsätta med samma visa så förtjänar partiet att gå under och de borde de inse själva
Der är över 10 månader kvar. SD kan fortfarande nå 30 för det mesta kommer dom få med misnöje av sossarnas politk och sen kommer folk märka att kristerson inte kan genomföra det han hycklar över om han ska samarbeta med C och L. Jimmie Åkesson har börjat vakna ipp det såg jag nu när han senast var i regringskammaren och han kommer börja vara mer hårdare nu när Uöf har sakt att aliansen är först. Om det inte händer i år så händer det nästa år. Varför blir folk så hysteriska pga dessa opionsifror.
2017-10-15, 00:10
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Media och SIFO trollar er och ni går rätt i fällan. Vem säger SD när SIFO ringer? En utan vänner och jobb kanske?
Kan du ge mig ett endaste exempel på någon som förlorat sitt jobb, eller vänner för den delen, pga att de sade sig rösta på Sd?
Tack på förhand!
2017-10-15, 00:28
Medlem
Pvt. Jokers avatar
Alltså, jag förstår att en betydande del av SD:s kärnväljare tycker att partiet har blivit för mesigt och politiskt korrekt och därför är besvikna, men det kan väl inte vara det som är orsaken till SD:s ras i de senaste mätningarna? Om man är besviken på SD för att dom är för mjäkiga i invandringsfrågan finns väl bara soffan (eller möjligen NMR) som alternativ?

Nej, saken är rimligen den att SD har vuxit mycket kraftigt i opinionen under relativt kort tid och har därför en väljarbas som till stora delar är lättrörlig och otrogen och när dessa väljare - som tidigare föredrog M och S - märker att dessa partier har en retorik som går ut på en mer restriktiv invandring, ja då går man tillbaka till dessa partier, i synnerhet som SD:s företrädare inte framstår som direkt regeringsfähiga med sina evigt återkommande skandaler.
2017-10-15, 00:31
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Där ser man, jag som hade sett fram emot nästa års val med råge för att se SD segla upp på 30% men känns helt plötsligt avlägset. SD-tåget håller på att spåra ur och de tre huvudanledningarna till det som jag ser det är

Min åsikt är att om SD skulle ha tagit det på allvar så skulle man inte fortsätta hålla på med struntprat som "förbjuda NMR", "dåligt om Moderaterna backar","vinna invandrarnas röster" och annat totalt nonsens bara för att få bli en del av det politiskt korrekta etablissemanget och därmed accepterade av dessa. Patetiskt vidrigt, jag hoppas verkligen SD sätter sig ner och tar en funderare.
För klarar de inte av att vara en "Farage" eller "Trump" i auktoriteten så bör de hålla sig borta från politik.

Jag har ytterst svårt att tro att en väljare som har passerat den gräns det innebär att rösta på SD ( dvs social paria om man berättade det högt) skulle hitta något skäl att återvända som väljare till de partier som har knullat hela landet i röven gång på gång.

Jag har bara röstat på SD i det senaste valet och jag skulle aldrig någonsin kunna rösta på något annat etablerat parti igen.
2017-10-15, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Jag har ytterst svårt att tro att en väljare som har passerat den gräns det innebär att rösta på SD ( dvs social paria om man berättade det högt) skulle hitta något skäl att återvända som väljare till de partier som har knullat hela landet i röven gång på gång.

Jag har bara röstat på SD i det senaste valet och jag skulle aldrig någonsin kunna rösta på något annat etablerat parti igen.
Ja det är detta som är det märkliga. Jag kommer i och för sig inte rösta på SD utan på MED, men jag tillhör en försvinnande liten minoritet. Men hur man kan gå från SD till sjuklövern är för mig ett oförklarligt mysterium. Jag vill inte tro att samtliga OU samtidigt ljuger men jag kan inte heller ta detta för sanning.
2017-10-15, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Kan du ge mig ett endaste exempel på någon som förlorat sitt jobb, eller vänner för den delen, pga att de sade sig rösta på Sd?
Tack på förhand!

Är du helt bäng? Du tvivlar alltså på att sd röstare har fått sparken, eller att sd-röstare har förlorat vänner? Vem försöker du lura egentligen? Här har du ett exempel på det förstnämnda, och det sistnämnda har jag själv råkat ut för.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in